Essen Spiel: Naar welk spel kijk jij uit?

Hier vind je alle informatie over de grootste spellenbeurs ter wereld.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

lordyazos
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Yannick

Essen Spiel: Naar welk spel kijk jij uit?

Bericht door lordyazos »

Zoals elk jaar kan je de maanden voor Spiel enorm veel info verzamelen over alle verschillende spellen. Mondjesmaat en soms in bulk worden nieuwe spellen geïntroduceerd aan het grote publiek.

Voor mij is dit het grote deel van de ervaring: uitzoeken wat er fijn lijkt. Een lijstje opstellen en gaan kijken naar al die fijne spellen. En natuurlijk me tussendoor laten verrassen door enkele onbekende spellen.

Naar welke spellen kijken jullie zoal uit?

Ik geef met plezier mijn lijstje mee:
- 3 ring circus
- The warp
- Evacuation
- After us
- Dracula en Van Helsing
- Faraway
- Planta Nubo
- Savernake forest
- Terra Pyramides
- Tucana builders
- Uitbreiding concordia
- The White castle
- Jockmok
- The ART project
- The vale of eternity
- World Wonders
- Art society
- Artisans
- Delta
- Yokai Sketch
- Uitbreiding discordia
- Aldebaran duel
- Alpaca
- Nucleum
- Beacon patrol
- Imperial Miners
- Lata
- Sky team
- Future inc

Wil je weten waarom? Dan kan je dat terug vinden hier: https://boardgamegeek.com/geeklist/3195 ... convention
Afbeelding

Labels:
Mr Jummy
Party Animal

Re: Essen Spiel: Naar welk spel kijk jij uit?

Bericht door Mr Jummy »

Ik zit ook vol in de voorbereidingen, dank voor je lijst.

De volgende spellen staan hoog op mijn lijstje:
Nucleum
Nekojima
Nokosu dice
Sky team
Witchcraft
Forest shuffle
Evenfall
Evacuation
Shipyard
Recent gespeeld:
Afbeelding
Nautilus
Regenmaker

Bericht door Nautilus »

Bovenaan mijn lijst staan:

Flamme Rouge: Grand Tour: Lang geleden aangekondigd. Helaas is alleen de demo aanwezig.

High Frontier 4 All: Module 4 – Exodus: extra content voor High Frontier is altijd welkom.

Kutná Hora: The City of Silver: Benieuwd of dit de hoge verwachtingen waar maakt.

Nucleum: een mix tussen Brass en Barrage. Zeer benieuwd.
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Nautilus schreef: Nucleum: een mix tussen Brass en Barrage. Zeer benieuwd.
Nu ook benieuwd naar!

Verder wilde ik Barcelona gaan bekijken, het plaatsen deed mij aan Targi denken wat ik een intrigerend mechanisme vind.
BibKamp318
Garnaal

Bericht door BibKamp318 »

Lord Leuber schreef:
Nautilus schreef: Nucleum: een mix tussen Brass en Barrage. Zeer benieuwd.
Nu ook benieuwd naar!

Verder wilde ik Barcelona gaan bekijken, het plaatsen deed mij aan Targi denken wat ik een intrigerend mechanisme vind.
Barcelona al een paar keer gespeeld en heeft inderdaad een Targi-achtige plaatsing. Het duiveltje om het hoekje is dat je zodanig wil plaatsen dat je op het einde van je beurt ook wil kunnen bouwen [wat redelijk noodzakelijk is genoeg punten te kunnen sprokkelen] dus dat duwt je naar minder keuzes qua gewenste acties.
Maar je kan ook altijd net die acties kiezen die je wil nemen en niet bouwen. Het is een point salad dus als je hierdoor meer punten sprokkelt dan door te bouwen ...
De tussentijdse algemene doelen en de persoonlijke eindespel-bonustegels geven je dan de richting aan van je acties.
Het spel is redelijk reactief: veel op voorhand plannen is er niet bij; je moet het bekijken als de vorige speler gedaan heeft.
Maar al bij al speelt het vlot en biedt het voldoende uitdaging.
En net ziet er nog mooi uit ook.
Ook leuk is de historische achtergrond die netjes is geïntegreerd in het spel zelf. Goed gedaan van die nieuwe designer.

Maar het meeste kijk ik uit naar Nucleum [gepre-ordered bij Board&Dice]
Verder hoog op het lijstje:
- Evacuation
- The White Castle
- 1904 Melies [het nieuwe kleine doosje van Looping Games: typisch veel spel in een klein doosje]
- Planta Nubo
- Restart
En zeker ook eens kijken naar episodes 3 en 4 van Perseverance

Hier hou ik alles bij https://boardgamegeek.com/geeklist/3188 ... 21st-spiel
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
meer info: http://spelhamels.blogspot.be en https://www.facebook.com/spelhamels
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Dank je wel voor deze toelichting!
Het is zeker nog een spel wat ik aan het verkennen ben, waar ik meer gevoel bij wil krijgen hoe het speelt.
Dit helpt mij daar zeker bij, en waar ik met name warm van wordt is dat je zegt dat je moet aanpassen aan de zet van de vorige speler, omdat ik dat juist graag heb; dit suggereert uiteindelijk ook (hoop ik) dat je misschien kunt inschatten wat de volgende speler wil gaan doen en je daarop kunt anticiperen, en dat zoek ik in spellen.

(nee, ik zal niet gaan uitwijden over bepaalde spellen waar ik dat enorm in mis :wink: )

Dus nogmaals, leuke toelichting die mij weer wat dichter naar een aankoop duwt!
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door The Iced One »

Ik heb ook een geeklist gemaakt op bgg, maar ik heb vorig jaar begrepen dat mensen die info liever hier lezen. https://boardgamegeek.com/geeklist/3203 ... essen-2023

Enkele spellen waar ik naar uitkijk met mijn comments wel in het Engels uit mijn geeklist, geen zin om ze te vertalen :angel:
Rats of Wistar: Somewhat heavier game I think but with a quirky, unusual theme! Rats escaped from the lab and are trying to build a new lair outside, next to a big farm house that provides you with resources, tools and food. Interesting rondel mechanism. Nice artwork. Reminds me a bit of Creature Comforts.
But the designer (Simone Luciani) and the publisher (cranio creations) give this game the necessary credibility

The Artemis odyssey: A remake of Faidutti's 'Ad Astra'. Never played the original, but it's a game from another time and when I started playing board games it often caught my attention but I never got around to playing or buying it. I'm always intrigued buy space themed games. Perhaps this remake in the universe of The Artemis Project, a game I like playing from time to time, will be my chance to finally try this game. Should have positive rule tweaks compared to the original.
It has simultaneous action selection which I'm not always a fan of but it does provide a lot of interaction and laughs when things go awry. Also seems to have trading like Catan which always was one of the best things in Catan for me.
And what do you know, this also accommodates 5 players!
I at all possible this will be a try before buy.

Forest Shuffle: Dual use cards! Nature theme, always nice. 'End game bonuses' is also a mechanic that I like, gives you direction. Set collection is something I'm getting a bit bored of and paying for cards with other cards also has been done many times before but always creates agonising decisions.
It does seem to lack some player interaction and create opportunities voor AP with the right (or should I say wrong?) players.
But again one that plays up to 5 in a (hopefully) reasonable time frame!

World Wonders: Nothing really new here: polyominoes, action points, city building theme but raving review from 3 dice tower members.
And I don't have a city building game yet and adding in the wonders and the combination with the action points sounds like an interesting combo. Also, it is a lighter game that plays up to 5 players which has been a hiatus in my collection lately.
Sold out at Gencon within an hour, so preordering seems a good idea if that's going to be an option.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
El Rubinio
Professor Pimpel

Bericht door El Rubinio »

Afgelopen jaar heb ik me in kunnen houden, en vooral via de auction wat spellen gekocht (en verkocht) en enkele uitbreidingen en twee kaartspellen aangeschaft. Dit was ik dit jaar weer van plan. In ieder geval de kat uit de boom kijken met betrekking tot nieuwe spellen, en deze in de loop van het jaar eventueel kopen (tweedehands of nieuw) als ze werkelijk interessant voor mij blijken te zijn. Hoewel uitbreidingen voor spellen die ik heb en goed vind eigenlijk Must Have zouden moeten zijn...

Als voorbereiding gebruik ik vooral (en ik denk meerdere met mij :D ) de preview list van BGG.

Must have:
Concordia: Roma/Sicilia
Keyflower: Talton Lodge

Interested:
Boonlike: Artefacts
Evenfall
Nucleum
Orléans: The plaque (ik heb tot nu toe alles van Orléans)
Pirates of Maracaibo
Planta Nubo
Septima (demo) (helaas Kickstarter gemist)
Sankoré: The pride of Mansa Musa (demo)
Celtea

Undecided:
Barcelona
Portals
Evacuation
3 Ring Circus
The white castle
Leonardo da Vinci's codex Leicester
Aldebaran duel
Mutagen (demo)
Djinn
Quicksand
Terra Pyramides
Imperium Horizons (demo)
Micro Dojo
Tiwanaku
Expeditions
Darwin's Journey
Cat's Gambit
Eis-T
Grote Dienaar

Bericht door Eis-T »

White Castle lijkt me echt een topper. Meer eurogame dan dat wordt 't niet :)

Ook ben ik benieuwd naar een aantal van de aangekondigde hidden traitor games aangezien Blood On The Clocktower bij onze spellengroep echt een hit is.

Verder lijkt het dit jaar niet een heel spectaculaire editie te worden qua nieuwigheden of "grote namen" die met wat ongehoords komen. Maar ik ben ervan overtuigd dat een Aziatische of Latijns-Amerikaanse uitgever waar ik nog nooit van gehoord heb mij op de beursvloer een diamantje voorschotelt. Ik ga me lekker laten verrassen!
Afbeelding
Een regionale bordspelagenda, blogs en meer: WageningenBoardGamers
Dagmar
Geheim Genootschap
Contacteer:

Bericht door Dagmar »

Mijn verlekker- en verwonderlijst heb ik zojuist op Spellengek geplaatst. Hij is weer langer dan ik tijd en geld heb, dus dat wordt keuzes maken op Spiel.

Lees verder op: https://www.spellengek.nl/de-verwonder- ... piel-2023/
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Contacteer:

Bericht door Erwin »

Dagmar schreef: Mijn verlekker- en verwonderlijst heb ik zojuist op Spellengek geplaatst. Hij is weer langer dan ik tijd en geld heb, dus dat wordt keuzes maken op Spiel.

Lees verder op: https://www.spellengek.nl/de-verwonder- ... piel-2023/
Leuke lijst, ik zie een paar keer overlap met de mijne (o.a. Forest Shuffle, Whale to Look en de Saashi & Saashi spellen).

Knarr heb ik al een tijdje in huis, bevalt erg goed (en niet alleen omdat ik een krasse knar ben). Idem voor Tiger & Dragon.

Aanvulling: Savernake Forest komt als Bosbuit ook bij 999 Games.
Dagmar
Geheim Genootschap
Contacteer:

Bericht door Dagmar »

Dank voor de vriendelijke woorden en voor de tip over Bosbuit. Dat had ik gemist. Ik heb het er in mijn blog bijgezet.
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

Inderdaad een leuke lijst.
Volgens mij komen onze smaak en voorkeur voor type spelen best behoorlijk overeen.
Dus ik heb weer wat interessante titels om te gaan bestuderen.

Shake that City en Beacon Patrol heb ik al in huis en die bevallen zeer goed overigens

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
Bongo
Condottiërre
Persoonlijke Ondertitel: #homoludens

Bericht door Bongo »

Lang geleden dat ik hier nog iets heb geplaatst ;)

Maar bij deze mijn short list:
Nucleum
alleen al vanwege de designers.... eigenlijk deze blind gekocht.

Anunnaki
wederom Luciani, maar deze wil ik wel eerst heel graag testen.

Come Sail Away
Deze lijkt mij erg erg leuk! Wel licht.... maar de retro look, en de combi van je kaart kiezen.. maar ook miss wel die kaart moeten kiezen die voor je buurman/vrouw zo goed is... lijkt mij erg leuk. Hopelijk met de extra kaarten word t spel voor de veel speler interessant.

Hard to Get Beter/gemakkelijker dan codenames? Even kijken of dit niet een leuk "met kerstavond met de grote familie" spel is.

Kutna Hora eens kijken waar all the fuzz is about....

Nokosu Dice deze hoop ik echt leuk te vinden! Trick taking met een twist.... combi van dobbelstenen EN kaarten... en van niets binnen een jaar in de Japanse top 100 van spellen. Deze wil ik heel graag testen in Essen.

En verder staat de lijst nog vol met andere toppers die al gekocht zijn in de spellengroep (3 rings circus bijv... of Darwins Journey)... deze kan ik in principe voorbij lopen, en staan er nog vele kortere spellen op. Kort... omdat ik op 2 dagen Essen ook heel graag veel nieuwe spellen wil proberen. Dit zijn spelletjes zoals: 6 Suspects, Almost Innocent (een coop Awkward Guests??) At the Office (knizia en was al eerder verwacht), Aurum, Fruitoplay en een Blades & Roses (love the artwork!).
Afbeelding
Aras
Geheim Genootschap

Bericht door Aras »

Dit jaar niet echt een spel waar ik naar uitkijk (uitbreiding Ark Nova al gepreorderd)

Ik heb alleen dit spel gepreorderd The Vale of Eternity, heb ik nog niet op veel lijstjes voorbij zien komen.

https://boardgamegeek.com/boardgame/385 ... e-eternity
Afbeelding
Gesloten