Ik heb enkele vraagjes over het maken van een variant op een spel. Uiteraard ben ik volledig tegen het breken van elke copyright, dus vroeg ik me af of er mensen zijn die mij duidelijkheid kunnen geven in deze grijze mist.
Als grote fan van Defenders of the Realm ben ik gewoon voor het plezier begonnen aan een retheme met enkele regelwijzigingen. Het thema is World of Warcraft, ongelooflijk veel zaken passen automatisch samen met dit spel. Ben helemaal geen fanboy of zo, ik ben zelf al heel lang gestopt me het spel maar speel wel nog de TCG.
- Mag je überhaupt iets van je zelf gecreëerde onderdelen die artwork gebruiken uit een ander game ergens on-line plaatsen? Het 'niet commercieel gebruik', hoe ver gaat dat?
- Wie moet ik aanspreken? Is het artwork eigendom van game publishers of van de artiesten zelf? Hoe zit het met miljoenenbedrijven als Blizzard/Activision, is het überhaupt mogelijk ooit toestemming te krijgen iets van hun art te gebruiken?
- Wat met de ontwerper en publisher van het originele spel (Defenders of the Realm dus), wat mag je doen zonder toestemming, wat niet?
Hoe meer ik er over op zoek hoe onduidelijker het voor me wordt. Ik ben iemand die erg staat op het niet schenden van copyright van werk, en wil al helemaal niemand beledigen door deze zaken te negeren.
Vraagjes over copyright
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
- Leto
- Stamhoofd
- Persoonlijke Ondertitel: Shai-Hulud
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
- Flash
- Wu Feng
Re: Vraagjes over copyright
Mijn juridische kennis bevindt zich op een ander vlak, dus ik durf ook niet precies te zeggen hoe dat in elkaar zit.
Wat mij wel opgevallen is bij een spel als Love Letter is dat de uitgever daar redelijk enthousiast gereageerd heeft op het 're-themen' van het spel mits je het maar niet zodanig op BGG (of elders op het internet) plaatste dat mensen het direct konden uitprinten en er gebruik van konden maken.
Ik vermoed dan ook dat voor thuisgebruik redelijk veel is toegestaan. Maar er zullen er hier op het forum wellicht een aantal zijn die hier meer over weten.
Wat mij wel opgevallen is bij een spel als Love Letter is dat de uitgever daar redelijk enthousiast gereageerd heeft op het 're-themen' van het spel mits je het maar niet zodanig op BGG (of elders op het internet) plaatste dat mensen het direct konden uitprinten en er gebruik van konden maken.
Ik vermoed dan ook dat voor thuisgebruik redelijk veel is toegestaan. Maar er zullen er hier op het forum wellicht een aantal zijn die hier meer over weten.
- Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
- Contacteer:
Ik wens je veel leesplezier: http://www.auteursrecht.nl
- shifter
- Professor Pimpel
Als je spellen maakt voor jezelf maakt niks uit lijkt me.. Zodra je er geld voor vraagt wel denk ik.
- Leto
- Stamhoofd
- Persoonlijke Ondertitel: Shai-Hulud
Bedankt voor de link ! Dat is de duidelijkste site die ik al over auteursrechten heb gezien.Erwin schreef:Ik wens je veel leesplezier: http://www.auteursrecht.nl
Ben al iets wijzer wat illustraties betreft. Nu nog uitvissen met aan de illustratoren een licentie hebben verleend.