Cortex Challenge Kids

Spellen voor de jongste spelers voor u gespeeld en voorzien van een persoonlijk oordeel

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
Spelmaecker Davy
Garnaal
Contacteer:

Cortex Challenge Kids

Bericht door Spelmaecker Davy »

Wetenschappelijk spelletje?

Volgens Wikipedia is cortex een ander woord voor hersenschors. Het gebied in de hersenen waar informatie uit de rest van het lichaam ontvangen, geanalyseerd en geïnterpreteerd wordt. De cortex bestaat uit 4 ‘kwabben’ die elk verantwoordelijk zijn voor de volgende functies (en ik bespaar jullie de moeilijke termen):

• Taalbegrip
• Visuele info verwerken
• Ruimtelijk inzicht
• Persoonlijkheid

3 van de 4 bovenstaande zaken worden dan ook ‘getest’ in het spelletje Cortex.
Ziezo, het moeilijkste stuk van de review heeft u al achter de rug. Nu rest enkel nog de speluitleg en mijn mening.

Afbeelding

In een spelletje Cortex moet u als eerste 4 hersenkwabben verzamelen om zo je eigen hersenpan samen te stellen. De eerste die hierin slaag, wint het spel.
Wanneer je 2 gelijke opdrachtkaarten in je bezit hebt, dan kan je deze inruilen voor een stukje hersenkwab.

Op tafel ligt 1 stapel opdrachtkaarten. Eén iemand draait de bovenste opdrachtkaart open. Wie denkt het antwoord te weten, legt zijn hand op de opdrachtkaart. De eerste mag het antwoord geven. Bij een goed antwoord mag je de kaart houden. Bij een fout antwoord moet je een ronde overslaan en wint niemand de opdrachtkaart (tenzij bij 2 spelers).

Er zijn 8 soorten ‘hersentests’:
• Geheugen: Som de 4 afgebeelde voorwerpen op (zonder te spieken)
Afbeelding

• Doolhof: Welke muis eet de kat op?
Afbeelding

• Vreemde eend: Welke afbeelding hoort er niet bij?
Afbeelding

• Coördinatie: Leg de juiste vinger op de aangewezen plek (vergeet niet dat er ook 1 hand op de kaart ligt)
Afbeelding

• Gelijkenis: Welke afbeelding staat 2x op de kaart?
Afbeelding

• Meerderheden: Wat staat het meest op de kaart?
Afbeelding

• Ruimtelijk inzicht: Wat past er tussen?
Afbeelding

• Voelen: Wat voel je? Op de foto is het moeilijk te zien, maar op deze kaarten is een duidelijk reliëf te voelen. Voor aanvang van het spel kan iedereen deze kaarten even bekijken en aanraken.
Afbeelding

Per goeie test, ontvang je de kaart. Opgelet, er is een limiet van 4 kaarten. Heb je er meer dan 4, dan moet je eentje afleggen. Dubbele opdrachtkaarten leveren een hersenkwab op.

Eerder deze week verscheen een review over het spel Jooky Jooky.
Beide spellen vallen onder de categorie ‘reactiespellen’ en zijn dan ook zéér gelijkaardig qua opdrachten en qua gameplay.
Cortex is wel met minder toeters en bellen. Je legt gewoon je hand op de kaart i.p.v. met een vliegenmepper erop te slaan.

De opdrachten zijn zeer vergelijkbaar. Zo heb je in beide spellen een doolhofachtige kaart en moet je meerderheden inschatten. Maar in Cortex zitten dubbel zoveel soorten opdrachten. Sommige zijn zelf heel uitdagend, zelf voor een iets ouder publiek. Zo loopt bij mij altijd de coördinatie-opdracht fout af. Maar dat zal wellicht meer aan mezelf liggen.
Mijn dochter (6) struikelt dan weer over het ruimtelijk inzicht. Op zich is daar niets mis mee. Niet alles hoeft even gemakkelijk te zijn en ze kunnen er maar uit leren.

Heb ik een voorkeur voor één van beide spellen? Neen. Beide zijn gelijkwaardig! Cortex is iets ‘droger’, maar biedt nog méér variatie in de opdrachten. Jooky Jooky is iets speelser en misschien net iets geschikter voor een nog jonger publiek. Qua spelduur duurt Cortex iets langer, zeker als er meerdere spelers deelnemen.

Eerlijk is eerlijk, wanneer mijn kinderen met dit (soort) spel op de proppen komen om te spelen. Dan loopt de vreugde bij mij niet over, maar wie ben ik om de spelvreugde van mijn kinderen te ontzeggen.

Kortom, Cortex is een leuke afwisseling binnen het reactiespellen-genre. Door de 8 soorten opdrachten is dit spel iets veelzijdiger dan andere reactiespellen.

Cortex is niet aan zijn proefstuk toe. Er bestaan al heel wat spellen in deze reeks. Voorlopig speelde ik enkel nog maar de Kids-versie. Vergelijken met volwassen versies kon ik dus niet.

• Cortex Challenge Kids
• Zygomatic Games
• Auteur: Johan Benvenuto & Nicolas Bourgoin
• Artwork: Sébastien Lopez
• 6+ jaar
• 2-6 spelers
• 15 minuten
https://www.asmodee.be/nl/product/corte ... ge-junior/
• Adviesprijs: 15,99 euro
Bijlagen
CORKI01ML_BOXECLATE_211019-1200x800-2-1024x683.jpg
geheugen.jpg