Mini Q&A met Coca en Frank van het Spellenspektakel

Het Spellenspektakel is de grootste Nederlandse spellenbeurs. Discussieer hier mee!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Coca
Sojaboon
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Mini Q&A met Coca en Frank van het Spellenspektakel

Bericht door Coca »

1. Hebben jullie zin in Spellenspektakel?

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!! Heel erg!!! Ik verheug me er op om die grote lege hal te vullen met kleur, mensen en vooral heel veel spellen. Ik heb het vorig jaar zo naar mijn zin gehad op het Spellenspektakel! Er hing een geweldige sfeer omdat iedereen er een tof weekend van wilde maken met elkaar. Ik weet zeker dat het dit jaar minstens net zo leuk gaat worden. Dus: Ja! Ik heb heel erg veel zin in het Spellenspektakel!

2. Wat is er vooral anders vergeleken met vorig jaar?

De grootste verandering voor mij persoonlijk is dat het vorig jaar heel nieuw en spannend was. Zeker niet het eerste Spellenspektakel waar ik aanwezig was, maar wel de eerste dat ik organiseerde. Dit jaar weet ik veel beter wat ik kan verwachten en dat is een fijn gevoel. Aan de ene kant geeft me dat meer rust en aan de andere kant heb ik daardoor nog meer voorpret omdat ik weet hoe erg ik vorig jaar heb genoten van het Spellenspektakel!

5. Vroeger begon het Spellenspektakel al op vrijdag. Als de bezoekersaantallen oplopen, zouden jullie dit dan weer overwegen?

Als de bezoekersaantallen oplopen vullen we met liefde twee weken lang de hele Jaarbeurs in Utrecht voor jullie! Maar dat is nu nog toekomstmuziek. We zullen ons evenement mee laten groeien met de bezoekersaantallen en dan is een uitbreiding naar de vrijdag op den duur zeker een van de mogelijkheden.

9. Overtuig me eens Waarom zou een Belg moeten afzakken naar het verre Nederland voor het Spellenspektakel?

Je aanwezigheid op dit forum geeft aan dat je van spellen houdt. Er bestaan zeker al leuke evenementen in de Benelux waar spel liefhebbers elkaar kunnen treffen, maar dat zijn er niet heel erg veel. Ik kan me dan voorstellen dat je de grootste in dat rijtje zeker niet wil missen! ‘Maar dan kan ik toch net zo goed naar Spiel gaan?’, hoor ik je al zeggen. Groot gelijk, want Spiel is veruit de grootste, maar ook de drukste. Het is vaak vechten en lang wachten voor een plekje aan de tafel van het spel dat je graag wilde spelen. Dus dan is het Spellenspektakel een goede plek om de spellen die je op Spiel alleen maar van een afstandje hebt kunnen zien ook daadwerkelijk te kunnen spelen!
Bovendien bieden wij ruimte aan een groot aantal kleine ‘independent’ spelauteurs uit Nederland en België, die vol trots hun spellen komen tonen. Dat is een super leuke kans om spelinitiatieven van eigen bodem te steunen en een hart onder de riem te steken!
En? Ben je al om? ;)
Het Spellenspektakel op 9 & 10 november 2013!!!
www.spellenspektakel.nl

Labels:
Frank SpSp
Jakkiebak!

Bericht door Frank SpSp »

12. Hoe groot moeten de bezoekersaantallen zijn om het spektakel dit jaar een succes te noemen ? (Hoeveel verwachten jullie ?)

Coca: Als ik een gevulde zaal zie vol vrolijke gezichten (of gespannen bij het uitdenken van een slinkse strategie of treurig na het mislukken van eerder genoemde slinkse strategie) noem ik het Spellenspektakel een succes! Tevreden bezoekers, standhouders en crew is het belangrijkste voor mij.

Frank: we hebben flink geinvesteerd in promotie, meer dan vorig jaar. We verwachten het bezoekersaantal van vorig jaar (ongeveer 4600) daarom aardig uit te breiden, liefst tot ongeveer 6000-7000 man&vrouw. Maar zoals Coca zegt, blijft het belangrijkste dat iedereen het naar de zin heeft, dan groeit de beurs vanzelf.

13. Met hoeveel man/vrouwkracht wordt het spellenspektakel gedragen ? (oftewel hoeveel mensen zijn er het weekend in touw om het in goede banen te leiden ?)

Coca: De hulptroepen bestaan uit ongeveer twintig vrijwilligers die Frank en mij komen bijstaan om het hele weekend in goede banen te leiden. Dit zijn allemaal mensen waar we eerder mee hebben samen gewerkt en die behalve heel veel kennis en kunde meebrengen ook nog eens voor heel wat gezelligheid zorgen! Het is voor mij een waar genoegen met deze crew een beurs te mogen draaien.

14. Ik vermoed dat het meeste werk voor jullie in de voorbereiding zit, en dat de druk tijdens het evenement een beetje van de ketel is. Hebben jullie tijdens het Spellenspektakel nog tijd om zelf een spelletje te spelen, of zijn jullie constant "aan het werk"?

Coca: Tijdens het evenement zijn we continu bezig om te zorgen dat alles goed gaat. Af en toe is dat een uitdaging en soms hoeven we alleen vanaf de balustrade naar beneden te kijken en te zien dat het goed is. We hoeven dus niet continu op topsnelheid rond te rennen, maar rust om lekker aan een tafel te gaan zitten en een nieuw spel uit te proberen is er ook niet. Maar wij genieten juist als we zien dat anderen genieten van alles dat wij een jaar lang hebben bedacht! Na het Spellenspektakel is het voor ons weer tijd om lekker met vrienden om de tafel te gaan zitten met een spel.

Frank: inderdaad, het feit dat je altijd paraat moet zijn, zorgt ervoor dat gezellig ergens aanschuiven er voor ons vaak niet inzit. Maar kijken, en zien dat het goed is, dat is misschien nog wel fijner. :P

15. Dit kan een nogal pittige vraag zijn. Ik meen mij te herinneren dat er vorig jaar een ruzie was ontstaan tussen winkeliers op de beurs, omdat de ene winkelier niet dezelfde prijzen hanteerde dan andere of om iets anders. Het fijne ervan is mij een beetje ontgaan. Hoe gaan jullie dit, dit jaar voorkomen? Dus dat de winkeliers geen scheven gezichten naar elkaar trekken als bij de ene winkelier de verkoop harder/beter loopt dan bij de ander? Dit lijkt mij namelijk de gemoedelijke sfeer op de beurs niet ten goede te komen.

Frank: Als je het niet erg vindt, dan ga ik op een openbaar forum als deze liever niet te diep op de materie in. Ik hoop dat het volstaat om te zeggen dat de gemoedelijke sfeer ons erg veel waard is en dat we daarom één van bovenstaande winkeliers niet meer op het Spellenspektakel hebben uitgenodigd. Daarnaast proberen we natuurlijk zo veel mogelijk duidelijk te communiceren, ik heb er alle vertrouwen in dat we uitstekend kunnen samenwerken met de mensen die dit jaar op het Spellenspektakel staan. Uiteindelijk gaat het er ons om dat er zo veel mogelijk spellen voor een leuke prijs te koop zijn en dat gaat zeker lukken volgende week. :)

16. Vorig jaar waren de gangpaden tussen de diverse uitgevers en winkeliers wel heel erg breed, wat wel voor veel overzicht zorgde. Is dat dit jaar ook nog zo of is er nog meer ruimte vrij gemaakt voor speeltafels? (al waren er vorig jaar al voldoende speeltafels). Even voor mijn beeldvorming hoeveel speeltafels (bij uitgevers, toernooien en spellenclubs) waren er vorig jaar en hoeveel tafels komen er dit jaar?

Frank: de ruimte tussen de paden is hetzelfde als vorig jaar, wel hebben we nog wat extra tafels geplaatst. Omdat het Magic toernooi naar boven is verhuisd, kunnen we beneden uitbreiden, zonder in te leveren op de overzichtelijkheid.

17. Even inhakend op antwoord 10 : wat zijn die andere kortingsacties?

Frank: Dat zijn vooral acties die erop gericht zijn om mensen zo vroeg mogelijk te laten beslissen dat ze naar het Spellenspektakel komen. De meeste acties zijn dan ook al afgelopen. :)

18. Zijn er, net als op SPIEL, ook promo's beschikbaar van bepaalde spellen?

Frank: Jazeker! Ik weet van o.a. White Goblin en Tactic dat ze promo's meenemen, maar er zullen vast ook anderen zijn met dozen vol samples, al hebben die het ons nog niet verteld. :)

Tot morgen! Laatste kans om die kaartjes te winnen ;)
Het Spellenspektakel op 8 & 9 november 2014!!!
http://www.spellenspektakel.nl
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Hallo Frank & Coca,

Vorig jaar was ik natuurlijk keihard aan het werk en heb ik van de beurs zelf wat minder meegekregen (nog bedankt voor de bijzonder prettige samenwerking! Jullie enthousiasme, inzet, motivatie en bovenal jullie flexibiliteit dragen enorm bij aan het slagen van dit evenement!). Dit jaar ga ik zelf als bezoeker en zal mijn dochter van 4 (die van 0 overigens ook) haar debuut maken.

19. Op jullie site staat wel het een en ander vermeld aan kinderactiviteiten, maar naast het feit dat ik me even afvraag of dat nog 100% actueel is, toch nog even de vraag: kunnen jullie nog wat specifieker aangeven wat jullie zoal voor de allerjongste doelgroep in petto hebben? Zien jullie ook voor deze doelgroep nog groei en nieuwe mogelijkheden op het evenement?
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Vanavond rond een uur of 8 worden de prijswinnaars bekend gemaakt, dus wees erbij! :D
Frank SpSp
Jakkiebak!

Bericht door Frank SpSp »

19. Op jullie site staat wel het een en ander vermeld aan kinderactiviteiten, maar naast het feit dat ik me even afvraag of dat nog 100% actueel is, toch nog even de vraag: kunnen jullie nog wat specifieker aangeven wat jullie zoal voor de allerjongste doelgroep in petto hebben? Zien jullie ook voor deze doelgroep nog groei en nieuwe mogelijkheden op het evenement?

De informatie op de website klopt vooralsnog gewoon, al kan het natuurlijk altijd zijn dat er last-minute wat wijzigt. De kinderactiviteiten zijn vergelijkbaar met vorig jaar, goede opvang met spelletjes voor alle leeftijden. Daarnaast kunnen de kinderen ook knutselen en tekenen, maar het merendeel draait toch om spelletjes die speciaal voor kinderen zijn gemaakt.

Daarnaast organiseert Rielekst weer een aantal leuke kinderactiviteiten op hun stand, onder andere een spelontwerp workshop en lekker spelen met de reuze-Kumbu. Ook heb je natuurlijk de uitgevers die vooral spellen voor kinderen bij zich hebben: Goliath, Identity en als het goed is worden er ook weer spellen van HABA gepresenteerd.

We hebben vorig jaar eigenlijk alleen maar positieve geluiden gehoord over de kinderopvang. Mocht het ooit niet genoeg blijken te zijn, dan breiden we dit zeker uit.
Het Spellenspektakel op 8 & 9 november 2014!!!
http://www.spellenspektakel.nl
larsje86
Hazelnoot Ridder

Bericht door larsje86 »

vraag 20 dan maar:

Als jullie één ding mogen kiezen wat in de huidige situatie (nog) niet mogelijk is wat zal dit zijn?

Bijvoorbeeld: Een grotere locatie/meer buitelandse uitgevers/meer bezoekers/meer ruimte voor spellentafels/meer samenwerking met bv Ducosim/meer toernooien/een 3 sterren chef die gratis hapjes uit deelt:P ?
Afbeelding
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

De prijswinnaars die allemaal 2 vrijkaarten winnen voor het spellenspektakel zijn......

1) Aras
2) Johanna
3) Earthshaker
4) Bordspelogie

Alle vier van harte gefeliciteerd! :D

Als jullie aan mij jullie NAW-gegevens doorgeven zorg ik dat jullie via Frank de kaarten toegestuurd krijgen.
Flash
Wu Feng

Bericht door Flash »

Van harte gefeliciteerd aan de winnaars!
Aras
Geheim Genootschap

Bericht door Aras »

Bedankt!!
Afbeelding
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Gefeliciteerd aan de 4 (8!) winnaars :)!
aicirtap
Critico

Bericht door aicirtap »

Twee van hele praktische aard want dat staat niet op de site.

Vraag 21:
Is de garderobe tegen betaling of gratis?

Vraag 22:
Zijn de toiletten gratis of tegen betaling? En worden deze gedurende de dag ook schoongemaakt, kan nog al een zooitje worden met zoveel bezoekers ;)
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

Erg leuk om (weer) te winnen! Omdat ik vorig jaar ook de vrijkaarten gewonnen heb en dit jaar m'n kaarten al besteld heb via groupon, geef ik de kaarten terug. Jullie mogen iemand anders er blij mee maken! Ik wens degene die ze in mijn plaats krijgt een hele toffe dag met veel speelplezier!
RoyalRumble69
Party Animal

Bericht door RoyalRumble69 »

Johanna schreef:Erg leuk om (weer) te winnen! Omdat ik vorig jaar ook de vrijkaarten gewonnen heb en dit jaar m'n kaarten al besteld heb via groupon, geef ik de kaarten terug. Jullie mogen iemand anders er blij mee maken! Ik wens degene die ze in mijn plaats krijgt een hele toffe dag met veel speelplezier!
Dat vind ik een nette actie!
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Johanna schreef:Erg leuk om (weer) te winnen! Omdat ik vorig jaar ook de vrijkaarten gewonnen heb en dit jaar m'n kaarten al besteld heb via groupon, geef ik de kaarten terug. Jullie mogen iemand anders er blij mee maken! Ik wens degene die ze in mijn plaats krijgt een hele toffe dag met veel speelplezier!
Bedankt Johanna voor deze geste. In dat geval gaat het laatste setje tickets naar usurper! :D
usurper
Geheim Genootschap

Bericht door usurper »

Dierik schreef:
Bedankt Johanna voor deze geste. In dat geval gaat het laatste setje tickets naar usurper! :D
Dat is een mooie binnenkomer deze morgen. Ben nogal slaperig na het concert van Nick Cave gisteravond (en voor er grappen over gemaakt worden, niet door het concert zelf :mrgreen: ) Johanna bedankt! :thumbup: :thumbup:
We live to survive our paradoxes