Captains of the Golden Age
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
Flash
- Wu Feng
Captains of the Golden Age
Iemand Captains of the Golden Age al bekeken op Kickstarter. Een spel van Nederlandse bodem. Eerste indruk is positief en met 51% funding binnen een paar dagen doen ze het niet slecht.
Zelf wacht ik nog tot (een draft van) de spelregels van het spel en/of een uitgebreide gameplay video online komen.
Zelf wacht ik nog tot (een draft van) de spelregels van het spel en/of een uitgebreide gameplay video online komen.
Labels:
-
kersje86
- Party Animal
Re: Captains of the Golden Age
Ik volg hem even. Ben ook benieuwd naar een gameplau video. Na Ave Roma lijken wel meerdere spellen een ronde speelbord te hebben. Tenminste, in de afgelopen 3 jaar ben ik nog niet veel tegenkomen.
-
warlockbylandt
- Garnaal
- Persoonlijke Ondertitel: Koldun Kommander
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Gisteren "Darkness Comes Rattling" (https://boardgamegeek.com/boardgame/175 ... s-rattling) gespeeld en dat heeft ook een rond spelbord, net als "Asking for Trobils" (https://boardgamegeek.com/boardgame/175 ... s-rattling) trouwens dus er zijn er wel maar inderdaad een minderheid.
Captains of the Golden Age al gezien maar niet echt overtuigd, er zijn al zoveel spellen met dit thema. Maar als je dan toch naar een spel van Nederlandse bodem verwijst, ik ga wel volgen hoe "Cave Pilot 55" ( https://www.kickstarter.com/projects/15 ... ory_newest) evolueert want dat ziet er wel nog iets uit wat in ieder geval wel uniek en grappig lijkt!
Captains of the Golden Age al gezien maar niet echt overtuigd, er zijn al zoveel spellen met dit thema. Maar als je dan toch naar een spel van Nederlandse bodem verwijst, ik ga wel volgen hoe "Cave Pilot 55" ( https://www.kickstarter.com/projects/15 ... ory_newest) evolueert want dat ziet er wel nog iets uit wat in ieder geval wel uniek en grappig lijkt!
"Opinions are like assholes, everybody has one and everybody thinks theirs is better than that of everybody else!"
I support the gaming community by buying at my FLGS!
-
Flash
- Wu Feng
Heb ik ook voorbij zien komen. Vond ik zelf minder interessant omdat het thema mij weinig deed en ik daarnaast niet ondersteboven ben van het artwork.warlockbylandt schreef: Captains of the Golden Age al gezien maar niet echt overtuigd, er zijn al zoveel spellen met dit thema. Maar als je dan toch naar een spel van Nederlandse bodem verwijst, ik ga wel volgen hoe "Cave Pilot 55" ( https://www.kickstarter.com/projects/15 ... ory_newest) evolueert want dat ziet er wel nog iets uit wat in ieder geval wel uniek en grappig lijkt!
-
warlockbylandt
- Garnaal
- Persoonlijke Ondertitel: Koldun Kommander
Ieder zijn meug, zeker?Flash schreef:Heb ik ook voorbij zien komen. Vond ik zelf minder interessant omdat het thema mij weinig deed en ik daarnaast niet ondersteboven ben van het artwork.warlockbylandt schreef: Captains of the Golden Age al gezien maar niet echt overtuigd, er zijn al zoveel spellen met dit thema. Maar als je dan toch naar een spel van Nederlandse bodem verwijst, ik ga wel volgen hoe "Cave Pilot 55" ( https://www.kickstarter.com/projects/15 ... ory_newest) evolueert want dat ziet er wel nog iets uit wat in ieder geval wel uniek en grappig lijkt!
"Opinions are like assholes, everybody has one and everybody thinks theirs is better than that of everybody else!"
-
Duiker
- Gouverneur
- Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games
Ja, bijvoorbeeld (maar niet uitsluitend) The Dutch East Indieswarlockbylandt schreef:Gisteren "Darkness Comes Rattling" (https://boardgamegeek.com/boardgame/175 ... s-rattling) gespeeld en dat heeft ook een rond spelbord, net als "Asking for Trobils" (https://boardgamegeek.com/boardgame/175 ... s-rattling) trouwens dus er zijn er wel maar inderdaad een minderheid.![]()
Ik vind het overigens apart dat die beide NL creators niet op BSM iets hebben gepost over hun Kickstarter.
Keep Exploring Games
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
Ik heb ze via een tussenpersoon twee weken geleden het volgende laten weten: wanneer zij mij beeldmateriaal (waaronder de gamebox) en een spelbeschrijving (bij voorkeur Nederlandstalig) zouden verstrekken, zou ik er een mooi nieuwsbericht van maken op Bordspeler.nl en automatisch ook op Bordspelmania.Duiker schreef:Ik vind het overigens apart dat die beide NL creators niet op BSM iets hebben gepost over hun Kickstarter.
Ik kreeg van de week een berichtje met een link naar de Kickstarterpagina en de mededeling dat ze de dag ervoor een kick off party hadden gevierd. Ik voelde me niet gestimuleerd tot meer actie dan het plaatsen van een tweetje.
-
darkman
- Garnaal
Gemiste kans voor hun. Als ze al niet beseffen hoeveel meerwaarde dat geeft voor hun campagne heb ik ijdele hoop op een goede afloop.Erwin schreef:Ik heb ze via een tussenpersoon twee weken geleden het volgende laten weten: wanneer zij mij beeldmateriaal (waaronder de gamebox) en een spelbeschrijving (bij voorkeur Nederlandstalig) zouden verstrekken, zou ik er een mooi nieuwsbericht van maken op Bordspeler.nl en automatisch ook op Bordspelmania.Duiker schreef:Ik vind het overigens apart dat die beide NL creators niet op BSM iets hebben gepost over hun Kickstarter.
Ik kreeg van de week een berichtje met een link naar de Kickstarterpagina en de mededeling dat ze de dag ervoor een kick off party hadden gevierd. Ik voelde me niet gestimuleerd tot meer actie dan het plaatsen van een tweetje.
-
Robertopellizini
- Genius
Ze noemen zichzelf
Keiharde fail!
Zin daarna:
Daarna komt de aap uit de mouw. Ze hebben het spel 8 jaar geleden bedacht (al bestonden er toen ook al ontzettend veel goede spellen, maar goed). In de endorsement-video zegt iemand ook: "Catan-killer". Dat geeft wel goed het niveau aan denk ik... Al verbaast het me wel dat ze dat spel al kenden
Over het spel zelf. Ze zijn er trots op dat er geen randomness in het spel zit, maar ze beseffen niet goed de consequenties van de keuzes die ze met het spel hebben gemaakt:
1. Er is geen variabele setup. Ieder spel zal dus sterk hetzelfde aanvoelen. Tuurlijk is dit afhankelijk van de spelers, maar in dit soort spellen is er gewoon een optimale strategie. Dat kan niet anders. En dan krijg je geheid groupthink. Ieder potje zal ongeveer hetzelfde verlopen, is mijn vermoeden. Zie hieronder.
2. Het lijkt erop dat het spel wanneer het het beste wordt gespeeld een uitputtingsslag wordt. Het doel is om van A naar B te gaan. Maar, dat kan niet zomaar, als iedereen investeert in cannons/crew om je aan te vallen. Dus moet iedereen daar in mee. Dan krijg je dus dat soms mensen het gaan proberen, maar aangepakt worden door sterkeren. Die moeten vervolgens maken dat ze wegkomen omdat ze anders zelf target worden. Dat geeft anderen de tijd om te upgraden zodat zij iets sterker zijn. Zo wordt het een wapenwedloop waarin uiteindelijk degene die er net doorheen glipt, wint. Zo ben je dus 1,5 a 2 uur bezig met dingen opbouwen, voordat je daadwerkelijk veilig de tocht maakt (andere uiterste is dat er maar weinig geïnvesteerd wordt in wapens, en het spel betrekkelijk snel en uneventful verloopt). Tactisch? Redelijk. Strategisch? Redelijk. Leuk? niet echt. Kan me niet voorstellen dat ik dit vaker dan 1x zou willen spelen.
Overigens vind ik de artwork/design erg lelijk. Het artwork op het speelbord ziet er vooral kinderlijk uit (zeker voor wat vermoedelijk een flink nasty spel is). Maar het ergste zijn de player boards en de captains. Ik hoop heel erg voor ze dat ze een betere artist inhuren, want als ik dit zie ren ik gillend weg.
Verbazingwekkend hoe goed dit spel het doet...
En de zin daarna zeggen ze:diehard gamenerds
Seriously? Zijn het diehard monopoly-spelers ofzo?What we missed out there, was a game that is actually based on strategy and tactics instead of just throwing dice to get lucky
Keiharde fail!
Zin daarna:
Oja, die spellen bestaan nog niet...And one that focuses on interaction between players instead of boring long waits until it's your turn again.
Daarna komt de aap uit de mouw. Ze hebben het spel 8 jaar geleden bedacht (al bestonden er toen ook al ontzettend veel goede spellen, maar goed). In de endorsement-video zegt iemand ook: "Catan-killer". Dat geeft wel goed het niveau aan denk ik... Al verbaast het me wel dat ze dat spel al kenden
Over het spel zelf. Ze zijn er trots op dat er geen randomness in het spel zit, maar ze beseffen niet goed de consequenties van de keuzes die ze met het spel hebben gemaakt:
1. Er is geen variabele setup. Ieder spel zal dus sterk hetzelfde aanvoelen. Tuurlijk is dit afhankelijk van de spelers, maar in dit soort spellen is er gewoon een optimale strategie. Dat kan niet anders. En dan krijg je geheid groupthink. Ieder potje zal ongeveer hetzelfde verlopen, is mijn vermoeden. Zie hieronder.
2. Het lijkt erop dat het spel wanneer het het beste wordt gespeeld een uitputtingsslag wordt. Het doel is om van A naar B te gaan. Maar, dat kan niet zomaar, als iedereen investeert in cannons/crew om je aan te vallen. Dus moet iedereen daar in mee. Dan krijg je dus dat soms mensen het gaan proberen, maar aangepakt worden door sterkeren. Die moeten vervolgens maken dat ze wegkomen omdat ze anders zelf target worden. Dat geeft anderen de tijd om te upgraden zodat zij iets sterker zijn. Zo wordt het een wapenwedloop waarin uiteindelijk degene die er net doorheen glipt, wint. Zo ben je dus 1,5 a 2 uur bezig met dingen opbouwen, voordat je daadwerkelijk veilig de tocht maakt (andere uiterste is dat er maar weinig geïnvesteerd wordt in wapens, en het spel betrekkelijk snel en uneventful verloopt). Tactisch? Redelijk. Strategisch? Redelijk. Leuk? niet echt. Kan me niet voorstellen dat ik dit vaker dan 1x zou willen spelen.
Overigens vind ik de artwork/design erg lelijk. Het artwork op het speelbord ziet er vooral kinderlijk uit (zeker voor wat vermoedelijk een flink nasty spel is). Maar het ergste zijn de player boards en de captains. Ik hoop heel erg voor ze dat ze een betere artist inhuren, want als ik dit zie ren ik gillend weg.
Verbazingwekkend hoe goed dit spel het doet...
-
JeVo
- Standaard moderator
- Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10
Hoe kan ik 0% luck verenigen met een deck vol kaarten per speler?
ik heb inderdaad geen dobbelstenen gezien,
maar een D6 is toch ook gewoon een deck van 6 kaarten?
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
-
Robertopellizini
- Genius
Spelers mogen zelf de kaarten uitkiezen, dus er wordt niet random getrokken.JeVo schreef:Hoe kan ik 0% luck verenigen met een deck vol kaarten per speler?
Er is dus wel hidden information (welke kaarten heeft je tegenstander genomen), maar geen luck in die betekenis van het woord (buiten dat je geluk moet hebben dat je tegenstander niet de benodigde kaarten heeft gekozen).
-
kattaklop
- Garnaal
Nochtans is de invloed van dit forum niet te onderschatten.Erwin schreef:Ik heb ze via een tussenpersoon twee weken geleden het volgende laten weten: wanneer zij mij beeldmateriaal (waaronder de gamebox) en een spelbeschrijving (bij voorkeur Nederlandstalig) zouden verstrekken, zou ik er een mooi nieuwsbericht van maken op Bordspeler.nl en automatisch ook op Bordspelmania.Duiker schreef:Ik vind het overigens apart dat die beide NL creators niet op BSM iets hebben gepost over hun Kickstarter.
Toen ik hier een tijdje geleden een nieuwe bordspelwinkel in Boom aankondigde had die verkoper er niet aan gedacht dit zelf te doen.
Ik ben nog eens teruggekeerd en wat was die kerel tevreden.
Blijkbaar waren er wel wat mensen sindsdien in zijn winkel komen kijken en kopen die via dit forum daar weet van gekregen hadden.
Ik heb zelfs een spel gratis gekregen ook al deed ik het daar helemaal niet voor.

-
CotGA
- Uno
Hi allemaal!
Wat goed dat er een thread bestaat over Captains of the Golden Age! Ik zal meteen deze gelegenheid aangrijpen eea uit te leggen over het spel.
Je bent een kapitein op een klein schip en wil de heerschappij over de handelscompagnie. Dit doe je door aandelen te kopen in De Republiek met peper uit De Orient. Er zijn echter meerdere kapers op de kust dus je zult ondertussen ook je schip moeten versterken met meer zeil, bemanning, kanonnen en ruim!
Captains of the Golden Age combineert 0% kans met heel veel interactie tussen spelers en een hoge herspeelbaarheid.
0% kans:
Alles wat in het spel gebeurt zijn door spelers gekozen acties, er bestaat geen willekeur. Er zijn daarnaast wel verborgen elementen om het spannend te houden; Je houdt bijv. een dichte hand met zelfgekozen kaarten vast, je kiest in het geheim welk eiland de piraat blokkeert ed.
Veel spelers interactie
Je kunt elkaar enteren om grondstoffen uit het ruim te stelen of elkaar beschieten met kanonnen. Daarnaast maken medespelers je het leven zuur met de piraat en ontstaan er vaak veel tijdelijke, opportunistische pactjes tussen spelers. Je kunt dit geweld ook allemaal links laten liggen en jezelf alleen verdedigen of je focussen op zeil en/of ruim. Er bestaat hierdoor niet 1 'beste' tactiek.
Hoge herspeelbaarheid
Geen 2 potten zijn gelijk. Je bouwt je schip uit in steeds een andere volgorde waardoor je continue denkt; dit ga ik de volgende keer anders doen. Daarnaast is het belangrijk niet te lang te wachten om peper vanuit De Orient te verschepen, bijv. tot je schip groot genoeg is, want dan is de kans groot dat je verliest. (Daarnaast geven de eerste aandelen de hoogste bonus!).
Het spel is hierdoor vaak spannend tot in de allerlaatste ronde!
Ik hoop natuurlijk dat als jullie Captains of the Golden Age leuk vinden jullie onze kickstarter campagne sharen, liken of zelfs pledgen! https://www.kickstarter.com/projects/14 ... golden-age
Tot slot hoop ik dat ik eea heb kunnen uitleggen, als er nog vragen zijn, let me know!
ps. We hebben een korte gameplay video toegevoegd op de kickstarter pagina.
Mvg,
Niek
Maker Captains of the Golden Age
Wat goed dat er een thread bestaat over Captains of the Golden Age! Ik zal meteen deze gelegenheid aangrijpen eea uit te leggen over het spel.
Je bent een kapitein op een klein schip en wil de heerschappij over de handelscompagnie. Dit doe je door aandelen te kopen in De Republiek met peper uit De Orient. Er zijn echter meerdere kapers op de kust dus je zult ondertussen ook je schip moeten versterken met meer zeil, bemanning, kanonnen en ruim!
Captains of the Golden Age combineert 0% kans met heel veel interactie tussen spelers en een hoge herspeelbaarheid.
0% kans:
Alles wat in het spel gebeurt zijn door spelers gekozen acties, er bestaat geen willekeur. Er zijn daarnaast wel verborgen elementen om het spannend te houden; Je houdt bijv. een dichte hand met zelfgekozen kaarten vast, je kiest in het geheim welk eiland de piraat blokkeert ed.
Veel spelers interactie
Je kunt elkaar enteren om grondstoffen uit het ruim te stelen of elkaar beschieten met kanonnen. Daarnaast maken medespelers je het leven zuur met de piraat en ontstaan er vaak veel tijdelijke, opportunistische pactjes tussen spelers. Je kunt dit geweld ook allemaal links laten liggen en jezelf alleen verdedigen of je focussen op zeil en/of ruim. Er bestaat hierdoor niet 1 'beste' tactiek.
Hoge herspeelbaarheid
Geen 2 potten zijn gelijk. Je bouwt je schip uit in steeds een andere volgorde waardoor je continue denkt; dit ga ik de volgende keer anders doen. Daarnaast is het belangrijk niet te lang te wachten om peper vanuit De Orient te verschepen, bijv. tot je schip groot genoeg is, want dan is de kans groot dat je verliest. (Daarnaast geven de eerste aandelen de hoogste bonus!).
Het spel is hierdoor vaak spannend tot in de allerlaatste ronde!
Ik hoop natuurlijk dat als jullie Captains of the Golden Age leuk vinden jullie onze kickstarter campagne sharen, liken of zelfs pledgen! https://www.kickstarter.com/projects/14 ... golden-age
Tot slot hoop ik dat ik eea heb kunnen uitleggen, als er nog vragen zijn, let me know!
ps. We hebben een korte gameplay video toegevoegd op de kickstarter pagina.
Mvg,
Niek
Maker Captains of the Golden Age
-
carlpuhl
- Uno
Mijn vriendin en ik hadden dit spel al een tijdje op kickstarter gevolgd. Op Zuiderspel kregen we de kans om het samen met mijn kinderen te spelen en we hebben het daarna meteen gekocht. Ieder van ons was enthousiast en positief over dit spel. We hebben het nu een paar keer gespeeld en de variatie is groot. Je bepaalt voor een groot gedeelte je eigen taktiek en de interactie met de andere spelers is erg belangrijk. Een zeer leuk spel!