Scuba - nu leverbaar!

Spelprojecten op zoek naar financiers

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Scuba - nu leverbaar!

Bericht door mazinho »

Een reactie onder de review van Tom naar een FAQ of nieuwe PDF versie van de regels met een bedankje voor de feedback is meer professioneel en constructief dan de reacties die er nu geplaatst zijn. Nu ziet het er voor de neutrale kijker en lezer uit als nietes-welles...
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding

Labels:
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

DeKerstman schreef:Wij speelden dit ook verkeerd, wij speelden dat alle tegels verplaatst worden en dat is inderdaad erg fiddly, bovendien vroegen wij ons af in welke volgorde eea verplaatst zou moeten worden.
Ik herinner me van mijn blind playtest sessie dat voor ons ook niet duidelijk was welke tegels naar waar verplaatsen en of ze stapelden of alles in hun weg mee opzij duwden enz. Ik hoop dat dat nu toch wel wat duidelijker verwoord is...
Ik vond het spel toen ik het testte op zich wel oké, alleen wat te geluksafhankelijk...
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Duiker schreef:Ach ja, dat is niet overdreven professioneel nee. Komt het wel op neer, wat minder populair en wat genuanceerder gezegd.
Je bent te mild voor jezelf. :wink:

Beperk een reactie tot het noemen van de spelregel die volgens jou niet juist is toegepast, grijp de kans om waar nodig iets te verduidelijken en laat de diskwalificatie van de persoon achterwege.
Duiker
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games

Bericht door Duiker »

Spelmaecker Davy schreef:
Duiker schreef:
Eens, ouwezeeman. En dit spel heeft hij duidelijk maar 1x gespeeld na op de wc snel de regels te hebben gelezen. No offense hoor, ik vind Tom een sympathieke man en mag zijn reviews graag bekijken. Maar zijn ervaring strookt totaal niet met wat andere spelers en reviewers (die het wel goed hebben gespeeld) vinden. Vergelijk maar eens met de review van Nox bijvoorbeeld.
Hmmm, echt zelfkritisch ben je toch niet volgens mij.
Toegegeven, ook al ben ik absoluut geen fan van Tom Vasel en zijn manier van reviewen. Maar in zijn review beschrijft hij perfect het gevoel dat ook ik had na het spelen van Scuba. Ook de andere medespelers vonden er niets aan. En wij speelden het wel juist...

Misschien niet onbelangrijk, 2 van de 4 spelers rond de tafel waren amusementsspelers, dus niet de doorwinterde spelers. Ook zij vonden het spel gewoon niet leuk. En het zijn volgens mij net deze spelers die je moet bekoren met een dergelijk spel.

Wat ik eigenlijk wil zeggen, zoek geen uitvluchten (zoals hij heeft de spelregels maar half gelezen of hij heeft het spel maar 1x gespeeld) voor de kritieken van andere, maar neem deze mee en maak van je volgend spel een echte parel ;)
Ik ben juist extreem perfectionistisch en heb daarom ook moeite me niet elk detail aan te trekken... Heb twee volle dagen in Essen (di+wo) met m'n stand gerommeld en toen was ik er nog niet tevreden mee, om maar eens iets te noemen. Ik vind het erg jammer om te horen dat jullie het niet leuk vonden. En smaken verschillen natuurlijk, gelukkig wel. Uiteindelijk zie ik wel een soort normale verdeling. Een paar spelers (inderdaad veelal duikers) vinden dit spel echt helemaal geweldig. Een paar vinden er echt niks aan. En de rest vindt het niet heel bijzonder of toch wel leuk. Vertaalt gemiddeld in een 6,5-7 als cijfer.
Aan Scuba valt verder weinig meer te veranderen (hoewel een 2e printrun nog ter discussie staat, het spel is nog geen twee maanden op de markt en al 71% verkocht), maar voor The Dutch East Indies nodig ik graag iedereen hier uit om het op Spellenspektakel of Spel met mij te spelen en gerust je ongezouten mening erover te geven, daar zit ik daar voor.
Keep Exploring Games
Duiker
Gouverneur

Bericht door Duiker »

mazinho schreef:
Duiker schreef:
Eens, ouwezeeman. En dit spel heeft hij duidelijk maar 1x gespeeld na op de wc snel de regels te hebben gelezen. No offense hoor, ik vind Tom een sympathieke man en mag zijn reviews graag bekijken. Maar zijn ervaring strookt totaal niet met wat andere spelers en reviewers (die het wel goed hebben gespeeld) vinden. Vergelijk maar eens met de review van Nox bijvoorbeeld.
Hmmm, echt zelfkritisch ben je toch niet volgens mij.

Wat ik eigenlijk wil zeggen, zoek geen uitvluchten (zoals hij heeft de spelregels maar half gelezen of hij heeft het spel maar 1x gespeeld) voor de kritieken van andere, maar neem deze mee en maak van je volgend spel een echte parel ;)
Of laat een FAQ maken of een grafische Quick Start Guide en zorg voor verduidelijking van de regels in de volgende print run. Je zei dat de belangstelling in de duikwereld enorm is en je nog maar op 1 beurs gestaan hebt; gebruik het signaal van Tom en forumgebruikers om te verbeteren. In de aankoopgedrag vroeg je om feedback, kreeg je hier veel feedback en ging je daar tegenin in plaats van die te gebruiken. Maak diezelfde fout niet nog een keer Duikertje...
Wat ik ermee ga doen, zie m'n post hierboven.

Voor the Dutch East Indies vraag ik om veel feedback op Spellenspektakel en Spel, nu kan ik daar nog iets aan veranderen. Ik heb overigens sinds de mislukte KS launch van dat spel in 2014 alle (en dat was veel) feedback verwerkt en ook vrijwel allemaal toegepast. Grid movement ipv hex movement ipv beweging meten met een meetlat, kruiden ipv gems, etc, etc. Maar ik ben erg benieuwd of mensen dat spel nu leuk vinden. Aan Scuba is nu weinig meer te veranderen, behalve meer product moven aan de core doelgroepen die er het positiefst op reageren.

Ik zou je er ook graag eens persoonlijk over spreken, maar ik heb je op Essen niet gezien. Kan best zijn dat je wel aan mijn stand hebt gestaan maar ik op dat moment druk in gesprek was met iemand anders. Misschien op SpSp/Spel?
Keep Exploring Games
Duiker
Gouverneur

Bericht door Duiker »

The Iced One schreef:
DeKerstman schreef:Wij speelden dit ook verkeerd, wij speelden dat alle tegels verplaatst worden en dat is inderdaad erg fiddly, bovendien vroegen wij ons af in welke volgorde eea verplaatst zou moeten worden.
Ik herinner me van mijn blind playtest sessie dat voor ons ook niet duidelijk was welke tegels naar waar verplaatsen en of ze stapelden of alles in hun weg mee opzij duwden enz. Ik hoop dat dat nu toch wel wat duidelijker verwoord is...
Ik vond het spel toen ik het testte op zich wel oké, alleen wat te geluksafhankelijk...
Ik denk dat ik voor DEI een professionele regelschrijver in ga huren. Ik ben best goed met woorden en ik kan Scuba en DEI in twee minuten volledig uitleggen aan mensen, maar om dat op te schrijven en dat 100% goed over laten te komen is toch een van drie grootste uitdagingen van Scuba gebleken.
Keep Exploring Games
Duiker
Gouverneur

Bericht door Duiker »

Erwin schreef:
Duiker schreef:Ach ja, dat is niet overdreven professioneel nee. Komt het wel op neer, wat minder populair en wat genuanceerder gezegd.
Je bent te mild voor jezelf. :wink:

Beperk een reactie tot het noemen van de spelregel die volgens jou niet juist is toegepast, grijp de kans om waar nodig iets te verduidelijken en laat de diskwalificatie van de persoon achterwege.
Yes, jullie hebben gelijk. Mag er best gefrustreerd over zijn (de verkeerde spelregel, niet de review op zich), maar dat moet ik niet op een forum typen.
Keep Exploring Games
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist

Scuba - nu leverbaar!

Bericht door mazinho »

Duiker schreef: Wat ik ermee ga doen, zie m'n post hierboven.

Ik zou je er ook graag eens persoonlijk over spreken, maar ik heb je op Essen niet gezien. Kan best zijn dat je wel aan mijn stand hebt gestaan maar ik op dat moment druk in gesprek was met iemand anders. Misschien op SpSp/Spel?
Toen je om feedback vroeg een paar maanden terug, heb ik er tijd in gestoken om die constructief te geven. De manier waarop jij toen op feedback reageerde en nu reageert, is voor mij reden om niet opnieuw tijd te besteden aan feedback voor jou. Zal wel even hoi komen zeggen als we op dezelfde beurs zijn.

Ik was bij je stand op vrijdag, speciaal naartoe gelopen om hallo te zeggen; jij was er op dat moment niet. Wel een jongen met krullen en een beugel en een wat oudere vrouw. Succes met Scuba en toekomstige projecten.
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
Duiker
Gouverneur

Bericht door Duiker »

mazinho schreef:
Duiker schreef: Wat ik ermee ga doen, zie m'n post hierboven.

Toen je om feedback vroeg een paar maanden terug, heb ik er tijd in gestoken om die constructief te geven. De manier waarop jij toen op feedback reageerde en nu reageert, is voor mij reden om niet opnieuw tijd te besteden aan feedback voor jou. Zal wel even hoi komen zeggen als we op dezelfde beurs zijn.

Ik was bij je stand op vrijdag, speciaal naartoe gelopen om hallo te zeggen; jij was er op dat moment niet. Wel een jongen met krullen en een beugel en een wat oudere vrouw. Succes met Scuba en toekomstige projecten.
Ach ja, daar kan je over discussieren. Niet alle feedback kan ik nu eenmaal wat mee en die versterkte werking tussen jou en Tassie liep al snel uit op iets waar ik niks meer mee kon.

En Essen...wat een gekkenhuis was dat. Dat was het eerste moment waarop ik dacht; wat zou het nu fijn zijn om dit met iemand samen te doen die er ook alles vanaf weet. Niet alleen had ik constant meetings in mijn stand en bij andere stands; ik kon niet tegelijkertijd zelf netwerken bij andere stands en netwerken met mensen die op dat moment bij mijn stand stonden. Vrijdag was ik onder andere bij m'n producent Wingo, en dan kan ik dus weer niet met jou op m'n stand praten, en zo ging dat maar door.
En noem je m'n moeder nou een wat oudere vrouw? Zal ik maar niet tegen d'r zeggen... :wink:
Keep Exploring Games
AlliantieAJ
Burgemeester

Bericht door AlliantieAJ »

Het moet toch ook echt wel pijn doen als je zoveel tijd & moeite in een spel steekt, om dan zo'n review (s) te horen. Ok, het hoort er allemaal bij, het kan gebeuren, ... maar toch. Uiteindelijk komt het toch neer op de kwaliteit van het spel.

Zou Scuba in de vorm van een filler niet beter hebben aangeslagen? Dan is het gelukselement meestal al niet meer zo doorslaggevend?
Duiker
Gouverneur

Bericht door Duiker »

AlliantieAJ schreef:Het moet toch ook echt wel pijn doen als je zoveel tijd & moeite in een spel steekt, om dan zo'n review (s) te horen. Ok, het hoort er allemaal bij, het kan gebeuren, ... maar toch. Uiteindelijk komt het toch neer op de kwaliteit van het spel.

Zou Scuba in de vorm van een filler niet beter hebben aangeslagen? Dan is het gelukselement meestal al niet meer zo doorslaggevend?
Tis gelukkig niet de algemene opinie.

Scuba is ook geen zwaar strategisch spel, het heeft zeker een gelukselement. Maar veel kleiner dan mensen lijken te beseffen. Als je lucht (gegeven), stroming (random) en stof (gedrag van andere spelers) managet, kun je gewoon de punten pakken die andere spelers hebben gepakt. T spel zal dan ook meer tot z'n recht komen als je het een paar keer hebt gespeeld en precies doorhebt hoe deze mechanieken werken. En een filler, tsja. Een pure filler kon het nooit worden omdat ik er een duiksimulatie van wilde maken en maakt het daar al niet helemaal geschikt voor denk ik.
Keep Exploring Games
Ruud2009
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl

Bericht door Ruud2009 »

Duiker schreef: Tis gelukkig niet de algemene opinie.
Algemene opinie lijkt rond een 6 te hangen op BGG. Natuurlijk heb je een aantal hoge ratings (waaronder de 10 van jezelf). Maar de algemene opinie lijkt me dan op dit moment "aardig, maar niet heel bijzonder" te zijn.
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
Duiker
Gouverneur

Bericht door Duiker »

Ruud2009 schreef:
Algemene opinie lijkt rond een 6 te hangen op BGG. Natuurlijk heb je een aantal hoge ratings (waaronder de 10 van jezelf). Maar de algemene opinie lijkt me dan op dit moment "aardig, maar niet heel bijzonder" te zijn.
Een 6,5 op dit moment. Ik had een 7 als uitgangspunt, dus daar ben ik bij in de buurt. Ik verwacht als first time designer niet gelijk een spel te ontwerpen wat de top 10 van BGG in rolt. Overigens had ik hem zelf een 8 gegeven maar heb dit aangepast naar een 10 om een toxic '2' te compenseren van iemand die een halve ronde op Essen had gespeeld. Heb hem nu weer aangepast naar een 8, wat ik er zelf aan zou geven als het niet mijn spel zou zijn.
Overigens zijn deze cijfers alleen wat het bordspelpubliek er aan geeft (die dan al of niet duiken, maar sowieso bordspellen spelen), niet wat duikers er aan geven die nog nooit van BGG hebben gehoord.
In any case, een 6,5 is nog steeds ruim voldoende en biedt ruimte aan verbetering zonder dat mensen Scuba een onwijs slecht spel vinden. Dit in combinatie met de verkoopcijfers stemt mij wel tevreden.
Keep Exploring Games
Spelmaecker Davy
Garnaal

Bericht door Spelmaecker Davy »

Duiker schreef:
Ruud2009 schreef:
Een 6,5 op dit moment. Ik had een 7 als uitgangspunt, dus daar ben ik bij in de buurt. Ik verwacht als first time designer niet gelijk een spel te ontwerpen wat de top 10 van BGG in rolt. Overigens had ik hem zelf een 8 gegeven maar heb dit aangepast naar een 10 om een toxic '2' te compenseren van iemand die een halve ronde op Essen had gespeeld. Heb hem nu weer aangepast naar een 8, wat ik er zelf aan zou geven als het niet mijn spel zou zijn.
Overigens zijn deze cijfers alleen wat het bordspelpubliek er aan geeft (die dan al of niet duiken, maar sowieso bordspellen spelen), niet wat duikers er aan geven die nog nooit van BGG hebben gehoord.
In any case, een 6,5 is nog steeds ruim voldoende en biedt ruimte aan verbetering zonder dat mensen Scuba een onwijs slecht spel vinden. Dit in combinatie met de verkoopcijfers stemt mij wel tevreden.
Meen je dat? Een 8?
Daarmee vind je dus dat je spel even goed is als Terra Mystica, Robinson Crusoe en Tzolk'in als ik je quoteringen bekijk.
Een spel zoals Dixit geef je dan 7.5. Kortom, je vindt Scuba beter dan Dixit?
Ruud2009
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl

Bericht door Ruud2009 »

Duiker schreef:
Ruud2009 schreef:
Meen je dat? Een 8?
Daarmee vind je dus dat je spel even goed is als Terra Mystica, Robinson Crusoe en Tzolk'in als ik je quoteringen bekijk.
Een spel zoals Dixit geef je dan 7.5. Kortom, je vindt Scuba beter dan Dixit?
Sowieso is het sjieker als een designer en zijn familie/vrienden een game niet raten. Zijn toch hogere meningen dan 'neutrale' mensen, door bias.
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding