Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Welke HABA-spellen mogen voor een vier- of vijfjarige niet missen in mijn collectie? Ik sta open voor advies want begeef me op nog onbekend terrein.
Mijn zoontje is vier en begint interesse in de eerste lichting HABA- en DJECO-spellen te verliezen. Op het Spellenspektakel kocht ik op advies van de HABA-standmedewerker het amusante Naar de Ark.
Bijgaand een foto van de vondst die mijn zoon en ik dit weekend deden in de kringloopwinkel: Gary Gouda valt bij hem alvast goed in de smaak!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Ieder heeft een geheime kaart met 3 slakken. Je scoort als jouw slakken de finish halen punten per slak.
Je gooit 2 dobbelstenen met de kleuren van de 6 slakken. Als je rood en geel gooit mag de rode slak naar het eerste vrije gele vakje of de gele slak naar het eerste vrije rode vakje. Een slak die voor staat telt ook als een vakje. Zo kan de rode slak op de gele en de gele blokkeren. Later kan dan zelfs een groene slak weer op de rode.
Daarnaast is het blik dat als speldoos dient ook onderdeel van het parcours. De slakken zijn magnetisch en kunnen via de zijkant de doos omhoog kruipen wat het nog leuker maakt voor kinderen.
Mijn dochter van bijna zes en zoontje van 3,5 vermaken zich doorgaans goed met de volgende
Waterratten in zicht. Coöperatief en leuk om met beide samen te kunnen spelen.
Betoverde doolhof (junior). Vooral mijn dochter begint hier echt goed in te worden. Junior is bijna te makkelijk aan het worden.
Koro Loko. Ook met beide te spelen. voor mijn dochter begint het wat te saai te worden
Rummikub. Laatst uit de kast gehaald. Dochter vind het heel erg leuk. tot nu toe spelen we met de stenen 1-7 (ipv 1-13)
Kwartet. Zolang er nog niet gelezen wordt een kwartet met plaatjes van de andere kaarten (verschillende van squla en nijntje zijn geschikt)
Carcassonne Junior. Voor mijn dochter ondertussen echt te saai (binnenkort de echte maar eens erbij pakken) maar vanaf vier veel met haar gespeeld
Ieder heeft een geheime kaart met 3 slakken. Je scoort als jouw slakken de finish halen punten per slak.
Je gooit 2 dobbelstenen met de kleuren van de 6 slakken. Als je rood en geel gooit mag de rode slak naar het eerste vrije gele vakje of de gele slak naar het eerste vrije rode vakje. Een slak die voor staat telt ook als een vakje. Zo kan de rode slak op de gele en de gele blokkeren. Later kan dan zelfs een groene slak weer op de rode.
Daarnaast is het blik dat als speldoos dient ook onderdeel van het parcours. De slakken zijn magnetisch en kunnen via de zijkant de doos omhoog kruipen wat het nog leuker maakt voor kinderen.
Hier ook niet perse veel ervaring met Haba, maar Fonkelschat bevalt hier goed met onze dochter van 4 en die van 7 haakt dan vaak ook nog wel even aan.
Fonkelschat wordt gespeeld in zo'n 10 ronden. Er liggen 10 plastic ringen (ijsringen) op het bord met daarin een verzameling gekleurde diamanten. In een ronde is 1 speler de draak die een een ring mag welhalen (de draak smelt het ijs). Door het weghalen vallen de diamanten op het bord en de andere spelers moeten van tevoren inschatten welke kleur diamanten voor hem is. Aan het eind worden de diamanten geteld en degene met de meeste diamanten wint.
Een potje duur ongeveer 10 minuten en de spelers hebben elke ronde wat te doen; dan wel als draak een ring weghalen dan wel als speler inschatten welke diamanten er gaan vallen. En na de ronde natuurlijk je buit verzamelen.
Toen mijn meiden nog in die leeftijdscategorie zaten (alweer een tijdje geleden) speelde ik graag het Haba spel Boomgaard met ze. Is een erg leuk coöperatief spelletje voor kinderen.
Vanaf een jaartje of 6 / 7 ben ik met ze Carcassonne Junior gaan spelen. Ook een echte aanrader.
Sinedia schreef:
Toen mijn meiden nog in die leeftijdscategorie zaten (alweer een tijdje geleden) speelde ik graag het Haba spel Boomgaard met ze. Is een erg leuk coöperatief spelletje voor kinderen.
Vanaf een jaartje of 6 / 7 ben ik met ze Carcassonne Junior gaan spelen. Ook een echte aanrader.
Hebben we thuis ook heel veel plezier aan beleefd. Maar denk wel dat de kinderen van Mazinho met 4 en 5 jaar daar snel overheen groeien.
Sinedia schreef:
…speelde ik graag het Haba spel Boomgaard met ze. Is een erg leuk coöperatief spelletje voor kinderen. Vanaf een jaartje of 6 / 7 ben ik met ze Carcassonne Junior gaan spelen.
Mijn Eerste Boomgaard heeft mijn zoon de kleuren geleerd en mijn dochtertje van 2 is er bijna klaar voor. Vrij spel doet ze al; spelregels is ze nog iets te klein voor. Het “grote” Boomgaard ligt boven in de kast, net als Carcassonne Junior. Leuk dat jullie zo meehelpen! Ik verwacht elk moment een exemplaar van Spokentrap, ook een aanrader van een veel speler en oud winkelier.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
mazinho schreef:
Leuk dat jullie zo meehelpen! Ik verwacht elk moment een exemplaar van Spokentrap, ook een aanrader van een veel speler en oud winkelier.
Het is toch geweldig om met die koters een spelletje te mogen spelen. Heb daar zelf altijd heel veel plezier aan beleefd en gun dat iedereen ook toe.
Daarnaast: Ze zijn 13 en 15 nu inmiddels... dankzij het feit dat ze zo jong al spellen speelden met me is nu echt geen spel meer te ingewikkeld voor ze. Ik kan nu echt alles op tafel leggen en ze snappen het. Stukje eigenbelang zat er ook wel in
mazinho schreef:
Leuk dat jullie zo meehelpen! Ik verwacht elk moment een exemplaar van Spokentrap, ook een aanrader van een veel speler en oud winkelier.
Het is toch geweldig om met die koters een spelletje te mogen spelen. Heb daar zelf altijd heel veel plezier aan beleefd en gun dat iedereen ook toe.
Daarnaast: Ze zijn 13 en 15 nu inmiddels... dankzij het feit dat ze zo jong al spellen speelden met me is nu echt geen spel meer te ingewikkeld voor ze. Ik kan nu echt alles op tafel leggen en ze snappen het. Stukje eigenbelang zat er ook wel in
Dit is het precies inderdaad. Niks zo leuk als om op het vloerkleed een spel neer te leggen met eigen kroost. En jong geleerd is oud gedaan.
Misschien mosterd na de maaltijd, maar onze kinderen waren rond 4/5/6 jaar erg enthousiast over een aantal spellen van Sunny Games. De Geheime Gang (2017) bijvoorbeeld, of Max de kat. Vooral die laatste is errug leuk. Van Haba is er nog Karuba Junior. Dat vond ikzelf niks maar de kinderen liepen heel graag met die houten figuren rond, weet ik nog wel. Ook het bekende Catan Junior kan heel goed vanaf een jaar of 4/5. Het 'grote' Boomgaard gaat hier nooit meer weg, ook niet nu het niet meer gespeeld wordt. Prachtig spel.
Onze kinderen zijn inmiddels wat ouder tussen de 13 en de 23. In de tijd dat ze klein waren, waren vooral Carcassonne junior en Spokentrap zeer favoriet. Ook Kazensnaaiers, CocoCrazy, Dier op dier, Giro Galoppo en Oeps mis! (is vlotte geesten in een Vikingenjasje) deden het altijd erg goed bij onze kinderen.
Rond een jaar of 5 was Richard Ridderslag van Haba een favoriet in huis. Daarnaast ook Mollenmania, Spokentrap, Speelkwartiertje Kroko loko, Vlotte geesten, Dobble, Speelkwartiertje Hebbes en Dragomino.