Veel en meer dan genoeg materiaal om je lijst samen te stellen en voor ieder wat wils maar erg flexibel is het allemaal niet.
Welke spellen komen allemaal uit?
Allereerst maar even een lijstje met websites waar de informatie op staat die je kunt verzamelen. Dit zijn dus de spellen lijsten maar die bieden niet echt een mogelijkheid tot selecteren van de spellen, je krijgt de hele lijst en niks anders dan de lijst. Ik meld ook even de voordelen van elk van die websites.
Spielbox.de
Je kunt bij Spielbox snel zoeken op format [dd].[mm], bijvoorbeeld vandaag 5 oktober wordt dan 05.10 en dan zie je alles wat er vandaag nieuw bij gekomen is, zonder de hele lijst door te hoeven. Daarnaast heeft Spielbox ook altijd als eerste het nieuws en de meest uitgebreide lijst van allemaal. Ook publiceren ze aan het eind altijd een lijst per hal/booth en per uitgever.
Cliquenabend.de
Ook bij Cliquenabend kun je snel zoeken op format [dd].[mm]. Daarnaast heeft Cliquenabend bij elke spel beeldmateriaal staan indien beschikbaar, erg handig om gelijk meer te weten over je spellen. Ook heb je de mogelijkheid om te sorteren op uitgevers en spel informatie. Waar je dan in combinatie met de hallen mooi op kunt sorteren (direct op de pagina). Je kunt hier hun print versie vinden. Cliquenabend beschikt wat mij betreft over de meest complete stand informatie.
"Auch Ich bin ein Cliquenabendler!"
Boardgamegeek.com
De lijst van Boardgamegeek is per uitgever gepresenteerd. Deze bevat de meest complete informatie over de spellen met een links naar het spel, uitgever en allerlei andere informatie die op hun website beschikbaar is. De grote kracht zit hem in de open manier van presenteren van de lijst, aangezien je bij elk spel ook zelf informatie kunt toevoegen en over de spellen kunt discussiëren en ze kunt waarderen (thumb) om te weten te komen wie de favorieten worden. Daarnaast is er veel informatie om de spellen heen zoals geeklists van anderen en over spellen, auteur blogs en veel en veel meer.
Deze 3 giganten toren hoog uit over de rest van de vele websites die informatie verschaffen over de Spiel releases. Zelf gebruik ik ze alle drie en wel om de genoemde voordelen. Ze vullen elkaar allemaal mooi aan!
Overzicht statische lijsten
Hieronder een korte opsomming van statische lijsten over de spellen. Heel vaak weergegeven per uitgever of per hal. Alleen de CSV bied vrije sorteer mogelijkheid en de anderen in beperkte mate zoals Cliquenabend waar je per hal kunt printen.
- Spielbox.de | overzicht per Hal/Booth, Uitgever
- Cliquenabend.de | overzicht per hal/booth en uitgever
- Boardgamegeek.com | Overzicht per uitgever
- Atilla Products | Overzicht in file formaat PDB of CSV
- Internationale Spiele Tage | Officiele lijst waarschijnlijk de volgende link
Hieronder ook even een visuele weergave van de hal plannen voor de beurs. De ene met daarbij een lijst van standhouders per hal en de andere met de standhouders ingevuld in de weergave.
- Internationale Spiele Tage | Officiele hallen indeling met standhouders lijst
- BGG Geek DukeOfEarl aka Alain Baum | Part 1, Part 2
Je kunt gewoon papier, excel of een geeklist blijven gebruiken maar naast dat dit veel werk is mis je altijd wel informatie en is dit niet heel erg flexibel maar wel retro.
Er is een tool dat dit jaar voor de 2e keer er is, een heuse Essen Geek Tool waarbij je aangeeft wat de prioriteit (skip, ignore, like, want en need) is, of je het spel gepreordered hebt en eventueel een persoonlijke note handig voor ophaal tijden, afspraken of een informatie over het spel en waarom je deze wilt zien/spelen/kopen in Essen.
De tool kun je hier vinden.
Er is echter nog meer want naast een spellenlijst krijg je ook allerlei informatie zoals speeltijd, uitgever, image, minimum leeftijd en aantal spelers in je lijst te staan.
Je kunt dan vervolgens de lijst per prioriteit of hal/booth uit printen. Dit is je eigen lijst en niet alles!
Dit is heel handig voor als je jezelf goed wil voorbereiden en alleen aan wilt geven wat je wilt zien, hoe graag en waarom.
Tevens zie ik ook nog een Booth Map optie die nog niet actief is maar zeer goed klinkt, als dat een overzicht is van de hallen met automatisch de plekken gemarkeerd waar je naar toe wilt. Erg uniek in mijn ogen aangezien ik dit elk jaar met de hand doe om een ideale looproute te krijgen.
Deze lijst maakt gelukkig gebruik van één van de 3 giganten met al hun informatie en dat is in dit geval Boardgamegeek.com (goede keus vanwege alle spel informatie).
De lijst wordt daardoor automatisch geupdate naar gelang er meer items worden toegevoegd/gewijzigd. Ook is er door gelinkt naar Boardgamegeek om de veelzijdige informatie van die website te raadplegen.
Daarnaast bied het nog een lijst van spellen (gesplitst in spellen en uitbreidingen) die als favorieten worden aangemerkt van iedereen die de Essen Geek Tool gebruikt. Dit gaat op een puntensysteem dat gebaseerd is op je prioriteit en of je gepreorderd hebt en dan ook van alle gebruikers.
Top 5 spellen
- Tzolk'in The Mayan Calendar (219 punten)
- CO2 (203 punten)
- Myrmes (174 punten)
- Among the stars (165 punten)
- Archipelago (151 punten)
- Dixit 3 (174 punten)
- 7 Wonders Leaders (147 punten)
- Power Grid: Québec/Baden-Württemberg (144 punten)
- The Ladies of Troyes (137 punten)
- King of Tokyo: Power Up! (124 punten)
Waarvoor hebben we dan nog een app nodig?
Nou, dat is een goeie vraag maar ik denk dat een app tijdens de beurs veel toegevoegde waarde kan bieden.
Denk bijvoorbeeld maar eens aan het volgende:
- Wegstrepen van spellen die je al gezien, gespeeld of gekocht hebt.
- Budget invullen en gekochte spellen eraf halen om je balans bij te houden
- Actuele informatie van de beurs met announcements
- Ideale route uitstippelen van al jou wensen
- Informatie delen tussen beursgangers/standhouders over uitverkopen, aantal spellen nog te koop en favorieten (live BGG en Fairplay lijsten)
- Drukte en filevorming binnen de hallen om doorstroming beter te laten verlopen
- Live gemaakte videos bekijken bij de stand van uitgever over zijn spellen
- Afspraken maken voor het spelen van spellen, ruilen van spellen en reserveren van een tijd bij een spel
Er is op dit moment nog geen app voor Essen 2012 dus we zullen het nu nog zonder moeten stellen. Ook is het niet gezegd dat alle bovenstaande functionaliteit in de app zal komen gezien dit een opsomming is van enkele mogelijkheden.
De app die er was met het aangeven en doorstrepen van je wensenlijst met daarbij een plattegrond was erg handig, tevens omdat deze tool offline werkt want we zijn immers in Duitsland en je lijst beheersbaar is zonder al het gekriebel op papier!
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben, aangezien de informatie veelal verspreid staat dacht ik dat dit wel een mooi topic zou zijn om al deze informatie te bundelen.
Veel plezier en tot in Essen!!