Zoals bij iedere deckbuilder beginnen alle spelers met dezelfde stapel kaarten. In Super Miauw bestaat deze uit 4 muntkaarten van 2x waarde 1 en 2x waarde 2.
Iedere speler legt de bovenste 2 speelkaarten gedekt in zijn speelgebied. Wie aan beurt is draait deze om. Als daar op een bepaald moment, de overwinningskaarten, een kat en een cape samen liggen, dan win je meteen het spel.
Het lot kan je dus gunstig gezind zijn, maar goed je deck samen stellen kan dit lot een aardig duwtje in de rug geven.
Haalde je de overwinning niet binnen dan mag je met de 2 opengedraaide kaarten slechts 1 actie uitvoeren.
Ofwel koop je een nieuwe kaart met geld of kattenvoer.
Ofwel steel je een kaart bij een medespeler als je een muis hebt liggen.
Ofwel gooi je één van de 2 kaarten in de vuilbak.
De gekochte of gestolen kaart gaat naar de aflegstapel (wasmachine), net als de 2 gespeelde kaarten en je legt 2 nieuwe gedekte kaarten klaar in het speelgebied.
De overwinningskaarten zijn het moeilijkst te verkrijgen. De cape kost 5 munten en de kat kan je enkel kopen door kattenvoer te spelen. Het kattenvoer kost op zijn beurt dan ook weer 4 munten.
Voor vier munten kan je eveneens een dief kopen, waarmee je één van de gedekte kaarten van een tegenstander kan stelen. Zo’n dief is slechts éénmaal bruikbaar en kan je dus minder opleveren dan dat hij je gekost heeft.
Eenmaal de juiste kaarten in je deck zitten, moet je ze enkel nog tegelijkertijd vooraan krijgen zodat dit de 2 kaarten zijn die je opendraait aan het begin van je beurt.
Super Miauw kan hier thuis bekoren. Voorlopig speelde ik deze enkel nog maar met de oudste (7 jaar), maar dit spel kan ze volledig zelfstandig spelen zonder dat ze enige hulp of tactische tips nodig heeft.
Toegegeven, het spel heeft een enorme geluksfactor, toch heb je enigszins het gevoel dat je deze geluksfactor kunt beperken door je deck zo efficiënt mogelijk samen te stellen. Maar toch bestaat telkens de kans dat de juiste 2 kaarten in je spelgebied liggen en je dus het spel wint. In dit spel vind ik dit zelf een meerwaarde omdat “minder tactische” spelertjes dus ook telkens kans maken op die overwinning. Dit verhoogt het spelplezier duidelijk en houdt de spanning erin.
Het spelmateriaal is prachtig vormgegeven. Zelf de volledige doos maakt onderdeel uit van het spel.
De kaarten voelen ook steviger aan dan de gemiddelde speelkaart, wat geen overbodige luxe is in dit spel.
Als ik dan echt een minpuntje moet bedenken dan kies ik voor het thema. Tegenwoordig worden we overspoeld met het thema ‘Poezen en katten’ in de spelwereld. Als ik denk aan de fantasiewereld van mijn kinderen, waren er toch veel leukere opties dan een kat met superkracht?
Kortom, wil je je kinderen introduceren in het principe van “deckbuilding”. Dan kan ik Super Miauw ten zeerste aanraden. Wie op verjaardagsfeestjes van zijn kinderen liever geen kat in een zak cadeau doet, kan met een gerust hart dit spel aanschaffen.
• Super Miauw
• Space Cow
• Auteur: Guillaume Desportes
• Artwork: Olivier Derouetteau
• 6+ jaar
• 2-4 spelers
• 15-30 minuten
• https://www.asmodee.be/nl/product/super-miaou/
• Adviesprijs: 15,95 euro