Top en flop - Spiel 2015
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
Renehindriks
- Grote Dienaar
Re: Top en flop
Dit jaar was Japonbrand niet snel uitverkocht. Ik was er vrijdag rond 11.30 en toen was alles er nog. Ongeveer uurtje later was alleen Sheep & Thief uitverkocht. Later 's middags pas alles uitverkocht. Ik had preorder gedaan. De schaapjes zijn inderdaad 'gruwelijk cute', het spel is wel leuk, maar vind het nog geen topper. De Vampiers moeten nog op tafel komen.
Labels:
-
mezzin
- Professor Pimpel
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Voor mij ook een lijstje maar door drukte na (en voor Essen) nog weinig gespeeld van de nieuwe hotness.
Tofu Kingdom
Super deductie game hidden gem (naar mijn idee van de beurs)
Signorie
Een heerlijke euro met dobbelstenen speelt goed weg alleen behoorlijke brainburner maar super om te spelen.
Doctor Who card game (second edition)
Het is doctor who
maar erg leuke game speelt goed en mooie art.
Catan the Big Game
/

Erg leuk om mee te maken de game is net zo bagger en luck driven maar was geweldig om mee te maken met 1000+ mensen een game te spelen. (dus nog steeds maar 2.5 ster als game.
Urbis
Geweldige uitleg van de game in een deuk gelegen of hoe een tuin (garden) onze huizen konden beschermen maar het ging om een gardian maar de game zelf totaal niet leuk om spelen. Art was ook al niet echt mooi.
The Message: Emissary Crisis (裏切りの工作員)
Erg leuke deductie game waarbij je berichten rond de tafel laat gaan en het aan jouw is of je hem bekijkt of door geeft of onderschep etc. Mooi alternatief voor resistance en tofu kingdom.
Nightmare Castle
Leuke variatie op memory maar dan co-op style. Je draait 2 kaarten om en je mag van 1 kaar beschrijven kleur of type en zo moet je achter halen waar de andere kaart ligt.
Champions of midgard
Super work replacement met thema erg mooi en goed uitgevoerd. Baal een beetje dat ik hem niet gekocht heb op de beurs had al genoeg.
potion explosion
Mooie game alleen de kwaliteit valt iets tegen (voornamelijk de knikker bak) de rest is prima erg leuk.
takenoko chibis
Eindelijk een uitbreiding voor deze game erg de moeite waard. Aanrader.
En nog wat meer games en KS pickups alleen geen tijd gehad om deze te spelen of uit te proberen.
Tofu Kingdom
Super deductie game hidden gem (naar mijn idee van de beurs)
Signorie
Een heerlijke euro met dobbelstenen speelt goed weg alleen behoorlijke brainburner maar super om te spelen.
Doctor Who card game (second edition)
Het is doctor who
Catan the Big Game
Erg leuk om mee te maken de game is net zo bagger en luck driven maar was geweldig om mee te maken met 1000+ mensen een game te spelen. (dus nog steeds maar 2.5 ster als game.
Urbis
Geweldige uitleg van de game in een deuk gelegen of hoe een tuin (garden) onze huizen konden beschermen maar het ging om een gardian maar de game zelf totaal niet leuk om spelen. Art was ook al niet echt mooi.
The Message: Emissary Crisis (裏切りの工作員)
Erg leuke deductie game waarbij je berichten rond de tafel laat gaan en het aan jouw is of je hem bekijkt of door geeft of onderschep etc. Mooi alternatief voor resistance en tofu kingdom.
Nightmare Castle
Leuke variatie op memory maar dan co-op style. Je draait 2 kaarten om en je mag van 1 kaar beschrijven kleur of type en zo moet je achter halen waar de andere kaart ligt.
Champions of midgard
Super work replacement met thema erg mooi en goed uitgevoerd. Baal een beetje dat ik hem niet gekocht heb op de beurs had al genoeg.
potion explosion
Mooie game alleen de kwaliteit valt iets tegen (voornamelijk de knikker bak) de rest is prima erg leuk.
takenoko chibis
Eindelijk een uitbreiding voor deze game erg de moeite waard. Aanrader.
En nog wat meer games en KS pickups alleen geen tijd gehad om deze te spelen of uit te proberen.
- Ugur
- Caballero
- Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints
- Contacteer:
Van mijn eigen aankopen heb ik alleen nog Mombasa en Royal Goods gespeeld. Mombasa is voor mij tot nu toe de onbedreigde topper van de Essen-oogst (al heb ik ook hoge verwachtingen voor T.I.M.E Stories): vol moeilijke beslissingen, heel veel mogelijkheden en enorme herspeelbaarheid! Royal Goods is ook veel spel in een kleine verpakking.
De aanwinsten van anderen ben ik nog over het algemeen wat minder enthousiast over
Celestia is een leuk push-your-luck spel voor met name grote bezettingen, Inhabit the Earth, Discoveries, Council of Four en Nippon vallen allen onder de categorie "wel leuk, maar niet uitzonderlijk" en Prime Time is vooralsnog het absolute dieptepunt: een eindeloos AP-uitlokkend spel waarbij je steeds blokjes moet blijven tellen en matchen aan je programma's, wat je ook nog eens noodzakelijk na elkaar ipv gelijktijdig moet doen. Wat mij betreft blijft het bij 1 keer 
De aanwinsten van anderen ben ik nog over het algemeen wat minder enthousiast over
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
- Piet
- Beheerder
- Contacteer:
De spellen die mij tot nog toe goed bevielen:
Mombasa: evenwichtig maar stevig spel. Zit goed in elkaar.
Discoveries: fijn om op te bouwen met dobbelstenen. Speelt heel wat vlotter dan Lewis & Clark.
7 Wonders Duel: echt weer een topper voor 2 spelers. Ik vond het geweldig.
Matig
8-28: het oude 21'en in een modern jasje. Niet geweldig, maar voldoende om een lange spelavond mee af te sluiten.
Niet goed:
OMG
Mombasa: evenwichtig maar stevig spel. Zit goed in elkaar.
Discoveries: fijn om op te bouwen met dobbelstenen. Speelt heel wat vlotter dan Lewis & Clark.
7 Wonders Duel: echt weer een topper voor 2 spelers. Ik vond het geweldig.
Matig
8-28: het oude 21'en in een modern jasje. Niet geweldig, maar voldoende om een lange spelavond mee af te sluiten.
Niet goed:
OMG
- KeesK
- Hazelnoot Ridder
Face it, het spel van Uwe is geen topper. Ik heb een moment gehad dat ik met een hele klauw met Maarten zat en twee beurten niets kon doen. Zou je kunnen huisregelen, maar je kunt ook gewoon een goede tweespeler spelen.ozymandias schreef:Ge moet dieje misschien met mij spelen Dirk ... dan zal je hem wel doorhebbendirk schreef:Nee, dat heb ik door, maar ik mis hier blijkbaar iets en kan er niet goed de vinger op leggen.Xildur schreef:Ik vond hem leuk, dus misschien heb je net als wij in het begin gemist dat je per ronde 1 actie per pion hebt.dirk schreef: Grootste tegenvaller tot nu toe is Hengist, de nieuwe 2 speler van Uwe rosenberg. Ofwel speel ik iets totaal verkeerd ofwel mist dat spel iets wat het ook maar een beetje interessant maakt.
Ik ga alles nog eens goed doornemen en nog eens proberen maar voorlopig is het een
Mijn toppers tot nu toe:
7w duels
Sheep and theif is best goed voor wat het is, slechts een keer gespeeld maar het is duidelijk dat er meerdere malen gespeeld moet worden voor meer strategie. Voor een klein spel is dat knap gedaan.
Een topper voor mij is de Fleet spin-off, Wharfside. Een eenvoudig kaarten spaar spel met een vernuftig aandelen koop dingetje, met een korte speelduur. Met twee verschillende spelers gespeeld en allebei vroegen om nog een pot.
Een essenaanschaf maar later ook gratis bij de Spielbox was de The game uitbreiding 'on fire'
Leuke toevoeging die gelukkig weinig veranderd aan de basis.
In de mwah categorie:
7 Sevens, niet slecht bedacht (de regels zijn wel bijzonder slecht geschreven)
Guns n steel, ook leuk bedacht met een 7w duel achtige piramide structuur voor de kaarten. Na 1 pot spelen zie ik zo snel de variatie er niet in. Nog maar n keer spelen lijkt mij....
-
Renehindriks
- Grote Dienaar
7 Wonders Duel staat volgens mij wel heel erg vaak in de Top-lijst.
Guns and Steel heb ik nu ook 1x gedaan. Leuk concept, maar inderdaad denk ik beperkte variatie. Plus denk ik dat als je eenmaal achter ligt, het wel erg lastig is om nog te winnen.
Guns and Steel heb ik nu ook 1x gedaan. Leuk concept, maar inderdaad denk ik beperkte variatie. Plus denk ik dat als je eenmaal achter ligt, het wel erg lastig is om nog te winnen.
- Ruud2009
- El Capitan
- Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl
- Contacteer:
Max maakt het argument voor me. Het is deels tactiek om niet al in die situatie te komen, dat je van een 'reveal' verliest. In mijn ogen maak je tactische keuzes waarbij je zoveel mogelijk rekening houdt met je opponent. Als jij een kaart pakt waardoor andere kaarten open komen liggen dan is dat een in te calculeren risico, in mijn ogen.maxitaxi777 schreef:In precies zo´n situatie belandde ik in mijn eerste potje. Ik dacht toen eerst ook dat het 'luck of the draw' was, maar achteraf vermoed ik dat het gewoon komt omdat we 7 Wonders gewend zijn waar je niet kunt winnen op technologiekaarten alleen. Hier kan dat wel en daar dien je voortaan rekening mee te houden. Ik sleepte namelijk veel grondstofkaarten binnen en de blauwe kaarten in het eerste tijdperk en liet groen links liggen. Dit bleek geen goede keus door deze apart winconditie van groen (waarvan ik hoopte dat het niet zo´n vaart zou lopen). Aan het eind gebeurde het daardoor inderdaad ook dat mijn tegenspeler haar laatstbenodigde groene kaart kon pakken, zonder dat ik iets daaraan kon doen nog (lagen er twee beschikbaar en ik kon er geen twee tegelijk pakkenKASSEI schreef:Oh simpel, de onbekende factor van de kaarten die gedekt liggen. En dat er telkens 3 kaarten uit het deck gaan. We kwamen gisteren in de situatie dat ik een open kaart nam en dus een gedekte kaart vrijspeelde. Er was sowieso maar 1 kaart beschikbaar. Had deze kaart een groene (wetenschappelijke) geweest had ik onmiddellijk het spel verloren omdat mijn tegenspeler nog maar 1 symbool nodig had. Uiteindelijk bleek er één uit het spel te zijn gegaan (dus 1 van de 3 kaarten). Ik won uiteindelijk met ruime voorsprong. Maar het had evengoed anders kunnen zijn.Ruud2009 schreef:Hmm? Kan je dat "luck of the draw" uitleggen? Ik zie even niet hoe je op dat idee komt.).
Samengevat; ik denk dat je het spel een beetje moet leren kennen en dan daar rekening mee houdt. 'Luck of the draw' zal dan dus sterk verminderen als je op zulke situaties goed anticipeert.
Laatste 10 gespeeld:

-
dirk
- Elfenkoning
- Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse
Vandaag mijn eerste spelletje Steampunk rally achter de rug en dat gaat zeker niet het laatste worden, ook dit is weer een zéér goede kickstarter. Blij dat ik deze toch nog gebackt had na eerdere twijfels !!!
Na Trickerion en Thrash'n roll nu dus al de derde goede kickstarter voor mij van 2015 !!
Ook nog vergeten te vermelden in het vorige lijstje en eentje dat eigenlijk toch niet vergeten mag worden : Flick 'em up, één van de leukere thematische dexterity games
Na Trickerion en Thrash'n roll nu dus al de derde goede kickstarter voor mij van 2015 !!
Ook nog vergeten te vermelden in het vorige lijstje en eentje dat eigenlijk toch niet vergeten mag worden : Flick 'em up, één van de leukere thematische dexterity games
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
- Bongo
- Condottiërre
- Persoonlijke Ondertitel: #homoludens
Ik heb bij lange na niet alle Essen releases gespeeld tot nu toe... maar mijn bevindingen zijn:
Baby Blues
Impuls aankoop, per 3 gekocht met korting
Wss het spel wat het vaakst hier in huis van Essen 2015 op tafel komt te liggen.
Artifacts Inc
Officiele spelregels gespeeld, goede korte dice placement spel. Leuke is dat het een race is.. (a la Istanbul) ipv echte puntenmotor. Spelregelvariant met extra dobbelstenen en simultaan rollen komt de volgende keer op tafel en dan zal hij zeer wss een halve ster erbij krijgen.
Viceroy
Erg goed spel! Blij dat ik deze topper (zeker voor 3 pers) in mijn bezit heb.
Verder heb ik wat nieuwe spellen nog niet gespeeld, en veel 2e hands overgenomen.
Aangaande de reacties binnen de spellengroep zijn de volgende spellen toch (zeer) goed bevallen:
Nippon
Steampunk rally (kickstarter was al binnen)
(geen eigen waardering)
Ik ben nu wel zeer benieuwd naar Mombasa, en nog meer in 7 Wonders Duel..... ik hou helemaal niet van 7 Wonders (tenminste boven de 4 pers) , maar een 2 pers variant lijkt me zeer interessant.
Flick 'm Up idem dito.... alleen daarvoor zou ik willen weten of mijn kinderen dat echt heel leuk gaan vinden of niet....
Wat mij trouwens wel beetje verbaasd is dat hier niemand (zo lijkt het dan) de volgende spellen heeft gekocht:
Super Motherload
Homeland
Allebei topspellen lijkt het ... volgens Dominique is Homeland bijv beter dan Dead of Winter... maar niemand deze opgepikt?
Impuls aankoop, per 3 gekocht met korting
Wss het spel wat het vaakst hier in huis van Essen 2015 op tafel komt te liggen.
Officiele spelregels gespeeld, goede korte dice placement spel. Leuke is dat het een race is.. (a la Istanbul) ipv echte puntenmotor. Spelregelvariant met extra dobbelstenen en simultaan rollen komt de volgende keer op tafel en dan zal hij zeer wss een halve ster erbij krijgen.
Erg goed spel! Blij dat ik deze topper (zeker voor 3 pers) in mijn bezit heb.
Verder heb ik wat nieuwe spellen nog niet gespeeld, en veel 2e hands overgenomen.
Aangaande de reacties binnen de spellengroep zijn de volgende spellen toch (zeer) goed bevallen:
(geen eigen waardering)
Ik ben nu wel zeer benieuwd naar Mombasa, en nog meer in 7 Wonders Duel..... ik hou helemaal niet van 7 Wonders (tenminste boven de 4 pers) , maar een 2 pers variant lijkt me zeer interessant.
Flick 'm Up idem dito.... alleen daarvoor zou ik willen weten of mijn kinderen dat echt heel leuk gaan vinden of niet....
Wat mij trouwens wel beetje verbaasd is dat hier niemand (zo lijkt het dan) de volgende spellen heeft gekocht:
Super Motherload
Homeland
Allebei topspellen lijkt het ... volgens Dominique is Homeland bijv beter dan Dead of Winter... maar niemand deze opgepikt?
-
Renehindriks
- Grote Dienaar
Homeland is voor minimaal 3 spelers, per definitie voor mij minder interessant.
Maar over Dominique gesproken: hét spel waar we volgens hem allemaal direct op af moesten rennen en kopen, Starfighter, wordt door niemand genoemd.
Ik heb de raad braaf opgevolgd en met een beetje geluk ga ik het vandaag of morgen spelen.
Maar over Dominique gesproken: hét spel waar we volgens hem allemaal direct op af moesten rennen en kopen, Starfighter, wordt door niemand genoemd.
Ik heb de raad braaf opgevolgd en met een beetje geluk ga ik het vandaag of morgen spelen.
- Bongo
- Condottiërre
- Persoonlijke Ondertitel: #homoludens
Ik heb starfighter goed bekeken.... en bewust laten liggen.
Op een of andere manier sprak mij het spelsysteem met kaarten over kaarten leggen niet aan, en ook grafisch was ik niet echt overtuigd..... vond het een echte eerst uitproberen spel.
Veel plezier!
Op een of andere manier sprak mij het spelsysteem met kaarten over kaarten leggen niet aan, en ook grafisch was ik niet echt overtuigd..... vond het een echte eerst uitproberen spel.
Veel plezier!
- Ugur
- Caballero
- Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints
- Contacteer:
Homeland heb ik een tijd voor Essen al eens gespeeld en ik stond niet echt te springen om dat vaker te doen, ik vond het een behoorlijk repetitieve exercitie. Ik heb de serie ook nooit gezien moet ik zeggen, dus het positieve effect op mijn mening dat bijvoorbeeld Marvel Legendary geniet ontbreekt hier.
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
- Mac-S
- Genius
- Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer
Niet? Valt me toch tegen, het waren er maar een stuk of 1000...EEMBC/Bongo schreef:Ik heb bij lange na niet alle Essen releases gespeeld tot nu toe...
-
dirk
- Elfenkoning
- Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse
Als je eens in de buurt bent, altijd welkom om hem eens te komen proberenEEMBC/Bongo schreef: Flick 'm Up idem dito.... alleen daarvoor zou ik willen weten of mijn kinderen dat echt heel leuk gaan vinden of niet....
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
-
EEMBC
- Hazelnoot Ridder
Dan reageer ik ff voor Bongo: DEAL!!dirk schreef:Als je eens in de buurt bent, altijd welkom om hem eens te komen proberenEEMBC/Bongo schreef: Flick 'm Up idem dito.... alleen daarvoor zou ik willen weten of mijn kinderen dat echt heel leuk gaan vinden of niet....