FACTS/Spellenspektakel België: ervaringen, foto's, verslagen

Het Spellenspektakel is de grootste Nederlandse spellenbeurs. Discussieer hier mee!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Gesloten
Piet
Beheerder
Contacteer:

FACTS/Spellenspektakel België: ervaringen, foto's, verslagen

Bericht door Piet »

In het weekend van 22 en 23 oktober zakt heel het Fantasy-minnend wereldje van België af naar Flanders Expo in Gent voor FACTS. Voor het eerst wordt dit geweldig evenement uitgebreid met het Spellenspektakel.

Ga je langs? Aarzel niet om hieronder jouw foto's, ervaringen en verslagen te posten.

Labels:
Piet
Beheerder
Contacteer:

Re: FACTS/Spellenspektakel België: ervaringen, foto's, versl

Bericht door Piet »

Ik ging op vrijdag al eens langs tijdens de opbouw.
999 Games heeft een groot deel van middendeel van de speelhal ingenomen. Je kan er terecht voor alle recente titels.
Asmodee pakt uit met een hele grote stand. Daar komen vooral de Halloweentitels aan bod. Ze vullen aan met enkele succestitels (Ticket to Ride, Heat) en partyspellen. Opvallend: je kan meehelpen aan een Dixit-puzzel op de stand van Asmodee.
Infinite Games stelt het spel Barabar voor.
De stand van Goliath oogt behoorlijk groot. Ik ga er zondag eens langs om een blik te werpen op There's Been a Murder.
Identity Games heeft het sinds enkele jaren makkelijk op beurzen. Ze kunnen blijven uitpakken met het geweldige Escape Room.
Intrafin zien we niet zo vaak op beurzen. Maar met spellen zoals Cartographers en Terraforming Mars hebben ze ruim voldoende in huis om hun stand een heel weekend te vullen.
Voor Martin van Keep Exploring Games zijn het drukke dagen. De voorbestellingen van Sleeping Gods zijn nog maar net de deur uit of hij gaat weer een vol weekend aan de slag op Spellenspektakel België.
Ravensburger had nog even werk met het opbouwen. Ze bieden dit weekend een zeer ruime keuze aan spellen.
Level 21 probeert spelen in het leerproces binnen te brengen.
Smart Games heeft ook in Gent een kleurrijke en zeer verzorgde stand. je kan er tientallen solospellen proberen.
Vanzelfsprekend kan je op deze beurs ook spellen kopen. 4YourGames tekent present met een winkel met een zeer verzorgd assortiment.

Verder zal je in Gent ook Selecta, Game Brewer, Happy Meeple Games, BaRPiG, Nanuq, Fablesmith, Thunderbolts, Megableu,... aantreffen.
Bijlagen
4 Your Games.jpg
Smart.jpg
Level21.jpg
Ravensburger.jpg
KEG.jpg
Intrafin.jpg
Identity.jpg
Goliath.jpg
Barabar.jpg
Asmodee2.jpg
Asmodee1.jpg
999 Games.jpg
Rubik
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Spelmagazijn.com
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Re: Facts / Spellenspektakel Gent

Bericht door Rubik »

Ik heb een korte video-impressie gemaakt van de beurs. Binnenkort volgt ook een verslagje met foto's in Spelmagazijn.

Video-impressie Facts + Spellenspektakel 2022
Rubik
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Spelmagazijn.com
Contacteer:

Bericht door Rubik »

Inmiddels staat er ook een verslagje met foto's in Spelmagazijn.

Verslag Facts / Spellenspektakel 2022 in Spelmagazijn
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

Rubik schreef: Ik heb een korte video-impressie gemaakt van de beurs. Binnenkort volgt ook een verslagje met foto's in Spelmagazijn.

Video-impressie Facts + Spellenspektakel 2022
dank voor deze impressie, super leuk om te zien!
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Piet
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Piet »

In het weekend van 22 en 23 oktober was Flanders Expo in Gent het centrum van alles wat met fantasy, cosplay en science-fiction te maken heeft. Dit jaar werd dit alles aangevuld met een extra hal waar bordspellen aan het brede publiek werden voorgesteld. Wij gingen dat bekijken.

Ik had me keurig opgekleed, zodat ik volkomen paste in de sfeer van de beurs.
Even uitzoomen, zodat je me beter kan zien.
Aangezien we heel vroeg waren, trokken we eerst naar de zaal met de bordspellen om er even rond te kijken en vlot te beginnen spelen.
De stands ogen allemaal verzorgd, voorzien van tapijt dat we kennen van het Spellenspektakel in Nederland. Jammer dat er niet genoeg tapijt was voor de gangpaden.
De standhouders hadden hun uiterste best gedaan om hun stands goed aan te kleden, waardoor alles er heel professioneel uitzag.
Bij Ravensburger probeerden we Villainous Marvel, samen met Aniek, een medewerkster van marketing bij Ravensburger. Het spel is op zich niet zo moeilijk. In jouw beurt verplaats je jouw figuur en je mag de acties uitvoeren die op die plaats aangegeven staan. Daarbij probeer je jouw eigen opdracht uit te voeren, maar je kan ook de andere spelers proberen te hinderen in hun opdracht.
Het spel loopt stroef en één speler had een opdracht waarvoor de kaarten niet boven kwamen uit zijn trekstapel. Dodelijk voor een bordspel waar je toch snel moet rekenen op 20 minuten speelduur per speler. Niets voor ons.

We bleven nog even bij Ravensburger en schoven aan bij Dave, ook van de afdeling marketing, aan voor een partijtje Minecraft:Heroes of the Village. En vooral ook: voor een gezellige babbel over de spellenwereld. Dave wist ons te vertellen dat het in 2022 terug naar normaal is. De coronatijd was een zegen voor de verkoop van puzzels en spellen. Na corona moet men grondig op zoek naar goede manieren op een ruim publiek te blijven bereiken. Bovendien doet de energiecrisis geen goed aan de beurs van de consument.
We hadden het verder ook nog over Ravensburger en FACTS. Dave was heel tevreden over de beurs. Hij zou volgend jaar de stand willen uitbreiden met een gedeelte voor de Disney-tradecards die er zitten aan te komen.
Over naar ons spelletje Minecraft: Heroes of the Village. Dit is een eenvoudig coöperatief spel in het Minecraft-wereldje. In een speelbeurt mag je twee acties doen: gebied ontginnen, ertsen opdelven, strijden tegen de vijanden of gebouwen plaatsen. Als je er in geslaagd bent om de drie gebouwen te plaatsen, win je als groep. Als voor die tijd de vijand het dorp binnengedrongen is, verlies je.
We amuseerden ons heel behoorlijk tijdens het spel. Er zit een stevige portie geluk in, maar daar maal ik niet om bij een spel dat in minder dan een half uur speelt. De instapversie (met eenvoudige bouwwerken) leek ons wel iets te makkelijk. Bij een volgende partij spelen we wat moeilijker opdrachten.

Intussen was het tijd voor een rondje op de beurs. Fotograaf van dienst was Bart51. Hij sprak heel wat mensen aan met de evidente vraag: ‘Mag ik een foto maken van jou?’. Het antwoord was telkens positief. Ik bezorg je wat foto’s na het verslag.

Terug in de speelzaal keken we even rond bij Goliath. Er was veel ruimte om te spelen, dus namen we plaats bij een spel dat mijn aandacht had getrokken door een spandoek: There's been a murder.
In dit spel heb je twee kaarten op hand. In jouw beurt moet je één kaart uitspelen en uitvoeren wat die aangeeft. Daarna vul je jouw hand weer aan tot twee.
Bedoeling: kaarten doorgeven en wisselen tot moordenaar en detective bij dezelfde persoon zitten. En dat alles zonder te overleggen met de andere spelers.
We vonden het een draak van een spel. Je zou spontaan verwachten dat je iets in handen hebt als Love Letter, maar dit onding bleek dat niveau helemaal niet te halen. Moeten we het nog een nieuwe kans geven? Ik durf het betwijfelen.

Bij Asmodee werden we hartelijk onthaald door Bert De Smet, de general manager van Asmodee Belgium. We kennen elkaar al van in zijn vroegere carrière bij Hodin/Asmodee en het blijf altijd leuk om elkaar te ontmoeten. Bert was behoorlijk in zijn nopjes met deze beurs. Ze bereiken precies wat ze willen: een publiek dat helemaal niet vertrouwd is met bordspellen en dat zich vlot laat binnenslepen in onze fijne hobby. Bert gaf die ochtend zelf de uitleg bij Memoir '44. Hij had het spel al vijf maal uitgelegd aan mensen die er nog nooit over gehoord hadden. Hetzelfde met Ticket to Ride en een heel aantal andere titels. Ik vermoed dat Asmodee wat nieuwe klanten heeft binnengehaald.
Omdat ik een groot fan ben van Ticket to Ride, speelden we de nieuwe Ticket to Ride: Spookstad. Dit is een thematische herwerking van Ticket to Ride: Mijn Eerste Reis!. Iedere speler krijgt twee tickets op hand. In jouw beurt kan je blind treinkaarten trekken of een route claimen. Als je bij het einde van jouw beurt een ticket hebt uitgevoerd, leg je dat open en krijg je een nieuw ticket. Je kan een extra ticket krijgen als je een stad in het bos verbindt met een stad aan het water.
Wie eerst zes tickets heeft, wint het spel.
Hoewel TTR Spookstad helemaal niet mikt op spelers zoals wij, hebben ons toch goed vermaakt. Het spel voelt goed aan, speelt vlot en is thematisch ook wel plezant. Een aanradertje voor wie een spel zoekt dat gespeeld kan worden met jonge spelers.
Bijlagen
007.jpg
006.jpg
005.jpg
004.jpg
003.jpg
002.jpg
001.jpg
Piet
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Piet »

Tijd voor iets ernstigers: Heat: Pedal tot he Metal. Days of Wonder bracht dit spel onlangs op de markt. Het gaat om een racespel waarbij je handig moet inspelen op het gebruik van jouw versnellingsbak (aantal kaarten dat je mag spelen), het opwarmen (of opblazen) van jouw motor en het parcours.
De vergelijking werd gemaakt met Flamme Rouge. Bij deze eerste spelsessie herkende ik alleen het kaartgedreven spelverloop. Voor het overige speelt Heat niet zo vlot omdat je met meer dingen rekening moet houden. Ik durf nog geen oordeel geven over het spel omdat ik denk dat de leercurve iets te groot is om goed te kunnen oordelen na één proefsessie. Maar ik weet niet of het spel ooit hoge toppen zal scheren omdat het iets te weinig dampend vooruit gaat voor een racespel.

Henk vertrok naar huis, waardoor we met twee achterbleven om nog wat dingen te ontdekken. We keken nog wat rond bij de verkleedpartijtjes en we ontmoetten zowaar Jommeke, Filiberke en professor Gobelijn. Veel Nederlandse lezers zullen deze helden niet kennen, maar de doorsnee Vlaming is groot geworden met de prachtige avontuur van de jonge held Jommeke. Een persoonlijke ontmoeting is dan ook een mooi moment.
Bij Tactic/Selecta keken we even op van het aantal recente strategie- en escapespellen die ze recent op de markt brachten. Het laatste wat ik bij hen speelde was het voortreffelijke Canal King Brugge uit 2019. Ondertussen staat er heel wat meer op de plank.
We kozen een tafel met Land of Clans. De spelers spelen om beurten een kaart uit en plaatsen een fiche op één van de plaatsen die aangegeven worden door de kaart. Als je de vorm van een opdracht hebt gelegd met fiches, mag je daar een kasteel bouwen. Vanaf dat moment kan het kasteel aangevallen worden door tegenspelers die voldoende fiches naast het kasteel hebben. Op die manier kan een kasteel van eigenaar wisselen. Van zodra een speler vier kastelen op het spelbord heeft, wint die.
Land of Clans voelt zeker niet slecht aan. Een bezetting met twee spelers was naar ons aanvoelen niet voldoende. Het zal drukker zijn op het spelbord als er drie of vier speler meespelen. Ondanks het feit dat we ruim voldoende plaats hadden op het spelbord, gingen we toch resoluut de strijd aan. Dat loonde voor Bart51 die me stevig in de pan hakte.
Dit spel geven we zeker nog een kans. Alleen jammer dat de speluitleg niet geweldig was.

Bij het vertrekken van de speeltafel, keken we nog eens rond bij de verkoopstand van Tactic/Selecta. De jonge medewerker vroeg wat we van het spel vonden. We gaven onze bevindingen en raakten nog wat aan de praat over het ruime assortiment spellen dat Tactic intussen in portefeuille heeft.

Bij Happy Meeple Games moesten we wel aan de praat geraken met onze goede vriend Franky die er speluitleg gaf en met Pieter, de bedrijfsleider van het jonge bedrijfje. Het bleek dat Happy Meeple Games een drukke tweedaagse beleefd had, maar dat de verkoop niet echt meeviel. Voor kleine bedrijfjes is het marketingbudget niet groot. Dan kan je alleen maar hopen dat de verkoop op de beurzen vlot loopt… Niet hier, dus.
Naast Happy Meeple Games had 999 Games een zone waar het BK Saboteur gespeeld werd. We pikten de prijsuitreiking mee. Je ziet op de foto Wouter Debisschop, kersvers Belgisch Kampioen Saboteur. Proficiat!
Terug naar Asmodee waar Bart51 nog even wilde zonnen op Maui. Het gaat om een heel eenvoudig tegellegspel, waarbij je de standlakens zo goed mogelijk wil ordenen om punten te scoren. Het spel gaat snel vooruit omdat je maar 12 tegels moet leggen in het spel.
Ik hoorde vooraf dat het spel maar matig is. Toch kon het ons wel wat bekoren. Geen topspel, maar een vlot spelend dingetje. Je bent vooral met jouw eigen spelbord bezig, maar dat stoort niet echt.
We geven het later nog een kans.

Om het laatste half uur rond te maken, bekeken we nog even Gravitrax bij Ravensburger. Het is een aantrekkelijke knikkerbaan met wat elektronische elementen. Fijn speelgoed. Maar een knikkerbaan in een zandbak blijft nog altijd top.

Bij 999 Games hadden we nog de tijd voor een kennismaking met Great Plains. In dit meerderhedenspel, probeer je gebieden te veroveren door jouw figuurtjes strategisch in te zetten.
Was het omdat de dag bijna voorbij was? Of hadden we het wel een beetje gehad? We vonden alleszins weinig plezier in dit spel. Gewoon even snel wat figuurtjes neerzetten zonder veel controle.

Net voor sluitingstijd hadden we nog een fijn gesprekje met Frank Bunnik van het Spellenspektakel. Het viel ons op dat hij duidelijk opgelucht was over het succes van Spellenspektakel België. De bezoekers van FACTS verkenden de zaal met bordspellen waardoor we kunnen uitzien naar een groei in 2023.
Hij was ook akkoord met onze vaststelling dat er bij een volgende editie wel eens wat uitgevers zouden kunnen wisselen. Mijn aanvoelen is dat Geronimo, HOT Games en White Goblin Games hier perfect een leuk weekend zouden gedraaid hebben, terwijl uitgevers met spellen voor veelspelers wellicht zullen twijfelen om in de toekomst aan de beurs deel te nemen.

Wij beleefden een leuke dag, zowel op FACTS als op het gedeelte Spellenspektakel. Nu mag er voor mij weer een beurs komen waar de veelspelers een kluif aan hebben.
Bijlagen
015.jpg
013.jpg
014.jpg
012.jpg
011.jpg
010.jpg
009.jpg
008.jpg
Bart51
Grote Dienaar

Bericht door Bart51 »

Opnieuw een fijne dag samen op stap met Piet!
Of ik volgend jaar terugkom, weet ik nog niet, maar dit jaar heb ik me in elk geval vermaakt.
Kire
Munchkin
Persoonlijke Ondertitel: BordSpelMania Fan!

Bericht door Kire »

Dank zij het uitgebreide verslag van Piet lijkt het alsof ik er zelf bij was! Bedankt!
Duiker
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games
Contacteer:

Bericht door Duiker »

Piet heeft zeker gelijk over het wisselen van uitgevers. Er was helaas maar matig interesse voor onze spellen, en de helft van de stand van 999 tegenover ons was ook maar matig gevuld. Nu zaten we ook niet in het hoofdpad, dat heeft ook wel wat gescheeld. En we hebben nog best wat spellen verkocht aan bordspelliefhebbers die duidelijk wisten dat we daar zaten, maar van het publiek van Facts zelf moesten we het niet hebben.
Keep Exploring Games
Gesloten