Rex - first play

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Jahwe
Regenmaker
Persoonlijke Ondertitel: Demo-Spel
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Rex - first play

Bericht door Jahwe »

Gisteren voor de eerste maal Rex gespeeld. Vond het een zeer leuk spel maar wou de lezers hier toch attent maken op een valkuil in de regels. Althans, wij zijn er met open ogen in gelopen en bij een spel van 3u is het lullig om in de laatste ronde tot de conclusie te komen dat door een foute interpretatie van de regels een bepaald ras sterk overpowered werd.

Het gaat over het Haccan ras (de leeuwtjes :P ), op het race sheet staat dat als een andere speler units deployed de kosten hiervoor aan de haccan speler betaald moeten worden ipv aan de bank.
In het regelboek zelf staat dat als een ally!! player units deployed de kosten naar de haccan speler gaan.

Dat ene woordje ally maakt een wereld van verschil maar op het race sheet staat gewoon another player. Dat maakte in ons spel dat de haccan speler wel erg veel geld (influence) kreeg. Tijdens het spelen had ik al de indruk dat dat een erg sterke kracht was maar ik dacht dat het aan mij lag, als nederige bordspeler kan ik het toch niet beter weten dat een horde testers en een uitgeverij als FFG maar mijn gevoel was dan toch correct. Daar kwamen we wel spijtig genoeg pas achter aan het begin van de laatste ronde.

Enfin, ik hoop dat deze post andere spelers behoed voor hetzelfde onheil ;-)
De spellenspeciaalzaak in Leuven! http://www.demo-spel.be

Labels:
missiloon
Munchkin

Re: Rex - first play

Bericht door missiloon »

dankje voor het waarschuwen, ik hoop binnenkort ook de kans te krijgen die spel te gaan spelen en dan weet ik nu alvast waar ik op moet letten!
Afbeelding
Father Vic
Party Animal

Bericht door Father Vic »

Heb me gisteren de film Dune aangeschaft, nadat ik eerder al de 2 bordspellen kocht. Die setting zei me trouwens meer dan die van Twilight Imperium.
Skallagrim
Veenboer

Bericht door Skallagrim »

Jahwe schreef:Gisteren voor de eerste maal Rex gespeeld. Vond het een zeer leuk spel maar wou de lezers hier toch attent maken op een valkuil in de regels. Althans, wij zijn er met open ogen in gelopen en bij een spel van 3u is het lullig om in de laatste ronde tot de conclusie te komen dat door een foute interpretatie van de regels een bepaald ras sterk overpowered werd.

Het gaat over het Haccan ras (de leeuwtjes :P ), op het race sheet staat dat als een andere speler units deployed de kosten hiervoor aan de haccan speler betaald moeten worden ipv aan de bank.
In het regelboek zelf staat dat als een ally!! player units deployed de kosten naar de haccan speler gaan.

Dat ene woordje ally maakt een wereld van verschil maar op het race sheet staat gewoon another player. Dat maakte in ons spel dat de haccan speler wel erg veel geld (influence) kreeg. Tijdens het spelen had ik al de indruk dat dat een erg sterke kracht was maar ik dacht dat het aan mij lag, als nederige bordspeler kan ik het toch niet beter weten dat een horde testers en een uitgeverij als FFG maar mijn gevoel was dan toch correct. Daar kwamen we wel spijtig genoeg pas achter aan het begin van de laatste ronde.

Enfin, ik hoop dat deze post andere spelers behoed voor hetzelfde onheil ;-)
:twisted: Even necro'n maar ik was benieuwd of er een topic was over dit spel en zag toen deze post.

Opgelet deze informatie is fout. De character sheet is correct. Ook niet-allies betalen om te deployen aan de Hacan speler. De uitleg in het regelboek is erg verwarrend maar verduidelijkt enkel dat ook allies aan de Hacan moeten betalen, zij betalen slechts de helft van de kosten. De enige speler die aan de bank betaalt om te deployen zijn de Hacan zelf.

De eigenschap is sterk , maar er spelen nog veel andere factoren in dit spel mee dan influence als je het spel wil winnen. De Hacan hebben ook geen extra powers of voordelen als ze vechten.
Jahwe
Regenmaker

Bericht door Jahwe »

kan je dat ook bevestigen met een faq ofzo?

want in het regelboekje staat vrij duidelijk
Hacan
When a Hacan ally deploys units to the game
board, the Hacan player receives the spent
influence.
Skallagrim
Veenboer

Bericht door Skallagrim »

Wat in het regelboek staat is ter verduidelijking dat een ally speler toch ook nog moet betalen aan de Hacan als ze deployen. Het is natuurlijk terecht zeer verwarrend als je het afzonderlijk leest, zonder ook de tekst op de Hacan player card er bij te nemen:

"When another player deploys units onto the game board, he pays that influence to you instead of to the influence pool"

Er staat niets over in de faq, maar mocht de Hacan player sheet fout zijn zou dit er wel instaan.

Je bent ook niet de enige die het zich afvroeg:

http://community.fantasyflightgames.com ... -grabbing/
Jahwe
Regenmaker

Bericht door Jahwe »

Super - bedankt voor de verduidelijking! Na het eerste potje is Rex niet meer op tafel gekomen (teveel goeie spellen in huis ;-) ) maar dan hebben we hem toen alleszins correct gespeeld.