Graag tips voor eerste keer spiel
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
- Mr Jummy
- Party Animal
Graag tips voor eerste keer spiel
Ik ga dit jaar voor de eerste keer naar spiel. Ik ga alleen de donderdag. Meer dagen lijkt me leuk, maar om te beginnen lijkt me een dag wel prima.
Normaal probeer ik op een beurs zo veel mogelijk nieuwe spellen te spelen en een rondje te shoppen. Gezien de grote schaal van deze beurs lijkt het mij wel mooi om vooraf een soort focus te hebben. Ik ben er niet op uit om met een auto vol spellen thuis te komen. Ik heb al wat research gedaan en een kort lijstje gemaakt. Shoppen voor spellen is zeker een focus, maar moet dat de enige focus zijn van die ene dag?
Wat is wijsheid?
Moet ik eerst alle spellen kopen die ik graag wil hebben oftewel een plan maken om langs die specifieke stands te gaan en daarna misschien wat rondlopen en hier en daar een demo meepakken? Zijn er nog specifieke plekken waar leuke aanbiedingen te krijgen zijn (ben ik wel gevoelig voor? Zijn er misschien nog leuke dingen om te doen voor een eerste spiel?
Moet ik me serieus voorbereiden en een soort plan maken voor de dag om er het optimale uit te halen of zal ik er gewoon heen gaan en het ervaren zoals het komt?
Normaal probeer ik op een beurs zo veel mogelijk nieuwe spellen te spelen en een rondje te shoppen. Gezien de grote schaal van deze beurs lijkt het mij wel mooi om vooraf een soort focus te hebben. Ik ben er niet op uit om met een auto vol spellen thuis te komen. Ik heb al wat research gedaan en een kort lijstje gemaakt. Shoppen voor spellen is zeker een focus, maar moet dat de enige focus zijn van die ene dag?
Wat is wijsheid?
Moet ik eerst alle spellen kopen die ik graag wil hebben oftewel een plan maken om langs die specifieke stands te gaan en daarna misschien wat rondlopen en hier en daar een demo meepakken? Zijn er nog specifieke plekken waar leuke aanbiedingen te krijgen zijn (ben ik wel gevoelig voor? Zijn er misschien nog leuke dingen om te doen voor een eerste spiel?
Moet ik me serieus voorbereiden en een soort plan maken voor de dag om er het optimale uit te halen of zal ik er gewoon heen gaan en het ervaren zoals het komt?
Recent gespeeld:

Labels:
- maxitaxi777
- Maarschalk
- Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Graag tips voor eerste keer spiel
Dat is inderdaad handig, want het is mega; Spellenspektakel, wat toch één van de grotere beurzen is hier, is er niets bij!Mr Jummy schreef:Normaal probeer ik op een beurs zo veel mogelijk nieuwe spellen te spelen en een rondje te shoppen. Gezien de grote schaal van deze beurs lijkt het mij wel mooi om vooraf een soort focus te hebben.
Dit zijn vooral vragen waarop het antwoord van je doel afhangt. Mijn eerste jaar heb ik bijna alleen maar rondgelopen om promo's te scoren/kopen en spellen te kopen. Dat was een ervaring op zich, maar had het tweede jaar wel zoiets; eigenlijk wil ik ook wel wat spelen ipv alleen maar rondlopen. Een paar stands afgaan voor promo's kost niet zoveel tijd, maar bij HiG sta je steevast in een (vaak behoorlijk lange) rij. Dat is jammer van de tijd, maar op een andere manier kom ik ook niet heel makkelijk aan die promo's, dus toch sta ik er. Ik zou in elk geval wel de plattegronden die je hier vindt printen: https://boardgamegeek.com/thread/163967 ... 6-finishedMr Jummy schreef:Shoppen voor spellen is zeker een focus, maar moet dat de enige focus zijn van die ene dag?
Zelf arceerde ik dan ook nog alles wat ik wilde bezoeken voor promo's/pre-orders of om gewoon te bekijken/spelen, maar alleen al voor je oriëntatie en het ter plekke vinden van stands, zijn deze kaarten erg praktisch.
Dat hangt ervan af of je pre-ordert (dan kun je ze gewoon op je gemakje aan het einde van de dag halen) en zo niet, of het om hele kleine oplagen gaat (zoals sommige spellen van Japon Brand heb ik begrepen (niet mijn interesse) en van Österreicher Spiele-Museum; daar waren de spellen vorig jaar halverwege de donderdag al op).Mr Jummy schreef:Moet ik eerst alle spellen kopen die ik graag wil hebben oftewel een plan maken om langs die specifieke stands te gaan en daarna misschien wat rondlopen en hier en daar een demo meepakken?
Volgens mij heeft Heidelberger altijd een enorm gebied waarin oude spellen voor spotprijzen liggen. Hier staat alleen altijd zo´n enorme rij, dat ik me daar niet aan waag. Hierin speelt overigens ook mee dat ik dusdanig veel pre-orders heb, dat ik moet uitkijken dat ik niet over mijn til- en vervoerscapaciteit heen ga (4 uur lang in de trein terug naar huis) en daarom niet in de verleiding wil komenMr Jummy schreef:Zijn er nog specifieke plekken waar leuke aanbiedingen te krijgen zijn (ben ik wel gevoelig voor?
P.S. Als je wel met de auto gaat, maar toch niet van plan bent deze tot de nok te vullen, mag ik hem vast wel vullen met mijn aankopen
- Mr Jummy
- Party Animal
Bedankt voor de goede tips! Die plattegronden ga ik uitprinten en ik ga zeker de koopjes zoeken bij de twee plekken die je noemt. Ik wil best wat spellen voor je vervoeren, geen probleem. Je hebt mijn nummer, dus dan moeten we ergens donderdag aan het einde van de dag ontmoeten en dan kun je ze bij me thuis ophalen in amersfoort.
Mocht er trouwens iemand nog een lift zoeken, ik rij donderdag vroegvanuit Amersfoort en ik rij dezelfde dag in de avond terug.
Mocht er trouwens iemand nog een lift zoeken, ik rij donderdag vroegvanuit Amersfoort en ik rij dezelfde dag in de avond terug.
Recent gespeeld:

-
kersje86
- Party Animal
Is er ergens te zien welke promo's er zullen zijn of is het gewoon rondlopen en op goed geluk?
- maxitaxi777
- Maarschalk
Zeker: https://boardgamegeek.com/geeklist/2121 ... s-and-othekersje86 schreef:Is er ergens te zien welke promo's er zullen zijn of is het gewoon rondlopen en op goed geluk?
- BorisK
- Garnaal
Heidelberg is inderdaad heel druk, maar wel heel goedkoop (spellen vanaf 50 cent vaak). Wel zijn 90% van de spellen in het duits
-
Nautilus
- Regenmaker
deze site is ook handig: http://tabletoptogether.com/essen-spiel/. Hier kun je zien welke spellen gelanceerd worden op Spiel. Hier staan ook de hal- en stand-nummers bij.
Wat betreft het kopen van spellen. Er zijn meerdere (grote) verkoopstands die rond 16:00 uur 50% of meer korting geven op hun spellen. Queen Games is hier in ieder geval één van.
Wat betreft het kopen van spellen. Er zijn meerdere (grote) verkoopstands die rond 16:00 uur 50% of meer korting geven op hun spellen. Queen Games is hier in ieder geval één van.
- maxitaxi777
- Maarschalk
Dat is toch niet al op de donderdag? Queen Games heeft idd ook nog aanbiedingen, vorige jaren heb ik daar niet gekeken maar dat ga ik dit jaar wel even doenNautilus schreef:Wat betreft het kopen van spellen. Er zijn meerdere (grote) verkoopstands die rond 16:00 uur 50% of meer korting geven op hun spellen. Queen Games is hier in ieder geval één van.
- Mac-S
- Genius
- Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer
En is het vaak oude meuk die niet voor niets voor zo weinig geld weggaat.BorisK schreef:Heidelberg is inderdaad heel druk, maar wel heel goedkoop (spellen vanaf 50 cent vaak). Wel zijn 90% van de spellen in het duits
Soms kun je er inderdaad leuke koopjes doen, maar ik ben er de laatste paar jaar al niet meer binnen geweest vanwege de belachelijk lange rij.
Mijn algemene advies aan Spiel-newbies is altijd: GENIET! Je kunt toch niet alles zien, kopen of spelen, dus geniet gewoon van dat wat je wel ziet, koopt en speelt, en van de sfeer in het algemeen, doe niet te gestresst.
Even een rondje over de beurs doen, daar begon ik vroeger ook altijd mee, maar naarmate het steeds groter wordt kost dat steeds meer tijd (en dit jaar is de beurs wéér bijna 1,5x groter dan vorig jaar). Ik ga tegenwoordig liever zo snel mogelijk een vrije speeltafel zoeken (maar dan graag wel voor een spel van mijn interesse-lijstje).
Spellen kopen doe ik het liefst aan het einde van de dag, ten eerste omdat ik dan door de proefpotjes weet welke nieuwe spellen ik wil kopen en ten tweede omdat ik er dan niet de hele dag mee hoef te sjouwen (je kunt ook tussendoor naar je auto om dingen te droppen, maar dat kost al gauw een half uur heen en weer lopen).
-
wnverhoef
- Professor Pimpel
- Contacteer:
Gouden tip: drink veel!
- Mac-S
- Genius
- Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer
Ik hoop dat je daarmee WATER bedoelt, en geen bier?wnverhoef schreef:Gouden tip: drink veel!
(En ja, dat is inderdaad een goede tip. Neem zelf een flesje water mee, ter plekke kopen is schandalig duur.)
-
aicirtap
- Critico
- Contacteer:
Voor een dagje is het handig om een juiste mix te vinden.
Wij hebben vorig jaar eerst een rondje gelopen en als ergens een tafeltje vrij was (= zeer zeldzaam) gelijk aangeschoven.
In de loop van de middag heb ik even een rondje langs de verkoopstands gedaan. Bij heidelberger nauticus op de kop getikt voor 10 euro. Ter voorbeeld en in de buurt stond galeria en nog 2 anderen met leuke prijzen voor spellen.
Zorg voor laagjes kleding, voldoende drinken en eten bij je en goede schoenen.
Je kan eventueel tussendoor spellen naar de auto brengen.
Wij hebben vorig jaar eerst een rondje gelopen en als ergens een tafeltje vrij was (= zeer zeldzaam) gelijk aangeschoven.
In de loop van de middag heb ik even een rondje langs de verkoopstands gedaan. Bij heidelberger nauticus op de kop getikt voor 10 euro. Ter voorbeeld en in de buurt stond galeria en nog 2 anderen met leuke prijzen voor spellen.
Zorg voor laagjes kleding, voldoende drinken en eten bij je en goede schoenen.
Je kan eventueel tussendoor spellen naar de auto brengen.
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!
- mazinho
- Gouverneur
- Persoonlijke Ondertitel: Completionist
- Contacteer:
Probeer onderdeel te zijn van een heel gaaf evenement waar mensen uit heel de wereld naartoe komen. Dan houd je er een gave herinnering aan over. Ik heb één jaar met een lijst van hal naar hal gerend en dat is toch minder. Ga spelen en beleven; het zijn niet de Dol Dwaze Dagen. GENIET!Mac-S schreef:Mijn algemene advies aan Spiel-newbies is altijd: GENIET! Je kunt toch niet alles zien, kopen of spelen, dus geniet gewoon van dat wat je wel ziet, koopt en speelt, en van de sfeer in het algemeen, doe niet te gestresst.
- Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
- Contacteer:
....... en zoek een speeltafel in de buurt van een toiletgroepwnverhoef schreef:Gouden tip: drink veel!
- Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
- Contacteer:
Dit jaar is de beurs fors uitgebreid in het ‘achterland’, dat naast hal 7 uit 2015 nu ook de oude bekenden hal 4 en hal 6 omvat. Ik verwacht dat het daar – in vergelijking met hal 3, hal 1 en hal 2 – relatief rustig is. Bovendien vind je daar de meeste nieuwe en exotische standhouders, wat een rondje snuffelen en ontdekken extra leuk maakt.
Ergo, voor een ontspannen beursdagje zou ik daar beginnen.
Ergo, voor een ontspannen beursdagje zou ik daar beginnen.