Spiel 2023: deel jouw ervaringen

Hier vind je alle informatie over de grootste spellenbeurs ter wereld.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Kire
Munchkin
Persoonlijke Ondertitel: BordSpelMania Fan!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Spiel 2023: deel jouw ervaringen

Bericht door Kire »

Mijn grote vraag blijft echter: “Waar zat Piet?”

Labels:
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist
Contacteer:

Bericht door mazinho »

Kire schreef: Mijn grote vraag blijft echter: “Waar zat Piet?”
Vraag ik me ook af

Sent from my iPhone using Tapatalk
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
xanthie
Garnaal

Bericht door xanthie »

Piet zat wel degelijk in Essen. Maar ik jammer genoeg niet. Maar geen paniek. Ik ben op Spellenspektakel. Zou Piet daar ook zijn?
Bridget
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door Bridget »

xanthie schreef: Piet zat wel degelijk in Essen. Maar ik jammer genoeg niet. Maar geen paniek. Ik ben op Spellenspektakel. Zou Piet daar ook zijn?
:lol: :lol: :lol:
Everybody has the right to play...
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

Als leerkracht heb ik veel verlof, maar ik kan het wel niet opnemen wanneer ik wil, vandaar dat ik Spiel altijd enkel in het weekend bezoek. Zaterdag was het druk, maar naar mijn gevoel niet drukker dan anders, zelfs niet in hal 3. Van zondag zou ik zelfs durven zeggen dat het rustig was. Veel lege tafels om spellen te testen.
Maar dat er ofwel een hal bij mag voor evenveel bezoekers voor bredere spreiding, ofwel minder bezoekers toegelaten moeten worden is wel iets dat ik fijn zou vinden.

Het nadeel van in het weekend gaan is dan weer wel dat veel populaire spellen uitverkocht zijn, maar dat probleem had je op donderdag en vrijdag waarschijnlijk ook wel als je niet in een lange rij wilde aanschuiven, en dat zou ik sowieso niet gedaan hebben. Het voordeel is dan weer dag ik niet anders kan dan die spellen achteraf veel goedkoper hier kopen. Ik weet al jaren dat ik de aankopen beter achteraf kan doen, maar het is zo leuk en verleidelijk om Spiel met een berg nieuw speelgoed te verlaten. :angel:
Mijn mede-spelhamels hebben een uitstekend systeem om om te gaan met verkeer en drukte. Elke ochtend zo vroeg vertrekken aan het hotel dat je om 8.15-8.30u aan de ingang zuid bent, Veel parkeermogelijkheid nog dan en bij ingang Zuid staan tafeltjes waar je dan nog 1.5u rustig kan zitten wachten. Intussen spelen wij dan al wat kleine spelletjes die we de vorige dag gekocht hebben. Ideaal. Wel wat vroeg opstaan, da's het enige nadeel. Maar sstt, niet verder vertellen hé :shh:

Op zaterdagvoormiddag loop ik altijd alleen rond op zoek naar wat spellen van mijn lijstje. Vaak zijn er al veel uitverkocht waardoor ik vaak gewoon ook al wat speel dan. En als je alleen rondloopt heb je veel mogelijkheden om nog ergens bij aan te sluiten. Toch redelijk veel spellen kunnen testen uiteindelijk.

The Artemis Odyssey
Nieuwe uitgave van Ad Astra van Bruno Cathala in het Artemis universum. Hierbij is er een langwerpig bord met een 9-tal vakken waar spelers om de beurt gedekt een actiekaart op spelen op een plek naar keuze. Als iedereen dat gedaan heeft worden ze van links naar rechts opengedraaid en de acties uitgevoerd. Dat kan gaan van je raket naar een nieuwe planeet bewegen, grondstoffen verzamelen van planeten waar je aanwezig bent, constructies bouwen, punten krijgen voor bepaalde zaken. En elke speler mag elke actie ook uitvoeren, ook de actiekaarten die andere spelers gelegd hebben, bij de eigen actiekaarten heeft de betreffende speler een extra voordeel. Het punt is bij dit spel dat als iemand een bouwactie speelt voordat jouw grondstoffenactie aan de beurt is geweest je niet veel zal kunnen bouwen omdat je misschien de grondstoffen nog niet had. Die planning, en proberen in te schatten wat je medespelers mogelijk gaan spelen, gaf dit spel wel een unieke feel. Op Spiel hadden ze enkel de KS-versie nog te koop, maar die was zo overproducet met plastic stukken dat het niet handig meer was. Intussen thuis de goedkopere en praktischere houten versie gekocht. Nog wel niet geopend... :roll:

3 Ring circus
Dit spel had al wat buzz gekregen dus ik was wel benieuwd hoewel ik doorgaans geen fan ben van spellen met een bord waarbij je plaatsen via routes moet bereiken of verbinden met elkaar (point to point movement). Bleek ook hier zo te zijn. Maar een half spel gespeeld en het was zeker wel ok, ik zou zeker een volledig spel willen spelen, maar ik vond het nu persoonlijk ook niet mind blowing. Leuk voor een keertje, maar wat mij betreft geen topper.

Savernake Forest
Eenvoudig fillertje met cascadia-achtige draft. Voor een filler zeker wel eens leuk. Speelt erg vlot, speciaal thema en niet te lang. Als het langer duurde werd het waarschijnlijk al gauw wat minder interessant, maar voor wat het was zeker eens de moeite waard.

Shake that city
De gimmick van de 9 blokjes die willekeurig uit de shaker vallen in een 3x3 patroon was hier eigenlijk de enige nieuwigheid. Die 9 blokjes stellen gebouwsoorten voor die je in de combinatie uit de shaker op je bordje moet leggen. En daarna is het heel klassiek: dit gebouw wil niet of net wel naast dat gebouw, kettingen of groepen van dit of dat, aan de rand of niet enz. Dat deel was dus helemaal niet vernieuwend, maar op zich ook zeker niet slecht. Leuke filler die zeker interessant is als je nog niet veel andere spellen met gelijkaardige scoring voorwaarden hebt.

Meer volgt nog...
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
Rubik
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Spelmagazijn.com
Contacteer:

Bericht door Rubik »

Mijn verslagje in Spelmagazijn is inmiddels ook gereed:
Spelmagazijn Spiel 2023
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Contacteer:

Bericht door Erwin »

Rubik schreef: Mijn verslagje in Spelmagazijn is inmiddels ook gereed:
Spelmagazijn Spiel 2023
Da's weer lekker leesvoer, Ronald.
francobollus
Uitgever

Bericht door francobollus »

Ik ben op donderdag en vrijdag naar Spiel geweest. Geen uitgebreid verslag daarvan, wel loop ik alle gespeelde en/of gekochte spellen even langs. Daar gaat ie dan, eerst de op deze dagen gespeelde spellen:
• Come Sail Away: met een Duits paar en mijn broer heb ik dit spel onder goede uitleg gelijk kunnen spelen, het stond op mijn wenslijst. En het was leuk, kleurige reizigers in een gegeven volgorde al puzzelend wegleggen op jouw cruiseschip. Mooi materiaal, mooi artwork, overzichtelijke regels en makkelijk weg te spelen. Minpuntje is wellicht dat dit spel met een verkoopprijs van 50 euro en in een grote doos de suggestie geeft dat het een groot en ingewikkeld spel is: dat is het beslist niet, eerder aan de lichte kant. Maar deze Saashi liet ik niet aan mij voorbij gaan, dus gekocht. :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
• Faraway: onze spellenmaat die mee was wilde deze graag proberen, een spel van de maker van Rainforest, wat we een jaar na verschijning nog steeds met plezier spelen, dus benieuwd. Een kaartspel met heel leuk artwork, maar niet alleen dat, het is ook nog eens erg leuk! Maar ook moeilijk, omdat alles draait om acht tellingen aan het eind van het spel die in omgekeerde volgorde moeten worden uitgevoerd. :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
• Kuhfstein: aardige tegel- en koeienlegger, maar het sprong er niet uit voor ons. :ster: :ster: :geenster: :geenster: :geenster:
• 5 Towers: een soort kaartspelversie van het bordspel Firenze. Speelt lekker weg en was heel betaalbaar, want een klein doosje. Lijkt wel een beetje zichzelf te spelen, we gaan het zien, want gekocht! :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
• Newsboys: Blindelings gekocht (Saashi) , daarna pas gespeeld. Een wat veredelde versie van Dobbelland of Keer op Keer, veredeld vanwege het dobbelselectie mechanisme en de uitbetalingen tussendoor. Geen topper maar aardig. :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
• Tucana Builders: ook blindelings gekocht en pas daarna gespeeld. Maar leuk zeg! We hebben Trails of Tucana eigenlijk wel dood gespeeld, het werd ook te luchtig. Maar deze is echt een 2.0 versie: vind je de eerste leuk maar wil je wat meer vlees op de botten, dan zit je met deze goed. :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
• Dungeons, Dice & Danger: ik wilde deze Roll and Write graag eens proberen, en aldus geschiedde. Het viel tegen, het was meer een bezigheid dan een spel. :ster: :halfster: :geenster: :geenster: :geenster:
• Five Peaks: aan mogen haken omdat er iemand weg moest. Pick up & Deliver spel, helemaal niet onaardig maar wel te lang voor wat het biedt. :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
• Silver & Gold Pyramids: bij toeval liep ik gelukkig tegen dit vervolg aan, want ik vind de eerste Silver & Gold erg leuk.Net als bij de Clever-vervolgen is dit deeltje twee in de basis precies hetzelfde, maar met genoeg veranderingen daarbovenop om het weer erg leuk te maken. :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Aangeschaft en daarover wellicht later meer: Come Sail Away, Faraway, Newsboys, Let’s Make a Bus Route the Dice Game, Coral, Islet, S&G Pyramids, 5 Towers, My Island, Tucana Builders, Mycelia, Tangram City, World Wonders, Sky Team, Evergreen uitbreiding, Clever 4 Ever Challenge I, the White Castle.
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Piet was in Essen, ik heb hem gezien!
Piet
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Piet »

Mac-S schreef:
:lol:
Kire
Munchkin
Persoonlijke Ondertitel: BordSpelMania Fan!

Bericht door Kire »

Piet schreef:
Mac-S schreef:
:lol:
Ik had eerlijk gezegd meer dan een smiley verwacht :crazy:
francobollus
Uitgever

Bericht door francobollus »

Na mijn op Spiel gespeelde spellen nu nog meer van mijn op Spiel aangeschafte en in de afgelopen weken gespeelde spellen.
- Clever 4 Ever Challenge I: na tientallen malen met veel plezier Clever 4Ever te hebben gespeeld zijn het precies die kritiekpuntjes die je na zo veel keer spelen zou kunnen hebben die auteur Warsch zo goed aanpakt, knap hoor. :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
- Let’s Make a Bus Route the Dice Game: vooralsnog alleen solo gespeeld, daar waar je deze ook met twee kan doen. Leuke Roll & Write met een gemeenschappelijk bordje, alleraardigst in je eentje, maar waarschijnlijk nog een tikkeltje leuker met twee :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Islet: prachtig abstract houten spel over vogels op een eiland. Het zit niet slecht in elkaar, maar gaat toch te weinig leven en duurt ook nog eens te lang. Spontane aanschaf die ik beter niet had kunnen doen :ster: :ster: :halfster: :geenster: :geenster:
Mycelia: mooi vormgegeven schuifpuzzelspel met Deck-Building mechanisme. Speelt voor het half uur dat het duurt verrassend aangenaam weg, en zeker eeen aanradeer als familie spel. Ik speel het wel met de uitbreiding in de doos erbij, de basis versie is mij te eenvoudig. :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Tangram City: deze Aziatische Uwe oogt en speelt goed, maar het mist ernstig een angel, merkten we na een paar potjes :ster: :ster: :halfster: :geenster: :geenster:
World Wonders: reeds zeven keer gespeeld met mijn vrouw, wiens voorkeuren tot op dan steevast bij Clever en Azul 4 lagen. Een superleuk tegelleg-spel wat ons betreft: het puzzelen met de tegels en de houten wonderen, de spanning om de wonderen te pakken te krijgen, de strakheid in de acties die je moet kiezen, geweldig leuk allemaal! :ster: :ster: :ster: :ster: :ster:
Sky Team: op vrijdag kon ik Spiel op een gunstig moment aansluiten in de rij voor de 300 exemplaren Sky Team voor die dag, ik heb dus een exemplaar van dit gewilde product. En inmiddels een paar keer gespeeld: wat een leuk coöperatief twee-spelerspel is dit zeg! Ook het thema is weer eens wat anders, samen een vliegtuig veilig laten landen. Voeg daar nog eens vele varianten en andere scenario's in de doos aan toe en zie daar, er is sprake van een topper! Er is echter één nadeeltje: we houden niet zo van coöperatief thuis:( :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
The Iced One
Critico

Ik heb intussen Rats of Wistar al 1x gespeeld en dat werd unaniem een topper bevonden! Eigenlijk niet zoveel regels en uitleg, maar zoveel mogelijkheden, onder andere met de grote variatie aan kaarten. Ik kijk al uit naar mijn volgende sessie.

Op spiel ook de volgende release van Board & Dice gespeeld 'Windmill Valley' waarbij je tulpen kweekt en molens bouwt in Nederland. Dat gaat ook een toppertje zijn! Heb ik me ook goed mee geamuseerd en staat sowieso op mijn kooplijst als die uitkomt. Een uniek actieselectiemechanisme met de twee tandwielen van de molens die bepalen uit welke 2 acties je kan kiezen, combo's met hopen, wat strategisch molens bouwen op het bord, tof marktmechanisme (hoewel markt misschien een groot woord is), acties die je kan upgraden en jouw tandwielen uniek maken enz. Het ziet er ook heel mooi uit.
Waarom het windmill Valley heet is me wel een raadsel, Windmill plains had toch veel beter geweest? Of zie ik een bergachtig stuk Nederland over het hoofd? :eh:
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

Harleyman
Veenboer
Persoonlijke Ondertitel: Hetzelfde anders!

Bericht door Harleyman »

The Iced One schreef: Ik heb intussen Rats of Wistar al 1x gespeeld en dat werd unaniem een topper bevonden! Eigenlijk niet zoveel regels en uitleg, maar zoveel mogelijkheden, onder andere met de grote variatie aan kaarten. Ik kijk al uit naar mijn volgende sessie.

Op spiel ook de volgende release van Board & Dice gespeeld 'Windmill Valley' waarbij je tulpen kweekt en molens bouwt in Nederland. Dat gaat ook een toppertje zijn! Heb ik me ook goed mee geamuseerd en staat sowieso op mijn kooplijst als die uitkomt. Een uniek actieselectiemechanisme met de twee tandwielen van de molens die bepalen uit welke 2 acties je kan kiezen, combo's met hopen, wat strategisch molens bouwen op het bord, tof marktmechanisme (hoewel markt misschien een groot woord is), acties die je kan upgraden en jouw tandwielen uniek maken enz. Het ziet er ook heel mooi uit.
Waarom het windmill Valley heet is me wel een raadsel, Windmill plains had toch veel beter geweest? Of zie ik een bergachtig stuk Nederland over het hoofd? :eh:
JA! https://www.youtube.com/watch?v=Un0VLiPKKyg
Vaak is rond beter, soms vierkant!
The Iced One
Critico

Harleyman schreef:
The Iced One schreef: Waarom het windmill Valley heet is me wel een raadsel, Windmill plains had toch veel beter geweest? Of zie ik een bergachtig stuk Nederland over het hoofd? :eh:
JA! https://www.youtube.com/watch?v=Un0VLiPKKyg
Ondanks de mooie titel van het liedje, toch verdacht weinig bergen te zien in de clip :lol: En ook geen valleien. :wink:
SPELHAMELS BEERSE:

Gesloten