Rummikub, ik durf er mij wel eens aan wagen. Meer nog, toen ik mijn vrouw leerde kennen, speelden we dit vaak als alternatief voor praten met onze ouders. Dat klinkt hopelijk aannemelijk als ik opbiecht dat wij toen nog in de puberale fase verkeerden.
Eén blik op die witte, genummerde tegels duwt mij terug naar de tijd van toen èn, die was zalig.
Ik duid de achtergrond graag in functie van deze review. Nostalgie belemmert misschien wat de stijl die jullie van mij gewoon zijn.
The Golden Solution doet me aan Rummikub denken. De gevoelens die daar bij passen, beschreef ik zonet hierboven.
Foto: Identity Games
Bij de start van het spel ontvangt elke speler 8 handkaarten. Centraal ligt de opdracht in de vorm van 3 of 4 formulekaarten.
U leest het goed, een opdracht.
En daar moeten alle spelers samen werk van maken.
Het principe is eenvoudig.
Elke formule wordt ontdekt als de gevraagde kaarten vrijgespeeld worden. Een kaart wordt vrijgespeeld als hij uit het centraal speelveld – de ketel – genomen kan worden.
In hun beurt voegen de spelers kaarten – ingrediënten – toe aan de ketel.
De manier waarop kaarten in de ketel gelegd kunnen worden, steunt op de principes van Rummikub:
- In de ketel kunnen enkel series van ingrediënten gelegd worden.
- Elke serie moet uit minstens 3 ingrediënten bestaan.
- Een serie bestaat uit oplopende cijfers in eenzelfde kleur of dezelfde cijfers in verschillende kleuren.
- Een speler mag kaarten verplaatsen en toevoegen zolang aan het eind van zijn beurt elke serie nog aan bovenstaande voorwaarden voldoet. De ketel is dan stabiel.
Spelers die geen nuttige actie willen of kunnen uitvoeren, moeten 1 kaart op de aflegstapel leggen en mogen tot 3 nieuwe handkaarten trekken. Houd daarbij rekening met een handlimiet van 8.
De bovenste kaart van de aflegstapel kan terug in de ketel gelegd worden als voor en na die actie de ketel stabiel is.
Tijdsdruk wordt door de trekstapel voorgesteld. Om te winnen moeten alle formules ontdekt worden en moet de aflegstapel leeg zijn voor de trekstapel leeg is.
Foto: Identity Games
The Golden Solution is een abstract spel, een thematisch non-verhaal. Tijdens het spel heb ik nooit het gevoel dat ik ingrediënten aan een ketel toevoeg om drankjes volgens een bepaalde formule te brouwen.
Eveneens heb ik niet het idee dat ik een escape room aan het spelen ben. Er moet niet ontsnapt worden en de opdrachten missen variatie om te pretenderen dat dit een escape-room-gerelateerd spel is. Ik ben van mening dat we in het geval van The Golden Solution het volledige ‘escape verhaal’ in de lade ‘marketing’ mogen schuiven.
De vormgeving, daar heb ik het nog niet over gehad. Die is prima. Het team van Identity Games – wat jammer toch dat wij niet weten wie daar de creatievelingen zijn – doet het goed. Er worden 12 opdrachten geserveerd. De formules worden aan de hand van een combinatie ‘opdrachtkaart-enveloppe’ zichtbaar en achteraf kunnen enthousiastelingen daar naar hartenlust mee experimenteren.
Vanaf niveau 2 wordt ook met opdrachten gespeeld. Die hebben een negatief effect tot ze vrijgespeeld worden. Formules genereren dan weer een positief effect bij activatie. Ik kleef daar graag het etiket variatie op, alhoewel dit alleen geldt voor de opdrachten, niet voor het mechanisme.
Reviews schrijven heeft iets dubieus. In principe hoeft slechts één vraag beantwoord: “Is het spel leuk, heb ik ervan genoten?” Helaas, de evolutie van web 1.0 naar web 3.0 en de iedereen-zijn-mening-attitude via sociale media zorgen ervoor dat dit haast een irrelevantie geworden is. (Dit is trouwens een dubbele contradictie omdat ik eraan meedoe.)
Neen, The Golden Solution is thematisch niet sterk en neen, het is geen escape room. Het is een abstracte gezamenlijke puzzel die hoogst waarschijnlijk wat variatie mist maar ach, wij genieten enorm van dit spel en dat is de essentie van de zaak.
Escape Room: The Game: The Golden Solution
- Ontwerp, design en uitgever: Identity Games International B.V.
- 2 – 4 spelers vanaf 10 jaar
- €16