Nominaties Nederlandse Spellenprijs 2016

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Re: Nominaties Nederlandse Spellenprijs 2016

Bericht door Erwin »

Dierik schreef:En Quadropilis vond ik persoonlijk zelfs in de eenvoudige variant wat zwaar aanvoelen voor een familietitel maar gelukkig zit ik niet in de jury. :D
In mijn ervaring is de basisversie eenvoudig uit te leggen en te spelen. Speel een architect, pak een tegel, leg 'm aan, ontvang een bonus, activeer t.z.t. je tegels om de op dat handige briefje opgesomde punten te ontvangen. Nee, ik voel hier niets wat ook maar in de buurt komt van zwaar.

Labels:
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Erwin schreef:
Dierik schreef:En Quadropilis vond ik persoonlijk zelfs in de eenvoudige variant wat zwaar aanvoelen voor een familietitel maar gelukkig zit ik niet in de jury. :D
In mijn ervaring is de basisversie eenvoudig uit te leggen en te spelen. Speel een architect, pak een tegel, leg 'm aan, ontvang een bonus, activeer t.z.t. je tegels om de op dat handige briefje opgesomde punten te ontvangen. Nee, ik voel hier niets wat ook maar in de buurt komt van zwaar.
Je hoort mij ook zeker niet mopperen over complexe regels. Het is meer het spelgevoel. Qua zwaarte voelt dit voor mij als de categorie Kardinaal en Koning en dat vind ik ook geen familiespel.

Dit is trouwens wel een categorie spellen die ik zelf erg leuk vind maar ik ben bang dat dit voor de beginnende bordspeler een teleurstelling wordt. Dan lijkt mij Codenames een betere keuze ook vanwege de originaliteit in combinatie met een mooie prijs.
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Wordt Risk als familiespel gezien of Cleudo? Dat voelt mij namelijk zwaarder aan als Quadropolis.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Contacteer:

Bericht door Erwin »

Nox' Spellenprijszolder heeft de genomineerden op een leuke manier op video gezet.

http://www.spellenprijs.nl/2016/05/21/f ... ominaties/

http://www.spellenprijs.nl/2016/05/21/e ... ominaties/

Ik heb ervan genoten. Jullie ook?
Robertopellizini
Genius

Bericht door Robertopellizini »

Edwin84 schreef:Wordt Risk als familiespel gezien of Cleudo? Dat voelt mij namelijk zwaarder aan als Quadropolis.
Je moet wel onderscheid maken tussen de complexiteit van de spelregels en de diepgang van de gameplay. Risk en Cluedo zijn eenvoudig in beide opzichten.

Quadrapolis is eenvoudig qua regels, maar om het spel goed te spelen moet je:
1. Goed plannen wat met je tegels te doen.
2. Goed in de gaten houden waar je welke tegels straks nog kunt spelen.
3. Goed je tegenstander in de gaten houden, zodat zij er niet met de beste tegels vandoor gaat.
4. Vooruitplannen en bedenken welke tegels je waar wil hebben.
5. Je resources wat managen, zodat je alle tegels op het eind volledig kunt voorzien.
6. Meerdere scoringsmogelijkheden tegen elkaar afwegen.

Cluedo en (vooral) Risk zijn veel meer straightforward. Relatief weinig diepgang.
Quadrapolis is veel rijker in gameplay.
Of wil je ook beweren dat Cluedo en Risk zwaarder zijn dan Schaken en Go? :wink:

Mijn stem gaat naar Codenames (hell yeah!) voor de familiespellen. De expertspellen vind ik wat lastiger tussen kiezen. De Alchemist vind ik denk ik de leukste, maar is mijns inziens ook te zwaar voor en groot publiek. Haspelknecht vond ik wel aardig, maar denk dat de replay value erg laag is (na één potje had ik al het idee het gezien te hebben). Marco Polo vind ik het meeste geschikt. Het spel heeft een redelijke (maar ook niet al te moeilijke) instap, en best veel variabiliteit en diepgang.
Afbeelding
MichielH
Professor Pimpel

Bericht door MichielH »

Als het publiek zou mogen stemmen, zouden Codenames en Marco Polo winnen. Simpelweg omdat dat de twee hoogste nieuwe binnenkomers waren in de Top 100 van de Lage Landen. Gelukkig hebben we een deskundige jury met ongetwijfeld een eigen mening. ;-)
Mijn stemmen zouden gaan naar Quadropolis en Haspelknecht.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

MichielH schreef:Als het publiek zou mogen stemmen, zouden Codenames en Marco Polo winnen. Simpelweg omdat dat de twee hoogste nieuwe binnenkomers waren in de Top 100 van de Lage Landen. Gelukkig hebben we een deskundige jury met ongetwijfeld een eigen mening. ;-)
Gelukkig bestaat ook de mogelijkheid dat de mening van een deskundige jury overeenkomt met het publiek. Maar even gelukkig is het dat het geen verplichting is om overeen te komen. :wink:
Wat zeker is: alle genomineerde spellen zijn goede spellen.
Laatst gewijzigd door Bart op ma 30 mei 2016, 19:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: bericht aangepast
Afbeelding
Dropstopper
Joker

Bericht door Dropstopper »

Ik ga voor Quadropolis!!
Bridget
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door Bridget »

Ik heb nu bijna alle spellen gespeeld (alleen Alchemist nog niet).

Mijn voorkeur voor het familiespel gaat naar Avonturenland.

Natuurlijk is Quadropolis veel uitdagender voor de veelspeler en die speel ik graag nog eens, maar Avonturenland leg ik graag eens neer voor mijn familie met kinderen. En daarbij verveel ik mezelf ook niet, ook voor volwassenen en veelspelers nog interessant.
Codenames vind ik het enige partyspel wat ik leuk vind, associëren met woorden, ik weet niet hoe dit met kinderen speelt? Alleen geschikt voor 6-10 spelers vind ik dus valt af.
Omdat de categorie familie is kies ik voor Avonturenland.

Voor de Expertspellen heb ik dus helaas Alchemist nog niet gespeeld, maar het thema en de gameplay e.d. spreekt me niet aan.
Als ik moet kiezen tussen Marco Polo en Haspelknecht heb ik een moeilijke keuze.

Haspelknecht speelt denk ik heel anders met 2 spelers omdat er dan minder ontwikkelingen zijn in het spel, maar geeft dan meer variatie omdat elk spel dan anders kan zijn. Als alles meedoet kun je steeds voor dezelfde strategie gaan.
Bij Marco Polo: Soms zijn de routes iets anders, afhankelijk wat er ligt bij de plaatsen op het bord en met welk karakter je speelt, maar goed ook, anders zou ieder spel hetzelfde spelen met dezelfde strategie.
Dus de laatst genoemde is bij 4 spelers toch afwisselender.

Bij beide spellen veel keuzes welke actie je gaat doen en tegenspelers die in de weg kunnen zitten. hmmm.
Nee is toch anders: Bij Haspelknecht bepaalt de beurtvolgorde en de beschikbare fiches (acties) of je tegenspelers in de weg zitten of niet.
Bij Marco Polo wordt dat bepaald door de dobbelsteenworp en een beetje de volgorde waarin jij of je tegenstanders spelen.
Als je een hekel hebt aan dobbelstenen moet je dus niet voor die laatste gaan. Dan is bij Haspelknecht de beurtvolgorde tactisch te beïnvloeden en daarmee je acties.

Help! Ik kan niet kiezen!
Everybody has the right to play...
Piet
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Piet »

Bridget schreef:I
Codenames... Alleen geschikt voor 6-10 spelers vind ik dus valt af.
Heb je de 2-spelervariant van Codenames al geprobeerd? Ik vind dat geweldig.
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Bridget schreef: Codenames... Alleen geschikt voor 6-10 spelers vind ik dus valt af.
Waarom alleen geschikt voor 6-10 spelers? Ik heb 'm ruim 10 keer met 4 spelers gedaan en dat gaat super! De 2-spelerversie heb ik zelf nog niet geprobeerd, maar ik hoor van meer mensen - dus niet alleen van Piet hierboven ;-) - dat die ook heel tof is. Binnenkort eens testen.

Het fijne van Codenames is dat ie echt voor een breed publiek geschikt is; mijn ouders van boven de 70 spelen dit makkelijk en met veel plezier mee. Voor hen is dit ook veel prettiger dan bijvoorbeeld een spel als Dixit, wat in de praktijk toch vrij lastig blijkt (creatief zijn en dan ook nog eens balanceren op het randje van niet té overduidelijk zijn, maar ook niet te vaag; dat is best een opgave).
Plaats reactie