Marco Polo is op weg

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Bordspeler.nl
Nieuwsreporter
Contacteer:

Marco Polo is op weg

Bericht door Bordspeler.nl »

Afbeelding 999 Games komt eind april met Marco Polo, een nieuw worker placement spel voor 2-4 spelers van Simone Luciani en Daniele Tascini, het duo dat ons in 2012 trakteerde op het uitstekende Tzolk’in. Dit spel won in 2012 de Premio Archimede, een spelontwerpwedstrijd in Venetië, waar Michael Bruinsma van 999 Games deel uitmaakte van de jury. De spelers treden in de voetsporen van Marco Polo en zijn reisgenoten, die in 1271 uit Venetië vertrokken voor de lange reis naar het hof van de Mongoolse heerser Kublai Khan. Iedere speler probeert in vijf rondes met het vervullen van handelscontracten en het bezoeken van steden winstpunten te verzamelen. In bezochte steden kan een speler de bijbehorende privileges gebruiken. Hij moet zich daarnaast richten op zijn doelen voor de eindtelling.

Dobbelstenen zijn de werkers in dit spel. Je gooit jouw vijf stenen aan het begin van de ronde, waarbij een slechte worp wordt gecompenseerd door extra geld en/of kamelen. Een spelerbeurt bestaat uit één hoofdactie en eventuele extra acties. De ronde gaat door tot geen van de spelers nog dobbelstenen heeft.

Afbeelding

Je zet jouw dobbelstenen in op actievelden, waarbij de ogen meestal aangeven wat de actie oplevert. Je mag een door een medespeler bezet actieveld kiezen, maar dit kost je geld. Met de hoofdacties verzamel je geld, goederen, kamelen en handelscontracten en reis je over het speelbord. Het reizen kost je geld. Wanneer je in een kleine stad aankomt, bouw je er een handelspost die elke ronde een bonus oplevert. In een grote stad geeft een handelspost je o.a. toegang tot de speciale actie op de desbetreffende stadskaart.

Voor en na je hoofdactie mag je extra acties uitvoeren. Hiermee kun je contracten vervullen door de afgebeelde kamelen en goederen in te leveren voor winstpunten en andere bonussen. Je kunt verder extra geld verzamelen, of tegen betaling opnieuw dobbelen, een dobbelsteen manipuleren of een zwarte dobbelsteen inhuren voor de rest van de ronde.

Aan het begin van het spel heeft iedere speler een karakterkaart ontvangen, die hem tijdens het spel een interessante bonus oplevert, bijvoorbeeld een andere startplaats, niet hoeven dobbelen, extra inkomsten, kortingen of een tweede pion om te reizen. Aan het begin krijg je verder twee doelkaarten waarop twee steden zijn afgebeeld. Het bezit van handelsposten in deze steden levert bij de eindtelling extra winstpunten op. Een handelspost in Bejing is helemaal lucratief omdat deze zelf al punten waard is en aan het einde ook nog eens punten oplevert voor jouw resterende goederen. Het vervullen van de meeste contracten is ook goed voor extra punten. Hetzelfde geldt voor jouw resterende geld.

Mijn eerste kennismaking met de spelregels heeft mijn belangstelling gewekt. Deze komt in de meivakantie op de speeltafel.

Meer informatie:

Origineel bericht op: http://bordspeler.nl/2015/03/10/marco-polo-is-op-weg/

Labels:
DeKerstman
El Capitan

Re: Marco Polo is op weg

Bericht door DeKerstman »

Klinkt goed! Weer een voor op de wish-list :thumbup:
Afbeelding
kersje86
Party Animal

Bericht door kersje86 »

Mag van mij ook aantreden op hey zuiderspel. Kan niet wachten!
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door dirk »

:thumbup: al een tijdje in het vizier !!
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
Xildur
Munchkin

Bericht door Xildur »

Ook hier Dirk.
Afbeelding
grunnboy
Bronzen Meeple

Bericht door grunnboy »

Erwin, weet je of de Nederlandse en de Duitse editie in dezelfde printrun worden gemaakt? De Duitse releasedatum is 18 maart.
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Contacteer:

Bericht door Erwin »

grunnboy schreef:Erwin, weet je of de Nederlandse en de Duitse editie in dezelfde printrun worden gemaakt? De Duitse releasedatum is 18 maart.
Lijkt waarschijnlijk, maar weet ik niet zeker. Het kan best zijn dat de Nederlandse batch samen met ander nieuw spul naar Nederland moet komen en daardoor later is.
AlliantieAJ
Burgemeester

Bericht door AlliantieAJ »

Het ziet er super uit ..

999 Games zet groot in dit jaar!
kimm
Party Animal
Contacteer:

Bericht door kimm »

Staat hier ook al op het lijstje. Ziet er mooi uitgewerkt uit en het mechanisme lijkt me een mooie combinatie. Ik ben benieuwd.
arne
Burgemeester
Contacteer:

Bericht door arne »

18 maart wordt erg nipt blijkbaar voor de Duitse printrun, maar eind maart zou het spel zeker beschikbaar moeten zijn. Ik verwacht wel dat men tegen Zuiderspel enkele exemplaren zal hebben om te demoën.
Pedro777
Condottiërre

Bericht door Pedro777 »

Dit heeft mijn interesse gewekt. Ziet er leuk uit.
Afbeelding
Sasja157
Sojaboon

Bericht door Sasja157 »

Het spel lijkt mij ook leuk! Ben benieuwd! :D
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Contacteer:

Bericht door Erwin »

Ik kreeg vandaag bericht van 999 Games dat Marco Polo in de loop van de volgende week in Almere zal arriveren.
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints
Contacteer:

Bericht door Ugur »

Erwin schreef:Ik kreeg vandaag bericht van 999 Games dat Marco Polo in de loop van de volgende week in Almere zal arriveren.
Ha, in al zijn reizen zal hij daar nog nooit geweest zijn! :lol:
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
vrieskist
Hazelnoot Ridder

Bericht door vrieskist »

Ugur schreef:
Erwin schreef:Ik kreeg vandaag bericht van 999 Games dat Marco Polo in de loop van de volgende week in Almere zal arriveren.
Ha, in al zijn reizen zal hij daar nog nooit geweest zijn! :lol:
Toen was het nog de zuiderzee ;)
Afbeelding
Plaats reactie