Duiker schreef:
Zonder Scuba, ook geen Masker Trilogie... Daarnaast zijn BGG cijfers subjectief, spellen die zich voornamelijk op families richten krijgen vaak lagere cijfers van boardgamegeeks, maar verkopen goed op familiebeurzen en worden met veel plezier gespeeld ook op die beurzen.
Ik heb genoeg Kickstarters in mijn kast staan die misschien niet veel hebben opgehaald en/of geen hoog cijfer hebben op BGG, maar waar ik toch erg blij mee ben. Zowel Kickstarter opbrengsten als een BGG cijfer zijn wel indicaties voor hoe een spel het doet, maar verre van een betrouwbare indicatie voor verkopen of commercieel succes of hoe leuk iemand hem vindt.
Los van dat ik genoeg leuke NL en Belgische Kickstarters in mijn kast heb staan, zijn er ook genoeg die wel veel geld hebben opgehaald, zoals bv
https://www.kickstarter.com/projects/16 ... ox-edition
Nu weer on-topic? Jammer dat je er gisteren op het Spellenfestival in Genk niet was!
Zonder Scuba waren die spellen van Kramer & Kiesling er niet?

Chronologie is wel een dingetje hè, of heb je het puur over de benaming van de verzameling?
En inderdaad, monopolie is nog steeds het best verkochte spel, en vele miljoenen mensen spelen het met veel plezier (alsook mens erger je niet, risk, domino, boggle, carrière, etc. etc.). Ik kan me echter niet voorstellen dat jij het goed vindt? Ratings zeggen niet alles, maar matige/slechte ratings zeggen wel veel. Geloof je je eigen punt eigenlijk wel? Just wondering...
En je kunt ook best toegeven dat sommige spellen die je leuk vindt gewoon niet zo goed zijn, maar dat je er wel plezier aan beleeft. Zo is Familienbande best een slecht spel, maar ik vermaak me er altijd mee. En bijv. de films Sharknado zijn slecht, maar dan weer zo slecht, dat ik het uiterst vermakelijk vind. En het songfestival heeft heel veel slechte muziek, maar ik vind het fascinerend om ernaar te kijken. enz. Je mag iets slecht vinden en toch zelf leuk vinden. Er is zeker een markt voor matige spellen, maar ik koop liever kwalitatief hoogstaande spellen (en daar zijn bij spellen toch objectievere maatstaven voor dan jij schijnt te denken).
En ik had het over Nederlandse kickstarters (als in van Nederlanders). Eerst kom je met Duitse designers aanzetten en nu met een Belgische. Clutching at straws much?
Maar goed, ik hou erover op. Ik heb mijn punt duidelijk gemaakt. Als je nog met meer ongerelateerde dingen wil komen aanzetten, be my guest.