Kolonisten, variant in balans?

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Finrod
Meeple

Kolonisten, variant in balans?

Bericht door Finrod »

Hallo allemaal,

Kolonisten (steden en ridders!) heeft weer een impuls gekregen in mijn vriendengroep en eigenlijk wil ik graag een keer een soort superbord maken, spelen tot 25 punten, veel dingen op het bord (varen, woestijn, enz).

Maar ik wil ook voorkomen dat bij een dergelijke lange sessie iemand keihard verliest en weinig mere kan. Heeft iemand daar oplossingen voor?

Zelf dacht ik aan; bij een verschil van 3+ punten verschil tussen nr 1 en nr laatst betaald de nummer 1 niet aan de bank maar aan de nummer laatst.

Opmerkingen en suggesties meer dan welkom!

Labels:
BoBo
Meeple

Bericht door BoBo »

Ik heb ooit de variant "Armoede is geen schande" een keer geprobeerd. (www.kolonisten.nl)

Ik was er niet helemaal over te spreken maar ik denk wel dat het voldoet aan jouw vraag.
vanhoofdeurloo
Uno

Bericht door vanhoofdeurloo »

hallo

het lijkt me leuk om met veel mensen catan te spelen. Laat maar weten of er meer mensen er in geintresseerd zijn dan doe ik graag mee

groetjes kaatje catan
Saskia
Meeple

evenwichtiger spel

Bericht door Saskia »

Maar ik wil ook voorkomen dat bij een dergelijke lange sessie iemand keihard verliest en weinig mere kan. Heeft iemand daar oplossingen voor?

Zelf dacht ik aan; bij een verschil van 3+ punten verschil tussen nr 1 en nr laatst betaald de nummer 1 niet aan de bank maar aan de nummer laatst.

Een aardige variant is die met de "aardbeving": wanneer er dubbel 1 wordt gegooid, haal je alle fiches van de tegels, schudt ze en plaatst ze at random opnieuw. Nieuwe ronde, nieuwe kansen...
Finrod
Meeple

Bericht door Finrod »

Moah, allemaal niet precies wat ik zoek. Dat scenario is lijkt maar matig en jouw ervaring spreekt ook niet voor.

De 'aardbeving' is wel grappig. Maar ik zoek iets om iemand die veel inkomsten krijgt wat te remmen of de rest te versnellen. Het komt toch vaak door meer dorpen (of steden en daardoor een betere kalender) dat je meer binnenkrijgt.

Als het alleen gaat om de getalfrequentie is een D12 een ideale oplossing. Elk getal even veel kans (de 1 is hetzelfde als de 7 bij een D12 bij Kolonisten. Mocht je een hekel hebben aan de Struikrover (niet de forumganger :wink: ), dan is 1 overgooien ook een optie, of een 'goed jaar'(allemaal oogst naar keuze).

Ik zoek echt iets om de leider in te halen door een mechanisme te introduceren. Iemand?
Tyr W
Matroos

Bericht door Tyr W »

Ik had zelf van het weekend een idee voor een variant:

- Je gebruikt 3 dobbelstenen, waarvan er twee dezelfde kleur hebben.
- Elke speler mag na het gooien van die drie dobbelstenen een combinatie uitzoeken naar keuze.
- Uitzondering: Je mag geen 7 kiezen en als je met de twee gelijke dobbelstenen 7 gooit, telt die en mag je niet kiezen.

Met deze aanpassingen wordt het spel veel tactischer en gebeurt het ook veel minder dat mensen hopeloos achter komen. Ook kun je de leider in halen door zijn favo combo niet te kiezen.
Het verrassingselement van de rover hou je er in door de twee gelijkgekleurde dobbelstenen.

Voorbeeld: Je gooit: 2;4;6. Je kan nu kiezen: 2+4=6, 4+6=10 of 2+6=8.

Ik heb het nog niet gespeeld, maar volgens mij gaat het wel echt werken. Wat vinden jullie?
Finrod
Meeple

Bericht door Finrod »

Leuk idee!

Bij de eerste gelegenheid maar eens testen.

Bij Steden en Ridders heb je al een rode, + de 2 normale uit de basis = iedereen heeft die dingen wel.

En alleen als je kiest voor een combi met de rode worden er ontwikkelingskaarten uitgedeeld bij S&R (lijkt me het duidelijkst in deze variant en geeft wat extra keuze optie. De oogst of de kaart?).
maurien bart
Joker
Persoonlijke Ondertitel: Varriant op Steden en ridders
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Kolonisten, variant in balans?

Bericht door maurien bart »

Leuk idee
Laatst gewijzigd door maurien bart op zo 30 jan 2011, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
maurien bart
Joker
Persoonlijke Ondertitel: Varriant op Steden en ridders

Re: evenwichtiger spel

Bericht door maurien bart »

Saskia schreef:

Een aardige variant is die met de "aardbeving": wanneer er dubbel 1 wordt gegooid, haal je alle fiches van de tegels, schudt ze en plaatst ze at random opnieuw. Nieuwe ronde, nieuwe kansen...

Gaaf leuk idee
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

maurien bart schreef:Steden & ridders
Variant op uitbreidingsset
Door Maurien Bart

Benodigdheden: Basisspel Kolonisten van Catan + uitbreidingsset Steden en ridders en een uitdraai van deze pagina.
Deze variant is ondertussen opgenomen in onze Kennisbank, onder spelinformatie. En als je in de spellendatabase Kolonisten van Catan: Steden & Ridders oproept, vind je ook daar de link terug (rechts, onder het waarderingscijfer).

Zijn er nog spelers die interessante scenario's of varianten ontwikkeld hebben?
Laat dan zeker van je horen.
Afbeelding
Michel_
Joker

Bericht door Michel_ »

Met onze spellenclub (http://www.drentsebordspelers.nl) zijn we ook scenario's aan het verzamelen en uitproberen.

Favorieten zijn:
- Lost Tribes of Catan
Aangezien je hier in teams speelt kan dit alleen met 4,6 of 8 spelers. Super scenario, komt regelmatig op tafel
- Depleted Islands
Vlot scenario die we meestal rond de 2 uur uitspelen.
- Treasure Islands

De eerste twee varianten zijn ook goed te spelen met 8 spelers.
Zie voor uitleg: http://dbs.nuuver.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=4

Hier staan ook nog meer scenario's zoals:
- The Rivers of Catan
- Ultimate Catan
- Greater Catan

We zijn altijd op zoek naar nieuwe scenario's !
gieli0
Grote Dienaar

Bericht door gieli0 »

wij spelen ook altijd dat je als je 7 gooit een nummertje mag wisselen of de struikpluis verzetten