Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Vanavond maakte jury van de Nederlandse Spellenprijs (NSP) de nominaties bekend voor de editie van 2022. Reeds voor de tweeëntwintigste keer wordt de NSP toegekend aan de beste spellen in het Nederlands uitgegeven.
De laatste jaren worden de nominaties gespreid over drie categorieën: NSP Familie, NSP Kenners en NSP Experts. In iedere categorie worden drie spellen genomineerd. De voorgestelde spellen werden door de onafhankelijke vakjury zorgvuldig geselecteerd en gekozen uit meer dan honderd bord- en kaartspellen die op de Nederlandse markt zijn uitgebracht tussen 1/7/2021 en 30/6/2022. Daarbij worden kwaliteit, speelplezier en originaliteit beoordeeld. Je kan dan ook stellen dat de spellen die genomineerd worden een kwaliteitslabel ontvangen.
Hoe moet je deze drie categorieën inschatten? De jury verwoordt het als volgt:
De Nederlandse Spellenprijs – Familie nomineert spellen die geschikt zijn voor een groot publiek, waaronder families met kinderen vanaf acht jaar, zeker met wat spelervaring.
De Nederlandse Spellenprijs – Kenners nomineert spellen voor een publiek vanaf tien jaar dat een spel van anderhalf uur met meer spelregels weet te waarderen, waarbij het spel wel in een kwartier uit te leggen valt.
De Nederlandse Spellenprijs – Experts tenslotte nomineert spellen die geschikt zijn voor spelers met meer speelervaring.
De genomineerden in de categorie Nederlandse Spellenprijs – Familie:
De Avonturen van Robin Hood – uitgegeven door 999 Games
De genomineerden in de categorie Nederlandse Spellenprijs – Kenners:
Aquatica – uitgegeven door Jumping Turtle Games
spelauteur: Ivan Tuzovsky; illustraties: Irina Kuzmina, Andrew Modestov, Oleg Proshin, Artur Varenyev en Marat Zakirov
aantal spelers: 1 tot 4
leeftijd: vanaf 14 jaar
spelduur: 60 minuten
Honey Buzz – uitgegeven door Happy Meeple Games
spelauteur: Paul Salomon; illustraties: Anne Heidsieck
leeftijd: vanaf 10 jaar
spelduur: 45 tot 90 minuten
Libertalia: De Winden van Galecrest – uitgegeven door 999 Games
spelauteur: Paolo Mori; illustraties: Lamaro Smit
aantal spelers: 1 tot 6
spelduur: 45 tot 60 minuten
De genomineerden in de categorie Nederlandse Spellenprijs – Experts:
Ark Nova – uitgegeven door White Goblin Games
spelauteur: Mathias Wigge; illustraties: Steffen Bieker, Loïc Billiau, Dennis Lohausen en Christof Tisch
leeftijd: vanaf 12 jaar
spelduur: 90 minuten
Carnegie – uitgegeven door Quined / Hot Games
spelauteur: Xavier Georges; illustraties: Ian O'Toole
leeftijd: vanaf 12 jaar
spelduur: 120 minuten
Terraforming Mars: Ares Expeditie – uitgegeven door Intrafin
spelauteurs: Jacob Fryxelius, Nick Little en Sydney Engelstein;
illustraties: William Bricker, Sydney Engelstein, Jacob Fryxelius, Garrett Kaida, Nick Little, Nio Mendoza, Justine Nortjé, Naomi Robinson en Andrei Stef
spelduur: 45 tot 60 minuten
In oktober komt de jury komt opnieuw samen om de winnaars te bepalen. De winnaars worden op zaterdag 29 oktober bekendgemaakt en gehuldigd. De organisatie van de Nederlandse Spellenprijs vindt plaats onder auspiciën van Ducosim.
Opvallend is natuurlijk dat de Kennerspiel winnaar Living Forest hier in de laagste familiecategorie wordt genomineerd en niet bij de kenners. Ik vind het spel qua tactiek wel wat meer hebben dan Libertalia.
Gokje wie er gaan winnen:
Familie: Cascadia
Kenners: Aquatica
Expert: Ark Nova
Zijn weer mooie nominatielijstjes! Al heb ik van de kennerscategorie zowaar geen van de genomineerden gespeeld. Wel de oorspronkelijke versie van Libertalia, en ik neem aan dat de nieuwe daar niet enorm van verschilt. Voor de overige categorieën zijn mijn overduidelijke persoonlijke favorieten Cascadia en Carnegie.
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
Ik zou ares expeditie eigenlijk eerder verwachten onder kenner dan expert. Het is qua complexiteit verreweg de makkelijkste van de drie.
Ik gun Carnegie en Ark Nova beiden de winst, maar ik denk dat Ark nova ermee vandoor gaat omdat het bekender is.
Uit de eerste twee categorieën heb ik niets gespeeld, dus daar oordeel ik niet over. Carnegie is voor mij de betere tussen de expertspellen, met close daarachter Terraforming Mars: Ares Expeditie. Ark Nova heb ik twee potjes gespeeld, niet mijn ding, vooral dat theekopje niet. Dat je zoveel rekening moet houden met het einde van een ronde, wat wordt bepaald door de spelers zelf. Als je nét nog geen beurt hebt gehad en dus nog geen diepte investering hebt kunnen maken, kun je het schudden de rest van het spel. Daarnaast is Ark Nova me ook veel te administratief. Ik verwacht overigens wel dat het wint; vaak is de mening van het grote publiek niet gelijk aan de mijne .
Ik hoop zo dat Carnegie wint bij expert. En aquatica bij Kenner.
Op de winst van Carnegie hoop ik ook, maar het kan bijna niet anders dan Ark Nova worden, denk ik. Dat spel was een enorme hype, maar wie weet verrast de uitslag .