Ticket to Ride: Spookstad

Spellen voor de jongste spelers voor u gespeeld en voorzien van een persoonlijk oordeel

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
Piet
Beheerder
Contacteer:

Ticket to Ride: Spookstad

Bericht door Piet »

Een klein beetje griezelen in het dorp

Ticket to Ride heeft intussen alle spoorwegen van de wereld bereden. Het spel is ook al in alle vormen en gewichten uitgegeven. Er zijn talrijke uitbreidingen en goodies. Tijd voor een versie van Ticket to Ride in een Halloween-setting, zal men bij Days of Wonders gedacht hebben.
Ik ben fan van Ticket to Ride. Hoog tijd dat ik het spel testte.

Ticket to Ride: Spookstad past in de Serie Ticket to Ride: Mijn Eerste Reis!. Het gaat dus om een vereenvoudigde versie van het gekende spel.
De kaart toont een stadje aan zee waar niet alleen klassieke gebouwen zijn zoals een visserswerf, treinstation of het stadhuis, maar evenzeer griezelplaatsen zoals een oude mijn, een peperkoekenhuisje, een heksenketel, een luguber circus,…
Alle spelers krijgen bij het begin van het spel vier voertuigkaarten en 2 bestemmingskaarten (tickets). In een speelbeurt kan een speler kiezen om 2 voertuigkaarten te nemen of een route te claimen.
De voertuigkaarten worden blind getrokken van de stapel. De routes zijn allemaal kort (1 tot 3 vakken). Als je na het claimen van een route een bestemmingskaart hebt uitgevoerd, dan mag je die onmiddellijk open leggen en een nieuwe bestemmingskaart van de stapel trekken.
Als je een volledige verbinding gemaakt hebt van het bos naar de kust, krijg je een bonuskaart die bij jouw behaalde bestemmingskaarten gelegd wordt. Er is een kleine bonus van twee voertuigkaarten als je het stadhuis verbindt met de crypte of het spookhuis.
Van zodra een speler zes bestemmingskaarten (inclusief bonuskaart) gehaald heeft, wint die het spel.

Afbeeldingen: Days of Wonder
Ticket to Ride: Spookstad is een zeer eenvoudige versie van Ticket to Ride, die eigenlijk weinig verschilt van Ticket to Ride: Mijn eerste reis. De meeste ervaren spelers zullen dit wellicht te makkelijk vinden.
Maar wat wel zeker is: het is een ideaal instapspel voor jonge kinderen die kunnen leren om wat strategische keuzes te maken. Zal ik nog wat voertuigkaarten nemen of moet ik hoogdringend een route claimen zodat ik een ander kan dwarsbomen? Bovendien is het fijn dat volwassenen evengoed kunnen meespelen zonder het gevoel te hebben dat dit toch niets voor hen is. (Alle volwassenen met wie ik het speelde, amuseerden zich.)
Bovendien is de uitvoering van het spel heel mooi: de bestemmingskaarten zijn prachtig getekend en de treintjes zijn deze keer echt bijzonder.
Vandaar dat ik deze Ticket to Ride versie zeker durf aanraden aan iedereen die graag goede spellen wil spelen met kinderen. En aan alle Ticket to Ride fans die graag alles willen hebben. Zoals ik.

• Ticket to Ride: Spookstad (Days of Wonder, 2022)
  • Alan R. Moon
  • 2 – 4 spelers vanaf 6 jaar
  • 15 minuten
  • https://be.asmodee.com/nl-be/
  • Adviesprijs: €30
Bijlagen
Spookstad.png
Afbeelding
Plaats reactie