Deel jouw ervaringen over Spel 2023

De grootste Belgische spellenbeurs is Spel in Antwerpen. Hier vind je alle informatie.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

pieter.schutz
Geheim Genootschap

Re: Deel jouw ervaringen over Spel 2023

Bericht door pieter.schutz »

Bert_ schreef: Nog een vraag uit interesse:
Persoonlijk vind ik het ontdekken van het spel fijn met alle blunders en eureka zetten die je kan ontdekken, en ga ik er dus liever blind in. Kan me voorstellen dat er zijn die net wél graag een kickstart krijgen in de vorm van wat strategisch advies bij de demo. Wat zijn jullie voorkeuren?
Ik vind het fijn om een hele uitleg te krijgen, en dan mijn eigen keuzes te maken. Ik vind het fijn als demo'ers het je gewoon vragen. "Willen jullie nu spelen? Of zal ok nog een starttip geven?"
Alternatief is een begeleidde sessie van de eerste twee/drie rondes waardoor de meeste acties wel langs komen. Bijvoorbeeld Root's Learn to play guide. Ik had zo'n demo van Sankoré op SPIEL en dat was eigenlijk heel fijn. Eerst introductie van globale regels. Daarna 1 ronde iets doen wat de demo'er zei en daarbij de uitleg krijgen waarom, een tweede ronde één uit twee dingen kiezen en daarna volledig vrij.
Afbeelding

Labels:
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Bert_ schreef: Nog een vraag uit interesse:
Persoonlijk vind ik het ontdekken van het spel fijn met alle blunders en eureka zetten die je kan ontdekken, en ga ik er dus liever blind in. Kan me voorstellen dat er zijn die net wél graag een kickstart krijgen in de vorm van wat strategisch advies bij de demo. Wat zijn jullie voorkeuren?
Dat ligt heel erg aan het spel. Bij eenvoudige spellen of spellen waar de routes naar de overwinning relatief standaard of inzichtelijk zijn is het niet nodig. Maar dit is niet altijd het geval en dan geeft ik zelf als demöer wel die tips.

Twee voorbeelden:
Sint Petersburg: Wat je ook doet, geld is schaars. In het begin altijd groene kaarten kopen als je de kans hebt.

Ark Nova: De stapel met kaarten is enorm, het spel draait om slim inspelen met de kaarten die je krijgt en in het aanbod verschijnen. Als je in het begin van het spel een vogel hebt getrokken en bepaalt dat je je helemaal op vogels wilt richten kun je bedrogen uitkomen omdat je geen zicht hebt op hoeveel vogels en kaarten met synergie daaromheen je gaat zien.

Deze tips zijn niet om te bepalen hoe mensen moeten spelen of wat de optimale manier is. Mijn ervaring is dat zonder dit soort tips een spelervaring enorm kan tegenvallen en een spel wordt afgeschreven.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Interessante vraag. Ik was demoer op SPEL dus wil er op 3 spellen in gaan:

Akropolis, daar heb jezelf ook bij aangesloten. Voor de berekening van de eindscore puzzelde ik altijd een klein voorbeeldje. Soms bewust met kleuren zonder sterren en sterren zonder kleuren, zodat duidelijk te zien is dat dit je geen punten op gaat leveren.

It's a wonderful world, na de drafting fase (de 7 kaarten) liet ik meestal bewust zien dat planning (de kaarten die je af gaat leggen voor grondstoffen zodat wellicht andere kaarten direct gebouwd kunnen worden en gelijk mee produceren heel belangrijk is). Naast dat het niet handig is om hele dure kaarten te willen bouwen in de eerste ronde. Zou ik dit niet op die manier uitleggen dan kan een speler wellicht niet op gang komen in een spel en loopt door gedurende het spel enorm achter de feiten aan waardoor het geen fijne spelervaring wordt.

Cat in the box, hierbij legde ik altijd bijna een hele rij (geel, groen of blauw) vol voordat ik met rood kom (troef). Daarnaast gaf ik een klein tactisch tipje. Namelijk weet dat van elk getal er 5 in zit. Hiermee kun je rekening houden aan het begin van je hand (ik doelde dan op het feit dat je bepaalde kaart weg moet gooien en dat je ook weet dat andere dus niet of nauwelijks een bepaald getal op handen hebben als jij er veel van op handen hebt).
Afbeelding
FORUM-Fed
Professor Pimpel
Persoonlijke Ondertitel: FORUM-Federatie vzw
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door FORUM-Fed »

Afbeelding

Ook aan alle bezoekers hier en Bordspelmania een dikke dankjewel voor jullie aanwezigheid op Spel! De werkpunten nemen we zeker mee naar volgend jaar! (Die van de cateraar geven we ook door aan hen).
Bijlagen
FB_IMG_1701286097959.jpg