De Kwakzalvers van Kakelenburg Junior

Spellen voor de jongste spelers voor u gespeeld en voorzien van een persoonlijk oordeel

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
Spelmaecker Davy
Garnaal
Contacteer:

De Kwakzalvers van Kakelenburg Junior

Bericht door Spelmaecker Davy »

Voorwaarts Warsch!

In tegenstelling tot het ‘grote’ spel van Kwakzalvers gaan we in de 'kinderversie' niet shoppen in de bazaar van Kakelenburg, maar gaan we racen op 4 boerderijdieren richting de markt van Kakelenburg.

Afbeelding

De kinderen racen met hun dier naar het marktplein van Kakelenburg. Wie daar als eerste aankomt, wint het spel.

Om beurten trekken de spelers een fiche uit hun voederzak. Is het een voedselfiche, dan ga je evenveel stappen vooruit op het racespoor als aangegeven op de fiche. Bovendien krijg je een bonusactie, afhankelijk van het soort voedsel. De getrokken voedselfiches leg je op het afgebeelde dier op je spelersbord.

Afbeelding

Soorten bonusacties (rupsset):
• Appels: Neem 1 of 2 robijnen, afhankelijk van het veld waar je op eindigt
• Maïs: Extra voedselfiches, robijnen of stapjes via een dobbelworp
• Sla: Stop een fiche terug in je voederzak
• Bessen: Ga naar het eerstvolgende spiraalveld
• Pruimen: Ga evenveel stapjes vooruit als robijnen in je rugzak
• Wortel: Verdien klavertjes en ga evenveel stappen vooruit als klavers op het moment dat de derde droomkruidfiche wordt getrokken

Afbeelding

Trek je echter een droomkruid, dan blijft je dier even staan om te dagdromen. Deze fiches leg je in de droomwolkjes op je spelertableau. Is het je derde droomkruid, dan mag je meteen nieuwe voedselfiches kopen met de robijnen die je hebt verzameld. Na het ‘shoppen’ mag je alle fiches terug in je voederzak doen, ook de net gekochte.

De spelers die als eerste op de markt aankomt, wint 'De Gouden Ketel' of is gewoon de winnaar van dit spel.

We kunnen het niet onder stoelen of banken steken. Hier thuis waren de volwassenen reeds fan van Wolfgang Warsch. Sinds Clever Junior en nu Kwakzalvers Junior, is Warsch ook zeer geliefd bij de jongste telgen.

De Kwakzalvers van Kakelenburg Junior is één van de eerste kinderspellen die ik speel met mijn kinderen, waarbij ik het gevoel heb dat het voor volwassenen ook nooit zal vervelen. Sommige kinderspellen ben je al moe gespeeld na 1x. Maar komt mijn dochter met deze doos af, dan maakt mijn hart een vreugdesprongetje en speel ik met plezier mee.

Het spel heeft dan ook alles wat van een topspel verwacht wordt.
Zeer mooi vormgegeven en leuke, kindvriendelijke illustraties.
Over alles werd nagedacht. Zo heeft de doos bijvoorbeeld vakjes voor de verschillende voedselfiches, met op de zijkanten afgebeelde robijnen. Dit maakt alles zeer duidelijk voor het jonge volkje.

Afbeelding

De verschillende bonusacties werden op aparte bordjes gedrukt zodat de kinderen in één oogopslag kunnen zien wat de getrokken fiche als extraatje oplevert.

Afbeelding

Het spel groeit ook voor een stuk mee met de kinderen. Zo heb je een basisspel (rupsset), deze kan je later uitbreiden met nog wat extra voedselfiches. Ben je de rupsset beu gespeeld, dan kan je de bordjes omdraaien en de vlinderset spelen.
Bovendien kan je ook de spelduur zelf een beetje bepalen. Het racespoor is dubbelzijdig. Je hebt een lange route en een korte.
Zijn ze het spel toch beu gespeeld na een tijdje. Dan is het misschien de moment om over te stappen naar de volwassen versie van dit spel.

Niet alleen het spelmateriaal is van hoge kwaliteit, maar ook de spelbelevenis zelf is uitermate leuk en spannend. Zelfs voor volwassenen. De geluksfactor is natuurlijk ook nog altijd aanwezig, want als jij meerdere beurten na elkaar lagere fiches of droomkruiden uit je voederzak trekt, dan schieten de tegenstanders je voorbij. Een gegeven waar kinderen soms moeten mee leren omgaan. Ik heb er mijn dochter af en toe al op betrapt, dat ze bij achterstand wel eens durft subtiel te spieken in haar voederzak bij het trekken van een fiche.

De voederzakken zelf voelen een beetje stroef aan, deze mochten iets soepeler zijn. Maar ik vermoed dat ze na 100x spelen wel wat soepeler zullen worden.

Kortom, ben je op zoek naar een spel voor kinderen vanaf 6 jaar. Niet twijfelen! Je haalt een volwaardig familiespel in huis, dat nog jaren gespeeld zal worden, door zowel jong als oud.

• De Kwakzalvers van Kakelenburg
• 999 Games
• Auteur: Wolfgang Marsch
• Artwork: Michael Menzel
• 6-99 jaar
• 2-4 spelers
• 25 minuten
https://www.999games.nl/de-kwakzalvers- ... dspel.html
• Adviesprijs: 39,99 euro
Bijlagen
actietableau.jpg
markt.jpg