’Beetle to the Bubble’ vind ik wel een vreemde naam voor een bordspel. Anderzijds past het wel bij Paul, één van de uitgevers. (Neen, ik bedoel hier niet dat Paul ook een vreemde naam is

Maar goed, de Bubble verwijst naar een gezellige bar waarnaar de Beetles zo snel mogelijk racen als de werkdag voorbij is. Het verhaal maakt van de titel dan toch een logische keuze, mijn excuses Paul.
H-Town Games is met dit project aan zijn proefstuk toe. Dat zorgt ongetwijfeld voor gezonde spanning. Is Beetle to the Bubble een scheet in een fles of een te ontdekken pareltje?
Foto: Paul Mulders
Ready
Set
Go
Tijdens de race hoppen de kevers van bloem naar bloem. Daarvoor moeten ze aan de hand van actiekaarten aangemoedigd worden. De kleur van de actiekaart bepaalt welke bloemen bezocht kunnen worden. De keuze is bij de start vrij groot want heel wat bloemen zijn zo kleurrijk dat ze alle kleuren bevatten.
Tijdens zo’n race wordt nogal wat zuurstof verbruikt. Uithijgen op een bloem is de manier op terug op adem te komen. Helaas zien de andere kevers niet zo goed het verschil tussen bloem en soortgenoot. Zo gebeurt het dat ze op elkaars rug hoppen en dat de onderste kever een taxichauffeur upgrade krijgt.
En wie houdt nu de controle over al die wild rondhuppende kevers? Wel dat bent u, de speler.
In uw beurt speelt u 1 of 2 actiekaarten, verplaatst u conform kevers en trekt u ter afsluiting één nieuwe kaart.
Als een actiekaart een kleur toont, moet u op de eerste bloem of kever van die kleur springen. De weg mag u zelf kiezen. De actiekaart bepaalt ook of u alleen een eigen kever of ook die van een andere speler mag verplaatsen.
Er zijn ook actiekaarten waarmee u 2 of 3 stappen kunt zetten, een tegel kunt roteren of naar het eerste veld van een aangrenzende tegel kunt springen.
Als u een kever verplaatst waarop een andere kever zit, moet u deze mee verplaatsen. Maximaal mogen stapels van 3 kevers gevormd worden. Een stapel van drie blokkeert ook de doorgang voor andere kevers.
Landt u met een kever op een bonusveld, dan mag u die bonus activeren.
Het parcours bestaat uit 6 tot 12 netwerktegels. De speler die als eerste zijn laatste kever in de Bar zet, wint de race.
De netwerktegels zijn heerlijk groot en nadat de kevers met een sticker gepimpt zijn, zien ook die er leuk uit. De spelregels zijn duidelijk, lezen vlot en bevatten voldoende voorbeelden.
Het op elkaar hoppen en meeliften doet me wat aan Egelrace denken en ook het spelen van actiekaarten om te bewegen is niet nieuw. Toch voelt de combinatie van die twee samen met de stapellimiet en het belang van de kleur van de kevers zelf verrassend fris aan.
Omdat u vaak ook andere kevers mag verplaatsen, zijn er wel wat tactische mogelijkheden. Daar doet de stapellimiet een schepje bovenop. Strategisch blokkeren voelt vooral fijn aan als u dat zelf doet.
Meeliften is dan weer wat inschattingsgevoelig. Fier als een gieter op de rug van een ander wippen die daarna weigert te bewegen, dat is kut.
De geluksfactor is aanwezig maar stoort niet omdat deze race vooral plezierig, geestig is.
Beetle to the Bubble is een vlot, venijnig en leuk familiespel. Mijn zoon is er gek op, ik ben graag zijn tegenstander.
Ik speelde dit gisteren met 4 volwassenen als afsluiter van een avondje zwaar spel, het werd prima bevonden.
- Ontwerp: Jeroen Geenen
- Vormgeving: Alesandra Bokova
- uitgever: H-Town Games
- 2-5 spelers vanaf 8 jaar
- €30