Ticket To Ride (Europe)

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

William en/of Pleunie
Sojaboon

Ticket To Ride (Europe)

Bericht door William en/of Pleunie »

Als je nog eens een spel wil doen, waar je 's nachts nog mee bezig bent, dan moet je Ticket to Ride Europe spelen. Dit spel is door toevoegingen van de veerpont en het station een stuk leuker dan de "gewone" Ticket to Ride.
Don't think twice..... Throw the dice!

Labels:
syroit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door syroit »

Vergeet ook niet de tunnels, deze vind ik echt een toevoeging, hier komt wel wat van de geluksfactor naar boven.
peter
Locomotief

Bericht door peter »

Is dat een uitbreiding op ticket to ride?
Of een los spel?
Everything i ever needed to know i learned from Gaming
Enrico
Caballero

Bericht door Enrico »

Ticket to Ride Europe is een los spel. De regels zijn bijna hetzelfde als bij het 'gewone' TtR, met een paar kleine verschillen:

- Je krijgt aan het begin 1 lange en 3 korte routes. Hieruit moet je er 2 kiezen;
- Je kunt stations bouwen, waardoor je van een traject van een andere speler gebruik kunt maken;
- Je kunt (en moet waarschijnlijk ook) tunnels en veerverbindingen aanleggen.

Tijdens het spelen zul je merken dat je meer korte verbindingen zult moeten aanleggen om aan je opdrachten te kunnen voldoen. Door al deze korte verbindingen is het spelbord wat minder overzichtelijk, maar dat heeft weer het voordeel dat je tegenstanders eerder een goede actie over het hoofd zullen zien! :D

Verder heb je lokomotiefkaarten (de jokers) nodig om veerverbindingen aan te leggen. Daardoor zul je er wat vaker voor moeten kiezen om een lokomotief te pakken in plaats van 2 andere kaarten.
Deze veranderingen zorgen ervoor dat je (nog) vaker keuzes zult moeten maken in TtR-europe dan in TtR-USA en je minder de mogelijkheid hebt om kaartjes op te potten en ineens een aantal lange routes achter elkaar uit te spelen.
William en/of Pleunie
Sojaboon

Bericht door William en/of Pleunie »

Het is een compleet ander spel. Uiteraard zijn dezelfde regels van toepassing als bij de "gewone" Ticket to Ride, maar het spel heeft wel een face-lift gehad. De kaarten zijn iets groter bijvoorbeeld en op het bord staan 100 punten rond het speelbord in plaats van 80. En zoals eerder vermeld de tunnels, stations en veerboten. Vandaar dat Europe een paar euro duurder is dan Ticket to Ride.
Don't think twice..... Throw the dice!
Boes
Garnaal

Bericht door Boes »

Enrico schreef:Ticket to Ride Europe is een los spel. De regels zijn bijna hetzelfde als bij het 'gewone' TtR, met een paar kleine verschillen:

- Je krijgt aan het begin 1 lange en 3 korte routes. Hieruit moet je er 2 kiezen;
Vraagje hierover: Kun je dus de lange en 1 korte route wegdoen? Dan kun je dus ook in het wilde weg routes aanleggen en daar een hoop punten mee vergaren? 4 routes van 3 a 4 stukjes levert meer op dan moeizaam een route afbouwen. Het lijkt me logischer als de lange route zowiezo behouden moet worden. 20 a 21 punten aftrek is dan ineens een groot bezwaar...
syroit
Phoenix

Bericht door syroit »

Maar met behulp van de stations krijg je meestal wel de lange route afgebouwd. Er zijn, volgens mij, een paar moeilijke punten op het bord. Dit zijn Spanje-Portugal en Engeland. De rest is best goed te doen.
Boes
Garnaal

Bericht door Boes »

Oké maar het inzetten van stations kost ook punten! Dus blijft mijn vraag staan of in het 'wilde weg'bouwen van lijnen niet meer oplevert.....
syroit
Phoenix

Bericht door syroit »

Boes schreef:Oké maar het inzetten van stations kost ook punten! Dus blijft mijn vraag staan of in het 'wilde weg'bouwen van lijnen niet meer oplevert.....
Mijn persoonlijke ervaring zegt nee.

ALs je het goed speelt kan je met jouw methode wel ander spelers vast zetten en op die manier voorkomen dat zij punten verdienen en/of stationnen moeten zetten.
cab
Burgemeester

Bericht door cab »

Heb het spel gekocht op het spellenspektakel en moet zeggen veel leuker als de USA versie. Wat betreft het wegdoen van de lange route en zoveel mogenlijk korte route maken. Heb iknatuurlijk geprobeerd, tot op heden drie keer gespeeld en alle drie de keren iemand gewonnen die zijn lange route had bewaard en met successie had afgerond.

Leuk spel op deze manier in ieder geval. De USA variant heb ik nooit gehad maar gespeeld op een eerdere editie van het spellenspektakel. Moet zeggen dat de Europe versie meer mogenlijkheden geeft en het spel een stuk spannender maakt.
syroit
Phoenix

Bericht door syroit »

Volgende info heb ik van de site van Days of Wonder gehaald.
Er is nl een nieuwe versie in de maak: TTR - Märklin.

Afbeelding
Ticket to Ride - Märklin Edition is the third installment in Days of Wonder's best-selling boardgame series that has won 14 international game awards, including the prestigious Spiel des Jahres.

The boardmap for the Märklin Edition is based on a map of Germany and introduces Passengers and Merchandise to the Ticket to Ride gameplay.

Passengers are used to pick up merchandise worth different numbers of points along the routes that they claim. Varying stacks of merchandise tokens with different point values are placed next to the different cities on the map. Players can place one of their 3 Passenger tokens on any city along a route that they claim. On his game turn, the player can choose to then move one of his passengers from the city it currently occupies along any or all of his continuous routes, picking up Merchandise Tokens from each city he moves through. Of course he'll always take the highest remaining tokens. The point total of the tokens is then added to his score.

Other game play changes are the vertical orientation of the German map, and instead of a bonus for longest route, the 10 point bonus card goes to the player who completes the most Destination Tickets.

While boardgamers may not be familiar with the Märklin name, train hobbyists consider it the premier name in the model train world. This German company has been around for over 140 years and is the world's leader in the miniature train hobby. Each train card in this edition will feature a different image (118 in all) of a Märklin model train car or locomotive. To learn more about Märklin we invite you to visit their website at www.marklin.com. To learn of their history as a toy manufacturer visit: http://www.marklin.com/about/.
Nog even de directe link naar Days of Wonder: http://www.ticket2ridegame.com/?t=marklin
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

Het klinkt wel erg leuk allemaal.
Maar is dit ook een leuk spel voor 2 personen???
syroit
Phoenix

Bericht door syroit »

Johanna schreef:Het klinkt wel erg leuk allemaal.
Maar is dit ook een leuk spel voor 2 personen???
De 2 voorgaande edities wel, ik moet toegeven met 4 is het leuker.

@Boes.

Sorry, ik heb je post hierover te laat gezien :oops:
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Dat vind ik nou sympathiek: de uitgever van Ticket To Ride Europe heeft tot mijn grote verrassing al allerlei reservermaterialen in de doos gedaan. Zo zitten er extra treintjes in en had ik twee sets scorepionnen. Misschien is dit bij meer uitgevers standaard, maar in tijden waarin je vaker te weinig materiaal in de doos aantreft, dan te veel, vind ik dit wel supersympathiek, ook al hoop ik 't uiteraard nooit nodig te hebben (kwestie van zuinig omgaan er mee).
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Zojuist voor het eerst gedaan; het was sowieso mijn eerste kennismaking met Ticket To Ride. Super zeg! Tot het eind toe spannend, omdat je niet weet wat voor opdrachtkaarten de andere spelers hebben liggen.