Top en flop - Spiel 2015

Hier vind je alle informatie over de grootste spellenbeurs ter wereld.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Renehindriks
Grote Dienaar

Top en flop - Spiel 2015

Bericht door Renehindriks »

Wat zijn voor jullie de toppers en de flops/miskopen van Spiel?
Ik ben tot nu toe erg tevreden over mijn aankopen, nog geen flop ontdekt (maar heb ook nog veel spellen niet gespeeld).
Tot nu toe zijn Mysterium, Orleans, Fantastiqa (al iets ouder spel) Dark Matter(! Had ik al gespeeld op Spiel, dus wist toen al dat ie leuk was), Dice City en Flick em up erg goed bevallen.
Flip City is tot nu toe nog het minst leuk, ook niet zo duidelijk qua regels. Cornwall iets te simpel, maar toch leuke Carcassonne-achtige variant.
Ik heb Isle of Skye laten liggen op Spiel: top of flop?

Labels:
Jorrit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: semiprof

Re: Top en flop

Bericht door Jorrit »

Heb zelf geen nieuwe spellen gekocht, wel een hoop tweede hands of "ouder".

Grootste miskoop: Targui (dacht dat ik op Targi geboden had)

Meest blij met: Legendary Secret Wars.
Afbeelding
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door The Iced One »

Voorlopig al gespeeld en goedgekeurd: Thrash 'n Roll, The Pursuit of Hapiness, Game of Trains en Stellar conflict.
Die eerste 2 lijden wel onder een slecht spelregelboekje met slechte structuur of fouten en onduidelijkheden. Maar ze spelen wel erg leuk, Thrash 'n Roll is tot nu toe het beste bevallen.
Staat nog op de planning: CHampions of Midgard, My Village en Oath of the Brotherhood. Ik heb er nog wel enkele, maar die wil ik het liefste zo snel mogelijk spelen.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
Renehindriks
Grote Dienaar

Jammer van de Targi/Targui misfit..

Stellar conflict stond ook op mn lijst, maar had al vee(eeeu)l te veel gekocht, dus moest schrappen.
arne
Burgemeester

Bericht door arne »

Renehindriks schreef:Ik heb Isle of Skye laten liggen op Spiel: top of flop?
Isle of skye is top!!! :

http://www.bloggen.be/speleninlille/arc ... ID=2754534

Of voor één keertje zo :

Isle of Skye (Mayfair games/Lookout games) :

+ prachtig artwork van Franz Klemens (zoals we gewend zijn)
+ elegant puzzel-tegel-legspel dat erg toegankelijk is, maar een upgrade is voor Carcassonne
+ het biedsysteem : hier haal ik mijn hart aan op, een bod leggen bij je eigen tegels om ze zelf te houden of er voldoende voor te krijgen (het prachtige Demetra-systeem is eindelijk nog eens gebruikt)
+ de diversiteit aan scoretegels, zodat elk spel totaal anders is, bovendien is ook de volgorde ook nog eens anders
+ de interactie tussen spelers lijkt in dit soort spellen vaak ver weg, hier is het verbazend dichtbij
+ de snelle, vlotte gameplay
+ de prachtige zichtschermen, die bovendien erg stevig zijn en een mooi overzichtje van de spelfasen bevat

- het artwork van Franz Klemens, we kennen het ondertussen wel en het wordt misschien een beetje té
- er zijn héél wat mogelijkheden, maar als je het centrale "biedsysteem" niet doorhebt, dan ga je je misschien frustreren (je moet ook durven een mooie tegel te verliezen)
- het formaat van de doos is niet standaard, in je rij spelletjes op de kast gaat hij er uit springen (kan misschien ook positief zijn).

Conclusie : Isle of Skye leek me, na het lezen van de spelregels, al onmiddellijk een spel met véél potentieel en iets dat mij persoonlijk zou moeten liggen. Dat is nu ook gebleken, ik heb me kostelijk met dit spel geamuseerd. Het is een vlot en elegant ontwerp dat toegankelijk is voor iedereen, maar met een biedsysteem dat je niet onmiddellijk onder de knie hebt. Het spel brengt naar mijn mening voldoende uitdaging met zich mee, zowel op bied-, puzzel- als scoregebied. Bovendien is het een spelletje met een perfecte speelduur, op zo'n 45 minuutjes moet je normaal rond zijn. Zes ronden zijn voorbij voor je het weet en dat kunnen we enkel toejuichen. Ben je dus op zoek naar een Carcassonne-taken-to-the-next-level, dan is dit spel zeker ééntje dat je moet bekijken. Ik ben erg blij dat hij in de collectie zit en leg hem graag nog een keertje met u op tafel.
Renehindriks
Grote Dienaar

Ok, dan blijft Isle of Skye zeker op mn Wishlist!
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist

Bericht door mazinho »

Top: The Bloody Inn
Flop: Gangster (Spiel van een paar jaar terug)
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

mazinho schreef:Top: The Bloody Inn
Dat heb ik nu al van veel mensen gehoord, daar wordt ik zo stilaan toch erg benieuwd naar. Gelukkig dat een spelkameraad van mij het spel heeft, alleen is het natuurlijk de vraag wanneer het eindelijk nog eens op tafel komt met die berg nieuwe spellen in mijn groep :roll:
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Ik heb inmiddels al redelijk wat nieuwe spellen gespeeld, en de meeste zijn gewoon goed tot erg goed. Absolute toppers (spellen voor in mijn inzending naar Peter Hein z'n top 100, zeg maar) zijn schaars. Ik denk dat 7 Wonders: Duel dat wel gaat halen, maar dat het daar bij blijft.

Het enige spel wat voor mij tegenviel was Treasure Hunters.
Redelijk: CVlizations, The Bloody Inn
Goed: Nippon, Signorie, Simurgh, Shakespeare, Steam Time, Mombasa, Codenames, Isle of Skye, Between Two Cities, Mistfall, Among Nobles, Celestia, Tides of Time
Erg goed: 7 Wonders: Duel, The King is Dead
Ruud2009
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl

Bericht door Ruud2009 »

Mac-S schreef: Het enige spel wat voor mij tegenviel was Treasure Hunters.
Goed: Mistfall, Celestia
Erg goed: 7 Wonders: Duel
Hier sluit ik me bij aan. Ik heb Treasure hunter gekregen als foutje van Queen. Geinig spel, maar Fluffy. En de draft is erg.. lastig te schatten. Je hebt namelijk geen idee wat anderen gaan doen.

Celestia vond ik erg goed. Vooral met de leuke plastic figuurtjes voor extra flavour.

Mistfall is wel leuk.. maar wat zijn de regels afschuwelijk slecht.

Cthulhu Realms lijkt me beter dan Star Realms. Maar die heb ik nog te weinig gespeeld.

7 Wonders Duel vind ik erg goed. Wellicht mijn topper.

Voor de rest heb ik vooral Japanse games gekocht. Sheep & Thief is gruwelijk cute en Vampire Radar is ook erg geinig.
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
Renehindriks
Grote Dienaar

7 Wonders duel heb ik laten liggen omdat ik 7 Wonders al heb. Maar hoor wel erg vaak dat het een goed spel is. En aangezien ik meestal met 2 speel, moet deze dus ook nog maar in mn collectie.
aicirtap
Critico

Bericht door aicirtap »

Codenames vond ik niks.
Doe mij maar dan dixit of mysterium :)

Mombasa is een ware hersenkraker maar wel leuk. Alleen prefereer ik dat wel om op een rustige plek, lees thuis te spelen en niet op speldag gezien de concentratie die je nodig hebt ;)

Ik vond de nieuwe carcassonne variantie stock und stein erg leuk. Maar wel wat weinig tegels naar mijn idee. Helemaal als je met 5 speelt en zou het dan ook niet met 5 spelen.

Ticket to Ride UK. Eerste potje was mij totaal niet bevallen. Wil het nog wel een tweede keer proberen. Maar je bent zo afhankelijk van de locomotieven en als je die dan niet krijgt ....

Hopelijk zaterdag nog wat dingen uit proberen. Ben nieuwsgierg naar isles of skye, hoor daar namelijk wisselende verhalen over.
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!
Renehindriks
Grote Dienaar

Ik was nog helemaal vergeten dat ik Broom Service toch ook wel een topper vind. Tijdens mn eerste potje wel gigántisch verloren (beperkte planvaardigheden), maar heb al helemaal zin in mn volgende potje.
Ruud2009
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl

Bericht door Ruud2009 »

Renehindriks schreef:7 Wonders duel heb ik laten liggen omdat ik 7 Wonders al heb. Maar hoor wel erg vaak dat het een goed spel is. En aangezien ik meestal met 2 speel, moet deze dus ook nog maar in mn collectie.
Het spel 'lijkt' nauwelijks op Duel. De iconen, de kleuren, maar je draft vanaf de tafel.
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse

Bericht door dirk »

The Iced One schreef:
mazinho schreef:Top: The Bloody Inn
Dat heb ik nu al van veel mensen gehoord, daar wordt ik zo stilaan toch erg benieuwd naar. Gelukkig dat een spelkameraad van mij het spel heeft, alleen is het natuurlijk de vraag wanneer het eindelijk nog eens op tafel komt met die berg nieuwe spellen in mijn groep :roll:
Berg spellen ... ???

Waar .... waar ??? :mrgreen:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!