Spiel 2015 tips

Hier vind je alle informatie over de grootste spellenbeurs ter wereld.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Elsje07
El Capitan

Re: Spiel 2015 tips

Bericht door Elsje07 »

De eerste keer dat wij gingen hadden we van de iets oudere spellen die we graag wilde opgezocht voor hoeveel we ze hier het goedkoopste konden kopen.
Eens in Essen was het dan makkelijk te vergelijken... En wat je ook altijd kunt proberen (en ons ook lukte) zeggen die en dat spel samen voor zoveel € ... En wij kregen ze voor dat geld mee....

Neem vooral je tijd... Zo overweldigend de eerste keer en op en top genieten! :P
~ Raldake & Elsje ~
E&E's Spellenmolen

Labels:
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door dirk »

Elsje07 schreef: En wat je ook altijd kunt proberen (en ons ook lukte) zeggen die en dat spel samen voor zoveel € ... En wij kregen ze voor dat geld mee...
Dat moet je inderdaad ook zeker doen, gewoon rabat (korting) vragen; Dan krijg je meestal het spelleke Rabat én korting :wink:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
wnverhoef
Professor Pimpel

Bericht door wnverhoef »

vdbmalmsteen schreef:Dag Mixter,

Alles hangt er een beetje van af wat je zelf wil. Als je je huiswerk doet kan je op één dag rond zijn. Als je wil spelen ga je best meerdere dagen en ook buiten het weekend.

Dit jaar wordt mijn derde keer dus de eerste keer zit nog vers. Het is overdonderend. Er verschijnen op Spiel gemiddeld meer dan 800 nieuwe spellen. Als je dus alles wilt bekijken haal je dat niet op 1 dag. Er loopt daar per dag toch 40.000 man rond. Beetje zoals drukke dagen op het autosalon.

Wat veel mensen doen is de Geeklist op BGG van Eric Martin volgen. Hij toont daarin een groot deel van de nieuwe spellen die op Essen zullen staan. Dan kan je al kijken wat je zeker wil zien. Hij zal er binnen een maandje wel aan beginnen.

Nieuwe spellen worden meestal overal aan dezelfde prijzen verkocht. Engelstalige versies van (nieuwe) spellen zijn meestal een stuk duurder dan de Duitstalige. Voorbeeldje Krosmaster Arena kostte vorig jaar 35€ in het Duits en 50 voor de Engelse. Nieuwe spellen uit Essen kan je later soms goedkoper in de retail vinden. Moet je wel een beetje wachten.

Ik focus op kleinere en minder bekende uitgevers. Die en hun spellen kom je daarna veel moeilijker tegen. Spellen van grote spelers zoals IELLO, Asmodee zijn daarna makkelijk te verkrijgen. Ook de stands met materiaal zijn wel interessant.
Sommige spellen van die kleinere uitgevers zijn tegen het weekend al uitverkocht (bvb Japon Brand games). Als je daar iets van wil is pre-orderen echt wel de boodschap.

Andere mogelijkheden om aan spellen te raken is de Essen mathtrade of de Geeklist waarop mensen die naar Essen komen spellen te koop aanbieden.

Koopjes kom je soms wel tegen maar hangt er vanaf wat je zoekt.

Mijn budget was rond de 250€ maar daar reken ik de pre-orders en Kickstarter pick-ups niet bij. :lol:

Vorig jaar was mijn eerste keer op Spiel, en ik sluit me helemaal aan bij deze comments.

Vooraf:
Ik heb zelf in de weken voor Essen de BGG lijst van Eric Martin in de gaten gehouden. Interessante spellen noteren en vooral pre-orderen (Japon brand was inderdaad toen ik op donderdag om 12u kwam al vanalles uitverkocht).
Naarmate het dichterbij komt een schifting gemaakt: wat wil ik zeker kopen, wat waarschijnlijk, wat wil ik eerst uitproberen. Het zijn vier verschillende hallen: wat bevindt zich waar, zodat je niet heen en weer blijft lopen. Een beetje research kan een hoop schelen.
Kickstarters zijn soms ook op te halen in Essen :)

Op de dag zelf:
Preorders moet je niet te vroeg ophalen, anders sjouw je er de hele dag mee. Maak bij je preorder goede afspraken over welke dag je komt.
Ga met meerdere mensen, wel zo gezellig en je kan ook makkelijk je spullen bij iemand achterlaten wanneer nodig.
Onderhandelen is mogelijk, ook bij de (interessante) tweedehandsstandjes.
Reken niet per se op koopjes, maar meer op leuke nieuwe spellen voordat ze breed uitkomen (ik kan nog altijd niet geloven dat ik Mysterium aan mijn neus voorbij heb laten gaan vorig jaar. Tragedy Looper was daarentegen wel een goede vangst). En op wat oudere spellen, die liggen er nog wel eens goedkoper.
Taal: let op, veel spellen alleen in het duits verkrijgbaar en daardoor niet voor iedereen interessant.
Budget - wat wil je uitgeven. Ik ben uiteindelijk onder mijn maximum gebleven, maar dat had wat wilskracht nodig. Desondanks ook een paar spellen voor een paar euro gekocht waarvan ik achteraf echt wel had kunnen weten dat ik ze niet zou spelen.
Neem cash mee wat je bereid bent uit te geven en hou het daarbij. Neem meer mensen mee zodat je hen kan overtuigen om spellen te kopen voor je verjaardag of omdat zij het vast heel leuk zullen vinden ;)

Het is te doen in 1 dag, maar echt overweldigend. Wel een mooie ervaring!
Mixter86
Meeple

Bericht door Mixter86 »

Kijk, dat klinkt goed. Mijn Duits laat wat te wensen over, maar mijn ervaring is dat je met handen en voeten en wat Engels een heel eind komt (zo onderhandelde ik in Turkije ook altijd).

EDIT: ik had de laatste post nog niet gezien, dus een reactie daarop.

Ik begin er inderdaad meer en meer overna te denken om niet alleen met mijn vriend te gaan, maar om andere spelletjesfanaten in mijn omgeving ook mee te vragen.

Ik ga maar eens in mijn kast kijken wat ik aan spellen heb en van welke uitgevers mijn favoriete spellen eigenlijk zijn (ik let daar normaal gesproken eigenlijk nooit op) om eens te kijken welke stands echt interessant zijn. Ik wil de Aziatische hoek zeker bezoeken, maar tegelijktijd heb ik geen idee of dat mijn type spellen zijn, het wordt echt uitproberen. Ik neem aan dat de website waar je kunt preorderen nog online komt? Op de website van Spiel zelf kon ik nog weinig info vinden, nog vooral veel oude info over Spiel '14.
Bongo
Condottiërre
Persoonlijke Ondertitel: #homoludens

Bericht door Bongo »

Wil je je echt goed voorbereiden en ga je je verdiepen in de lijst van Eric Martin, dan raad ik je dit tooltje te gebruiken:

http://essengeek.dssr.ch/login.php

Echt.... scheelt je heel veel tijd.
De prints zijn heel duidelijk, de stands die voor jou interessant zijn zijn direct ook gemarkeerd, en dan mogelijke wishlisten met bepaalde spellen kan je er de laatste dagen wel handmatig bijwerken.

Koopjes zijn heel goed te maken...... en dan nog meer vaak bij de spellenhandelaren. Wij gaan met een groepje... en proberen op die manier een package-deal te maken.
Afbeelding
wnverhoef
Professor Pimpel

Bericht door wnverhoef »

Mixter86 schreef:Kijk, dat klinkt goed. Mijn Duits laat wat te wensen over, maar mijn ervaring is dat je met handen en voeten en wat Engels een heel eind komt (zo onderhandelde ik in Turkije ook altijd).

EDIT: ik had de laatste post nog niet gezien, dus een reactie daarop.

Ik begin er inderdaad meer en meer overna te denken om niet alleen met mijn vriend te gaan, maar om andere spelletjesfanaten in mijn omgeving ook mee te vragen.

Ik ga maar eens in mijn kast kijken wat ik aan spellen heb en van welke uitgevers mijn favoriete spellen eigenlijk zijn (ik let daar normaal gesproken eigenlijk nooit op) om eens te kijken welke stands echt interessant zijn. Ik wil de Aziatische hoek zeker bezoeken, maar tegelijktijd heb ik geen idee of dat mijn type spellen zijn, het wordt echt uitproberen. Ik neem aan dat de website waar je kunt preorderen nog online komt? Op de website van Spiel zelf kon ik nog weinig info vinden, nog vooral veel oude info over Spiel '14.
Preorderen is vaak via de mail met contactpersonen van de uitgever. In de lijst van Eric Martin staat meestal wie je moet hebben/waar je moet zijn geloof ik.
Wat de Aziatische hoek betreft: weinig mogelijkheden om uit te proberen, maar de prijs is nogal laag dus je kan je er bijna geen buil aan vallen :)
Mixter86
Meeple

Bericht door Mixter86 »

wnverhoef schreef: Preorderen is vaak via de mail met contactpersonen van de uitgever. In de lijst van Eric Martin staat meestal wie je moet hebben/waar je moet zijn geloof ik.
Wat de Aziatische hoek betreft: weinig mogelijkheden om uit te proberen, maar de prijs is nogal laag dus je kan je er bijna geen buil aan vallen :)
Aha, kijk zo leer ik steeds meer. Ik moet hier echt een keer een dag goed voor gaan zitten geloof ik :)

Maar dat is niet erg, het is de eerste keer ook vooral ervaren begrijp ik. En ookal koop ik uiteindelijk niets of heel weinig, dan heb ik toch weer de ervaring en weet ik beter hoe ik het volgend jaar moet aanpakken.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Mixter86 schreef:Ik neem aan dat de website waar je kunt preorderen nog online komt?
'De' website voor voorbestellen bestaat niet. Dit regelen de uitgevers i.h.a. zelf via hun eigen kanalen. Mocht je geïnteresseerd zijn in Japanse spellen, kan het geen kwaad om vanaf de nazomer Boardgamegeek in de gaten te houden. Daar organiseert een Engels sprekende contactpersoon de voorbestellingen voor Japon Brand en Minimal Games.
mezzin
Professor Pimpel

Bericht door mezzin »

Je kan je nog zo voorbereiden maar het is een ervaring als geen ander dus je plan gaat waarschijnlijk in duigen vallen of maar gedeeltelijk lukken.

Ik had een lijst van KS op op te halen dat had ik pas voor elkaar op dag 3 omdat je zoveel andere dingen te doen heb het is gewoon lastig omdat niet alles lekker gaat of makkelijk gaat. En soms krijg je dat je zomaar king of new york koopt omdat je toch graag die handtekening wilt hebben van Richard Garfield. Je weet niet wat er gebeurd op een dag je kan beperkt plannen maar verder gewoon ervaren en fun hebben het is erg de moeite waard maar het is wel handig om op tijd een hotel te boeken zeker op booking.com kan je altijd nog annuleren als je wat beter gevonden heb.
Mixter86
Meeple

Bericht door Mixter86 »

mezzin schreef:Je kan je nog zo voorbereiden maar het is een ervaring als geen ander dus je plan gaat waarschijnlijk in duigen vallen of maar gedeeltelijk lukken.
Ja, ik heb de ervaringen over Spiel 2014 eens doorgelezen, het schijnt allemaal nogal overdonderend te zijn. Een soort Efteling voor spelletjes!
syroit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl

Bericht door syroit »

Ik plan een hoop voor Roll The Dice, ben daar mede verantwoordelijk voor de aanwas van nieuwe spellen.
Voor mezelf is mijn lijstje vaak erg beperkt en neem de dagen zoals ze komen. Ik schuif aan waar ik kan, ik koop wat ik denk dat thuis op tafel komt.

Aangezien we met Roll The Dice daar soms met 15 a 20 man rondlopen, krijg ik regelmatig telefoon/sms en kan ik weer ergens aanschuiven.

Deze formule werkt al jaren prima voor mij.
Ruud2009
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl

Bericht door Ruud2009 »

Ik ga waarschijnlijk dit jaar 2 dagen naar Essen. Moet wel even kijken hoe ik mijn aankopen -if any- ga vervoeren.

Vorig jaar heeft 1 game Essen eigenlijk niet goed overleefd (deuk door de doos heen). Toch zonde!

De BGG lijst van Eric Martin was vorig jaar voor mij in elk geval ERG handig om een idee te vormen van wat ik wilde hebben, evenals de Dice Tower previews van Essen. Die bespraken elke game, gaven eeen HELE korte uitleg van waar het overging. Was een handig filter voor mij.
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse

Bericht door dirk »

Mixter86 schreef: Een soort Efteling voor spelletjes!
Dit vind ik eigenlijk een mooie omschrijving !! :thumbup:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
Bongo
Condottiërre
Persoonlijke Ondertitel: #homoludens

Bericht door Bongo »

Ik val in herhaling ;-)

Als je die lijst van Eric Martin gebruikt... doe dat dan via de tool hiervoor !!

http://essengeek.dssr.ch/login.php

Echt.... scheelt je heel veel tijd.

Elke nacht rond 12 uur haalt de tool de spellen op die Eric Martin heeft toegevoegd aan zijn lijst. Je kan deze indelen in:
new (dat zijn dus de nieuw toegevoegde)
skip (bekijk je later nog een keer)
ignore (lekker links laten liggen)
like (miss interessant)
want (play test? en zowiezo even de stand bezoeken)
need (buy-list of zeker play testen !)
En bij elk spel kan je je eigen commentaar invullen waarom je deze ook al weer interessant vond.

Paar dagen voor de beurs, print je de lijsten uit en dan heb je:
- een boothlist met info en spellen die jij interesant vond per booth !!
- een spellen lijst gesorteerd op like, want en need met alle info
- plattegrond van de hallen, met ingekleurd (geel, oranje groen volgens mij) van alle stands die spellen bevatten van like/want/need.

Je loopt toch ook niet in de efteling rond zonder plattegrond ?? ;-)
Afbeelding
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

EEMBC/Bongo schreef:.........
Je loopt toch ook niet in de efteling rond zonder plattegrond ?? ;-)
Jawel. :silent:
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding