Founders of Gloomhaven

Spelprojecten op zoek naar financiers

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Duiker
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Founders of Gloomhaven

Bericht door Duiker »

Een soort prequel op het immens populaire en geweldige Gloomhaven; Founders of Gloomhaven. Ik heb hem alvast gebacked...

https://www.kickstarter.com/projects/13 ... =user_menu
Keep Exploring Games

Labels:
BorisK
Garnaal

Re: Founders of Gloomhaven

Bericht door BorisK »

Ik heb hem ook gebacked,
Klinkt als een leuk/interessant spel.

En met 5€ shipping kon ik hem niet niet backen ;)

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
Afbeelding
Robertopellizini
Genius

Re: Founders of Gloomhaven

Bericht door Robertopellizini »

De populariteit van Founders lijkt grotendeels te komen door de spirituele voorganger.
Het spel zelf heeft weinig met Gloomhaven te maken. Heb 2 playthroughs gezien en het kan me ook niet echt overtuigen:
- De gebouwen er wel aardig uit, maar de kwaliteit van de overige componenten (de kaarten, de iconografie, de map) zien er niet bepaald aantrekkelijk uit.
- Gameplay is een soort Poorters van Nieuwstad+. En dat is geen compliment. Wel overigens iets beter (zo hard wil ik nou ook weer niet zijn).
- Het spel is behoorlijk boekhouden: wat is connected met wat, wie kan waar aan leveren, hoe worden punten toegekend (ik bouw dit gebouw, maar dit gebouw komt deels door deze en deze resource, en van deze resources bezit deze en deze persoon een gebouw, waardoor 2 punten van de totale score naar deze en deze persoon gaan, enz.). In de playthroughs was dat erg vervelend om te zien.
- Veel rare regels en uitzonderingen (bijv. uitbreiden mag alleen aaneengesloten, behalve als je nieuwe neutrale resources in het spel brengt, die vervolgens overal mogen liggen en niet eens aangrenzend hoeven te zijn??? jaja..)
- Een variatie op de aloude resources die je krijgt uit resources en resources, en vervolgens nodig hebt om andere resources te kunnen verkrijgen... zzzzzzz
- Herspeelbaarheid lijkt me een issue. Elke keer heb je toch een specifieke resource die je wil omzetten in specifieke andere resources. De gebouwen die eruit komen en gebouwd worden en je eigen spelerbord geven iets wat variabiliteit, maar ik vermoed dat het spel toch elke keer ongeveer hetzelfde aan zal voelen.

Ik ben altijd op m'n hoede als het gaat over 'sandbox'-achtige spellen. Meestal zijn dat spellen die gewoon niet zo goed gestroomlijnd zijn, waarbij tegen de spelers wordt gezegd: doe maar wat, alles kan en niets moet. Hier lijkt dat ook het geval. Onsamenhangende mechanismen in uiteindelijk een droog sandbox-achtig abstract (redelijk thema-loos) spel.

Als het niet van de designer van Gloomhaven zou zijn, zou dit bij lange na niet zo populair zijn. Middelmatige meuk als je het mij vraagt.
Afbeelding