Nox' Spellenzolder - Gentes

Uitleg en reviews van bord- en kaartspellen d.m.v. beeldmateriaal

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Bastiaan_Nox
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Nox' Spellenzolder

Nox' Spellenzolder - Gentes

Bericht door Bastiaan_Nox »

Uitleg & Review van het spel "Gentes", uitgegeven door Game Brewer, door Nox' Spellenzolder.
Vragen, opmerkingen of verzoekjes, mail mij gerust op spellenzolder@gmail.com.
1-4 Spelers
90-120 Minuten Speeltijd
Voor meer over bordspellen, ga naar http://www.bordspelmania.eu/index.php

* Wat zit er in de doos? - 00:55
* Opzetten v/h Spel - 02:10
* Speluitleg - 04:24
* Review - 21:14

In samenwerking met Game Brewer.
Afbeelding

Labels:
kosterix
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: zucht

Re: Nox' Spellenzolder - Gentes

Bericht door kosterix »

120 minuten speeltijd? Per speler, ja. We zijn 4 uur bezig geweest. Het was wel leuk, maar veels te lang spel.
Te lange setup time.
Mechanismen onnatuurlijk en laatste era kaarten hebben totaal geen aansluiting met het voorgaande. Voelde allemaal erg pre-beta aan.

Adviseer om te wachten tot na de 2e editie.
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Erwin »

kosterix schreef: 120 minuten speeltijd? Per speler, ja.
Ik meen uit een van jouw andere hilarische berichten te begrijpen dat jij één onvolledige pot hebt gespeeld. Ik heb er meer dan tien achter de kiezen. Twee uur is de bovengrens met een volle bezetting.

Die opmerking over pre-beta klinkt als het gelul van een dronken aardbei. Goed voor een glimlach.
tangmaster
Sojaboon
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door tangmaster »

Aan dit filmpje heb je niks waar is het start kapitaal per speler. Met deze uitleg konden wij niks dus even zonder het regelboekje gekeken. Daarna naar de startopstelling in het boekje en dan krijgen we geld want zonder begin je helemaal niks in dit spel.
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Wellicht met het recent voorbijkomen van dit topic onbewust in het achterhoofd gisteren weer eens Gentes gespeeld.
Niet de video bekeken moet ik bekennen, het is uit de regels prima te doen wat mij betreft. En zonder die 20 piek startkapitaal zou het wel taai zijn ja. De tijdsduur was ongeveer 2 uur inclusief uitleg (2P), prima. Er zitten zeker wel de nodige mogelijkheden tot maximaal doorrekenen in dit spel die af en toe wat tijd hebben gekost. :P En de verschillen waren ook klein, ik legde het met 3 punten verschil af, iets van 88-85 was volgens mij de eindscore.
Gentes is in feite natuurlijk worker placement, alleen in plaats van locatie claimen door een worker te plaatsen doe je het door een tegeltje op te pikken. Een leuke extra zijn natuurlijk de zandloperfiches en het managen daarvan. Wat ik ook wel een leuk aspect vind aan het spel is dat er vaak niet een rijtje "obvious best action(s)" is waar je in spelersvolgorde op gaat jagen. Of althans niet met de frequentie waarmee wij dit spel spelen (max 1x pj). Ik denk hier aan Stenen Tijdperk potjes waarbij het vaak genoeg is voorgekomen dat ik vanaf het inschenken van de koffie riep "ik doe mijn verwachte (eerste) zet" en de ander wist dat ik een +1 voedselveldje bedoelde, bijvoorbeeld. Spellen als Russian Railroads (+1 munt) of Agricola (als er vorige beurt geen hout is gepakt) hebben ook wel dit soort min of meer no brainers. Dat had ik bij Gentes dus minder.

Tenslotte; setup is zo klaar, zeker als je het materiaal per speler in de zakjes hebt zitten inclusief bv de slot tegeltjes. Minuutje of tien max denk ik (ik zet spellen sowieso normaal gesproken de avond van tevoren neer). En "de laatste era kaarten hebben geen aansluiting met het voorgaande" in de zin dat ze de symbooltjes voor extra punten missen, dat is waar, maar ze sluiten natuurlijk wel aan op de in het spel opgebouwde bevolking en zeker ook op het hebben van "virtuele" bevolking op eerdere era kaarten om er zo veel mogelijk te kunnen claimen.