Gisteren speelde ik...
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
wennepen
- Geheim Genootschap
- Persoonlijke Ondertitel: Blije Bordspeler
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Gisteren speelde ik...
Wij hebben vier scenario's van de Pathfinder acg gespeeld. Op zich is het een typisch gevalletje van flip a card and roll a die. Maar wij hebben ons er toch weer mee vermaakt. Vier scenario's achter elkaar is ook wel max om te voorkomen dat het wel wat repetitief wordt, maar blijft een tof spel om eens in de zo veel tijd weer uit de kaat te trekken.

-
dirk
- Elfenkoning
- Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse
Hier vandaag ook weer en oudje op tafel gelegd, het Spiel des jahres 2005 Niagara.
Hier lag ook weer een redelijk laagje stof op maar toch blijft dit wel een leuk spel met de nodige interactie. Proberen stroomafwaarts diamanten op te halen en ze stroomopwaarts af te leveren, onderweg zien dat je je diamanten niet gestolen worden en proberen er zelf hier en daar eentje zelf te stelen. Gespeeld met vier maar volgens mij met vijf nog beter hoewel het dan wel helemaal onoverzichtelijk wordt vrees ik.
Leuk om nog eens gespeeld te hebben
Hier lag ook weer een redelijk laagje stof op maar toch blijft dit wel een leuk spel met de nodige interactie. Proberen stroomafwaarts diamanten op te halen en ze stroomopwaarts af te leveren, onderweg zien dat je je diamanten niet gestolen worden en proberen er zelf hier en daar eentje zelf te stelen. Gespeeld met vier maar volgens mij met vijf nog beter hoewel het dan wel helemaal onoverzichtelijk wordt vrees ik.
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
-
ozymandias
- Geheim Genootschap
- Persoonlijke Ondertitel: Body & Soul
Awel Dirk die wil ik wel eens spelen (net als zovele andere) maar heb daar wel een voorgestaan om hem te kopen, maar net niet genoeg overtuigd om het te doen.dirk schreef:Hier vandaag ook weer en oudje op tafel gelegd, het Spiel des jahres 2005 Niagara.
-
dirk
- Elfenkoning
Je gaat nog regelmatig moeten langs komen om alles te spelen vrees ikozymandias schreef:Awel Dirk die wil ik wel eens spelen (net als zovele andere) maar heb daar wel een voorgestaan om hem te kopen, maar net niet genoeg overtuigd om het te doen.dirk schreef:Hier vandaag ook weer en oudje op tafel gelegd, het Spiel des jahres 2005 Niagara.
Ook deze kan ik weer mee nemen
Dit is wel een vrij luchtig familiespel, verwacht er geen serieuze doordenker van, gewoon licht vertier, amusant om te spelen
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
-
DeKerstman
- El Capitan
-
SkippyNL
- Garnaal
Eigenlijk vanavond, maar vul het alvast in alsof het morgen is :p
Twee rondes Ticket to Ride Anniversary edition. Een ronde lekker gespeeld en gewonnen, maar de tweede is de mist in gegaan. Had 3 extra kaarten gepakt en daarvoor had ik maar een extra baan voor aan hoeven leggen en dat mislukte. Heb wel twintig kaarten gepakt maar niets bruikbaars ...arghhh...
Wel veel plezier gehad en daar gaat het ook om, dus de avond was zeker gelaagd!
Twee rondes Ticket to Ride Anniversary edition. Een ronde lekker gespeeld en gewonnen, maar de tweede is de mist in gegaan. Had 3 extra kaarten gepakt en daarvoor had ik maar een extra baan voor aan hoeven leggen en dat mislukte. Heb wel twintig kaarten gepakt maar niets bruikbaars ...arghhh...
Wel veel plezier gehad en daar gaat het ook om, dus de avond was zeker gelaagd!
-
tjompe
- Garnaal
Five tribes: Zolang er gaan AP-speler aan de tafel zit vind ik dit een leuk spel. Beetje chaotisch en plannen is bijna niet mogelijk maar dit soort mij niet. Een puntengrabbelaar waar ik, met het juiste publiek, graag bij aanschuif.
Crokinole met drie mensen die het nog nooit speelden maar die het verbazend snel in de vingers hadden.
Spannend potje waarbij ik in de laatste ronde drie schijfjes in het putje (zoals wij dit noemen) deed belanden en we na aftrek van de punten van het bord net genoeg hadden om te winnen. Blijft fantastisch leuk.
Tichu: omdat het moet om mijn verslaving in stand te houden.
Crokinole met drie mensen die het nog nooit speelden maar die het verbazend snel in de vingers hadden.
Tichu: omdat het moet om mijn verslaving in stand te houden.
-
eateasse
- Condottiërre
We zijn gisteren begonnen met In de voetsporen van marco polo. We speelden met 4. Na wat uitleg ging de eerste ronde van start. We kozen elk ons karakter en probeerden de speciale eigenschappen zo goed mogelijk te benutten. Je hebt wel behoorlijk wat keuzes die je moet maken in je beurt. Om te reizen heb je geld en kamelen nodig, maar om geld en kamelen te krijgen moet je acties spenderen. Als je dan te lang wacht met bepaalde acties te nemen gaan ze duur worden. Het is heel vaak afwegen 'wat wil ik doen en wat wil ik er voor betalen', want betalen ga je zonder twijfel. Wat ik heel goed vind is dat het niet zo erg is om laag te rollen. Ten eerste omwille van de compensaties en ten tweede omwille van het feit dat je met lage waardes meestal minder moet betalen als je bepaalde acties pakt. Een leuk aspect aan het spel is dat er verschillende manieren zijn om aan punten te geraken, voornamelijk het reizen (routes) en het vervullen van contracten, zonder dat het onoverzichtelijk wordt. Het reizen is wat moeilijker omdat er wat plan en rekenwerk bij komt kijken, maar eens vervolledigd kan het wel een heuse klets aan punten opleveren. De contracten zijn eenvoudiger, maar je moet vaak meer acties opgeven om aan je grondstoffen te geraken. Het rekenwerk is een pak minder. Bepaalde karakters sluiten aan bij bepaalde acties. Bijkomend is het steeds interessant om te reizen, want bij elke grote stad waar je geweest bent is er een actie die je middels een dobbelsteen kan pakken. Hoe meer plaatsen je bezoekt, hoe meer acties je ter beschikking hebt in je beurt.
Het spel kan op een bepaald moment wel gaan lijden aan analysis paralysis... Doordat je tijdens het reizen bijvoorbeeld heel wat reken- en planwerk hebt, kan het zomaar zijn dat jouw volgende beurt volledig gepland is, maar dat de speler voor jou aan het tellen en rekenen is om te kijken welke actie hij gaat doen. Dat is bij ons gebeurd. Ons, of mij beter gezegd, stoorde het niet echt, omdat het de eerste keer was dat we het spel speelden, maar bij mensen die willen doorspelen kan het een storende factor zijn.
Dat neemt niet weg dat we het een heel leuk spel vinden, dat zeker meer op tafel komt en dat ik zelfs zou aanraden om eens te proberen!
Afsluiten deden we met een Ticket to Ride. Ik werd 2de en ik heb 1 speler heel hard geblokkeerd (onvrijwillig) waardoor hij ik 43 punten door zijn strot heb geramd. Dat vond hij iets minder leuk. Maar Ticket blijft een topspel!
Het spel kan op een bepaald moment wel gaan lijden aan analysis paralysis... Doordat je tijdens het reizen bijvoorbeeld heel wat reken- en planwerk hebt, kan het zomaar zijn dat jouw volgende beurt volledig gepland is, maar dat de speler voor jou aan het tellen en rekenen is om te kijken welke actie hij gaat doen. Dat is bij ons gebeurd. Ons, of mij beter gezegd, stoorde het niet echt, omdat het de eerste keer was dat we het spel speelden, maar bij mensen die willen doorspelen kan het een storende factor zijn.
Dat neemt niet weg dat we het een heel leuk spel vinden, dat zeker meer op tafel komt en dat ik zelfs zou aanraden om eens te proberen!
Afsluiten deden we met een Ticket to Ride. Ik werd 2de en ik heb 1 speler heel hard geblokkeerd (onvrijwillig) waardoor hij ik 43 punten door zijn strot heb geramd. Dat vond hij iets minder leuk. Maar Ticket blijft een topspel!
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
Volgens mij lijdt een spel nooit aan AP, maar komt deze nare kwaal altijd voor rekening van de spelers zelf. Bestond er maar een medicijn voor zulke mentaal vastlopende rekenmeesters......eateasse schreef:Het spel kan op een bepaald moment wel gaan lijden aan analysis paralysis
-
eateasse
- Condottiërre
Very TrueErwin schreef:Volgens mij lijdt een spel nooit aan AP, maar komt deze nare kwaal altijd voor rekening van de spelers zelf. Bestond er maar een medicijn voor zulke mentaal vastlopende rekenmeesters......eateasse schreef:Het spel kan op een bepaald moment wel gaan lijden aan analysis paralysis
-
rober
- Standaard moderator
Erwin schreef:Volgens mij lijdt een spel nooit aan AP, maar komt deze nare kwaal altijd voor rekening van de spelers zelf. Bestond er maar een medicijn voor zulke mentaal vastlopende rekenmeesters......eateasse schreef:Het spel kan op een bepaald moment wel gaan lijden aan analysis paralysis
Ik voel een uitbreiding voor Pandemie aankomen.
All is fair in love, war and Carcassonne

-
ozymandias
- Geheim Genootschap
- Persoonlijke Ondertitel: Body & Soul
Erwin schreef:Volgens mij lijdt een spel nooit aan AP, maar komt deze nare kwaal altijd voor rekening van de spelers zelf. Bestond er maar een medicijn voor zulke mentaal vastlopende rekenmeesters......eateasse schreef:Het spel kan op een bepaald moment wel gaan lijden aan analysis paralysis
-
vrieskist
- Hazelnoot Ridder
Er zijn wel spellen wat de AP in de hand werkt natuurlijk. Spellen waarbij je de beurt/acties kan doorrekenen, en duurt bij sommigen (mij) altijd wat langer.Erwin schreef:Volgens mij lijdt een spel nooit aan AP, maar komt deze nare kwaal altijd voor rekening van de spelers zelf. Bestond er maar een medicijn voor zulke mentaal vastlopende rekenmeesters......eateasse schreef:Het spel kan op een bepaald moment wel gaan lijden aan analysis paralysis
Oplossing is dat iedereen wat meer op gevoel gaat spelen, maar zodra er eentje fanatiek gaat rekenen is het hek van de dam
-
eateasse
- Condottiërre
Dit is hetgeen ik bedoel met mijn uitspraak.Er zijn wel spellen wat de AP in de hand werkt natuurlijk. Spellen waarbij je de beurt/acties kan doorrekenen, en duurt bij sommigen (mij) altijd wat langer.
Oplossing is dat iedereen wat meer op gevoel gaat spelen, maar zodra er eentje fanatiek gaat rekenen is het hek van de dam![]()
-
dirk
- Elfenkoning
In zo'n geval ben ik absoluut voorstander van een timer erbij te nemen. AP kan élk spel echt wel om zeep helpen vind ik.vrieskist schreef:Er zijn wel spellen wat de AP in de hand werkt natuurlijk. Spellen waarbij je de beurt/acties kan doorrekenen, en duurt bij sommigen (mij) altijd wat langer.Erwin schreef:Volgens mij lijdt een spel nooit aan AP, maar komt deze nare kwaal altijd voor rekening van de spelers zelf. Bestond er maar een medicijn voor zulke mentaal vastlopende rekenmeesters......eateasse schreef:Het spel kan op een bepaald moment wel gaan lijden aan analysis paralysis
Oplossing is dat iedereen wat meer op gevoel gaat spelen, maar zodra er eentje fanatiek gaat rekenen is het hek van de dam