Nox' Spellenzolder - Istanbul
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
- WTULTC
- Elfenkoning
Re: Nox' Spellenzolder - Istanbul
Hij zei dat hij het had opgespoort op bgg. Als ik wat meer tijd heb zal ik het proberen op te zoeken, maar wellicht kan een demoer van White Goblin er uitsluitsel over geven. Mocht het uiteindelijk zo niet gespeeld moeten worden dan kun je het nog altijd als varant gebruiken.
Labels:
- Flash
- Wu Feng
Dat klopt niet. In de (originele) Duitse spelregels staat het volgende:
Fase 3 van de beurt is vervolgens het feit dat je acties mag uitvoeren. Dit mag zowel bij de situatie onder a als onder b omschreven. Alleen in geval van situatie c eindigt namelijk je beurt. Om deze reden heeft nogmaals een assistent achterlaten m.i. ook weinig toegevoegde waarde, want waarop zou je dat doen als je de actie al mag uitvoeren door je assistent terug te nemen in je stapel?
Lijkt mij vrij duidelijk. Onder punt a staat dat als je op een locatie komt waar zich reeds een assistent bevindt, dat je de stapel daarop plaatst. Dit laat niet de mogelijkheid open om nogmaals een assistent achter te laten.1. Bewegung
Bewege deinen Kaufmann inkl. Gehilfen-Stapel (falls vorhanden) zu einem anderen Ort, welcher 1 oder 2
Schritte entfernt ist. Diagonale Bewegungen sind dabei nicht erlaubt.
Nun hast du 3 Möglichkeiten am Zielort des Kaufmanns:
a) Gehilfen mitnehmen
Befand sich bereits einer deiner Gehilfen am Zielort, stelle den
Stapel auf diesen Gehilfen (s. Abb. rechts). Bei der nächsten Bewegung
verlässt dieser Gehilfe den Ort gemeinsam mit der Gruppe.
b) Gehilfen ablegen
Befand sich noch keiner deiner Gehilfen am Zielort, entfernst du
den untersten Gehilfen vom Stapel und legst ihn daneben ab (s.
Abb. rechts). Dieser Gehilfe bleibt bei der nächsten Bewegung an
diesem Ort zurück.
c) Falls du keinen Gehilfen mitnehmen oder ablegen kannst oder willst, endet dein Zug sofort
(Ausnahme: Brunnen 7, s. S. 6).
Fase 3 van de beurt is vervolgens het feit dat je acties mag uitvoeren. Dit mag zowel bij de situatie onder a als onder b omschreven. Alleen in geval van situatie c eindigt namelijk je beurt. Om deze reden heeft nogmaals een assistent achterlaten m.i. ook weinig toegevoegde waarde, want waarop zou je dat doen als je de actie al mag uitvoeren door je assistent terug te nemen in je stapel?
- rober
- Standaard moderator
Als "officiele" demoer van White Goblin Games, sluit ik me helemaal bij deze uitleg aan.Flash schreef:Dat klopt niet. In de (originele) Duitse spelregels staat het volgende:
Lijkt mij vrij duidelijk. Onder punt a staat dat als je op een locatie komt waar zich reeds een assistent bevindt, dat je de stapel daarop plaatst. Dit laat niet de mogelijkheid open om nogmaals een assistent achter te laten.1. Bewegung
Bewege deinen Kaufmann inkl. Gehilfen-Stapel (falls vorhanden) zu einem anderen Ort, welcher 1 oder 2
Schritte entfernt ist. Diagonale Bewegungen sind dabei nicht erlaubt.
Nun hast du 3 Möglichkeiten am Zielort des Kaufmanns:
a) Gehilfen mitnehmen
Befand sich bereits einer deiner Gehilfen am Zielort, stelle den
Stapel auf diesen Gehilfen (s. Abb. rechts). Bei der nächsten Bewegung
b) Gehilfen ablegen
Befand sich noch keiner deiner Gehilfen am Zielort, entfernst du
den untersten Gehilfen vom Stapel und legst ihn daneben ab (s.
Abb. rechts). Dieser Gehilfe bleibt bei der nächsten Bewegung an
diesem Ort zurück.
c) Falls du keinen Gehilfen mitnehmen oder ablegen kannst oder willst, endet dein Zug sofort
(Ausnahme: Brunnen 7, s. S. 6).
Het op de juiste plekken achterlaten en weer oppikken van je assistenten is nu juist het hart van het spel.
Het enige dat niet in de NL regels staat is de hierboven genoemde optie c.
Deze is om de een of andere reden niet expliciet vertaald in de regels.
Het zit min of meer verwerkt in de opties a en b.
Hierbij is met name bij optie b aangegeven dat het niet verplicht is een assistent te verwijderen als er geen aanwezig is. Maar als je dat niet doet is meteen je beurt voorbij.
Bij optie a, is dit optionele karakter niet opgenomen (wellicht omdat het bijna nooit voor zal komen)
All is fair in love, war and Carcassonne

- WTULTC
- Elfenkoning
Ik zie op bgg 2 Engelse handleidingen. Wellicht is daar de verwarring ontstaan bij mijn mede speler ontstaan.
Maar even voor de duidelijkheid optie a) het oppikken van een assistent (er zijn 4 mogelijkheden waarvan er twee goed zijn):
1- Het oppikken van de assistent (dus er bovenop gaan staan) is al voldoende om de actie op de tegel uit te mogen voeren
2- Of moet je naast dat je de assistent oppikt direct weer in dezelfde beurt de assistent achterlaten op dezelfde tegel om de actie op de tegel te mogen uitvoeren
3- Je mag geen actie uitvoeren tijdens het oppikken
4- Je mag er voor kiezen om geen actie uit te voeren tijdens het oppikken
Zelf denk ik dat 1 en 4 wordt bedoeld in de Nederlandse regels (zo heb ik het de eerste 3 keren wel gespeeld). Wat is nu de goede regel? (zondag ga ik het spel waarschijnlijk namelijk aan nieuwe spelers uitleggen, dus dan wil ik het wel goed uitleggen.)
Maar even voor de duidelijkheid optie a) het oppikken van een assistent (er zijn 4 mogelijkheden waarvan er twee goed zijn):
1- Het oppikken van de assistent (dus er bovenop gaan staan) is al voldoende om de actie op de tegel uit te mogen voeren
2- Of moet je naast dat je de assistent oppikt direct weer in dezelfde beurt de assistent achterlaten op dezelfde tegel om de actie op de tegel te mogen uitvoeren
Zelf denk ik dat 1 en 4 wordt bedoeld in de Nederlandse regels (zo heb ik het de eerste 3 keren wel gespeeld). Wat is nu de goede regel? (zondag ga ik het spel waarschijnlijk namelijk aan nieuwe spelers uitleggen, dus dan wil ik het wel goed uitleggen.)
- maxitaxi777
- Maarschalk
- Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Hier wordt ook met 1 en 4 gespeeld.WTULTC schreef:Ik zie op bgg 2 Engelse handleidingen. Wellicht is daar de verwarring ontstaan bij mijn mede speler ontstaan.
- Flash
- Wu Feng
KloptWTULTC schreef: Zelf denk ik dat 1 en 4 wordt bedoeld in de Nederlandse regels (zo heb ik het de eerste 3 keren wel gespeeld). Wat is nu de goede regel? (zondag ga ik het spel waarschijnlijk namelijk aan nieuwe spelers uitleggen, dus dan wil ik het wel goed uitleggen.)
- rober
- Standaard moderator
In principe is optie 1 de meest correcte.
Als je er voor kiest op een assistent op te pikken, dan mag je door naar naar de volgende fase van de beurt. En dat is eerst kijken of je andere handelaren moet betalen (fase 2).
Daarna komt pas fase 3, het uitvoeren van de actie, en die is ook optioneel.
Dus je doet nooit de actie tijdens het oppikken, en zo kun je er dus ook niet van af zien tijdens het oppikken (jou optie 4)
Optie 2 en 3 zijn sowieso niet correct.
Als je er voor kiest op een assistent op te pikken, dan mag je door naar naar de volgende fase van de beurt. En dat is eerst kijken of je andere handelaren moet betalen (fase 2).
Dus je doet nooit de actie tijdens het oppikken, en zo kun je er dus ook niet van af zien tijdens het oppikken (jou optie 4)

- roubosga
- El Capitan
Oké, en als je dan in fase 3 besluit tot het uitvoeren van de actie, laat je de opgepikte assistent dan weer achter of gaat deze de volgende beurt mee naar een nieuwe tegel?rober schreef:In principe is optie 1 de meest correcte.
Ik neem deze altijd mee.
- maxitaxi777
- Maarschalk
- Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
Als ik het zelf goed begrijp, neem je deze hoe dan ook weer mee, ongeacht of je de actie opnieuw uitvoert of de actie niet wil uitvoeren.roubosga schreef:Oké, en als je dan in fase 3 besluit tot het uitvoeren van de actie, laat je de opgepikte assistent dan weer achter of gaat deze de volgende beurt mee naar een nieuwe tegel?rober schreef:In principe is optie 1 de meest correcte.
Ik neem deze altijd mee.
- Flash
- Wu Feng
roubosga schreef: Oké, en als je dan in fase 3 besluit tot het uitvoeren van de actie, laat je de opgepikte assistent dan weer achter of gaat deze de volgende beurt mee naar een nieuwe tegel?
Ik neem deze altijd mee.
Spelregels schreef:Bei der nächsten Bewegung
- rober
- Standaard moderator
fase 1: verplaatsen en daarna assistent oppikken/achterlaten
fase 2: andere handelaren betalen
fase 3: actie doen.
fase 4: ontmoetingen (gouverneur/smokkelaar/ander famililid)
Dus het oppikken of achterlaten van een assistent doe je enkel en alleen in fase 1, direct na je verplaatsing.
Na het wel/niet doen van de actie, laat je alles staan zoals het is.
In de fase 1 van je volgende beurt, pak je de stapel op, zoals die er dan staat.
fase 2: andere handelaren betalen
fase 3: actie doen.
fase 4: ontmoetingen (gouverneur/smokkelaar/ander famililid)
Dus het oppikken of achterlaten van een assistent doe je enkel en alleen in fase 1, direct na je verplaatsing.
Na het wel/niet doen van de actie, laat je alles staan zoals het is.
In de fase 1 van je volgende beurt, pak je de stapel op, zoals die er dan staat.

- Frost
- Garnaal
Speelde vandaag met NL familie istanbul.Binnen 10 minuten zaten we in een discussie. Ik nam eerst het geld voor het verwijderen van een familielid op die tegel en deed daarna mijn actie.Was hij niet mee eens. Ik las de regels en dat was heel anders dan wat ik ken vanuit de duitse regels.Is er iets mis gegaan met de vertaling?.
- Edwin84
- Elfenkoning
De volgorde klopt niet. Jet is bewegen en assistent achterlaten oppakken.
Dan betalen voor eventuele spelers die daar staan.
Dan actie uitvoeren.
Dan ontmoetingen met die lange pionnen of familieleden die je in de cel gooit voor geld of een bonuskaart.
Dan betalen voor eventuele spelers die daar staan.
Dan actie uitvoeren.
Dan ontmoetingen met die lange pionnen of familieleden die je in de cel gooit voor geld of een bonuskaart.
- Bridget
- Phoenix
- Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn
- Contacteer:
Zoals hier gezegd:
Eerst betalen voor andere assistenten die je tegenkomt, dan actie uitvoeren en als laatste de handelaren uitvoeren of familieleden terugsturen naar de gevangenis.
Ik denk niet dat het een vertaalfout is, de Duitsers spelen het ook op deze volgorde. Misschien zelf niet goed gespeeld?
Eerst betalen voor andere assistenten die je tegenkomt, dan actie uitvoeren en als laatste de handelaren uitvoeren of familieleden terugsturen naar de gevangenis.
Ik denk niet dat het een vertaalfout is, de Duitsers spelen het ook op deze volgorde. Misschien zelf niet goed gespeeld?
Everybody has the right to play...
- Frost
- Garnaal
Duidelijk dank u.