Een dagje Ducosim (september 2022)

Ducosim organiseert vier keer per jaar een spellenbeurs in Amersfoort.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Piet
Beheerder

Een dagje Ducosim (september 2022)

Bericht door Piet »

Het was lang geleden dat we nog eens naar de beurs van Ducosim gingen. Vandaar dat mijn goede vrienden Bart (hier gekend als Bart51) voorstelde om er een dagje voor uit te trekken. Samen met twee vrienden van onze spellenclub vertrokken we in de vroege ochtend voor een lange rit naar Amersfoort. Eén doel: spellen spelen die we nog niet kenden.
(Helaas, ik vergat om foto's te maken van de spellen die we speelden.)
We hadden vlot verkeer, zodat we er om 9u40 al waren. We konden dus nog even de tijd nemen om wat te ontbijten. Bij het binnenkomen liet ik snel wat spellen achter bij de tweedehandsstand. Klaar om de release van de dag te testen: Queensland.
Het spel speelt zich af in het noordoosten van Australië waar reuzenpadden een ware plaag zijn. De spelers zijn boeren die een behoorlijke boerderij proberen uit te bouwen, maar intussen de padden bestrijden.
In jouw beurt leg je een tegel bij aan jouw gebied (helemaal zoals in Carcassonne). Bij het nemen van de tegel, komen er meteen padden mee. Afhankelijk van de pijl op de tegel, verschuiven nu alle padden op jouw domein. Als vijf of meer padden in een vijver zitten, verdwijnen en scoor je punten. Bij het einde van het spel krijg je punten voor het grootste graan- en suikerrietveld. Verder scoor je ook punten voor sets tractoren, koeien,...
Queensland beviel mij wel. Het tegelleggen voelt vertrouwd aan en het strategisch schuiven met padden lijkt me wel wat. Ik moet wel toegeven dat ik bij deze eerste kennismaking nauwelijks rekening gehouden heb met de eindscore met tractoren en koeien. Als je dit wel doet, dan zal het spel ongetwijfeld heel wat stroever worden.

We liepen even verder tot bij Jolly Dutch omdat ik Donkey Valley wilde testen. Ik hou van kaartspellen en het is vaak zoeken naar spellen voor grotere groepen.
In Donkey Valley laden de spelers elke ronde één ezel vol pakken. Maar de ezel kan slechts een beperkt gewicht meenemen. Na het laden, gokken de spelers of de ezel de lading zal kunnen dragen of niet. Heb je goed gegokt, dan krijg je een beloning (jouw kaart of één kaart uit het pak). Gok je fout, dan krijg je niets.
Het spel viel ons behoorlijk tegen. Nauwelijks controle, teveel onduidelijkheden in de spelregels, geen spanning of ambiance tijdens het spelen. Niets voor ons...

We bleven nog even bij Jolly Dutch voor een kennismaking met Perfect Numbers.
In dit spelletje neem je elke ronde 1 tot 3 kaarten uit het midden van de tafel. Met die kaarten vul je jouw sets aan (per kleur). Als de set evenveel kaarten bevat als het getal op de kaart die je toevoegt, scoor je al deze kaarten als punten voor de eindtelling. Als je kaarten niet bij jezelf kan aanleggen (omdat je maar 4 kleuren mag openleggen bij jezelf), dan kan je jouw kaart aanleggen bij de andere spelers om zo punten te roven.
Perfect Numbers beviel me wel. Bij de speluitleg waren er wel wat onduidelijkheden, maar we hadden met twee al vlot door wat de beste strategische mogelijkheden waren (de andere spelers aan tafel waren minder enthousiast). Het grafisch werk vind ik zelf niet zo geweldig, maar voor zo'n spel maakt dat niet veel uit.

Hoewel King of the Valley al een jaar oud is, had ik het spel nog niet gespeeld. Tijd om daar verandering in te brengen.
In dit spel beweeg je jouw speelfiguur over een raster met bewoners van het rijk (koningin tot boeren, over hertog, gravin en ridder. Je neemt de tegel waar je eindigt of je kan over een hele rij springen en alle tegels met gelijke figuren nemen. De tegel(s) die je genomen hebt, leg je bij jouw verzameling aan. Je scoort punten met elke tegel, met elke set van alle figuren en je krijgt extra punten als je koppels van boer en boerin hebt of als je meerder gelijke ridders hebt.
Ik speelde King of the Valley met veel plezier. Het spel loopt heel soepel en je kan proberen vooruit te plannen. Maar evengoed kunnen de andere spelers je dwars zitten door net de tegel te nemen die jij graag wilde. Niet te moeilijk, maar met voldoende diepgang. Prima spel.
Bijlagen
KotV.jpg
PerfectNumbers.png
DonkeyValley.png
Queensland.jpg
Ducosim1.jpeg

Labels:
Piet
Beheerder

Re: Een dagje Ducosim (september 2022)

Bericht door Piet »

Het is altijd fijn om een babbeltje te maken met Vladimir van Geronimo. De man is sympathiek en innemend. Het was meteen onze kans om het nagelnieuwe Connecto aan een eerste speelsessie te onderwerpen.
Connecto is een snelheidsspel. Er wordt een kaart gedraaid waarop je een aantal verbindingen ziet tussen figuurtjes. De spelers moeten zo snel mogelijk de figuurtjes verbinden met rechte lijnen op hun eigen raster. Daardoor verschijnt een figuur. De spelers proberen zo snel mogelijk de figuur te herkennen (en te noteren). Nadat de eerste speler aangeeft dat die de oplossing weet, hebben de anderen nog een halve minuut om de oplossing ook te ontrafelen.
Connecto is een heerlijk chaotisch partyspel. Je speelt gejaagd, doet een gokje en... je maakt onvermijdelijk ooit wel eens fouten. Naarmate je het raster waarop gespeeld wordt beter kent, worden de opdrachten wat moeilijker. Hou je wel van 10 minuten wanorde aan de speeltafel: probeer Connecto.

Na een onderbreking om wat te eten, raakten we aan de praat met Pieter van Happy Meeple Games. We speelden de rest van de namiddag spellen bij deze jonge uitgeverij.
Gorinto is een abstract spel waarbij je met een beperkt aantal zetten (2 per ronde; het spel duurt 4 rondes) probeert om zo goed mogelijk te scoren. In een zet neem je een tegel van de rand van het spelbord en je verplaatst die horizontaal of verticaal naar een plaats op het spelbord. Afhankelijk van de kleur mag je tegels van het spelbord nemen. Er wordt elke ronde gescoord op basis van twee voorwaarden die openliggen. Bij het einde van het spel is er nog een extra score voor twee kleuren van de tegels.
Ik ben geen liefhebber van abstracte spellen en de doos van Gorinto vind ik veel te donker. Maar het spel beviel me wel. Elke spelbeurt moet je proberen jouw zet te optimaliseren om zo goed mogelijk tussentijds te scoren. Een ronde weinig of niets halen, is dodelijk voor de eindscore.
Naarmate het spel vordert, komt er wat meer rekenwerk bij kijken, maar het spel is net kort genoeg om dat niet storend te maken. Bekijk Gorinto zeker een keer als je de kans krijgt.

Wreck Raiders is een thematisch spel waarin de spelers gaan duiken in enkele wrakken om er schatten naar boven te halen. Elke schat kan je op twee manier inzetten: ofwel probeer je een juiste set op te bouwen ofwel werk je aan rijtjes met verschillende schatten.
Schelpen die je meebrengt naar boven, geven de kans om een beurt wat te veranderen of om een aquarium uit te bouwen.
Je bouwt op een vlotte manier jouw verzameling op en probeert zoveel mogelijk jouw beurten te optimaliseren. Daarbij moet je bij momenten wat gunsten laten aan de andere spelers. Dat werkt fijn. Als iedereen goed doorspeelt, dan kan je in een kleine 40 minuten dit spel rond spelen. Helemaal zoals het moet in een familiespel.

We eindigden onze dag met Creature Comforts. Een mooie uitgegeven spel waarbij de bosbewoners in een aantal seizoenen proberen om een mooi woonplaatsje uit te bouwen.
Creature Comforts ziet er heel aardig uit. Maar het spel loopt niet vlot. Je zit vreselijk lang te wachten terwijl andere spelers hun beurt aan het spelen zijn. Daardoor vind ik dit spel een gemiste kans. Jammer.

Om de beurs af te sluiten, moest ik nog eens langs bij de tweedehandsverkoop. Daar bleek dat er 6 spellen verkocht waren. Ik vind het altijd geweldig dat er vrijwilligers klaar staan om de spellen te verkopen waar ik van af wil. Geweldig.

In de terugweg stopten we nog voor een hapje en een drankje. Details daarvan zijn geheel off-topic en derhalve niet relevant.
De Ducosimbeurs leek me wel wat kleiner dan de beurzen die ik in een ver verleden bezocht. Maar de gezelligheid is er nog steeds.
We hebben afgesproken dat we vanaf nu elk jaar wel een keertje proberen langs te komen.
Bijlagen
WhatsApp Image 2022-09-17 at 20.22.57.jpeg
WhatsApp Image 2022-09-17 at 22.14.49.jpeg
Creatures.jpg
Wreck.jpg
Gorinto.jpg
Connecto.jpg
Bert_
Website beheerder

Bericht door Bert_ »

Boeiend verslag! Je spelomschrijvingen lezen vlot weg.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Erwin »

Leuk verslag Piet.

Ik heb een actiefoto van een van de spellen voor je.
Afbeelding
Piet
Beheerder

Bericht door Piet »

Erwin schreef: Leuk verslag Piet.

Afbeelding
Ik had de foto al gezien op jouw facebookpagina, maar ik vond hem bepaald niet flatterend voor mijn afgetrainde lichaam. Vandaar dat ik er niet naar verwees. :D
(Maar je ziet meteen dat mijn metgezellen wel heel gelukkig waren dat ze een dagje met mij op stap mochten. 8) )
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Erwin »

Piet schreef: (Maar je ziet meteen dat mijn metgezellen wel heel gelukkig waren dat ze een dagje met mij op stap mochten. 8) )
De blijheid om jouw aanwezigheid spat van het scherm.
De overduidelijk door Amersfoortse lucht gevulde plooi valt daardoor niet op :-)
Bart51
Grote Dienaar

Bericht door Bart51 »

Afbeelding
Gelukkig is er nog iemand die doet wat werkelijk belangrijk is: foto's nemen! Zelf waren we (ikzelf allereerst) te veel bezig met het instellen van de BGG-app; en verder veel te geconcentreerd luisteren naar de speluitleg; ergo geen foto's!
Bart51
Grote Dienaar

Bericht door Bart51 »

Piet schreef:

Afbeelding
Ik had de foto al gezien op jouw facebookpagina, maar ik vond hem bepaald niet flatterend voor mijn afgetrainde lichaam. Vandaar dat ik er niet naar verwees. :D
(Maar je ziet meteen dat mijn metgezellen wel heel gelukkig waren dat ze een dagje met mij op stap mochten. 8) )

Heel gelukkig om met jou op stap te mogen! Zoals gezegd plannen we er een jaarlijkse uitstap van te maken!