civilization
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
shadowman76
- Jakkiebak!
civilization
iemand die al vaker civilization, het bordspel, heeft gespeeld? zo ja, hoe lang ben je daar mee bezig geweest?
Ik heb het een goeie vriend kado gedaan, we hebben het nu één keer beperkt gespeeld (2 tijdvakken) , maar dat duurde al een paar uur...
overigens wel een erg leuk spel, wat ook weer de nodige tactiek en oplettendheid met zich mee brengt...
het enige nadeel is wel, dat je een enorm grote tafel moet hebben, wil het er op passen en wil je ook nog ruimte over hebben voor alle dingen die erbij horen...
Ik heb het een goeie vriend kado gedaan, we hebben het nu één keer beperkt gespeeld (2 tijdvakken) , maar dat duurde al een paar uur...
overigens wel een erg leuk spel, wat ook weer de nodige tactiek en oplettendheid met zich mee brengt...
het enige nadeel is wel, dat je een enorm grote tafel moet hebben, wil het er op passen en wil je ook nog ruimte over hebben voor alle dingen die erbij horen...
ik vind t niet erg om te verliezen, maar winnen vind ik wel leuker
Labels:
-
cymric
- Wu Feng
- Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Poe. Ik heb het maar één keer gespeeld met de standaard regels en vijf spelers. We hadden wel lol en zijn zeker een uur of zeven bezig geweest, maar hebben daarna altijd gekozen voor de andere Civilization
. Er werd teveel gehannest met dobbelstenen, waren continu aan het uitzoeken uit welke era een figuurtje nu ook alweer kwam, en als je achter kwam te liggen (wat mij overkwam door een dubbele pestepidemie) was er eigenlijk geen enkele mogelijkheid om die achterstand ooit weer in te lopen. Dat is in een kort spel geen ramp---alhoewel nog steeds niet leuk---maar in een spel dat zó lang duurt regelrechte SM. In de computerversie geef je dan gewoon op en begint een nieuw spel, maar om dat te doen bij een bordspel is wel bijzonder onelegant.
Ik heb wel begrepen dat er sindsdien wat regelwijzigingen zijn geweest, maar als ik het commentaar hier zo bekijk, is er niets fundamenteels veranderd. Ik moet helaas bekennen dat ik niet zoveel zin heb om het nog eens te proberen, zelfs niet met de 'advanced' regels. Het aantal huisregels dat is verzonnen om het spel speelbaarder te maken spreekt wat dat betreft ook boekdelen
.
Ik heb wel begrepen dat er sindsdien wat regelwijzigingen zijn geweest, maar als ik het commentaar hier zo bekijk, is er niets fundamenteels veranderd. Ik moet helaas bekennen dat ik niet zoveel zin heb om het nog eens te proberen, zelfs niet met de 'advanced' regels. Het aantal huisregels dat is verzonnen om het spel speelbaarder te maken spreekt wat dat betreft ook boekdelen
-
De Struikrover
- Hazelnoot Ridder
Wij hebben ons een aantal keer behoorlijk vermaakt met dit spel, maar ga er wel vanuit dat je twee lange avonden nodig hebt om het helemaal te kunnen spelen. Mocht je weinig ervaring hebben, dan ben je waarschijnlijk nog langer bezig, maar ik vind het meer dan de moeite waard...
"Alweer een zeven?! " Daar is ie weer... de struikrover slaat toe!
-
samsonov13
- Locomotief
-
RDEurope (JHG Hendriks)
- Sojaboon
Re: civilization
Welke versie?shadowman76 schreef:iemand die al vaker civilization, het bordspel, heeft gespeeld? zo ja, hoe lang ben je daar mee bezig geweest?
De oude Avalon Hill variant (of Compendium vertaling)?
Wel eens gespeeld. Duurde ongeveer 3 tot 4 uur volgens mij.
Of de nieuwe Eagle Games variant.
Na 4 uur spelen waren we net door de eerste fase heen.
Persoonlijk ben ik ook niet echt te spreken over Eagle Games.
Hun spelen behoor je op een specifieke wijze te spelen. Welke dat is is mij niet altijd duidelijk waardoor ik ze blijkbaar verkeerd speel en ze eindeloos langdradig zijn.
JHG Hendriks is MIB Regional Director Northern Europe, Redactielid Nederlandse Munchkin en Munchkin Guild Moderator.
-
De Struikrover
- Hazelnoot Ridder
Re: civilization
Beide versies zijn duidelijke verschillend, maar ik vind ze allebei op hun eigen manier erg leuk. De laatste versie duurt alleen veel langer en vraagt nogal wat boekhouding als je tussendoor stopt!RDEurope (JHG Hendriks) schreef:Welke versie?shadowman76 schreef:iemand die al vaker civilization, het bordspel, heeft gespeeld? zo ja, hoe lang ben je daar mee bezig geweest?
De oude Avalon Hill variant (of Compendium vertaling)?
Wel eens gespeeld. Duurde ongeveer 3 tot 4 uur volgens mij.
Of de nieuwe Eagle Games variant.
Na 4 uur spelen waren we net door de eerste fase heen.
Persoonlijk ben ik ook niet echt te spreken over Eagle Games.
Hun spelen behoor je op een specifieke wijze te spelen. Welke dat is is mij niet altijd duidelijk waardoor ik ze blijkbaar verkeerd speel en ze eindeloos langdradig zijn.
-
Bee
- Jakkiebak!
Nee, dat is het niet (iig de Sid Meier versie). Ik heb het zelf nog nooit gespeeld, maar het wordt bij mij thuis wel af en toe gespeeld en sessies van 6 tot 8 uur zijn heel normaal. Erg leuk om naar te kijken en de spelers af te luisterensamsonov13 schreef:Ik heb ergens ghhord van een spelduur van 6-7 uur. Of is dat wat overdreven?
Bee is een Damsell of Distress van de [url=http://www.kotkt.nl]Knights of the Kitchentable[/url] in Eindhoven
-
kolonist
- Wereldkampioen Kolonisten 2011
Ik heb zelf civilization van Eagle games thuis liggen die ik al een aardig aantal keer heb gespeeld. De eenvoudige versie duurt meestal met 4 spelers bij ons zo'n 4 tot 6 uur. Maar de originele versie duurt altijd zeker wel zo'n 8 uur.
Maar het spel bevalt ons wel goed. Meestal besluiten we na het eerste spel er nog een te spelen en gewoon de nacht door te halen.
Maar het spel bevalt ons wel goed. Meestal besluiten we na het eerste spel er nog een te spelen en gewoon de nacht door te halen.
-
De Struikrover
- Hazelnoot Ridder
En ik vond één potje in één keer spelen al pittig! Respect!kolonist schreef:Ik heb zelf civilization van Eagle games thuis liggen die ik al een aardig aantal keer heb gespeeld. De eenvoudige versie duurt meestal met 4 spelers bij ons zo'n 4 tot 6 uur. Maar de originele versie duurt altijd zeker wel zo'n 8 uur.
-
ejvandekaa
- Jakkiebak!
de uitbereiding advanced Civilization was beter.
Ik heb het 2 keer gespeeld en moet zeggen dat ik de uitbereiding Advanced civilization leuker vond. daar ben je dan ongeveer 11 tot 12 uur mee bezig. Beste is om met 6-7 mensen te spelen. Ik ben wel benieuwd naar de duitse versie. daar schijnen de regels iets anders te zijn.
Ik moet zeggen dat ik het stukke leuker vond dan dat andere civilization spel (sid meyers civilization?). Daar had ik meer het idee dat ik een soort axis en allies aan het spelen was, tevens was het gebied ontdekken veel te snel afgelopen.
Evertjan van de Kaa
Ik moet zeggen dat ik het stukke leuker vond dan dat andere civilization spel (sid meyers civilization?). Daar had ik meer het idee dat ik een soort axis en allies aan het spelen was, tevens was het gebied ontdekken veel te snel afgelopen.
Evertjan van de Kaa
-
Sieger
- Joker
Ik heb zowel de compendium versie als de avalon hill versie (met uitbreiding). De speelduur hangt een beetje van zowel de ervaring van de spelers en van de hoeveelheid spelers af. Hou er in elk geval rekening mee dat je aan een dagdeel of een avondje niet genoeg hebt, tenzij je van te voren overeen komt het spel eerder te beeindigen.
Ons record staat op 13 uur spelen met 9 man (advanced met map extension...). Eigenlijk trekken we er een dagje voor uit.
Ons record staat op 13 uur spelen met 9 man (advanced met map extension...). Eigenlijk trekken we er een dagje voor uit.
-
De Struikrover
- Hazelnoot Ridder
Re: de uitbereiding advanced Civilization was beter.
Ik heb veel de originele versie gespeeld (Compendium). Er was inderdaad ook een Advanced Editie van, maar die heb ik helaas nooit gespeeld. Wat waren de belangrijkste verschillen?ejvandekaa schreef:Ik heb het 2 keer gespeeld en moet zeggen dat ik de uitbereiding Advanced civilization leuker vond. daar ben je dan ongeveer 11 tot 12 uur mee bezig. Beste is om met 6-7 mensen te spelen. Ik ben wel benieuwd naar de duitse versie. daar schijnen de regels iets anders te zijn.
Evertjan van de Kaa
Je hebt wel gelijk dat de nieuwe variant veel meer een A&A door de eeuwen heen is, maar dit heeft ook wel zijn charme. Zeker als je de hele stamboom met skills etc. doorloopt om te kijken, waar je nu weer voor gaat sparen!
-
Borisje
- Locomotief
De keren dat ik Civilization Boardgame heb gespeeld zijn niet meer te tellen. Ik moet zeggen dat de "moeilijke" variant over het algemeen VEEL sneller is afgelopen dan de zogenaamd makkelijke...
al met al een zeer goede omzetting van PC naar boardgame...
al met al een zeer goede omzetting van PC naar boardgame...
If I ever meet you, I'll [CTRL] [ALT] [DEL] you!
-
Sieger
- Joker
Compendium heeft nooit de advanced civilization versie uitgegeven, alhoewel daar wel sprake van is geweest. Er is alleen een avalon hill advanced civilization. Verder is er nog de western extension map.De Struikrover schreef:
Ik heb veel de originele versie gespeeld (Compendium). Er was inderdaad ook een Advanced Editie van, maar die heb ik helaas nooit gespeeld. Wat waren de belangrijkste verschillen?
De belangrijkste verschillen met de oorspronkelijke versie zijn licht gewijzigde regels en extra handelswaar. Ik zit me nu even af te vragen of er ook nieuwe technologieen zijn; weet ik niet uit mijn hoofd en zal ik even moeten nakijken. Met de western extension map is het mogelijk het spel met negen mensen te spelen.
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
Volgens mij is er nooit sprake geweest van een Advanced Civilization uitgave van Compendium. Hun versie was namelijk gebaseerd op de editie van Gibson en niet compatibel met die van Avalon Hill.Sieger schreef: Compendium heeft nooit de advanced civilization versie uitgegeven, alhoewel daar wel sprake van is geweest. Er is alleen een avalon hill advanced civilization. Verder is er nog de western extension map.
Naast Advanced Civilization en de Western Extension Map is er ook nog een Expansion Trade Cards Set van Avalon Hill.