Top en flop - Spiel 2015

Hier vind je alle informatie over de grootste spellenbeurs ter wereld.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Top en flop

Bericht door dirk »

Ik heb er ondertussen al wel een paar gespeeld en bij mij viel Trickerion en Thrash 'n roll het hardste mee, alletwee topspellen !!
Grootste tegenvaller tot nu toe is Hengist, de nieuwe 2 speler van Uwe rosenberg. Ofwel speel ik iets totaal verkeerd ofwel mist dat spel iets wat het ook maar een beetje interessant maakt.

Verder nog gespeeld :

Dice city : zeer leuk met twee spelers, zeker niet met vier spelen, zelfs drie zou ik al over twijfelen.
Flick 'em up : fantastisch tof dexterity game
Potion explosion : degelijk familiespel dat er ook nog eens mooi uitziet !!
Discoveries : dice game van Lewis & clark, speelt véél sneller én is nog leuk ook !! Gaat nog regelmatig op tafel komen
Taverna : eenmaal gespeeld, potentieel gezien maar er nog niet uitgekomen, verwacht ik nog wel veel van
Rush & bash : party race spel dat het goed doet met het juiste volk !!
Sly dice : bluffen zoals coup maar dan met dobbelstenen, goed maar niet wauw !
Gipfelsturmer : vlotte filler, zeer simpele regels met leuke interactie
Tides of time : één van de betere twee spelers !!!
Baby blues : hilarisch als je het met de juiste mensen speelt !!
Celestia : geslaagde remake van cloud 9
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!

Labels:
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

Tot nu toe enkel goede ervaringen gehad met de nieuwe spellen.
Het zijn niet allemaal toppers (gelukkig maar, want eigenlijk vind ik de Toppers maar niks).
Maar ik heb in ieder geval nog geen miskoop gedaan.

7 Wonders Duel: :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
Between two Cities: :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Carcassonne Star Wars: :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster: (Super leuk hoe hier het dice battle element in is verwerkt )
CVlization: :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Deep Sea Adventure: :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Dixit memories: :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
Hengist: :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
Isle of Skye: :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
Splash!: :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
Xildur
Munchkin

Bericht door Xildur »

dirk schreef: Grootste tegenvaller tot nu toe is Hengist, de nieuwe 2 speler van Uwe rosenberg. Ofwel speel ik iets totaal verkeerd ofwel mist dat spel iets wat het ook maar een beetje interessant maakt.
Ik vond hem leuk, dus misschien heb je net als wij in het begin gemist dat je per ronde 1 actie per pion hebt.
Afbeelding
ozymandias
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Body & Soul
Contacteer:

Bericht door ozymandias »

Via Kickstarter en Essen ... Samara laten afkomen.
We hebben het momenteel maar 1x gespeeld, met 2 spelers.
We vonden het tegenslagen ... misschien nog eens terug spelen met 3 of 4.

Dan nog 1 spel Trash 'n Roll ... daar ben ik zeer tevreden over, mits invulling regels. Maar daar ga ik hier niet dieper op ingaan. (Zie andere topic).
erwinvreuls
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: War/Eurogamer

Bericht door erwinvreuls »

Voor mij waren TOP: Nippon, signorie
GOED: porta nigra, Bretagne, lignum, The bloody inn
MATIG: Shakespeare
Nog gespeeld moeten worden: Mombasa, haspelknecht, bomarzo, oddville, the gallerist
german railroads..............
MeepleMaker
Garnaal
Contacteer:

Bericht door MeepleMaker »

Mijn (eerste) indrukken van de aangekochte essen releases in ons spellengroepje

7 Wonders: Duel :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster: - gisteren voor het eerst gespeeld, toppertje! Wel een beetje luck of the draw hier, maar niet in die mate dat het storend is…
The Bloody Inn :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: - moeilijk te beoordelen met slechts één speelbeurt, gaat nog wat meer gespeeld moeten worden om de volledige diepte te ontdekken…
Steampunk Rally :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: - was eerst wat teleurgesteld omdat het allemaal toch nogal traag vooruit ging, ik had niet echt een rally-gevoel. Maar het zit wel erg leuk in elkaar en thematisch klopt het wel allemaal, dus ik wil deze graag nog wel eens spelen...
Celestia :ster: :ster: :halfster: :geenster: :geenster: - niet mijn ding vrees ik - mijn medespelers waren iets enthousiaster
Fleet: Wharfside :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: - leuk spel dat wel wat overeenkomsten heeft met zijn grote broertje, speelt iets vlotter maar natuurlijk ook iets minder diep - het is maar wat je verkiest natuurlijk. Heb het vermoeden dat dit beter gaat zijn met 2 spelers…
Karuba :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: - aardig, maar ook niet zo heel bijzonder, ik bleek op het einde van het spel ineens gewonnen te hebben zonder dat ik goed wist waarom…
Pi Mal Pflaumen :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: - begrijp het thema niet echt (het getal Pi en fruitsoorten), maar heb me al kostelijk geamuseerd met deze filler!

Zelf heb ik voorlopig geen miskopen gedaan :thumbup: - ik heb dit jaar wel echt de moeite gedaan om op voorhand regels te lezen en bij de minste twijfel heb ik van een aankoop afgezien - dat is dus een goede strategie gebleken...
Ruud2009
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl
Contacteer:

Bericht door Ruud2009 »

KASSEI schreef:Mijn (eerste) indrukken van de aangekochte essen releases in ons spellengroepje

7 Wonders: Duel :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster: - gisteren voor het eerst gespeeld, toppertje! Wel een beetje luck of the draw hier, maar niet in die mate dat het storend is…
Hmm? Kan je dat "luck of the draw" uitleggen? Ik zie even niet hoe je op dat idee komt.
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
MeepleMaker
Garnaal
Contacteer:

Ruud2009 schreef:Hmm? Kan je dat "luck of the draw" uitleggen? Ik zie even niet hoe je op dat idee komt.
Oh simpel, de onbekende factor van de kaarten die gedekt liggen. En dat er telkens 3 kaarten uit het deck gaan. We kwamen gisteren in de situatie dat ik een open kaart nam en dus een gedekte kaart vrijspeelde. Er was sowieso maar 1 kaart beschikbaar. Had deze kaart een groene (wetenschappelijke) geweest had ik onmiddellijk het spel verloren omdat mijn tegenspeler nog maar 1 symbool nodig had. Uiteindelijk bleek er één uit het spel te zijn gegaan (dus 1 van de 3 kaarten). Ik won uiteindelijk met ruime voorsprong. Maar het had evengoed anders kunnen zijn.
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

KASSEI schreef:
Ruud2009 schreef:Hmm? Kan je dat "luck of the draw" uitleggen? Ik zie even niet hoe je op dat idee komt.
Oh simpel, de onbekende factor van de kaarten die gedekt liggen. En dat er telkens 3 kaarten uit het deck gaan. We kwamen gisteren in de situatie dat ik een open kaart nam en dus een gedekte kaart vrijspeelde. Er was sowieso maar 1 kaart beschikbaar. Had deze kaart een groene (wetenschappelijke) geweest had ik onmiddellijk het spel verloren omdat mijn tegenspeler nog maar 1 symbool nodig had. Uiteindelijk bleek er één uit het spel te zijn gegaan (dus 1 van de 3 kaarten). Ik won uiteindelijk met ruime voorsprong. Maar het had evengoed anders kunnen zijn.
In precies zo´n situatie belandde ik in mijn eerste potje. Ik dacht toen eerst ook dat het 'luck of the draw' was, maar achteraf vermoed ik dat het gewoon komt omdat we 7 Wonders gewend zijn waar je niet kunt winnen op technologiekaarten alleen. Hier kan dat wel en daar dien je voortaan rekening mee te houden. Ik sleepte namelijk veel grondstofkaarten binnen en de blauwe kaarten in het eerste tijdperk en liet groen links liggen. Dit bleek geen goede keus door deze apart winconditie van groen (waarvan ik hoopte dat het niet zo´n vaart zou lopen). Aan het eind gebeurde het daardoor inderdaad ook dat mijn tegenspeler haar laatstbenodigde groene kaart kon pakken, zonder dat ik iets daaraan kon doen nog (lagen er twee beschikbaar en ik kon er geen twee tegelijk pakken :P).

Samengevat; ik denk dat je het spel een beetje moet leren kennen en dan daar rekening mee houdt. 'Luck of the draw' zal dan dus sterk verminderen als je op zulke situaties goed anticipeert.
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse

Bericht door dirk »

Xildur schreef:
dirk schreef: Grootste tegenvaller tot nu toe is Hengist, de nieuwe 2 speler van Uwe rosenberg. Ofwel speel ik iets totaal verkeerd ofwel mist dat spel iets wat het ook maar een beetje interessant maakt.
Ik vond hem leuk, dus misschien heb je net als wij in het begin gemist dat je per ronde 1 actie per pion hebt.
Nee, dat heb ik door, maar ik mis hier blijkbaar iets en kan er niet goed de vinger op leggen.
Ik ga alles nog eens goed doornemen en nog eens proberen maar voorlopig is het een :thumbdown:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
ozymandias
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Body & Soul
Contacteer:

Bericht door ozymandias »

dirk schreef:
Xildur schreef:
Nee, dat heb ik door, maar ik mis hier blijkbaar iets en kan er niet goed de vinger op leggen.
Ik ga alles nog eens goed doornemen en nog eens proberen maar voorlopig is het een :thumbdown:
Ge moet dieje misschien met mij spelen Dirk ... dan zal je hem wel doorhebben :wink:
MeepleMaker
Garnaal
Contacteer:

maxitaxi777 schreef:Samengevat; ik denk dat je het spel een beetje moet leren kennen en dan daar rekening mee houdt. 'Luck of the draw' zal dan dus sterk verminderen als je op zulke situaties goed anticipeert.
Klopt, nu pakte het gelukkig goed uit maar een volgende keer zal ik het risico inderdaad niet meer nemen. Maar de geluksfactor zit er wat mij betreft wel ontegensprekelijk in, belangrijk is dat hierop te anticiperen valt en dat kan dus wel.

We vroegen ons gisteren trouwens af hoe het spel zou spelen mochten alle kaarten al zichtbaar zijn - dan gaat die geluksfactor er dus wel volledig uit. Het zal het tempo wel niet ten goede komen dus of dat wenselijk is is natuurlijk weer een hele andere discussie...
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

KASSEI schreef: We vroegen ons gisteren trouwens af hoe het spel zou spelen mochten alle kaarten al zichtbaar zijn - dan gaat die geluksfactor er dus wel volledig uit. Het zal het tempo wel niet ten goede komen dus of dat wenselijk is is natuurlijk weer een hele andere discussie...
Dat kun je proberen natuurlijk, maar ik denk dat het dan wel een gevalletje analysis paralysis wordt. Bij 7 Wonders weet je bovendien ook niet ieders hand van te voren; dat zou je ook kunnen spelen door ieders handkaarten open op tafel te leggen en dan door te schuiven :P, maar ik denk niet dat dat het spel ten goede komt, haha.
Morri
Jakkiebak!

Bericht door Morri »

Renehindriks schreef:Dark Matter
Deze stond ook op mijn 'to-do'-lijst om te proberen in Essen. Het is een pittig puzzelspel, en het is zeker niet voor iedereen. Maar ik vond het innovatief en interessant genoeg om mee te nemen. Ben er ook blij mee.

Dark Matter is overigens één van de 3 spellen die ik van mijn 'to-do'-lijst (zo'n 20 items) uiteindelijk heb gekocht. Codenames komt nog in NL versie, en verder alleen Mistfall meegenomen. Ik ben tegenwoordig nogal kritisch met de aanschaf. Mijn kast is vol, en spellen weer kwijtraken blijkt lastig. Heb zelfs al een keer de kliko open getrokken :oops:
Ruud2009 schreef:Mistfall is wel leuk.. maar wat zijn de regels afschuwelijk slecht.
Dit. Mijn hemel. Spelregels doorgeploeterd, diverse filmpjes gekeken, FAQ doorgekeken en vragen gesteld op het forum. Ik heb de regels nu, in ieder geval voor het eerste scenario, goed onder controle denk ik. Vooral de sumiere uitleg van de fasen, met ergens een los zinnetje in de trant van 'als het hier niet staat moet je in de 'advanced rules' zoeken' was hilarisch :crazy:
De regels krijgen van mij een onvoldoende, maar het spel zelf vind ik solide. Niks uitzonderlijks, maar gewoon een prima dungeon crawler.

Verder ook nog Monster My Neighbor meegenomen. Een mix van Love Letter en Werewolf. In Essen hebben we dat uitgelegd gekregen door de logistiek manager, en tijdens het spelen viel het spel dood met een specifieke kaart: de hond. De logistiek manager zag je ook twijfelen of dit wel zo hoorde. Hij sprak slecht Engels en we moesten toch al een beetje gokken naar de regels. Ik dacht: "Dat zoek ik thuis wel uit". Ik heb hem nu een aantal keren gespeeld, en die ene kaart (hond) blijft een probleem. Geen idee wie het geplaytest heeft, maar het zijn geen mensen geweest die de extremen hebben opgezocht. Ons fanatieke groepje wel. We spelen hem correct, maar in onze groep valt het spel gewoon dood als dat ding opduikt. We hebben de kaart eruit gehaald en nog een paar keer zonder 'hond' gespeeld, en dan blijft er een verrassend leuk spelletje over. Verder zijn we er nog niet helemaal uit hoe een van de monsterkaarten zou moeten werken. Met andere woorden: er schuilt een leuke filler in, maar hier en daar zijn de kantjes eraf gelopen, lijkt het wel. Te snel op de markt gegooid. Toch beschouw ik het niet als een misser.

Ik heb er uiteindelijk dus 3 gekocht en allemaal al een aantal keren kunnen spelen. Er zit geen misser tussen. Codenames komt nog in het Nederlands, maar die heb ik al een aantal keren in het Engels gespeeld.

Mistfall :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Het zou iets hoger uitvallen als de spelregels beter in elkaar gestoken waren.
Dark Matter :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Pittig puzzelspel met een spelmechaniek erin dat ik niet eerder tegegekomen ben.
Codenames :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Vermakelijke filler in de traditie van Dixit.
Monster My Neighbor :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: Slechts 2 sterren als de 'hond'-kaart meedoet. Geinige filler maar volgens mij niet goed getest en te vroeg op de markt gegooid. Jammer.
Afbeelding
Morri
Jakkiebak!

Bericht door Morri »

Ruud2009 schreef:Sheep & Thief is gruwelijk cute en Vampire Radar is ook erg geinig.
Vampire Radar lijkt me ook wel leuk. Helaas van Japon Brand, wiens stand op donderdagochtend 11.00 uur in Essen al helemaal leeg gekocht is. En hier niet te koop :/ Dat vind ik altijd een beetje problematisch aan Japon Brand.
Afbeelding
Gesloten