Nox' Spellenzolder - Caylus
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Seabie
- El Capitan
- Persoonlijke Ondertitel: www.decktet.com
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Nox' Spellenzolder - Caylus
Zolang er een beetje tempo zit in dit spel kan ik het denk ik prima waarderen. Deze valt voor mij duidelijk in de categorie 'eerst proberen, dan pas kopen'.

Labels:
-
cymric
- Wu Feng
- Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Dan zou ik toch echt eerst het kaartspel proberen: min of meer dezelfde kernelementen als het bordspel, maar met minder franje, en meer stroomlijn. Bovendien is er nog een klein aspect kaartenmanagement toegevoegd die bij het bordspel ontbreekt.
Er zijn ongetwijfeld puristen die vinden dat het kaartspel niets toevoegt dan wel een slap aftreksel van het echte werk is en dat je daarom gewoon het bordspel moet spelen: op hun manier hebben ze daar misschien wel gelijk mee. Maar jij zoekt een spel waarin niet iedereen stilletjes voor zich uitstaart en waar het speltempo op peil blijft; dan helpt het ontegenzeglijk als er zo min mogelijk afleiding aanwezig is en de 'rode draden' duidelijk zichtbaar zijn.
Er zijn ongetwijfeld puristen die vinden dat het kaartspel niets toevoegt dan wel een slap aftreksel van het echte werk is en dat je daarom gewoon het bordspel moet spelen: op hun manier hebben ze daar misschien wel gelijk mee. Maar jij zoekt een spel waarin niet iedereen stilletjes voor zich uitstaart en waar het speltempo op peil blijft; dan helpt het ontegenzeglijk als er zo min mogelijk afleiding aanwezig is en de 'rode draden' duidelijk zichtbaar zijn.
-
Seabie
- El Capitan
Bedankt voor de aanbeveling, ik denk dat je daar best wel eens gelijk kan hebben. Van velen hoor ik ook dat Caylus iets geniaals heeft, iets unieks. Dat geniale, unieke aspect is wel mooi verweven in het kaartspel?

-
cymric
- Wu Feng
- Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Ik denk dat die lui vooral teveel kruidige grasjes en andere gedroogde wondermiddeltjes van Moeder Natuur hebben gerookt
.
Dat is wat chargerend gesteld, want in 2005, toen Caylus uitkwam, was er inderdaad bijna niets vergelijkbaars te vinden. Een spel met werkverschaffing, gedeeld gebruik van productiegebouwen, zonder toeval, geschikt voor hogere speleraantallen, en voldoende herspeelbaarheid voor een flink aantal potjes... Die mix was zonder meer bijzonder, en is dat eigenlijk nog steeds. Het punt is echter dat niet iedereen het geduld kan opbrengen voor het bewandelen van de nogal pittige leercurve met navenant lange speelduur. Het kaartspel is dus niet 'magisch' in de zin dat het het gevoel van vernieuwing uit 2005 of de manier waarop de toevalsloze interactie is vormgegeven naar voren haalt. Dat is ook helemaal niet de pretentie: je kunt Magna Carta het beste zien als een andere Caylus die in een alternatief universum misschien wel dé Caylus was geworden.
Wat overigens nadrukkelijk niet betekent dat Magna Carta een slecht spel is. Zelfs in deze 'slappe aftreksel'-modus is de titel nog steeds bovengemiddeld goed
Dat is wat chargerend gesteld, want in 2005, toen Caylus uitkwam, was er inderdaad bijna niets vergelijkbaars te vinden. Een spel met werkverschaffing, gedeeld gebruik van productiegebouwen, zonder toeval, geschikt voor hogere speleraantallen, en voldoende herspeelbaarheid voor een flink aantal potjes... Die mix was zonder meer bijzonder, en is dat eigenlijk nog steeds. Het punt is echter dat niet iedereen het geduld kan opbrengen voor het bewandelen van de nogal pittige leercurve met navenant lange speelduur. Het kaartspel is dus niet 'magisch' in de zin dat het het gevoel van vernieuwing uit 2005 of de manier waarop de toevalsloze interactie is vormgegeven naar voren haalt. Dat is ook helemaal niet de pretentie: je kunt Magna Carta het beste zien als een andere Caylus die in een alternatief universum misschien wel dé Caylus was geworden.
Wat overigens nadrukkelijk niet betekent dat Magna Carta een slecht spel is. Zelfs in deze 'slappe aftreksel'-modus is de titel nog steeds bovengemiddeld goed
-
Seabie
- El Capitan
Ik heb nog eens goed in de database gekeken naar je commentaar bij Caylus en bij Caylus Magna Carta. Ook heb ik op BGG nog even goed geneusd. Ik had eigenlijk nog nooit eerder verder gekeken dan Caylus zelf. Het klinkt als een spel waar ik m'n ei wel in kwijt kan. De speelduur, het hand management, klinkt goed. Ook past dit beter bij mijn spelersgroep. Een te zware leercurve gekoppeld aan een lange speelduur pakt vaak niet goed uit hier.
Ik hou me trouwens aanbevolen om een keer aan te schuiven bij een pot Caylus met echte 'gamers'. In een dergelijk gezelschap komt het spel Caylus waarschijnlijk wel heel goed uit de verf.
Maarten, bedankt.
Ik hou me trouwens aanbevolen om een keer aan te schuiven bij een pot Caylus met echte 'gamers'. In een dergelijk gezelschap komt het spel Caylus waarschijnlijk wel heel goed uit de verf.
Maarten, bedankt.

-
Bastiaan_Nox
- Maarschalk
- Persoonlijke Ondertitel: Nox' Spellenzolder
Van de Goede Sint heb ik het Kaartspel mogen ontvangen, dus ik zal het proberen wat voorrang te geven, zodat jullie er een beeld bij krijgen.Seabie schreef:Ik heb nog eens goed in de database gekeken naar je commentaar bij Caylus en bij Caylus Magna Carta. Ook heb ik op BGG nog even goed geneusd. Ik had eigenlijk nog nooit eerder verder gekeken dan Caylus zelf. Het klinkt als een spel waar ik m'n ei wel in kwijt kan. De speelduur, het hand management, klinkt goed. Ook past dit beter bij mijn spelersgroep.
-
Seabie
- El Capitan
Top!
Ik ben in dat geval benieuwd naar een eventuele vergelijking tussen beide spellen. Van mij mag je het oordeel-gedeelte van die review dus gerust wat langer maken.
Ik ben in dat geval benieuwd naar een eventuele vergelijking tussen beide spellen. Van mij mag je het oordeel-gedeelte van die review dus gerust wat langer maken.

-
Bastiaan_Nox
- Maarschalk
Zal ik doen!Seabie schreef:Top!
-
Frost
- Garnaal
Volgens mij maak je een foutje in de regels. Bij 13.09 de herberg. Jij zegt dat als je helemaal rechts staat, je 1 muntje/geld minder betaaldt met een minum van 1.
De regel moet denk ik zijn: "The player who occupies the circle on the right always pays 1 denier to place there workers,no matter how many players have passed."
Dus niet 1 minder maar gewoon 1 munt.
Het kan dat deze regel is aangepast,Ik zag dat je de eerste edite hebt.
Verder een top uitleg.Het zijn geen gemakkelijke regels om te leren als je het nog nooit gespeelt hebt.
Bas
De regel moet denk ik zijn: "The player who occupies the circle on the right always pays 1 denier to place there workers,no matter how many players have passed."
Dus niet 1 minder maar gewoon 1 munt.
Het kan dat deze regel is aangepast,Ik zag dat je de eerste edite hebt.
Verder een top uitleg.Het zijn geen gemakkelijke regels om te leren als je het nog nooit gespeelt hebt.
Bas
-
Bastiaan_Nox
- Maarschalk
Oh, dat zou best wel eens kunnen.
Ik heb ondertussen wat ervaring met de vertalingen naar het Nederlands van Ystari Games & daar willen nog wel eens dit soort onnozele fouten inzitten.
Bedankt!
Ik heb ondertussen wat ervaring met de vertalingen naar het Nederlands van Ystari Games & daar willen nog wel eens dit soort onnozele fouten inzitten.
Bedankt!
-
Frost
- Garnaal
Graag gedaan. Maakt dat tegeltje wel interresant met 5 spelers. Als er 4 gepast hebben.
Bas
Bas
-
Flash
- Wu Feng
De uitleg maar even bekeken, want het spel gaat waarschijnlijk vanavond op tafel komen. Mooi filmpje weer.
Het valt mij wel op dat de muur aan de rechterkant van de kast (in de achtergrond) nog erg leeg is. Als je één van je meest recente filmpjes bekijkt is die muur ook al redelijk gevuld met spellen.
De spellenzolder raakt dus steeds meer gevuld
Het valt mij wel op dat de muur aan de rechterkant van de kast (in de achtergrond) nog erg leeg is. Als je één van je meest recente filmpjes bekijkt is die muur ook al redelijk gevuld met spellen.
-
Bastiaan_Nox
- Maarschalk
Een zeer terechte waarneming, de spellenzolder neigt ondertussen alweer naar meer uitbreidingen. Ik ben verslaafd!Flash schreef:De uitleg maar even bekeken, want het spel gaat waarschijnlijk vanavond op tafel komen. Mooi filmpje weer.
-
Xildur
- Munchkin
-
andy
- Stamhoofd
conrad.nl of conrad.be. Je kunt ze vinden onder sorteerdoos.