Spiel 2021 opent

Hier vind je alle informatie over de grootste spellenbeurs ter wereld.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Gesloten
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Spiel 2021 opent

Bericht door Bart »

Net is in Essen (D) Spiel geopend voor het publiek. Na een jaar afwezigheid door corona zijn standhouders en bezoekers opnieuw welkom op de beursvloer van de Messe. Spiel loopt tot zondag.

De voorbije dagen deelden verschillende BSM-gebruikers reeds hun spellenlijstjes op onze Spiel-pagina's.

Benieuwd hoe de aanwezigen de beurs dit jaar ervaren. Niels opende al een topic 'Koopjes en weetjes'. We kijken dan ook uit naar jullie persoonlijke indrukken. Interessant voor zowel bezoekers die de volgende dagen naar Essen trekken als voor spelers die zich dit jaar nog niet op de beursvloer wagen.

Wie zijn bezoek nog plant voor een van de komende dagen, vindt op ons evenementenforum diverse tips voor de laatste voorbereidingen. Je kan ook bovenaan in de zoekbalk 'Spiel 2021' ingeven.

Deel jullie indrukken, ervaringen en tips met de BSM-spelersgemeenschap.

Afbeelding
Bijlagen
SPIEL21_Webseite.png
(12.94 KiB) Nog niet gedownload

Labels:
Dagmar
Geheim Genootschap
Contacteer:

Re: Spiel opent

Bericht door Dagmar »

Ik ben nog niet verder gekomen dan de kosmos stand (daar drie spellen gedaan). Het is gezellig druk. Wel druk dus maar genoeg ruimte om geen geduw in de gangen te krijgen (maar anderhalve meter afstand houden lukt ook niet denk ik). Rijen bij de opening vielen reuze mee en ook geen files rondom het gebouw. Iedereen draagt keurig een mondkapje, ook tijdens het spelen.
Dagmar
Geheim Genootschap
Contacteer:

Bericht door Dagmar »

De eerste dag zit er op. Het was een topdag. Ik heb 7 spellen gespeeld en er 2 gekocht. Ik ben nog niet verder dan hal 3 geweest. Daar was het gezellig druk. De demotafels zaten redelijk vol maar met een klein beetje geduld lukt het prima om een plekje bij een leuk spel te vinden (gewoon even wachten). Temperatuur in de zaal was prima, minder geluid dan normaal en geen rijen voor de wc. Ondanks mondkapjes was de uitleg goed te volgen en er werden als vanouds tafels gedeeld met andere bezoekers (dat had ik eigenlijk niet verwacht).

Ik ben benieuwd hoe de andere Nederlandse/Belgische bezoekers het vandaag vonden.
Fregonar
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Karel Titeca

Bericht door Fregonar »

Bedankt voor je verslag. Ik ga morgen en overmorgen - ik kan al niet wachten!!
mteravest
Matroos

Bericht door mteravest »

Ik vond het heerlijk dat het een stuk minder druk was dan voorgaande jaren. Het feit dat de er minder bezoekers waren en dat de gangpaden breder waren hielpen hier flink aan mee. Het was ook fijn dat de tafels verder uit elkaar stonden. Toch waren er ook minpunten: de beurs is een stuk minder groot. Hal 3 is veruit het gezelligst, en hal 5 en 6 zijn enorm sfeerloos. Waar normaal hal 1 ook een interessante hal is door de aanwezigheid van Asmodee, valt deze hal dit jaar tegen. Een logisch gevolg van corona is dat de beurs dit jaar Duitser is dan ooit tevoren. Waar normaal er ook veel spellen in het Engels en zelfs Nederlands te vinden zijn, valt dat dit jaar echt tegen. Mijn advies is dus ook om spellen uit te proberen en ze aankomende maand(en) in Nederland te kopen. Toppers leken mij uit het reeds uitverkochte Ark Nova, Boonlake en Messina. Duitse koopjes zijn er wel enigszins te vinden. Engelse koopjes een stuk minder.
Dagmar
Geheim Genootschap
Contacteer:

Bericht door Dagmar »

Gisteeren (vrijdag) vond ik het een stuk drukker dan op donderdag. Her en der was het flink druk rondom populaire stands. Maar met een beetje geduld lukte het wel om leuke spellen te doen. Uiteindelijk heb ik 5 potjes gespeeld. Toen we Lissabon Tram 28 deden kwamen er continu mensen over onze schouder meekijken. Dat was wat mij betreft een beetje too much too close voor mij. Bij Amigo hadden ze het het best geregeld. Daar was hun stand afgezet met een hekje. Je moest bij de ingang wachten op een tafeltje dat voor je ging zitten ook nog werd schoongemaakt. De tafels stonden ook ver uit elkaar. En ze hielden dmv een pasjessysteem ook nog bij dat er niet te veel mensen in de stand kwamen.
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist
Contacteer:

Spiel opent

Bericht door mazinho »

In het kort: De afwezigheid van uitgevers van buiten Europa én Asmodee maakte ruimte voor veel aandacht voor kleinere Europese uitgevers én heel veel Nederlanders en Belgen. In combinatie met lopen-zonder-dringen en speluitleg-zonder-wachten vond ik het een heel fijne beurservaring.

Speciale vermeldingen voor Kickstarters van Nederlandse bodem Orange Shall Overcome en Turning Tides, kersverse uitgever H-Town Games met hun prototypes Halifax en Honolulu, Felix die onvermoeibaar Paco Ŝako blijft leren aan schakers die van uitdaging houden, Michiel de Wit en zijn geweldig geproduceerde spellenserie met tinnen speelfiguren, de Eco Friendly spellenserie van Jolly Dutch en het verrassend leuke King of The Valley van Game Master Hans van Tol dat me opnieuw leerde verder te kijken dan illustraties. Houd tenslotte de Belgen van Geronimo in de gaten: ik kijk uit naar de Nederlandse versie van The Hunger van Richard Garfield en de opvolger van Trek 12.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door mazinho op za 16 okt 2021, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Leuk verslagje, Niels. En wat ziet dat 'Polders' er mooi uit! De Hollandse meester die het water inpoldert met zijn penseel...
Afbeelding
Dagmar
Geheim Genootschap
Contacteer:

Bericht door Dagmar »

Vandaag zijn we nog een half dagje geweest. Het voelde nog iets drukker dan gisteren. Maar wederom lukte het wel om een aantal spellen te spelen. Ik heb wel het idee dat meer spellen uitverkocht waren dan “normaal”.
MADG0BLIN
Stamhoofd

Bericht door MADG0BLIN »

Ik ben donderdag en vrijdag geweest. Donderdag was heerlijk rustig, prima parkeergelegenheid, kon bij bijna alles stands fatsoenlijk kijken naar wat er lag en was erg prettig. Ik had ook niet het gevoel dat het hierdoor minder was.
Zaterdag was weer een stuk drukker maar nog steeds te doen.
Je merkte wel dat er veel uitgevers niet waren, maar nog steeds genoeg leuks te zien en te spelen.
Ik denk door alle leveringsproblemen wel veel uitverkocht.
Donderdag Great Western Trail al en Ark Nova.
Zaterdag waren uitverkocht Coffee Traders, Boonlake, Golum, Adele, Messina en nog een heel aantal.
De auction / math trade ging wel een stuk sneller door minder drukte. :D

Al hoop ik dat volgend jaar het weer groter is, je miste nu toch wat voor je gevoel, al heb ik me prima vermaakt.
Nog leuk staan praten met de designer van Dutch Resistance: Orange Shall Overcome! Deze komt dinsdag op kickstarter. Zag er aardig uit. Ben benieuwd wat die doet.
Afbeelding
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints
Contacteer:

Bericht door Ugur »

Ik heb ook eindelijk weer twee dagen (donderdag en vrijdag) lekker over de beurs kunnen struinen! Ik miste inderdaad wel wat uitgevers/verkopers, met name voor Engelstalige exemplaren, maar al met al toch weer met een leuke buit huiswaarts kunnen keren. Het is natuurlijk voor de hobby heel goed dat de beurs steeds groter en populairder wordt, maar dat zich dat vertaalde in steeds vollere beursvloeren vond ik persoonlijk wel een minpunt. In dat opzicht was voor dit jaar de klok weer een paar jaar teruggedraaid: allerminst een lege beurs, maar wel genoeg ruimte in de gangen, bij de stands en aan de speeltafels! De hele dag met een (al dan niet medisch) mondkapje op lopen was niet bepaald een pretje, maar een noodzakelijk en acceptabel offer wat mij betreft.

Ik weet niet of het aantal spellen dat was uitverkocht aanzienlijk meer was dan in voorgaande jaren; misschien dat het relatief zo leek omdat er minder uitgevers/spellen aanwezig waren. Ook willen uitgevers wel eens de beschikbare exemplaren over de vier beursdagen verspreiden: bij Messina stond bijvoorbeeld op vrijdag dat hij voor die dag was uitverkocht. Ik heb zelf Imperial Steam kunnen meepakken voordat deze op was, de rest van het uitverkochte spul speel ik de komende tijd 'vanzelf' wel en dan kijk ik of ik die alsnog in de bestelling wil doen.
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
Fregonar
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Karel Titeca

Bericht door Fregonar »

Uitverkochte games zijn erg sneu voor de kleinere uitgevers, die het moeten hebben van de impulskopers op zo'n beurzen.

HUB Games deed het erg goed met demo's van Kombo Klash, een leuk, snel tegel-combo-spelletje. Veel bezoekers genoten van een snel potje, en wilden een kopie. De voorraad was uitverkocht tegen vrijdagmiddag, maar er waren meer exemplaren op komst... tot plots bleek dat die vast zaten bij de douane, en teruggestuurd werden naar de UK.

Dat was een behoorlijke opdoffer voor HUB, want ze hadden nog hopen exemplaren kunnen verkopen, terwijl dit spelletje niet zomaar in elke spellenzaak zal verschijnen.

Douane. ¯\_(ツ)_/¯
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Spiel '21 ontving in totaal 93.600 bezoekers. Heel wat minder dan bij vorige edities, maar gezien de omstandigheden een mooi resultaat. En over het algemeen lees ik toch tevreden reacties.

De datum voor Spiel '22 werd na het afsluiten van de beurs bekend gemaakt: 6 tot 9 oktober 2022.

Bordspelmania - Spiel
Afbeelding
Gesloten