Disney Lorcana

De plek voor 'collectible cardgames' zoals Magic, YuGi-Oh!, Pokémon en anderen

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Lord Leuber
Garnaal
Persoonlijke Ondertitel: (geen ondertitel)
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Disney Lorcana

Bericht door Lord Leuber »

Na wat negatieve geluiden over Magic wil ik toch ook een positief geluid toevoegen.

Wel, ten eerste, herken ik een aantal van de negatieve aspecten. Sommige aspecten van de scene van Magic spelers hebben mij ook altijd tegengestaan, toen in 1996-7 tijdens mijn eerste toernooien en nu nog steeds. Maar ik heb in al die jaren Magic ook veel leuke contacten gelegd en ik ben op veel toernooien geweest met een serieuze competitieve setting waar het puberende gedrag en de chipszakken echt niet bijzaten. Idem trouwens, of nog meer zo, bij de Middle Earth CCG toernooien die ik zelf veel op Ducosim gespeeld heb.

Voor mij ook juist een van de grote attracties van een CCG/TCG: de toernooien en metagame. Het is de vraag of een nieuw spel als Lorcana dat ook gaat ontwikkelen, of dat het inderdaad meer een familiespel blijft. Magic heeft natuurlijk wel 30 jaar voorsprong bij de opbouw daarvan, en ik heb in de tussentijd genoeg CCG’s zien komen en gaan. Ik geloof dat alleen YuGiOh een toernooi setting heeft die bij Magic in de buurt komt, Pokemon misschien ook, maar volgens mij wordt dat net wat meer verzameld dan gespeeld (kan ernaast zitten).

Wel, ja, Lorcana oftewel CCG’s kosten veel geld. Dat kosten de meeste hobby’s. Bij Magic kun je actief alle toernooi types bijhouden en aldus elke maand honderden euro’s uitgeven, of je hebt 1 of 2 modern decks liggen waar je af en toe een kleine update moet doen. Een open deur, maar het is aan ieder voor zich hoeveel geld je aan (deze) hobby uit wilt/kunt geven en of het dat waard is. Ik heb veel geld aan Magic uitgegeven, maar daar ook heel veel plezier aan beleefd, en ik heb er geen spijt van. Ik heb meer spijt van een aantal miskoop bordspellen die ongebruikt in de kast staan, laat staan als ik aan talrijke kickstarter campagnes had meegedaan waarbij het spel uiteindelijk zwaar tegen bleek te vallen.

Meest OT: ga ik zelf aan Lorcana beginnen? Meest waarschijnlijk niet. Ik ben al aan teveel CCG’s in meer of mindere mate begonnen, waarbij naast Magic en MECCG Star Wars (decipher) de leukste zijn, omdat ze echt alledrie een compleet ander soort spel zijn. Als ik dan naar Lorcana kijk zie ik een soort van Magic/Hearthstone/ander generiek ccg aftreksel (zie ook de post over de mogelijke patentschending) waar ik niet echt warm van wordt. De naam Disney geeft ook wat gemengde gevoelens, als in de klassiekers ja (pas nog als 43 jarige voor het eerst de Mulan tekenfilm gekeken, prachtig), maar al het recente werk, met voor het gemak maar even The Force Awakens als beginpunt, daar wil ik zo ver mogelijk van weg blijven.
MickyS
Regenmaker

Bericht door MickyS »

Erwin schreef: Ik was in die periode de beursorganisator en daarmee gastheer en regisseur van allerlei soorten speelplezier. Er waren toen geen uitgevers met demoteams, dat moesten ik en mijn spelleiders zelf regelen. Ik organiseerde en/of faciliteerde evenementen met wargames, Duitse gezelschapsspellen, rollenspel, Warhammer en andere miniature games (incl. publieksvriendelijke speeddemo’s) en uiteraard ook Magic. Ik vond en vind dat alle spelsoorten aandacht verdienen. Ook jij en jouw Axis & Allies demo’s (ik denk met waardering terug aan jouw inzet).

Als gastheer vond ik het belangrijk om demo’s, participatiespellen en andere publieksvriendelijke activiteiten op de A-locaties in mijn zalen te plaatsen. Dan konden mijn bezoekers hun speelplezier gemakkelijk vinden.

Ik was één van die nerds die vele Ducosim's achter het beschreven glas Magic zat te spelen. Ik kan mij ook nog wel een Erwin (na of tussen de Eelco's en de Bram's) als MTG event manager heugen. Weet niet of jij diezelfde bent.

Ik vond de tournooien op de Ducosim beursen altijd heel geslaagd en denk nog wel een met gezonde weemoed aan die hardcore MTG periode terug.
"Rock over London. Rock on Chicago."
Skallagrim
Veenboer

Bericht door Skallagrim »

Lord Leuber schreef: Na wat negatieve geluiden over Magic wil ik toch ook een positief geluid toevoegen.

...

Voor mij ook juist een van de grote attracties van een CCG/TCG: de toernooien en metagame. Het is de vraag of een nieuw spel als Lorcana dat ook gaat ontwikkelen, of dat het inderdaad meer een familiespel blijft. Magic heeft natuurlijk wel 30 jaar voorsprong bij de opbouw daarvan, en ik heb in de tussentijd genoeg CCG’s zien komen en gaan. Ik geloof dat alleen YuGiOh een toernooi setting heeft die bij Magic in de buurt komt, Pokemon misschien ook, maar volgens mij wordt dat net wat meer verzameld dan gespeeld (kan ernaast zitten).

...
Flesh and Blood is nog een andere ccg met een behoorlijke toernooi setting die goed blijft groeien.

Voor Lorcana zie ik in de lokale spellenwinkel vooral interesse van ouders met kinderen, of spelers die het spelen omdat de vriendin dat ook ziet zitten om te spelen, spelers die een casual niet al te intimiderende cardgame willen spelen en zelfs enkele die hard ccg liefhebbers die voorlopig met interesse op de kar zijn gesprongen. Er was ook een behoorlijke opkomst voor de pre release en het eerste wekelijkse event.

Persoonlijk als veelspeler van lcg's en ccg's vind ik het spelmechanisme maar matig. Ik ben dan ook meer op zoek naar uitdaging en originaliteit in dit type games (flesh and blood, netrunner, vampire tes ccg, star wars decipher etc.) en Lorcana is wel eens fun om te spelen, maar het geeft mij niet de voldoening die ik voel na het spelen van een flesh and blood of netrunner match-up of de strategische theorycrafting errond.
Ik speelde ook een demo van Star wars unlimited dat in 2024 uitkomt en dit heeft sterke gelijkenissen met Lorcana. (kaarten gedekt spelen als resource, flow/timing van aanvallen vs het race element (30 punten van basis afhalen-20 lore punten scoren)). Dat zijn dan twee populaire ip's die in elkaars vaarwater kunnen gaan zitten.

LSS, het bedrijf achter Flesh and Blood wordt gerund door behoorlijk passionele ccg liefhebbers en dat voel je ook bij de organisatie en ontwikkeling van het spel. Er werden zoals in elke ccg missers gemaakt, maar die werden naar behoren opgelost (printing van first edition vs unlimited editions bvb) en het systeem van Living legend werkt behoorlijk goed als een hero de meta gaat domineren deze snel kan verdwijnen in de hall of fame als deze punten opstapelt door tornooien te winnen. De prijzen van kaarten in dit spel worden in grote mate bepaald of ze goed zijn in competitive play.

De vraag is hoe een Ravensburger of een Asmodee (ffg) tornooien weer gaan aanpakken. Vooral die laatste heeft al vele malen gefaald om dit goed te doen uitdraaien (keyforge, destiny, lcg's...) anderzijds door al dat falen hebben ze misschien nu wel een plan om beter te slagen. Ik heb ook minder vertrouwen in een Ravensburger dat deze even goed gaat anticiperen als een LSS op de missers die zich gaan voordoen.

Het wordt in ieder geval interessant om te zien hoe de markt zal evolueren als Lorcana op 1 september op cardmarket verschijnt.
JelmerB
Caballero

Bericht door JelmerB »

Lorcana is nu zo'n anderhalve maand uit, en ik ben wel benieuwd hoe mensen het ervaren.
Persoonlijk vind ik het een erg leuk spelletje, maar heb ik wel het gevoel dat we nog niet echt kunnen oordelen... het voelt alsof Chapter 1 nog geen echt complete set is, en we in ieder geval Chapter 2 en misschien ook 3 nog wel nodig hebben om echt een oordeel te kunnen vellen.

De beschikbaarheid van het product is echt wel verschrikkelijk, en ik vrees dat dat het spel de nek om gaat draaien, als men dat niet op orde krijgt. Chapter 1 boosters waren binnen no-time al niet meer te krijgen (voor normale prijzen) en de "big store release" van 1 september heeft daar nul verandering in gebracht.
Ook voor Chapter 2 geven diverse spellenwinkels al aan dat men beperkt aan de pre-orders kan voldoen... tel daarbij op dat er wat wordt achtergehouden voor draft/sealed speelavonden (groot voorstander van!) en dan kun je al snel de conclusie trekken dat er wederom geen product in de winkels ligt.
kolonist
Wereldkampioen Kolonisten 2011

Bericht door kolonist »

JelmerB schreef: Lorcana is nu zo'n anderhalve maand uit, en ik ben wel benieuwd hoe mensen het ervaren.
Persoonlijk vind ik het een erg leuk spelletje, maar heb ik wel het gevoel dat we nog niet echt kunnen oordelen... het voelt alsof Chapter 1 nog geen echt complete set is, en we in ieder geval Chapter 2 en misschien ook 3 nog wel nodig hebben om echt een oordeel te kunnen vellen.

De beschikbaarheid van het product is echt wel verschrikkelijk, en ik vrees dat dat het spel de nek om gaat draaien, als men dat niet op orde krijgt. Chapter 1 boosters waren binnen no-time al niet meer te krijgen (voor normale prijzen) en de "big store release" van 1 september heeft daar nul verandering in gebracht.
Ook voor Chapter 2 geven diverse spellenwinkels al aan dat men beperkt aan de pre-orders kan voldoen... tel daarbij op dat er wat wordt achtergehouden voor draft/sealed speelavonden (groot voorstander van!) en dan kun je al snel de conclusie trekken dat er wederom geen product in de winkels ligt.
Een lange tijd keek ik uit naar de release van Lorcana en was van plan om een Illumineers trove, starterset en boosterbox te kopen. Bij het afstruinen van webshops en fysieke winkels op de aangekondigde officiële releasedag (1 september), was alles al uitverkocht. Overal hoor je dat het product nauwelijks is uitgeleverd. Chapter 2 is nog niet uit, maar nu al (vrijwel) nergens meer te bestellen. Ik heb op het Instagram-account van Lorcana gezien dat er een herprint komt van Chapter 1, die waarschijnlijk ergens in het eerste kwartaal van 2024 verkrijgbaar zal zijn. Toch word ik er niet meer warm van, intussen is mijn enthousiasme voor Lorcana volledig bekoeld. Ik kijk nu vooral uit naar tal van goede bord- en kaartspellen die in de komende maanden uitkomen.
Plaats reactie