After Us

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fabrice
Spelauteur
Berichten: 407
Lid geworden op: do 12 okt 2006, 04:06
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

After Us

Bericht door Fabrice »

Vlot spelende deckbuilder.

Planet of the Apes, het is terug een dingetje nu Kingdom of …op het grote scherm te zien is. Het toeval wil dat net nu After Us op de testtafel gelegd wordt. Florian Sirieix schetst er een somber 2083 waarin apenstammen de plak zwaaien. Van mensen is geen sprake meer.


Foto: Spellenwinkel.nl

80 punten is waarnaar elke speler streeft in deze deckbuilder. Daarvoor moet elke ronde een apenraad van exact 4 primaten samengesteld worden. Elke speler trekt daarvoor 4 kaarten van zijn persoonlijke stapel. (Die bestaat bij de start van de strijd uit 8 kaarten.)
Een apenkaart bevat 3 rijen kaders die al dan niet afgesloten zijn. Door kaarten slim naast elkaar te leggen, kunnen ook niet afgesloten kaders gesloten worden. Dat is belangrijk omdat alle gesloten kaders geactiveerd kunnen worden.

Als de apenraad samengesteld is, worden de gesloten kaders van links naar rechts en van boven naar onder geactiveerd. Deze volgorde aanhouden is essentieel.


Kaders in de bovenste rij leveren vruchten en energie op. Kaders in rij 2 en 3 zorgen ervoor dat vruchten en energie ingeruild kunnen worden voor punten.
Een ronde wordt afgesloten met het aantrekken van nieuwe apen.
Aan de hand van een fiche kiest u voor een energieke orangoetang, vindingrijke chimpansee, wijze mandril of krachtige gorilla. Per soort is er ook verschil tussen jonge (niveau I) of volwassen (niveau II) dieren.

Apen zijn praktisch ingesteld. U lokt ze naar de apenraad aan de hand van een handvol vruchten. 3 vruchten volstaan om een jong exemplaar te lokken, voor een volwassen individu moet u een lokaas van dubbel zoveel vruchten voorzien.
Elke apensoort heeft een eigen karaktertrekje.
Een mandril is wijs wat zich vertaalt in extra punten.
Orangoetangs zijn specialisten in verzamelen van energie en vruchten.
Chimpansees kunnen eigenschappen van andere apen kopiëren en gorilla’s zijn in staat om (aan de hand van woedepunten) apen uit de raad te zetten. Dat is de enige manier om startkaarten uit een deck te verwijderen.

Bij de start van elk spel worden 3 voorwerpen, achtergelaten door mensen, open onder het centraal bordje gelegd. Die voorwerpen kunnen 1 keer per ronde met energie geactiveerd worden om extra voordeel te genereren.

Het spel eindigt wanneer een speler 80 punten of meer scoort.


foto: spellenwinkel.nl

After Us is heel mooi vormgegeven. Wel mis ik coherentie tussen de apensoorten. Het is me niet direct duidelijk hoe jongen en volwassenen gecombineerd moeten worden. Dat is belangrijk omdat sommige kaders slechts actief worden als in de apenraad minstens 3 soorten apen zetelen.

Spelregels en spelmateriaal zijn ook dik in orde.

In principe probeert elke speler met vier kaarten zoveel mogelijk kaders te vervolledigen om zo de inkomsten en scoremogelijkheden te verhogen. Dat idee vind ik origineel en leuk. Toch merk ik na een 4de potje dat ik daarin uitdaging mis.

Er wordt simultaan gespeeld, dat beperkt enerzijds de wachttijd en zorgt er anderzijds voor dat er zo goed als geen interactie is. Er is wel een spelregel waarbij u een speciale eigenschap van een buur mag kopen maar die creëert geenszins het gevoel van interactie. Dat is ook nefast voor het thema dat sowieso al niet goed uit de verf komt.

Nieuwe kaarten worden blind aangeschaft. U kiest wel de soort, maar weet niet welke symbolen en acties de kaarten bevatten. Dat zorgt voor vlot spel maar vermindert tegelijkertijd het gevoel dat u een zo optimaal mogelijk ‘deck’ aan het bouwen bent.

De opbouw van de apenkaarten vind ik weinig logisch en daar wringt naar mijn mening het schoentje. Wie tijdens de aanschaf van een nieuwe kaart kiest voor niveau 1- kaarten schrijft de overwinning op zijn buik. U verliest er alleen tijd mee. Niveau 2 – kaarten zijn vanwege de geringe meerkost veel interessanter. Dit zorgt ervoor dat alle niveau 1 – kaarten overbodig zijn.

“Nochtans, 6 vruchten in plaats van 3, dat klinkt als een sérieuze opleg”, hoor ik u denken. Dat zou kloppen ware het niet dat het heel eenvoudig is om per beurt 6 gelijke (dat moet) vruchten te verzamelen. En, als dat niet lukt, is het wijzer om een ronde af te wachten in plaats van niveau 1- kaarten te kopen.
Verder zijn er ook geen opslaglimieten. Alles wat u bijhoudt, kunt u later gebruiken. Waarom zou u bij de start van het spel 2 vruchten inruilen voor 1 punt als u later 1 vrucht kunt inruilen voor 3 punten?

Vanaf mijn eerste kennismaking met After Us had ik momenten waarbij ik dacht: “Waarom zou ik dat doen, als later dit kan?” Mijn speelgenoten dachten er al snel hetzelfde over.
Zo snel mogelijk een vijftal niveau 2 – kaarten kopen, terwijl zoveel mogelijk startkaarten verwijderen. Dat is de enige weg naar succes.

Bovenstaande tekst doet u – vanzelfsprekend – vermoeden dat wij After Us voortaan links laten liggen. Dat is echter niet zo. Als deckbuilder vind ik deze titel ondermaats maar als racespel (om het snelst 80 punten) valt After Us in de smaak. Daarbij is timing – wanneer wisselt u vruchten voor punten of voor extra kaarten – doorslaggevend. Mijn zoon, mijn vrouw en ik handelen zo’n race binnen de 25 minuten af. Meestal halen we de finish ook binnen dezelfde ronde. Met gelijke wapens (of het nu dobbelstenen of apenkaarten zijn ) strijden, weet je wel.


  • Geronimo (2023)
  • Auteur: Florian Sirieix
  • Artwork: Vincent Dutrait,
  • 1 -6 spelers vanaf 12 jaar
  • 60 minuten
  • Adviesprijs: €40
Bijlagen
after-us-bordspel.png
afterus_voorbeeld.jpg
(178.91 KiB) 1 keer gedownload
After_Us_doos.jpg
Plaats reactie