Leeft SPIEL.digital al?

Hier vind je alle informatie over de grootste spellenbeurs ter wereld.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Leeft SPIEL.digital al?

Bericht door Ugur »

Inmiddels hebben we hopelijk allemaal het nieuws kunnen verwerken dat er geen SPIEL is dit jaar. Over de teleurstelling heen komen is nog wat veel gevraagd :cry:

Ik moet zeggen dat ik merk dat ik daardoor ook veel minder dan normaal gericht ben op wat er voor nieuwe releases aankomen. Vorig jaar had ik nu al talloze malen de SPIEL preview lijsten doorgenomen. Om niet helemaal met lege handen staan krijgen we dit jaar wel het aangekondigde SPIEL.digital. Ik zal dat tegen die tijd vast wel in enige vorm 'bezoeken', maar tot op heden heb ik me er nog helemaal niet in verdiept wat het wordt en hoe het eruit gaat zien.

Hoe zit dat bij jullie?
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.

Labels:
Dierik
Erelid

Re: Leeft SPIEL.digital al?

Bericht door Dierik »

Ik moet je helemaal gelijk geven Ugur. Persoonlijk vind ik de informatie die de organisatie verstrekt ook niet heel duidelijk. Er is een paar keer een filmpje geweest maar veel verder is het volgens mij nog niet echt. Daarbij riepen die filmpjes bij mij de nodige vragen op.

Dus als iemand meer heldere info heeft dan houd ik me aanbevolen. :D
Stijnhoofd
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Stidjen Plays Solo

Bericht door Stijnhoofd »

Ondanks dat vorig jaar mijn eerste Spiel was mis ik de voorpret dit jaar. Geen preview lijst, geen auction list, niks. Nu ja, niks... laten we het op summier houden.

Ik hoop dat er misschien rond Spiel.digital nog wat leuke aanbiedingen komen van publishers, maar ik heb vrij weinig zicht op welke releases we kunnen verwachten daarvoor (enkele grote namen daargelaten).

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Recent speelde ik...

Afbeelding
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist

Bericht door mazinho »

Ik weet het niet precies, maar ze zijn al weken bezig met bouwen van (naar het lijkt) een indrukwekkend digitaal platform. Vandaag (24/09) om 20:00 is er op het Discord kanaal van Board Game Circus een informatiesessie (walkthrough, messestand, behind the scenes, virtual gaming table). Ben je nieuwsgierig en/of bekend met Discord, dan zou je daar wellicht meer informatie kunnen ophalen (informatie onderaan dit bericht).

Ik volg op Instagram @spiel_messe en daar druppelt langzaam informatie naar buiten. Toen ik vroeg wat de plannen zijn voor het platform in het post-covidium, gaven ze aan dat er plannen zijn en nog niets concreet is. Het zou toch zonde zijn om een dergelijke investering, die voor wie niet kan of wil afreizen naar Spiel in de toekomst en tóch interesse heeft in het evenement, te laten vervallen gelijk een Olympisch spookstadion.

Ik ga zelf niet aanschuiven op Discord; als iemand dat wel doet, zou het fijn zijn om een update hier terug te kunnen lezen.

Details Discord sessie: @boardgamecircus (Instagram)
Thursday, 24.09.2020: Live walkthrough and behind the scenes of our #SPIELdigital booth, on #Discord (and most likely #Twitch). Join us 20:00 CET. Moderated in German language. Discord link: https://discord.gg/TGUeSZV
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

Ik ben ook wel benieuwd naar hoe het gaat verlopen.
Ik heb wel het idee dat veel spellen op Tabletop Simulator gaan verschijnen, ik neem aan gratis. Kan iemand dat bevestigen?

Ik volg wel de preview lijst met nieuwe spellen per twee maanden, maar op dit moment lijkt dat nog 'gene vette' te zijn, ik vermoed dus dat de meeste toppers pas in de spiel preview lijst gaan verschijnen.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

The Iced One schreef: Ik ben ook wel benieuwd naar hoe het gaat verlopen.
Ik heb wel het idee dat veel spellen op Tabletop Simulator gaan verschijnen, ik neem aan gratis. Kan iemand dat bevestigen?

Ik volg wel de preview lijst met nieuwe spellen per twee maanden, maar op dit moment lijkt dat nog 'gene vette' te zijn, ik vermoed dus dat de meeste toppers pas in de spiel preview lijst gaan verschijnen.
Heb de details niet paraat, maar uit het hoofd: door de integratie van online platforms als Board Game Arena en Tabletopia kun je op SPIELdigital aanschuiven aan virtuele speeltafels. Daartoe krijgt de geregistreerde bezoeker een gratis premium account voor bepaalde tijd.
Enrico
Caballero

Bericht door Enrico »

Voor mij is het simpel: Spiel staat voor mij gelijk aan het snuffelen naar nieuwe titels en ze vervolgens SAMEN spelen. Gewoon spontaan gezellig aan een tafeltje met soms onbekenden het spel leren kennen. De uitleg hoort er nu eenmaal bij, maar daarna begint het pas.

In een digitale versie zit ik thuis achter een PC (of met iets digitaals op schoot) en is van de hele sfeer niets meer over. Ik laat dit dan ook volledig aan me voorbij gaan, volgend jaar hopelijk een nieuwe kans.
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Dit komt mij allemaal heel bekend voor. Normaal is Spiel een van de hoogtepunten van het jaar, en zou ik in deze periode al flink in de voorpret zitten (nieuwe releases checken, auction en math trade zouden al lang aan de gang zijn). Dit jaar is dat allemaal veel minder.
Ik ben wel benieuwd hoe Spiel.digital eruit gaat zien, en ga waarschijnlijk wel even een kijkje nemen als dat niet te ingewikkeld gemaakt wordt, maar ik heb er geen al te hoge verwachtingen van.
AlliantieAJ
Burgemeester

Bericht door AlliantieAJ »

Ondertussen al iemand meer informatie?

Ik weet niet of er nog veel charme over gaat blijven ... het enige dat mss nog overeind kan blijven is verkoop via webshops a la Spiele Offensive e.d. maar of daar speciale Spiel acties gaan volgen valt nog af te wachten.
Duiker
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games

Bericht door Duiker »

Voor wat het waard is, ons standpunt als uitgever. Wij hebben van de Virtual UK Games Expo geleerd dat de animo voor digitaal via Discord en Tabletopia/Tabletop Simulator spelen, getimeboxed binnen een digitale fair, erg laag is. Het demonstreren met een demo'er die via Discord het spel kan uitleggen leek een goed idee, maar er wordt, zeker in vergelijking tot een echte beurs, nauwelijks gebruik van gemaakt. Dit kan wel anders zijn voor grote uitgevers en populaire spellen overigens.

Tel daar de kosten van Digital Spiel op die niet in verhouding staan, en wij staan niet op het platform. Wel houden we een sale op onze webshop tijdens de dagen van Spiel, en bieden daarbij ook nog gratis verzending aan naar alle landen van de EU.

Dus we repliceren wel de shopervaring, maar spelen laten we aan jullie zelf over, thuis en in kleinere groepen dan normaal waarschijnlijk, maar wel zo gezellig. En je hoeft niet te zoeken naar een vrije tafel.. :wink:
Keep Exploring Games
Mistharfare
Website beheerder

Bericht door Mistharfare »

Heb toch het idee dat van alle digitale conventies Spiel! al wel weken aandacht krijgt maar dan voornamelijk ook doordat alle geplande spellen alsnog uitgegeven gaan worden.

Over lijsten van wat er rondom deze week uit komt zijn er 3 die ik volg:
* BGG Preview - https://boardgamegeek.com/geekpreview/2 ... ptoct-2020
* Spiel Digital - https://www.spiel.digital/en/games/
* Spiel Geeklist Most Wanted - https://www.boardgamegeek.com/geeklist/ ... es-tracker

Daarnaast is het al zeker een maand erg druk met coverage van nieuwe spellen op YouTube bij de bekende kanalen als Gaming Rules, MvM en The Dice Tower. Ook dendert Kickstarter erg hard door met nieuwe spellen voor volgend jaar!

Uiteraard is de voorpret minder doordat de fysieke beurs de kers op de taart is van alle voorbereiding en dan nog uitvinden wat je allemaal hebt gemist en verrast bent over wat de populaire lijsten aanvoeren. Ook helemaal eens wat Enrico hierover zegt.

Verder is uitstel nu makkelijker voor uitgevers zeker nu er geen fysieke beurs is. Je ziet veel al met een maand of enkele maanden verschoven worden waardoor de spreiding van Essen spellen tot zeker in januari duurt. Geen probleem maar er zit gewoonweg minder druk achter. Hoe denken jullie dat dit in de toekomst gaat? De spreiding is opzicht best fijn ;-)

Al met al genoeg informatie te vinden maar er is gewoonweg veel meer spreiding zowel in release moment als informatie vanuit verschillende kanalen.
Mistharfare
Website beheerder

Bericht door Mistharfare »

Tevens is https://www.boardgamegeek.com/live goed om deze week te bekijken om indruk te krijgen voor de spellen te bestellen!

Uiteraard spelen op TTS, TT, BGA o.i.d. voor kopen kan handig zijn alhoewel ikzelf meestal voorbereid door speelsessies te bekijken. MvM heeft nu 2 video's online staan van speelsessies van allemaal komende Essen spellen.

Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

Een nadeel van een online beurs in deze tijd is voor mij dat ik voor het thuiswerken al de hele dag achter de laptop zit en ik buiten mijn werkuren het ding graag zo veel mogelijk uit laat. Daardoor trekt een online Spiel me dus minder.

Een echte Spiel kan dit jaar gewoon echt niet, net als zo veel andere leuke dingen die ook allemaal niet doorgingen. Ik merk dat ik daar zelfs een beetje aan begin te wennen. Maar oh wat zou ik graag ouderwets donderdag me onderdompelen in Spiel met zijn overvloed aan leuke, nieuwe, onbekende, rare spellen uit alle hoeken van de wereld.

Ik hoop echt dat we ergens volgend jaar weer terug naar normaal kunnen, desnoods met een mondkapje voor de zekerheid.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Dagmar schreef: Een nadeel van een online beurs in deze tijd is voor mij dat ik voor het thuiswerken al de hele dag achter de laptop zit en ik buiten mijn werkuren het ding graag zo veel mogelijk uit laat. Daardoor trekt een online Spiel me dus minder.
Dit herken ik. Ik heb regelmatig werkdagen met meerdere vergaderingen/besprekingen via webex. Het turen naar die kleine video's en het luisteren naar monotoon ingeblikt geluid is vermoeiend. Leesvoer print ik tegenwoordig maar weer uit, lezen van papier vind ik prettiger voor de ogen.

Ik ben zeer benieuwd hoe de online variant van Spiel gaat uitpakken. Ik ga er deze week met plezier de nodige uurtjes rondhangen, maar waak ervoor om te lang achter elkaar naar het beeldscherm te turen.
henk.rolleman
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: https://www.instagra

Bericht door henk.rolleman »

De komende dagen vrij, dus ik ga me er in dompelen, hoewel dit met een andere gevoel gaat.
Het online spelen en proberen is iets waar nog de nodig uitdagingen liggen.
Inmiddels wel accounts aangemaakt voor BGA en TableTobia e.d. Aanmelden op een Discord server. We zijn er klaar voor.