Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Vandaag heeft de jury van Spiel des Jahres de winnaars bekend gemaakt voor 2021:
De winnaar voor Spiel Des Jahres 2021 is MicroMacro: Crime City, ontworpen door Johannes Sich en uitgegeven door Edition Spielewiese/Pegasus Spiele. De Nederlandstalige versie is verschenen bij White Goblin Games.
De winnaar voor Expertspiel des Jahres 2021 is Paleo, ontworpen door Peter Rustemeyer en uitgegeven door Hans im Glück. De Nederlandstalige versie is verschenen bij 999 Games.
Lees verder voor een uitgebreider verslag van de prijsuitreiking en het oordeel van de jury.
PeterLB schreef:
Leuk. De verleiding is groot om beide op te pikken. Micromacro voor het gezin en Paleo voor mezelf
Er komt een derde editie aan met (van editie 2) gestroomlijnde regels en (in editie 3) meer diversiteit op de kaarten.
Nooit geweten dat de stammen in het stenen tijdperk zo intercontinentaal mobiel waren dat diversiteit op de kaarten nodig is. Ik vind diversiteit en inclusie erg belangrijk, maar de cosmetische politieke correctheid van Hans im Glück komt me inmiddels de keel uit.
PeterLB schreef:
Leuk. De verleiding is groot om beide op te pikken. Micromacro voor het gezin en Paleo voor mezelf
Er komt een derde editie aan met (van editie 2) gestroomlijnde regels en (in editie 3) meer diversiteit op de kaarten.
Nooit geweten dat de stammen in het stenen tijdperk zo intercontinentaal mobiel waren dat diversiteit op de kaarten nodig is. Ik vind diversiteit en inclusie erg belangrijk, maar de cosmetische politieke correctheid van Hans im Glück komt me inmiddels de keel uit.
+1, al weet ik natuurlijk nu al dat niet iedereen deze mening deelt. "Bordspellen gaan ook met de tijd mee, en je hebt er toch geen last van?"
Ach ja. Verder is coop helaas niet zo mijn ding, dus kan weinig over de spellen zelf zeggen.
Politieke correctheid loopt steeds verder de spuigaten uit. Enkele jaren terug hoopte ik nog dat deze gifbeker onze hobby zou overslaan; was ik naïef ? Ik heb overigens helemaal niets tegen diversiteit. Voor mijn part staat er een allochtone transgender vrouw op de cover van het volgende spel, míts het in de setting van het spel past. Maar niet er met de haren bijgesleept, zoals Hans Im Glück geforceerd diversiteit toevoegt aan een spel dat zich in het stenen tijdperk afspeelt...
Tja, dat zijn eenmaal de winden nu waaien: historische correctheid wordt niet als valide argument gezien om geen inclusiviteit in je spel te hebben. Daar kunnen we met z'n allen mee eens of oneens zijn, maar ik kan me voorstellen dat een uitgever naar die signalen luistert.
Al vind ik ook dat Hans im Glück daar in sommige gevallen te ver mee doorschiet, zoals bij de zwarte dobbelstenen in Marco Polo
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
Mamoeten leefden in de prehistorie niet in Afrika en als ze dus Afrikaanse stammen toe gaan voegen klopt het geologisch echt niet. Het spel speelt zich nav de mamoeten op het noordelijk halfrond af namelijk. De versie 3 waar ik gezien het plaatje Afrikaanse stammen op zie doet helaas wel afbreuk aan de geologische werkelijkheid en klopt dus helaas niet. Het doet juist eerder afbreuk aan het spelgenot denk ik als het spel dan geologisch niet meer klopt.