vdbmalmsteen schreef:Dag Mixter,
Alles hangt er een beetje van af wat je zelf wil. Als je je huiswerk doet kan je op één dag rond zijn. Als je wil spelen ga je best meerdere dagen en ook buiten het weekend.
Dit jaar wordt mijn derde keer dus de eerste keer zit nog vers. Het is overdonderend. Er verschijnen op Spiel gemiddeld meer dan 800 nieuwe spellen. Als je dus alles wilt bekijken haal je dat niet op 1 dag. Er loopt daar per dag toch 40.000 man rond. Beetje zoals drukke dagen op het autosalon.
Wat veel mensen doen is de Geeklist op BGG van Eric Martin volgen. Hij toont daarin een groot deel van de nieuwe spellen die op Essen zullen staan. Dan kan je al kijken wat je zeker wil zien. Hij zal er binnen een maandje wel aan beginnen.
Nieuwe spellen worden meestal overal aan dezelfde prijzen verkocht. Engelstalige versies van (nieuwe) spellen zijn meestal een stuk duurder dan de Duitstalige. Voorbeeldje Krosmaster Arena kostte vorig jaar 35€ in het Duits en 50 voor de Engelse. Nieuwe spellen uit Essen kan je later soms goedkoper in de retail vinden. Moet je wel een beetje wachten.
Ik focus op kleinere en minder bekende uitgevers. Die en hun spellen kom je daarna veel moeilijker tegen. Spellen van grote spelers zoals IELLO, Asmodee zijn daarna makkelijk te verkrijgen. Ook de stands met materiaal zijn wel interessant.
Sommige spellen van die kleinere uitgevers zijn tegen het weekend al uitverkocht (bvb Japon Brand games). Als je daar iets van wil is pre-orderen echt wel de boodschap.
Andere mogelijkheden om aan spellen te raken is de Essen mathtrade of de Geeklist waarop mensen die naar Essen komen spellen te koop aanbieden.
Koopjes kom je soms wel tegen maar hangt er vanaf wat je zoekt.
Mijn budget was rond de 250€ maar daar reken ik de pre-orders en Kickstarter pick-ups niet bij.

Vorig jaar was mijn eerste keer op Spiel, en ik sluit me helemaal aan bij deze comments.
Vooraf:
Ik heb zelf in de weken voor Essen de BGG lijst van Eric Martin in de gaten gehouden. Interessante spellen noteren en vooral pre-orderen (Japon brand was inderdaad toen ik op donderdag om 12u kwam al vanalles uitverkocht).
Naarmate het dichterbij komt een schifting gemaakt: wat wil ik zeker kopen, wat waarschijnlijk, wat wil ik eerst uitproberen. Het zijn vier verschillende hallen: wat bevindt zich waar, zodat je niet heen en weer blijft lopen. Een beetje research kan een hoop schelen.
Kickstarters zijn soms ook op te halen in Essen
Op de dag zelf:
Preorders moet je niet te vroeg ophalen, anders sjouw je er de hele dag mee. Maak bij je preorder goede afspraken over welke dag je komt.
Ga met meerdere mensen, wel zo gezellig en je kan ook makkelijk je spullen bij iemand achterlaten wanneer nodig.
Onderhandelen is mogelijk, ook bij de (interessante) tweedehandsstandjes.
Reken niet per se op koopjes, maar meer op leuke nieuwe spellen voordat ze breed uitkomen (ik kan nog altijd niet geloven dat ik Mysterium aan mijn neus voorbij heb laten gaan vorig jaar. Tragedy Looper was daarentegen wel een goede vangst). En op wat oudere spellen, die liggen er nog wel eens goedkoper.
Taal: let op, veel spellen alleen in het duits verkrijgbaar en daardoor niet voor iedereen interessant.
Budget - wat wil je uitgeven. Ik ben uiteindelijk onder mijn maximum gebleven, maar dat had wat wilskracht nodig. Desondanks ook een paar spellen voor een paar euro gekocht waarvan ik achteraf echt wel had kunnen weten dat ik ze niet zou spelen.
Neem cash mee wat je bereid bent uit te geven en hou het daarbij. Neem meer mensen mee zodat je hen kan overtuigen om spellen te kopen voor je verjaardag of omdat zij het vast heel leuk zullen vinden
Het is te doen in 1 dag, maar echt overweldigend. Wel een mooie ervaring!