Nieuw familiebordspel kiezen

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

mastermage
Rooster Booster

Nieuw familiebordspel kiezen

Bericht door mastermage »

Hallo allemaal,

Ik heb hier op het forum al meerdere malen (met groot succes) advies gevraagd. En nu kom ik weer met een vraag voor advies.

Ik ben voor mijn gezin op zoek naar een nieuwe toevoeging aan onze collectie. Het moet wel een familie-spel zijn. Mijn vrouw en oudste dochter (12 jaar oud) zijn nietzo erg van de dungeoncrawlers en wargames (mijn oudste zoon, die 13 jaar oud is, en ik wel :) ).

Op dit moment hebben we de keuze uit:
- Catan, inclusief zeevaarders en Steden&ridders (wordt steeds minder vaak gekozen)
- Monopolie ( :roll: )
- Risk ( :problem: )
- rummicub ( :yawn: )
- Stenen tijdperk (komt meeste op tafel en wordt enthousiast gespeeld)
- Ticket to ride: Europe (komt na Stenen tijdperk meeste op tafel)
- Pandemie (hier haakt mijn vrouw af, co-op is niet haar ding)
- Verboden Eiland (speel ik eigenlijk alleen met mijn oudste dochter)
- CamelUp (spelen we met hele gezin, ook mijn jongste zoon en dochter. Beiden zijn 7 jaar oud)

Games die ik met mijn oudste zoon speel:
- Rozenoorlog
- Battlelore 2nd ed
- Star Realms
- Castle Raveloft D&D boardgame
- Marvel Dice Masters

Dat is dus een beetje onze "stijl" van spellen en onze samenstelling van het gezin.
Meestal spelen we op zondagavond een bordspel en komt er nu eigenlijk op neer dat we kiezen tussen Ticket to Ride of Stenen Tijdperk. Soms komt Catan, Risk of Monopolie langs, maar dat gebeurd niet vaak.

Om de keuze van Ticket to Ride en Stenen Tijdperk uit te breiden naar 3 games, was ik aan het kijken naar een soort workerplacement type spel. Er moet niet veel conflict in zitten en als het kan een kindvriendelijk thema.

Ik heb zitten kijken naar:
* Lords of Waterdeep - thema fantasy zal wrs niet aanslaan bij vrouw en dochter. Ook is het geheel Engels, wat een barrière kan zijn.
* Concordia - thema romeinse tijd. Ik ben bang dat dit te onoverzichtelijk is en te ingewikkeld.
* Rococo - thema franse tijd, jurken maken (lijkt me top, ik weet niet of mijn oudste zoon dit wel leuk zal vinden :angel: ). Card/hand-management plus rescource/build management. is in het nederlands te verkrijgen. Ik heb het gevoel dat je tijdens het spel geen gevoel hebt bij de huidige score en dat eindscore kan lastig zijn.
* Fresco - thema schilderen. workerplacement op eigen tablo en rescource/build management. lijkt me misschien iets te makkelijk en uiteindelijk weinig replay value?
* Istabul - thema handelen. workerplacement en race en rescource/build management. zelfde gevoel als bij Fresco, blijft dit wel leuk genoeg als je het spel door hebt?

Ok, weer een hele lap tekst. Ik heb dus al wel wat dingen bekeken, maar eigenlijk geen van de bovenstaande spellen zelf gespeeld, behalve Lords of Waterdeep (wat mij persoonlijk erg beviel).
Wat ik me afvraag is of mijn gevoel bij de spellen hierboven wel klopt.
Is Concordia ingewikkeld en onoverzichtelijk?
Is Rococo lastig is om tijdens het spel te zien wie er voor staat en wie niet?
Heb je Fresco en Istanbul na 10x spelen wel "gezien"?
Zijn er misschien nog spellen waar ik naar kan kijken die ik niet genoemd heb?
Ik vind het lastig en zou ze het liefst allemaal met mijn gezin 2x spelen, kijken welke de leukste is. Maar helaas... zo werkt het niet.

Sorry voor dit lange bericht. Ik hoop dat ik een beetje heb kunnen schetsen wat mijn vraag is en hopelijk hebben jullie een beetje ervaring met deze spellen en willen jullie dit delen.

Alvast super bedankt.

Labels:
yvof
Professor Pimpel

Re: Nieuw familie bordspel kiezen

Bericht door yvof »

King of Tokyo, mijn dorp, Agricola familie editie?
larsje86
Hazelnoot Ridder
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door larsje86 »

Ik kan Istanbul aanbevelen, verveelt niet als de andere spelers het ook maar doorhebben dan zitten ze je wel genoeg dwars... zonder dat het heel gemeen is.

Ook een aanrader is De Kathedraal (alleen niet nieuw te koop), workerplacement en ik vind het zelf net wat uitdagender dan Stenen Tijdperk... wat ik zelf niet heel boeiend vind, maar mijn vriendin stelt het regelmatig voor als er mensen over de vloer komen.

Carcasonne misschien? een oudje maar blijft leuk wat mij betreft. Mijn kinderen zijn nog te klein dus vind het lastig om in te schatten wat kinderen leuk vinden.
Afbeelding
Hippe
Professor Pimpel

Bericht door Hippe »

Istanbul zou ik zeker samen met de uitbreiding kopen, dan is ie nog leuker. En dit verveelt niet vind ik
King of Tokyo is ook een geweldig familiespel

Concordia is wel iets pittiger inderdaad maar vind ik niet heel onoverzichtelijk.

Ik zou ook denken aan Machi Koro.
Afbeelding
SigiScsi
Fabrieksmanager
Contacteer:

Bericht door SigiScsi »

Mijn 2 zonen (tien & acht) en ik spelen de laatste weken ontzettend veel Caverna.
Het is wel aan te raden om als pater familias eerst zelf de spelregels eens door te nemen en een paar youtube filmpjes te bekijken. Deze vond ik heel goed: https://www.youtube.com/watch?v=2A2hhZZFbFQ Ik heb hen het spel stapsgewijs laten aanvoelen/aanleren. Na 3 zulke spelletjes waren ze ermee weg en is dit een topper hier geworden.

Imperial Settlers komt hier ook veel op tafel.
JelmerB
Caballero

Bericht door JelmerB »

Ik zou Black Fleet aanbevelen
mastermage
Rooster Booster

Bericht door mastermage »

Dank voor jullie snelle reacties. :thumbup:

King of Tokyo: hebben we gespeeld, maar uiteindelijk niet aangeschaft. Gezin vond het erg random met de dobbelstenen en je zit elkaar wel erg dwars te hele tijd. Het dwarszitten wordt ook erg beloond en is zelfs een manier om te winnen. Ik kan me voorstellen dat anderen dit een erg leuk spel vinden, maar voor onze spelers is het helaas niet geschikt.

Agricola, familie ed: Ken ik niet. Zal ik zeker naar kijken. Bedankt voor de tip.

Machi Koro: Heb ik al zelf een keer gespeeld, ik weet niet of het spel genoeg uitdaging heeft voor onze groep. Zeker wel mogelijk voor mijn jongste kinderen.

Carcasonne: Ik wist dat ik een spel was vergeten in de lijst ;) . Deze hebben we met diverse uitbreidingen. Ook deze wordt met de jongere spelers regelmatig gespeeld. Ze moeten wel een beetje geholpen worden met de puntentellingen, maar kwa inzicht hebben ze al helemaal door hoe het spel werkt.

Caverna: Lijkt dat niet erg op Agricola? Ik heb er wel eens naar gekeken, zal dat zeker nog eens doen. :thumbup:

Imperial Settlers: ken ik ook niet. 'k zet hem op mijn lijstje.

Black Fleet: ken ik ook niet. zet hem er ook op.

zo, wel aardig wat games om te bekijken. Bedankt!
Nog mensen met ervaringen met Fresco en Rococo, die dat zouden willen delen?
Ma1ze
Rooster Booster

Bericht door Ma1ze »

Fresco valt altijd goed in de smaak hier. De mechanics sluiten goed aan bij het thema: vroeg opstaan, naar de markt gaan, verf mengen enz... En in de doos zitten sowieso enkele uitbreidingsmodules (die wij nooit gebruiken). Als je het voor een goede prijs op de kop kunt tikken: doen!
DeKerstman
El Capitan

Bericht door DeKerstman »

Ik denk dat zowel Istanbul als Fresco goed kan, hoor. Beiden zijn niet te moeilijk, visueel aantrekkelijk en spelen binnen het uur. Istanbul heeft twee uitbreidingen die het spel wat meer jeu geven, Fresco heeft er zelfs 7 volgens mij, waarvan 3 in de basis-set.

Concordia is wat zwaarder, maar speel ik ook met mijn zoontje (10). Dat zegt niet alles, want ik speel met hem echt alles incl. de zogenaamde "brain burners". Is een kwestie van gestaag opbouwen :) Ik denk dat rustig opbouwen erg belangrijk is. Rococo is ook wat zwaarder dan Istanbul en Fresco, maar bevalt bij ons thuis ook erg goed, dus zou het zeker eens proberen.

Ik zou eens kijken naar (in volgorde):
-7 Wonders - voor 2-7 spelers, 30-45 minuten, card drafting/tableau building. Niet voor niets #1 familiespel volgens BGG;
-Splendor - 2-4 spelers, 30-45 minuten, tableau building, is in 10 minuten uitgelegd en speelt erg soepel;
-Isle of Skye - 2-5 spelers, 30-45 minuten, tile laying/auction. Goed herspeelbaar dankzij doelen die ieder spel anders zijn;
-Sint Petersburg - 2-4 spelers (5 met standaard uitbreiding in de 2nd edition), ca. 60 minuten, van de maker van Stenen Tijdperk;
-Quadropolis - 2-4 spelers, 30-45 minuten, ook van Days of Wonder - city building;
-(Het koninkrijk) Dominion - 2-4 spelers, 30-45 minuten, deck building, is een klassieker met veel verschillende kaarten (en veel uitbreidingen), waarmee het erg goed herspeelbaar is. Zelf speel ik met name het Koninkrijk Dominion, dat is een instapvariant die iets sneller speelt en bovendien gunstig(er) geprijsd;
-Takenoko - 2-4 spelers, 30-45 minuten, mooi vormgegeven, leuk thema met bamboe en een pandabeer, maar toch voldoende tactische diepgang;
-Love letter - 2-4 spelers, 20 minuten, deductie/eliminatie;
-Sushi Go! - 2-4 spelers, 30 minuten, card drafting/tableau building, een opstapje naar 7 Wonders, maar daarmee nog steeds wel leuk als filler;
-Alhambra - 2-5 spelers, 45-60 minuten. Al een oudje, maar is snel uitgelegd en speelt erg soepel. Het leuke eraan is, is dat je echt wat aan het bouwen bent, waarbij je steeds goed moet kijken of e.e.a. wel past;
-Ra - 2-5 spelers, 45-60 minuten. Ook een oudje, maar wellicht het beste biedspel dat er is met een leuk thema (Egypte);
-Agricola - 2-7 spelers, 120 minuten. Is wat zwaarder en duurt bovendien wel wat langer, maar is een erg leuk spel, waarbij je eigen boerderij opbouwt. Zeker de familievariant is goed te doen, voordeel is dat je het spel daarna moeilijker kunt maken door het gevorderde spel te spelen, met drie verschillende decks met ambachts- en investeringskaarten, en daarmee zeer goed herspeelbaar.

Voor 2 spelers kun je daarnaast nog denken aan:
-7 Wonders: duel;
-Agricola: 2 spelers;
-Patchwork;
-Jaipur;
-Lost cities;
-Targi.

Weliswaar coöperatief, maar toch een heel ander type spel is Hanabi, waarbij je elkaar tips moet geven, omdat je je eigen kaarten niet ziet. Wellicht is je vrouw daar wel voor te porren...ook Flash Point is m.i. een erg leuk coöperatief spel.

Mocht je nog vragen hebben, happy to help :)
Afbeelding
Bongo
Condottiërre
Persoonlijke Ondertitel: #homoludens

Bericht door Bongo »

Ma1ze schreef:Fresco valt altijd goed in de smaak hier. De mechanics sluiten goed aan bij het thema: vroeg opstaan, naar de markt gaan, verf mengen enz... En in de doos zitten sowieso enkele uitbreidingsmodules (die wij nooit gebruiken). Als je het voor een goede prijs op de kop kunt tikken: doen!
+1
evt kijken naar de Fresco Big Box!
Heb hem zelf niet, en speel de basisdoos met uitbreiding 1 tm3 met de familie regelmatig maar was zeer positief verrast toen we laatst een keer met de expert spelers de big box deden met de glasblazers en nog wat andere uitbreidingen !

familie 2 pers spellen:
Patchwork
Targi

familiespelen zo:
Dominion (deckbuilder maar dan vrouw vriendelijk thema?)
El Grande (omdat t eenvoudig een van de beste ooit is)
San Juan/Puerto Rico kaartspel; zeer goed met 3 en 4!
Sushi Go is 2 -5 volgens mij (of sushi go party (2-8) die binnenkort uitkomt) , meest gespeeld hier.

Verder sluit ik me grotendeels hierboven bij de comments aan.
Laatst gewijzigd door Bongo op do 15 sep 2016, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Lords of Waterdeep is niet veel ingewikkelder dan Stone Age, maar qua thema waarschijnlijk niet erg geschikt, plus er zitten wel wat pestkaarten in, gezien je voorkeur voor weinig conflict is dat misschien ook niet zo'n goede keuze voor je gezin.

Concordia vind ik zelf helemaal niet ingewikkeld en onoverzichtelijk. Qua mechanismen is het niet veel moeilijker dan Catan. Mijn oudste zoon speelde dit al toen hij 10 was en vond het ook een leuk spel. Het enige wat een probleem kan zijn, is wat je aanhaalt bij het volgende spel: tijdens het spel is het heel lastig om in te schatten hoeveel punten iedereen heeft, dus je weet niet of je het relatief goed doet of niet.
Is uit jouw lijstje met opties mijn persoonlijke favoriet.

Rococo vind ik zelf een stuk complexer dan Concordia - in elk geval lastiger om uit te leggen aan nieuwe spelers. En ja, ook hier worden de meeste punten aan het eind gescoord en is het tijdens het spel dus lastig in te schatten wie er voor staat. Vind ik persoonlijk niet zo'n probleem, maar sommige mensen wel.

Fresco ken ik niet, dus kan ik niet over oordelen.

Istanbul is in mijn ervaring een prima familiespel, en het is volgens mij niet zo dat je het na 10x wel gezien hebt omdat je de tegels elke keer random (bijna random) neerlegt en dus de optimale strategie uit het vorige potje nu ineens heel inefficiënt kan zijn.
Desnoods kun je er later een uitbreiding bij kopen om de boel nog wat op te schudden, maar het basisspel is wat mij betreft al leuk genoeg.

Imperial Settlers zou ik niet doen, als je aangeeft dat conflict niet erg gewaardeerd wordt in je gezin. Dat is namelijk wel een onderdeel van het spel. Qua complexiteit is het wel te doen, ik speel het ook met mijn kinderen van 10 en 12. Met vier spelers duurt het trouwens wel erg lang is mijn ervaring.

Machi Koro is inderdaad, zoals je zelf al aangeeft, vrij simpel. Is denk ik niet wat je zoekt, op basis van je introductie.

Agricola/Caverna zijn complexere worker-placement spellen, als je op Stone Age uitgekeken begint te raken kan dat ook wel een optie zijn. Duren wel een stuk langer, als je je kinderen op die zondagavond nog een beetje op tijd naar bed wilt sturen, dan moet je direct na de avondmaaltijd beginnen :clap: (of jullie moeten hele snelle spelers zijn).

Op basis van wat er in mijn gezin populair is, raad ik je nog aan om ook eens na te denken over 7 Wonders. Heeft een heel ander basismechanisme (drafting) dan veel andere spellen, maar speelt vlot en heeft zeker diepgang.
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse

Re: Nieuw familiebordspel kiezen

Bericht door dirk »

Wat jouw lijstje betreft raad ik ook Istanbul en Fresco het meeste aan, zijn thema's die het bijna altijd goed doen, biedt genoeg variatie (zeker Istanbul, als je met de willekeurige opstelling speelt) en is vlot uit te leggen en te spelen.

Een oudje dat vrij vaak vergeten wordt is Asara, dit vind ik persoonlijk één van de beste familiespellen. Ook hier weer heel weinig regels maar zeer tactisch om te spelen en het oogt ook nog eens mooi.
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
DeKerstman
El Capitan

Bericht door DeKerstman »

In de voetsporen van Marco Polo zou ook nog een goede optie zijn.
Afbeelding
kyozu8
Veenboer

Bericht door kyozu8 »

Mijn inziens zou ik zeker Carcassone (evt. met de uitbreidingen: De Uitbreiding en Kooplieden en Bouwmeesters, de rest kun je laten liggen) en Alhambra aan het rijtje familiespellen toevoegen :)
Wauter
Jakkiebak!

Bericht door Wauter »

Voor jou en je zoon: Claustrophobia. Geweldige dungeoncrawler voor 2!
Plaats reactie