Spiel 2015: een mager jaar?
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
- Ugur
- Caballero
- Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
- Contacteer:
Spiel 2015: een mager jaar?
Ik heb inmiddels al zo rond de 20 spellen uit de nieuwe Essen-lichting gespeeld, en over het algemeen valt de kwaliteit van de oogst me tot nu toe wat tegen. Een absolute topper (Mombasa), enkele spellen die "wel goed" zijn, een enkeling die ik graag op 1x gespeeld houd, en verder heel veel spellen die ik weinig bijzonder of memorabel vind.
Delen anderen die algemene indruk tot nu toe? Of ben ik gewoon te verwend?
Delen anderen die algemene indruk tot nu toe? Of ben ik gewoon te verwend?
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
Labels:
- Mac-S
- Genius
- Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer
Re: Spiel 2015: een mager jaar?
Gemiddeld genomen vond ik de afgelopen Spiel erg goed. Van de Spiel-releases die ik tot nu toe gespeeld heb, daar zaten vrijwel geen slechte spellen tussen, en het merendeel was echt wel een 7 waard. Dat is meestal wel anders.
Aan de andere kant snap ik jou gedachtengang heel goed. Want wat moet je met een kruiwagen vol 7's? Als ik in mijn eigen spellenkast kijk, dan zie ik ruim 50 spellen die ik een 8 of hoger geef. Dus wat voegt een 7-spel dan nog toe? Ik wil ze best spelen, vermaak me daar ook prima mee, maar ik word er niet meer echt warm van. En ik verwacht ook niet ze over twee jaar nog te spelen.
Dus ik neig er ook meer en meer naar om een jaargang of een beurs te beoordelen op het aantal echte toppers. Vooralsnog heb ik er ook één (7 Wonders: Duel) en een twijfelgeval (The King is Dead, maar dat is een heruitgave van König von Siam uit 2007, dus telt niet echt als 2015-spel). Maar in vergelijking met de afgelopen jaren is dat een gemiddelde score (2014 alleen Orléans als twijfelgeval, 2013 Concordia, 2012 Tzolk'in, 2011 King of Tokyo). Dus in vergelijking met de voorgaande jaren kan ik niet van een mager jaar spreken. Maar de hoogtijdagen van de spellenindustrie liggen voor mij in de periode 2000-2005, en dan is dit niet zozeer een mager jaar als wel een mager decennium.
Overigens, op BGG doen de Spiel-releases het erg goed dit jaar. Pandemic Legacy staat natuurlijk al in de top-3, 7 Wonders: Duel staat in de top-100, en er zijn nog vele spellen die gemiddeld ruim boven de 8 scoren (de nieuwe Through the Ages zelfs boven de 9, en verder o.a. Time Stories, Mombasa, Food Chain Magnate, Nippon, The Gallerist en de nodige Kickstarter-dingen die ook voor Spiel-release kunnen doorgaan). Dus volgens de gehele BGG-community is het een fantastisch jaar. Ik heb wel de indruk dat "de gehele BGG-community" nogal "cult of the new" gemotiveerd is, dus ik neem de ratings daar altijd met een flinke schep zout.
Aan de andere kant snap ik jou gedachtengang heel goed. Want wat moet je met een kruiwagen vol 7's? Als ik in mijn eigen spellenkast kijk, dan zie ik ruim 50 spellen die ik een 8 of hoger geef. Dus wat voegt een 7-spel dan nog toe? Ik wil ze best spelen, vermaak me daar ook prima mee, maar ik word er niet meer echt warm van. En ik verwacht ook niet ze over twee jaar nog te spelen.
Dus ik neig er ook meer en meer naar om een jaargang of een beurs te beoordelen op het aantal echte toppers. Vooralsnog heb ik er ook één (7 Wonders: Duel) en een twijfelgeval (The King is Dead, maar dat is een heruitgave van König von Siam uit 2007, dus telt niet echt als 2015-spel). Maar in vergelijking met de afgelopen jaren is dat een gemiddelde score (2014 alleen Orléans als twijfelgeval, 2013 Concordia, 2012 Tzolk'in, 2011 King of Tokyo). Dus in vergelijking met de voorgaande jaren kan ik niet van een mager jaar spreken. Maar de hoogtijdagen van de spellenindustrie liggen voor mij in de periode 2000-2005, en dan is dit niet zozeer een mager jaar als wel een mager decennium.
Overigens, op BGG doen de Spiel-releases het erg goed dit jaar. Pandemic Legacy staat natuurlijk al in de top-3, 7 Wonders: Duel staat in de top-100, en er zijn nog vele spellen die gemiddeld ruim boven de 8 scoren (de nieuwe Through the Ages zelfs boven de 9, en verder o.a. Time Stories, Mombasa, Food Chain Magnate, Nippon, The Gallerist en de nodige Kickstarter-dingen die ook voor Spiel-release kunnen doorgaan). Dus volgens de gehele BGG-community is het een fantastisch jaar. Ik heb wel de indruk dat "de gehele BGG-community" nogal "cult of the new" gemotiveerd is, dus ik neem de ratings daar altijd met een flinke schep zout.
- Bongo
- Condottiërre
- Persoonlijke Ondertitel: #homoludens
Hmmm... je vergeet Codenames.... van niets op 1 in de party spellen.
Heb hem zelf nog niet gespeeld... maar alleen al daarom zou je 2015 niet als een mager jaar kunnen en mogen beschouwen.
2014 vond ik trouwens een topjaar! Lords of Xidit en Star Realms als mijn persoonlijke favorieten en diverse andere grote releases (die wel een 7 zijn..) 2013 en 2012 zat ik er met minder kennis in... maar leken mij minder dan 2014.
2015 had voor mijn gevoel minder echt voor-aangekondigde grote releases/hypes... maar een 7 wonders duel, Codenames, Pandemy legacy... je kan dan echt niet spreken over een slecht jaar.... waarderingen zijn daar!
In deze heb ik het wel even niet over mijn persoonlijke smaak....., want in deze ben ik persoonlijk weinig tegengekomen wat een ander spel uit mijn kast zou drukken.
Heb hem zelf nog niet gespeeld... maar alleen al daarom zou je 2015 niet als een mager jaar kunnen en mogen beschouwen.
2014 vond ik trouwens een topjaar! Lords of Xidit en Star Realms als mijn persoonlijke favorieten en diverse andere grote releases (die wel een 7 zijn..) 2013 en 2012 zat ik er met minder kennis in... maar leken mij minder dan 2014.
2015 had voor mijn gevoel minder echt voor-aangekondigde grote releases/hypes... maar een 7 wonders duel, Codenames, Pandemy legacy... je kan dan echt niet spreken over een slecht jaar.... waarderingen zijn daar!
In deze heb ik het wel even niet over mijn persoonlijke smaak....., want in deze ben ik persoonlijk weinig tegengekomen wat een ander spel uit mijn kast zou drukken.
- interceptor
- Uitgever
- Contacteer:
Ik vind dat Cult of The New heel erg overheerst in het bordspeelwereldje.
Maar ik koester zeker mijn oude spellen die ik nog steeds erg graag speel.
Ik denk dat veel spellen een 7,5 bij mij krijgen. Leuk maar inwisselbaar met alle andere 7,5 spellen.
Toch geniet ik altijd weer van een bordspel of het nu een oudje is of een nieuwe.
Ik heb wel een zwak voor een aantal van mijn oudere games.
Maar ik koester zeker mijn oude spellen die ik nog steeds erg graag speel.
Ik denk dat veel spellen een 7,5 bij mij krijgen. Leuk maar inwisselbaar met alle andere 7,5 spellen.
Toch geniet ik altijd weer van een bordspel of het nu een oudje is of een nieuwe.
Ik heb wel een zwak voor een aantal van mijn oudere games.
- Ugur
- Caballero
- Contacteer:
Ik ben juist nadrukkelijk benieuwd naar de persoonlijke smaken/meningen van een ieder hier! Net als Mac-S hecht ik niet heel veel waarde aan de ratings en rankings op BGG, dat een spel in de top 10(0) staan, is allerminst een garantie dat ik het leuk ga vinden.EEMBC/Bongo schreef: In deze heb ik het wel even niet over mijn persoonlijke smaak....., want in deze ben ik persoonlijk weinig tegengekomen wat een ander spel uit mijn kast zou drukken.
Maar gezien je laatste zin deel jijzelf dus min of meer mijn indruk?
Verder is voor mij van de recente jaren 2012 absoluut het topjaar: met Terra Mystica, Keyflower en Asgard heeft dat zo drie spellen uit mijn top-20 opgeleverd!
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
- ditterio
- Grote Dalmuti
- Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
- Contacteer:
Heel goed:
7 Wonders Duel
Codenames
Goed:
Simurgh
Dice City
Discoveries
Welcome to the dungeon
Peloponnes card game
Mysterium
Between to cities
Favor of the Pharaoh
Niet bijzonder:
Champions of Midgard
Qwinto
Terra
Treasure Hunter
Tides of time
Slecht:
T.I.M.E Stories
7 Wonders Duel
Codenames
Goed:
Simurgh
Dice City
Discoveries
Welcome to the dungeon
Peloponnes card game
Mysterium
Between to cities
Favor of the Pharaoh
Niet bijzonder:
Champions of Midgard
Qwinto
Terra
Treasure Hunter
Tides of time
Slecht:
T.I.M.E Stories
- Bongo
- Condottiërre
- Persoonlijke Ondertitel: #homoludens
Deels....Ugur schreef: Maar gezien je laatste zin deel jijzelf dus min of meer mijn indruk?
Verder is voor mij van de recente jaren 2012 absoluut het topjaar: met Terra Mystica, Keyflower en Asgard heeft dat zo drie spellen uit mijn top-20 opgeleverd!
Want jouw mening is dit:
Ik vind namelijk dat er veel goede spellen waren... maar wel weinig toppers.Ugur schreef:Een absolute topper (Mombasa), enkele spellen die "wel goed" zijn, een enkeling die ik graag op 1x gespeeld houd, en verder heel veel spellen die ik weinig bijzonder of memorabel vind.
Heb even mijn Essen-lijst erbij gepakt en denk dat de volgende spellen echt wel goed/vernieuwend/moeite waard voor beursbezoek zijn:
- Tail Feathers... , mini's to the next level
- Discoveries (niet gespeeld, maar benieuwd!)
- Legende van Andor voor 2 pers (wachten op Ned versie)
- Codenames
- Ashes (niet gekocht.. Heb Epic en Star Realms)
- Trickerion
- Thrash n Roll
- Gallerist
- Mombasa
- Nippon
- Steampunk Ralley
- 7 wonders duel
- Pandemie legacy
- Haspelknecht
- BabyBlues
en dat ene spel in wild west thema waar je door de poortjes moet schieten....
Van deze spellen hierboven heb ik zelf... alleen Baby Blues... erg leuk!
(daarnaast ook Artifacts Inc gekocht, The foreign king en Viceroy (meer 2014), en Epic + Star realms alle decks)
Gelukkig kan ik de spellen hierboven wel elders spelen.
Is dit mager.... hmm durf ik niet te zeggen. Denk dat deze allemaal wel in de categorie vallen van wil ik vaker spelen. (hoewel.. denk dat ik bijv Nippon miss wel zeg.. deze is mij te zwaar... net als ik niet zo enthousiast word van Marco polo of Terra Mystica)
Zitten hier must haves bij ??
Nou.. als je al 100 spellen in je kast hebt staan... ja... sommige misstaan zeker niet, maar deel je mening wel dat vele mij in ieder geval niet de hoofdprijs waard zijn.
- GRDavies
- Rooster Booster
Grappig dit topic, dus het is hoogstwaarschijnlijk niet een kwestie van 'groupthink' op de spellenvereniging, daar werd ook al geopperd, dat sommige spellen wel een buzz hadden (en bijvoorbeeld terecht bij het briljante conceptuel geziene 504), maar om eerlijk te zijn hoor je eigenlijk heel weinig nog van die spellen (waaronder ook dus heel weinig/niks over 504).
De hier in dit topic genoemde Mombasa heeft wel een aansprekende review op BGG, die misschien een keer checken.
En ik heb eigenlijk alleen maar 2 euro extra uitgegeven (dan wat ik gepreordered had). Achteraf had ik toch die reprint van Modern Art (voor 15 euro) moeten kopen. Dus Spiel 2015: een magere editie (qua nieuwe spellen)? Ik heb me wederom prima vermaakt en ik kijk uit naar Spiel 2016, maar de oogst is een beetje achtergebleven inderdaad.
De hier in dit topic genoemde Mombasa heeft wel een aansprekende review op BGG, die misschien een keer checken.
En ik heb eigenlijk alleen maar 2 euro extra uitgegeven (dan wat ik gepreordered had). Achteraf had ik toch die reprint van Modern Art (voor 15 euro) moeten kopen. Dus Spiel 2015: een magere editie (qua nieuwe spellen)? Ik heb me wederom prima vermaakt en ik kijk uit naar Spiel 2016, maar de oogst is een beetje achtergebleven inderdaad.
- arne
- Burgemeester
- Contacteer:
Ik vond vorige editie wat de nieuwe spellen betreft ook gevoelsmatig ietsje sterker.
Neemt niet weg dat ook dit jaar enkele leuke spellen zijn verschenen. Waar je misschien wel meer en meer rekening mee moet houden, zijn de releasedata die meer uit elkaar beginnen vallen.
Uiteraard komen er nog steeds belachelijk veel spellen in Essen op de markt, maar tegenwoordig verschijnen veel titels ook al een maandje vroeger (omdat de uitgeverijen beter hun huiswerk maken?) of met een Kickstarter zodat ze voor of na Essen verschijnen. Reken je deze titels er nog bij of niet?
Ik heb de indruk dat héél wat titels, waaronder enkele toppertjes reeds voor de beurs verkrijgbaar waren en ook al gespeeld, ik denk nu spontaan aan Codenames, Mysterium, Discoveries, Gold west, ...
Ik moet nog wel héél wat spellen spelen (zo'n 40-tig tal) vooraleer ik een definitieve lijst kan maken met spellen die ik erg goed, goed, middelmatig of minder vond.
Neemt niet weg dat ook dit jaar enkele leuke spellen zijn verschenen. Waar je misschien wel meer en meer rekening mee moet houden, zijn de releasedata die meer uit elkaar beginnen vallen.
Uiteraard komen er nog steeds belachelijk veel spellen in Essen op de markt, maar tegenwoordig verschijnen veel titels ook al een maandje vroeger (omdat de uitgeverijen beter hun huiswerk maken?) of met een Kickstarter zodat ze voor of na Essen verschijnen. Reken je deze titels er nog bij of niet?
Ik heb de indruk dat héél wat titels, waaronder enkele toppertjes reeds voor de beurs verkrijgbaar waren en ook al gespeeld, ik denk nu spontaan aan Codenames, Mysterium, Discoveries, Gold west, ...
Ik moet nog wel héél wat spellen spelen (zo'n 40-tig tal) vooraleer ik een definitieve lijst kan maken met spellen die ik erg goed, goed, middelmatig of minder vond.
-
dirk
- Elfenkoning
- Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse
Ik sluit me aan bij wat Mac-S al zei, veel goede spellen, bijna geen slechte meer een echte topper mis ik toch ook hoewel ik Trickerion wel als een topspel beschouw (maar rekenen we die bij Essen '15 ??).
Vooraf vond ik Essen maar vrij magertjes, achteraf moet ik toegeven dat ik er toch wel vrij veel goede spellen op de kop heb kunnen tikken die toch regelmatig uit de kast gaan blijven komen.
Vorig jaar vond ik het persoonlijk minder, 2013 was dan weer beter !!
Vooraf vond ik Essen maar vrij magertjes, achteraf moet ik toegeven dat ik er toch wel vrij veel goede spellen op de kop heb kunnen tikken die toch regelmatig uit de kast gaan blijven komen.
Vorig jaar vond ik het persoonlijk minder, 2013 was dan weer beter !!
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
- Ruud2009
- El Capitan
- Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl
- Contacteer:
Heel goed:
7 Wonders: Duel
Celestia
Pandemic Legacy
Epic (telt die als Essen release?)
Sheep & THief
Vampire Radar
Ok:
Zombies vs Cheerleaders
Raptor
Tailfeathers
Kemet Ta-Seti
Tides of Time
Bagger:
Niet iets dat me is bijgebleven.
Wat tel ik niet mee:
Ashes (ok)
Flick 'em Up (leuk)
Celestia
Pandemic Legacy
Epic (telt die als Essen release?)
Sheep & THief
Vampire Radar
Ok:
Zombies vs Cheerleaders
Raptor
Tailfeathers
Kemet Ta-Seti
Tides of Time
Bagger:
Niet iets dat me is bijgebleven.
Wat tel ik niet mee:
Ashes (ok)
Flick 'em Up (leuk)
Laatste 10 gespeeld:

- Ugur
- Caballero
- Contacteer:
Ik heb ook een verdeling in categorieën gemaakt (ik houd maar even de categorieën van ditterio aan). Zoals verwacht valt het merendeel in de categorie "niet bijzonder", maar al met al toch wel een handvol goede spellen ertussen. Zoals enkelen van jullie al aangaven moet dat waarschijnlijk niet als een magere score betiteld worden: als je al ruim 10 jaar speelt is een meerderheid aan goede nieuwe spellen wellicht wat veel gevraagd. 1-2 toppers, plus nog een handvol leuke spellen, misschien is dat gewoon toch wel een aardig jaar
Heel goed:
Mombasa
T.I.M.E Stories (maar niet herspeelbaar)
Goed:
Grand Austria Hotel
Royal Goods
Haspelknecht
Steam Time
My Village
Niet bijzonder:
Antarctica
Council of Four
Discoveries
Nippon
The Pursuit of Happiness
The Gallerist
Switching Tracks
Shakespeare
Bretagne
Lignum
Barony
Domus Domini
Slecht:
Prime Time
Heel goed:
Mombasa
T.I.M.E Stories (maar niet herspeelbaar)
Goed:
Grand Austria Hotel
Royal Goods
Haspelknecht
Steam Time
My Village
Niet bijzonder:
Antarctica
Council of Four
Discoveries
Nippon
The Pursuit of Happiness
The Gallerist
Switching Tracks
Shakespeare
Bretagne
Lignum
Barony
Domus Domini
Slecht:
Prime Time
- rvlieshout
- Geheim Genootschap
Ik heb best wel aardige dingen gespeeld hoor en er zullen de komende maanden vast nog meer leuke spellen opduiken die in Essen zijn uitgegeven.
Zal ik me er ook een aan wagen dan...
Heel goed:
Mombasa
Pandemic Legacy
Goed:
Haspelknecht
Council of Four (aan de bovenkant van goed)
Shakespeare
Inhabit the Earth (moet nog wel meer spelen)
Niet bijzonder (maar wil best nog wel eens spelen als t 'moet' ):
Treasure Hunter (simpel, maar vermakelijk)
Carcassonne: Star Wars (leuker dan verwacht)
Warehouse 51 (wel aardig)
Qwinto (dit trucje kennen we al, maar dat trucje vond ik wel goed)
504 (deze moet ik nog heel wat spelen om echt wat over zeggen, maar tot nu toe ben ik niet onder de indruk)
Niet bijzonder (en dat hoeft van mij niet nog een keer):
Lignum (saai, maar om het nu slecht te noemen gaat wat ver)
Dice City (duurde veel te lang en daar wil ik niet nog een keer doorheen)
Monster My Neighbour (niks mis mee. gaat verloren in spelgedruis)
Cornwall (beetje van t zelfde)
Pitch Fleet (wel leuk voor een keer, maar wel gekke regels)
Rubbish Auction (kort, maar niet zo krachtig)
Slecht:
Parfum (gierend saai)
Game of Trains (over voordat het begonnen is)
Serieus brandhout:
Casting (vol verbazing. hoe kan dit door meerdere mensen getest en leuk bevonden zijn?)
Zal ik me er ook een aan wagen dan...
Heel goed:
Mombasa
Pandemic Legacy
Goed:
Haspelknecht
Council of Four (aan de bovenkant van goed)
Shakespeare
Inhabit the Earth (moet nog wel meer spelen)
Niet bijzonder (maar wil best nog wel eens spelen als t 'moet' ):
Treasure Hunter (simpel, maar vermakelijk)
Carcassonne: Star Wars (leuker dan verwacht)
Warehouse 51 (wel aardig)
Qwinto (dit trucje kennen we al, maar dat trucje vond ik wel goed)
504 (deze moet ik nog heel wat spelen om echt wat over zeggen, maar tot nu toe ben ik niet onder de indruk)
Niet bijzonder (en dat hoeft van mij niet nog een keer):
Lignum (saai, maar om het nu slecht te noemen gaat wat ver)
Dice City (duurde veel te lang en daar wil ik niet nog een keer doorheen)
Monster My Neighbour (niks mis mee. gaat verloren in spelgedruis)
Cornwall (beetje van t zelfde)
Pitch Fleet (wel leuk voor een keer, maar wel gekke regels)
Rubbish Auction (kort, maar niet zo krachtig)
Slecht:
Parfum (gierend saai)
Game of Trains (over voordat het begonnen is)
Serieus brandhout:
Casting (vol verbazing. hoe kan dit door meerdere mensen getest en leuk bevonden zijn?)
-
El Rubinio
- Professor Pimpel
ik moet zeggen dat ik het persoonlijk ook wat vond tegen vallen. Hierbij moet ik wel een kanttekening maken na de reacties gelezen te hebben.
Met elk jaar ontzettend veel nieuwe spellen, wordt het voor de auteurs wel erg moeilijk om echt vernieuwend te zijn. 504 was vernieuwend, maar daar hoor of lees ik niets meer over. Ik zelf heb deze direct links laten liggen omdat ik alleen maar spellen in mijn collectie wil hebben die ik solo kan spelen.
Ik ben gelukkig geworden van Orleans met uitbreiding, Royal Goods als nieuw uitgekomen. Daarnaast voor een goede prijs Lewis & Clark, en uitbreiding(en) voor Imperial Settlers gekocht. Meteen doorverkocht zijn Spirits of the rice paddy en the Gallerist (soms krijg je ook spijt van je aankopen
)
Met elk jaar ontzettend veel nieuwe spellen, wordt het voor de auteurs wel erg moeilijk om echt vernieuwend te zijn. 504 was vernieuwend, maar daar hoor of lees ik niets meer over. Ik zelf heb deze direct links laten liggen omdat ik alleen maar spellen in mijn collectie wil hebben die ik solo kan spelen.
Ik ben gelukkig geworden van Orleans met uitbreiding, Royal Goods als nieuw uitgekomen. Daarnaast voor een goede prijs Lewis & Clark, en uitbreiding(en) voor Imperial Settlers gekocht. Meteen doorverkocht zijn Spirits of the rice paddy en the Gallerist (soms krijg je ook spijt van je aankopen
-
aicirtap
- Critico
- Contacteer:
Heel goed
Mombasa
Royal goods
Council of Four
La Granja
Friesche Velden
Goed
Potion Explosion
Isles of Skye
Mysterium
Niet bijzonder/matig/wel aardig
Among Nobles
TTR UK
Viceroy
Carcassonne stock und stein (met name door de weinige tegels)
Codenames
7 wonders duels (misschien nog een 2de keer proberen ...)
Qwinto
Time Stories (halverwege de uitleg was ik al de draad kwijt en ik vond het niet interessant klinken)
Ik moet nog spelen:
- grand austria hotel
- haspelknecht
- bloody inn
- nippon
- my village
Mombasa
Royal goods
Council of Four
La Granja
Friesche Velden
Goed
Potion Explosion
Isles of Skye
Mysterium
Niet bijzonder/matig/wel aardig
Among Nobles
TTR UK
Viceroy
Carcassonne stock und stein (met name door de weinige tegels)
Codenames
7 wonders duels (misschien nog een 2de keer proberen ...)
Qwinto
Time Stories (halverwege de uitleg was ik al de draad kwijt en ik vond het niet interessant klinken)
Ik moet nog spelen:
- grand austria hotel
- haspelknecht
- bloody inn
- nippon
- my village
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!