Yspahan

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Yspahan

Bericht door cymric »

Voor de liefhebbers: ik heb zojuist een vertaling van de regels van Yspahan naar Boardgamegeek gestuurd, inclusief een FAQ die onlangs op een franse site is verschenen. Het spel zelf is absoluut taalneutraal waardoor je met deze vertaling op schoot zonder problemen een buitenlandse editie aan kunt schaffen. Jammer genoeg is de 2-spelervariant nog niet beschikbaar, maar omdat ik daar niet mee wilde wachten, zal die te zijner tijd in het document worden verwerkt. Voor wie het document nu al wil hebben (het bestand moet nog worden 'approved'), stuur even een PB'tje: het is een PDF van ruim 600 Kb en kan makkelijk per email worden verstuurd.

Overigens geeft die FAQ ook antwoord op de vraag die Gerard Boom in zijn bespreking op Spelmagazijn.nl aanstipte: waarom de opzichter zo weinig wordt gebruikt. Heel simpel: het is in de eerste plaats geen offensief element, maar een manier om nog meer punten voor jezelf te scoren. Je kunt een tegenstander er af en toe fiks mee pesten, dat is zeker waar, maar dat is niet het belangrijkste doel.

Tenslotte: had iemand hier door dat de afgebeelde stad niet Yspahan is...?

Labels:
cymric
Wu Feng

Bericht door cymric »

En de 2-speler variant is net op Ystari's website verschenen. Inmiddels wacht er een verbeterde vertaling (v1.1) op goedkeuring van het gezag van BGG. De variant lijkt nogal op hetgeen de auteur zelf had bedacht, maar wijkt op bepaalde punten toch ook af. Desondanks ziet het er prima uit, ben benieuwd.
francobollus
Uitgever

Bericht door francobollus »

Yspahan, Master Print Editie deel 2, is vandaag aangekomen in onze opslagplaats. Na dit weekend zullen de uitleveringen plaatsvinden.

Met vriendelijke groet,

Frank Quispel, QWG Games
Nekrataal
Uitgever

Bericht door Nekrataal »

Vandaag zijn we begonnen met het versturen van de 1e bevestigingen, morgen gaan de eerste bestellingen de deur uit.

QWG Games

ps. het spel bevat de nieuwe NL vertaling + de 2 speler variant !
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

Ik zie op de site van QWG dat ze op de doos de leeftijdsgrens hebben opgeschroefd van 8 naar 12 jaar. Is het spel dermate ingewikkeld dat het voor een kind van 8 of 9 jaar niet te doen is? Wie kan daar meer over zeggen?
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Johanna schreef:Ik zie op de site van QWG dat ze op de doos de leeftijdsgrens hebben opgeschroefd van 8 naar 12 jaar. Is het spel dermate ingewikkeld dat het voor een kind van 8 of 9 jaar niet te doen is? Wie kan daar meer over zeggen?
Ik vermoed dat 12+ beter past bij het exclusieve sfeertje van een Master Print serie...... :wink:

Alle gekheid op een stokje: ik kan geen inhoudelijke reden bedenken waarom dit spel 12+ moet worden. Ik zou zelf insteken op 10+, maar een iets jonger kind met speelervaring moet de basisprincipes van Yspahan prima kunnen trekken. (En jij bent als moeder vast aardig genoeg om ze niet met de karavaanstrategie te verrassen).
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

Dank je Erwin.
De karavaanstrategie zegt me nu nog niets, maar dat komt vast wel goed na aanschaf van het spel. En of ik een aardige moeder ben, kun je beter aan mijn dochter vragen. Zij kan dat vast beter beoordelen dan ik.
Mijn dochter is 8 en heeft wel wat speelervaring. Dat kan ook bijna niet anders met zo'n moeder. Op 't moment is ze helemaal verslingerd aan Zooloretto. Na Spel wellicht aan Yspahan.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Voor degene die wat meer willen weten over de auteur van Yspahan (Sebastien Pauchon) en hoe het spel tot stand is gekomen is hieronder een link te vinden naar een interview dat onlangs met hem werd gehouden.

Interview met de auteur van Yspahan
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Re: Yspahan

Bericht door Bart »

Eind vorig jaar maakte Johan van onze spellenclub me attent op een gedicht over Yspahan - Ispahan:
De tuinman en de dood

Een Perzisch Edelman:
Van morgen ijlt mijn tuinman, wit van schrik,
Mijn woning in: "Heer, Heer, één ogenblik!

Ginds, in de rooshof, snoeide ik loot na loot,
Toen keek ik achter mij. Daar stond de Dood.

Ik schrok, en haastte mij langs de andere kant,
Maar zag nog juist de dreiging van zijn hand.

Meester, uw paard, en laat mij spoorslags gaan,
Voor de avond nog bereik ik Ispahan!" –

Van middag -lang reeds was hij heengespoed-
Heb ik in 't cederpark de Dood ontmoet.

"Waarom," zo vraag ik, want hij wacht en zwijgt,
"Hebt gij van morgen vroeg mijn knecht gedreigd?"

Glimlachend antwoordt hij: "Geen dreiging was 't,
Waarvoor uw tuinman vlood. Ik was verrast,

Toen 'k 's morgens hier nog stil aan 't werk zag staan,
Die 'k 's avonds halen moest in Ispahan."

Pieter Nicolaas van Eyck ( 1887-1954 )
Afbeelding
Kire
Munchkin
Persoonlijke Ondertitel: BordSpelMania Fan!

Bericht door Kire »

Heb ik ook nog ooit van buiten moeten leren, in het 6de leerjaar als ik me niet vergis!
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

Ha, die heb ik ook gehad. Van meneer Nuijten in de 2e als ik het me goed herinner. :D
Afbeelding
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Om een of andere reden heb ik dit geweldige spel begin vorig jaar pas voor de eerste keer gespeeld. Gezien een spelletje Yspahan niet zo lang duurt, hebben we het onmiddellijk nog een tweede keer gespeeld. Yspahan is dan wel onmiddellijk bij mijn favorieten terecht gekomen en kort daarna in ook onze spellencollectie.

Het constant afwegen van onmiddellijk resultaat (bezetten van soeks) of acties opbouwen voor de wat langere termijn (kamelen, goud of kaarten) spreken me aan. Het valt ons wel op dat de opzichter en de karavaan weinig gebruikt worden, hoewel die zeker niet voor niets in het spel opgenomen zijn. De karavaanstrategie? Wie weet er meer over te vertellen?
Afbeelding
cymric
Wu Feng

Bericht door cymric »

Gewoon gebruiken; niet om iemand anders ernaartoe te sturen, maar om het zelf te doen. Maak goed gebruik van een overschot aan kamelen, de dubbele winkeltjes, en de karavaanserai. De enige twee gebouwen die je écht nodig hebt zijn die en de stal (want je wilt veel kamelen). De eerste keer krijg je gegarandeerd gemopper dat 'de karavaanstrategie veel te sterk is'. Gewoon negeren en doorspelen tot mensen in de gaten krijgen dat Yspahan geen multiplayer solitaire is. Succes.

Voor degenen die meer ervaring hebben (> 20 spelletjes of zo) en in het bezit zijn van de uitbreiding is deze discussie wel interessant.
Robertopellizini
Genius

Bericht door Robertopellizini »

Bart schreef:Om een of andere reden heb ik dit geweldige spel begin vorig jaar pas voor de eerste keer gespeeld. Gezien een spelletje Yspahan niet zo lang duurt, hebben we het onmiddellijk nog een tweede keer gespeeld. Yspahan is dan wel onmiddellijk bij mijn favorieten terecht gekomen en kort daarna in ook onze spellencollectie.

Het constant afwegen van onmiddellijk resultaat (bezetten van soeks) of acties opbouwen voor de wat langere termijn (kamelen, goud of kaarten) spreken me aan. Het valt ons wel op dat de opzichter en de karavaan weinig gebruikt worden, hoewel die zeker niet voor niets in het spel opgenomen zijn. De karavaanstrategie? Wie weet er meer over te vertellen?
De karavaanstrategie is zoals hierboven al gezegd eigenlijk heel sterk. Mijn ervaring is dat je de karavaan haast wel moet gebruiken om te kunnen winnen (tenzij natuurlijk niemand anders hem gebruikt). Stel dat je 4 kamelen in de karavaan hebt, 2 op niveau 1 en 1 op niveaus 2 en 3. Dan krijg je daar in totaal 17 punten voor (4 voor niveau 1, 1 voor niveau 2 en 4x3=12 als de week ten einde komt). Als je dan ook nog het gebouw hebt wat je een kaart verschaft elke keer als je kameel naar de karavaan stuurt, dan heb je ook nog eens 4 kaarten in je hand. Stel nu dat de karavaan nooit vol raakt. Dan haal je elke week 17 punten voor 51 totaal. Zo zie je dus dat deze strategie snel veel punten kan opleveren.

Er zijn overgens 2 plekken waar 2 soeks tegenover elkaar staan. Als je daar de opzichter langs kunt sturen als je beide soeks op 1 plek bezet hebt, kun je in één keer 2 kamelen in de karavaan bezetten.

De opzichter is dus inderdaad voornamelijk belangrijk om jezelf naar de karavaan te sturen en dan liefst zo dat je zo veel mogelijk op niveau 1 en op z'n minst 1 op niveau 3 (voor de vermenigvuldiging) hebt.
Afbeelding