Solo optie in spellen - Toevoeging of overbodig

Solitaire spellen, solo coöperatief, multiplayer spellen (solo of met automata) en spellen met solo varianten.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

xkneepkens
Grote Dienaar
Contacteer:

Solo optie in spellen - Toevoeging of overbodig

Bericht door xkneepkens »

Vinden jullie het een toevoeging als een spel een solo optie heeft? En waarom wel of niet?

Dus waarom vind je bij een bepaalt spel een solo optie een toevoeging, of heb je voorbeelden waar je het juist helemaal niets vind?

Zelf ben ik nooit een solo speler geweest, mede door de luxe dat mijn vrouw nog vaker spellen wil spelen dan ik. Maar mijn interesse is gewekt door een Belgische speler van Chartered: The Golden Age die begonnen is met het ontwikkelen van een solo versie van Chartered, en hierover een Design Diary schrijft op BGG. Mocht hij een goed werkende solo versie ontwikkelen dan wil ik het gesprek met hem aangaan om het mogelijk in de tweede druk van Chartered op te nemen, maar doordat ik zelf geen solo speler ben vind ik het moeilijk beoordelen.

Labels:
Arjen T.
Veenboer
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Solo optie in spellen - Toevoeging of overbodig

Bericht door Arjen T. »

Een solo-variant in een meerspelerspel vind ik het leukst als er een doel in zit, een opdracht te vervullen. Orleans heeft dat goed voor elkaar, bijvoorbeeld. Puur een hoge score halen vind ik iets minder leuk.
We've got a winner!
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Ik geef er weinig om maar vind het een goede ontwikkeling voor mensen die wel Solonspelen dat het er steeds vaker bijzit. Ook de kwaliteit schijnt veel beter te zijn dan vroeger.
Flash
Wu Feng

Bericht door Flash »

Ik speel veel solo, dus voor mij kan de solovariant een reden zijn om een spel wel of niet in huis te willen hebben.

Ik verdiep mij wel altijd eerst in de solo variant en of die de moeite is. Net als Arjen T. heb ik weinig met de 'beat your own high score' varianten.
xkneepkens
Grote Dienaar
Contacteer:

Bericht door xkneepkens »

Deze Belgische speler (Karel) is ook niet van de 'beat you own high score' versies:
A game can be made soloable in a couple of ways. I will not go into the details of this (instead follow the link at the end of this section if you're interested in more background), but it boils down to creating a beat-your-own-high-score mode or creating one or more virtual opponents you have to beat.

I don't like Beat-Your-Own-High-Score. You play a game of Yahtzee by yourself, you write down your score and the next time you try to beat that score. For some people that can be a very relaxing way to spend their time, but I call it "the lazy solo mode".

I'm a big fan of the alternative: one or more artificial opponents (usually represented by a deck of cards or dice) that try to mimic the heart of the multiplayer experience. Instead of beating your own high score, you have to beat the score of the opponent in that particular game. So, today I may lose while scoring 318 points and tomorrow I may win by scoring 243 points. Just like in a normal multiplayer game.
kosterix
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: zucht

Bericht door kosterix »

Een vrouw die vaker wil dan jij dat hoor je niet vaak.

Spellen zonder solo koop ik niet. Wat betreft beat your own score, of score 100+ points or die, ze zijn een goede check of je het succesvol zou kunnen uitleggen maar het komt altijd over als examen doen op school, en ik vond school maar stom.

Een AI die random dingen doet vind ik net zo erg; sinds de AI van maquis en viticulture ee die ik echt heerlijk vond ben ik voornamelijk AI kaartjes gaan maken. AI voor solo is eigenlijk de keerzijde van missie-georiënteerde spellen. Allebei zijn toevoegingen, zolang je je er maar eerst in hebt verdiept.
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.
De Spellenreporter
Condottiërre
Contacteer:

Bericht door De Spellenreporter »

Verschilt een beetje per speltype.
Veel full-coop spellen kan je natuurlijk zowiezo al solo spelen door zelf meerdere karakters te spelen.

Ook niet fan van het zo hoog mogelijk score halen.
(alhoewel ik daar bij Carcassonne wel leuk vond)

Wat ik het grootste voordeel van een solo-variant vind, is dat je het spel leert kennen, zodat ik het later makkelijker kan uitleggen aan andere spelers die het voor het eerst gaan spelen.
Zoals bij de Dungeons & Dragons boardgames waar de tutorial gewoon een leuke solo-missie is.
kosterix
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: zucht

Bericht door kosterix »

De Spellenreporter schreef: Ook niet fan van het zo hoog mogelijk score halen.
zou je misschien kunnen toelichten wat je bedoelt, want ik begrijp niet hoe carcassonne offline solobaar is. Thanks!
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.
De Spellenreporter
Condottiërre
Contacteer:

Bericht door De Spellenreporter »

kosterix schreef:
De Spellenreporter schreef: Ook niet fan van het zo hoog mogelijk score halen.
zou je misschien kunnen toelichten wat je bedoelt, want ik begrijp niet hoe carcassonne offline solobaar is. Thanks!

Link naar de spelregels staat in de beschrijving van de video
liefde_is
Veenboer

Bericht door liefde_is »

Ik ben ook een vrouw die vaker bordspellen wil spelen dan haar man. Als een spel de optie heeft om ook solo te spelen is dat een bonus. Echter als het een goed spel is zal het ook zonder solo-modus wel gekocht worden. Maar als ik twijfel tussen twee spellen krijgt het spel met de solo-modus erbij de voorkeur.
MickyS
Garnaal

Bericht door MickyS »

Ik vind een Beat-Your-Own-High-Score voorwaarde wel leuk.

Waar het vaak bij een automata aan schort is dat als je deze hebt verslagen, je het gevoel het spel te hebben uitgespeeld.
De schaling die je dan vaak hebt is een easy tot hard mode. Waarbij de treden tussen de modussen niet schrikbarend verschillen.

Als je hard mode hebt uitgespeeld en je wilt meer, dan ben je alsnog overgeleverd aan een highscore om jezelf te verbeteren.

En de randomness van een automata laat soms wat te wensen over. I.e. de automata van Viticulture, kent kaarten die acties blokkeren. Waarbij je zomer en winter acties hebt. Het is mogelijk dat de automata in de zomer, enkel winter acties blokeerd. Hierdoor krijg je als het ware een free pass op je beurt. Wat in de variantie zich vertaald naar: Draai ik goed, dan win. Draai ik slecht, dan verlies ik.

Ik zie beating-your-own-score vs automata een beetje als Tetris vs. Mario. Tetris is verslavend omdat je je eigen high score wilt verbeteren. Waarvoor je echt je vaardigheden moet ontwikkelen. En Mario speel je uit en dan heb je hem uitgespeeld. Dat is een andere ervaring.
"Rock over London. Rock on Chicago."
larsje86
Hazelnoot Ridder

Bericht door larsje86 »

Must... naja bijna!

Ik ben t trouwens niet eens met de automa problemen van Viticulture, speelt toch best als tegenstander die acties blokkeert. Randomness zit hem meer in de kaarten, maar ik ben erg blij met solo opties!
Afbeelding
Phaedros
Grote Dienaar

Bericht door Phaedros »

Voor mij speelt het een grote rol of een spel een solo-modus heeft, al dan niet officieel. Dan weet ik in ieder geval zeker dat de aan te schaffen titel op tafel komt, als deze bij mijn medespelers niet in de smaak valt. Doorslaggevend is het niet, maar wat mij betreft absoluut een goede toevoeging.
Laatst gespeeld:
Afbeelding
Jehnnycash
Veenboer

Bericht door Jehnnycash »

Phaedros schreef: Voor mij speelt het een grote rol of een spel een solo-modus heeft, al dan niet officieel. Dan weet ik in ieder geval zeker dat de aan te schaffen titel op tafel komt, als deze bij mijn medespelers niet in de smaak valt. Doorslaggevend is het niet, maar wat mij betreft absoluut een goede toevoeging.
Je haalt me de woorden uit de mond.
usurper
Geheim Genootschap

Bericht door usurper »

Ik koop alleen nog maar de spellen die ook solo speelbaar zijn. Dan weet ik bijna zeker dat ik hem speel i.p.v. op de stapel nog te spelen te blijven.
We live to survive our paradoxes
Plaats reactie