Het is 1 november, en afgelopen maand zijn 2 aanwinsten van Spiel op tafel gekomen.

General Orders
General Orders werd gepresenteerd als een wargame (abstract maar in de WOII "tijd") in de vorm van worker placement, en dat klopt best aardig. De "workers" zijn commanders die je op een zeshoek vakje op het bord(je) plaatst, wat in de meeste gevallen betekent dat je dat gebied binnentrekt, al hebben sommige vakjes een speciale actie, zoals voer een para landing uit. Elk vakje kan per ronde maar 1x gebruikt worden dus je hebt inderdaad het WP gevoel van "geblokkeerde" acties, waarbij je een gebied wel zou willen aanvallen maar de tegenstander je al voor is geweest en je dus tot de volgende ronde (van 5) moet wachten. Er zijn ook nog kaarten en ook dat (het pakken ervan) is een worker spot waar je elkaar in de weg zit. Het spel speelt toegankelijk en snel weg en ik denk dat de insteek (dus een WP-wargame) aardig gelukt is. Niet meteen een hoogvlieger voor mij, maar wil ik wel nog eens doen.

Findorff
Oei oei oei, deze Spiel aankoop had een stuk meer problemen. Misschien begrijp ik nu waarom er niet zoveel aandacht voor dit spel is, of ook weer niet (zie verder).
In Findorff ga je een productiemotor opzetten om met deze motor zo veel mogelijk gebouwen te kopen.
Findorff heeft een aantal leuke elementen, waarbij de meest in het oog springende zonder meer het rondel achtige actie selectie mechanisme is. Vier soorten acties en de pion kan 0-3 zetten doen, maar in 1 richting, en onder de vierde actie zit een mechanisme wat inkomsten oplevert maar ook de teller voor het speleinde genereert. Vervolgens kun je de acties beter maken in de zin dat je ze vaker kunt doen als je hem kiest. Dat klinkt een beetje onduidelijk, dus als simpelste voorbeeld: 1 van de acties is neem workers, en als je die beter hebt gemaakt kun je er niet 1, maar 2, 3 of zelfs 4 pakken in 1 beurt.
Dit mechanisme speelt erg leuk en geeft een leuke puzzel om uit te zoeken welke acties je beter wilt maken (wat steeds meer kost naarmate de verbeteringen meer gekocht zijn) en hoeveel zetten je wilt doen door de rondel heen.
Maar... dan de mindere aspecten, zeker voor mij. Laten we maar eens beginnen dat ik al vaker heb gezegd dat thema/setting voor mij geen rol speelt bij spellen, dan helpt het niet dat het enorme bord eigenlijk totaal overbodig is en alleen de historische interesse van Friese dient. Alleen de turfmarkt (lichtjes afgeleid van de Hoogspanning markt, maar veel en veel minder interessant) en het rails spoor wat het einde van het spel bepaalt zijn nodig, al het andere, dus de huisjes, de gebouwen en de grote lege ruimte daartussen dienen nergens voor. Echt waar? Ja, in de spelregels staat zelfs letterlijk: "zet de huisjes op de aangegeven plekken op het bord (ronde vakjes met een huisje afgebeeld). Maar als die vol zijn, zet ze gewoon ergens anders neer." Ehhh, wat??? De puntentelling is nogal vreemd, waarbij elk gebouw 50 punten is en er nog wat restpunten zijn uit rails, baksteen en geld. Daardoor is de frase hierboven "zo veel mogelijk gebouwen" niet correct, want het moet zijn "meer gebouwen dan de tegenstander(s)", want dat is gewoon de bepaling van de winst. Uiteraard kosten sommige van deze gebouwen veel meer of minder ten opzichte van elkaar, omdat ze tijdens het spel nog wat doen. Maar dat pakt niet helemaal lekker uit omdat het spel beetje een curieus omslagpunt heeft van motor opzetten naar punten harken, en dan doen de eigenschappen van de gebouwen er nauwelijks meer toe, waardoor je wel heel erg voelt dat de kosten om 50 punten te pakken nogal gaan divergeren.
Maar het "beste" voor het laatst: Findorff is een tableau builder, en ook daar heb ik mij al vaker over uitgelaten. Net zoals bij de meeste tableau builders is er natuurlijk wel interactie, dat zie ik ook wel: je wilt eerder dan de ander bepaalde dingen kopen omdat ze steeds duurder worden, de gebouwen liggen (deels) in een gezamelijke markt waar je de ander wilt aftroeven en je ook kunt kijken "wat kan jij betalen nu, dan koop ik die eerst", je kunt de lengte van het spel beïnvloeden wat in jouw voordeel kan zijn, en je kunt een beetje invloed uitoefenen op de prijs van turf waar de ander ook mee te maken krijgt. Maar dat alles staat in geen verhouding met, bijvoorbeeld, mijn favoriete spel van Friese, of bijna uberhaupt, Hoogspanning, wat ik nooit met meer dan twee spelers heb gedaan (ter info omdat het met 2 als minst interessant wordt beoordeeld). De blokkade in steden, de afwegingen bij het veilen van centrales, de interactie op de grondstoffenmarkt waarbij je iemand in de laatste beurt van het leveren kunt blokkeren... dat is de interactie die mij aanspreekt. Ik ga het gewoon zeggen (@Pura lees je even mee?

) - de interactie op het bord van Terraforming Mars is een stuk sterker dan de interactie op het bord van Findorff, maar ook natuurlijk omdat het bord van Findorff eigenlijk alleen maar decoratief is, je kunt ook gewoon de kaarten van de gebouwen opstapelen en met 1 of 2 D6 je huisjes bijhouden. Is ook een stuk minder gedoe.
Twee triggers, namelijk een gebrek aan interesse wat de tegenstander aan het doen was en een matig bevredigend gevoel bij de overwinning (we hebben niet eens precies de punten geteld, ik had 2 gebouwen meer dus het was wel duidelijk zo) doen mij vermoeden dat deze binnenkort richting de verkoop stapel gaat.