Na het genieten van alle verhalen over de Spellengek top 100 (heel veel dank Peter Hein voor dit jaarlijkse hoogtepunt!) hierbij mijn top 20
1 Pandemie Legacy S1
Zoveel mooie momenten mee beleefd. Echt een hele mooie spelervaring!
2-10
Obsession: nieuwe ontdekking van dit jaar en wat een heerlijk spel is dit. Goeie mechanismes, prachtige uitvoering. Doet een aanval op plek 1
Roll for the Galaxy: die dobbelvariant is heerlijk. De icoontjes ken ik inmiddels goed genoeg om een heerlijke spelervaring te hebben.
Wingspan: Gewoon heel goed en heel knap spel. Speelt goed weg, lekkere flow en altijd spannend.
Puerto Rico: Dit was zijn tijd ver vooruit en doet het bij ons op tafel ook nog steeds. Niet vaak maar wel af en toe.
Palastgefluster: Onontdekte parel van een kaartspel. Ongelofelijk dat geen Nederlandse partij dit oppikt.
King of Tokyo: Met wie ik dit ook speel, altijd chaos en gezelligheid
Blood Rage: Mooie miniaturen maar lekker knokken tegen elkaar en ook als je in een hoekje wilt zitten en een motortje wil ontwikkelen, dan kan dat.
Splendor Duel: Beter dan het origineel. Wat ik leuk vind is dat je dichtbij elkaar blijft en dat het spannend blijft tot het eind.
Castles of Burgundy: Ik heb gewoon de oude variant en die speelt prima!
11-20
Dale of Merchants: hele leuke deckbuilders met allemaal extra sets zodat geen spel hetzelfde is
Scout: zon klein doosje met een goed spel erin!
Rajas of the Ganges: eerste keer spelen pakte me dit enorm. Die 2 kruisende sporen vind ik erg mooi
Terraforming Mars: Gewoon een goed spel maar liefst met 2 anders wordt het te lang
Lisboa: Over spelervaringen gesproken. Spel duurde erg lang de eerste keer maar is echt goed met de verschillende delen waarop je bezig bent
Glory to Rome: Mijn grail game. Ooit voor een normaal bedrag uit Amerika laten komen. Het felgekleurde artwork vind ik echt prima!
Underwater Cities: Geen makkelijke en je moet hem even doorhebben maar dan speelt ie heel soepel
Druidenwalzer: Recente ontdekking. Spel ziet er niet uit maar wat een breinbreker is dit!
7 Wonders Duel: Echt een duel tussen 2 spelers met een beetje geluk maar dat kun je zelf echt wel een beetje omzeilen.
Spyrium: Elke keer als ik dit speel (3x in afgelopen jaar) verbaas ik me erover hoe goed dit spel is.
Zo dat was hem dan.
Van de top 100 heb ik 76 spellen gespeeld
Van mijn lijst hebben er 8 de algemene lijst niet gehaald. Vind ik eigenlijk best veel al wist ik al wel dat er 5 niet in de lijst zouden komen.
Top 20 2024 - Hippe
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
Hippe
- Professor Pimpel
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
-
MikeBzonderpuntje
- Caballero
Re: Top 20 2024 - Hippe
Ha, iemand die Obsesion plaatst. Die mist nog in mijn collectie, maar daar werd ik na 1x spelen wel hebberig van.
Ook leuk dat filler oudjes Druidenwalzer en Palastgeflüster alle cult of the new spellen hebben overleefd bij je.
Lisboa wil ik nog wel eens proberen. Ondanks dat ik mixed feelings heb over spellen van Vital Lacerda, want mijn ervaringen zijn behoorlijk wisselvallig.
Qua Blood Rage: heb je de andere 2 uit de trilogie ook geprobeerd? Want Blood Rage is leuk, maar persoonlijk vind ik zowel Rising Sun als Ankh-Gods of Egypt eigenlijk leuker.
Ook leuk dat filler oudjes Druidenwalzer en Palastgeflüster alle cult of the new spellen hebben overleefd bij je.
Lisboa wil ik nog wel eens proberen. Ondanks dat ik mixed feelings heb over spellen van Vital Lacerda, want mijn ervaringen zijn behoorlijk wisselvallig.
Qua Blood Rage: heb je de andere 2 uit de trilogie ook geprobeerd? Want Blood Rage is leuk, maar persoonlijk vind ik zowel Rising Sun als Ankh-Gods of Egypt eigenlijk leuker.
-
Hippe
- Professor Pimpel
Tja Obsession heb ik leren kennen en vind ik echt heel gaaf. Het spel maar ook de combi met de uitvoering.
Lisboa was echt stevig. Duurde erg lang al denk ik dat het na een paar keer spelen veel sneller gaat.
Rising Sun heb ik een pot van gedaan en vond ik ook erg leuk. Ankh staat nog op de plank; die moet nog gebeuren maar als je van Vikingen houdt, is Blood rage toch wel top!
Lisboa was echt stevig. Duurde erg lang al denk ik dat het na een paar keer spelen veel sneller gaat.
Rising Sun heb ik een pot van gedaan en vond ik ook erg leuk. Ankh staat nog op de plank; die moet nog gebeuren maar als je van Vikingen houdt, is Blood rage toch wel top!

- Edwin84
- Elfenkoning
Obesession kende ik alleen nog maar van naam. Toch maar eens in verdiepen want het thema lijkt me wel tof.
Ook fijn om wat liefde te zien voor Dale of Merchants. Spelen wij ook graag. Met name de regel dat gekochte kaarten gelijk op hand gaan ipvp naar de afleg maken dit een toppertje.
Ook fijn om wat liefde te zien voor Dale of Merchants. Spelen wij ook graag. Met name de regel dat gekochte kaarten gelijk op hand gaan ipvp naar de afleg maken dit een toppertje.
-
lynyrdskynyrd
- Garnaal
Niet gespeeld van deze top 20. Pandemie Legacy 1 (coop, van meerdere mensen al begrepen dat de spelervaring enorm is), roll for the galaxy (ik houd het maar bij Race for the galaxy), palastgefluster, wel benieuwd naar, spyrium, wat maakt dit spel goed?
Een aantal spellen wel gespeeld, goed bevonden, maar hebben hun weg naar de speltafel nog niet weer gevonden (obsession, blood rage, dale of merchants, rajas van de ganges, lisboa, glory to Rome, underwater cities, druidenwalzer)
De overige spellen komen vaak op tafel, en telkens met veel plezier, met als uitzondering Castles of Burgundy. Ik waardeer veel spellen uit de "alea" serie (ra, taj mahal, vorsten van florence, puerto rico, macao, im Jahr des Drachen), wat maakt Castles of Burgundy beter dan deze spellen?
Conclusie: Een top 20 waar ik mij (bijna) goed in kan vinden
Een aantal spellen wel gespeeld, goed bevonden, maar hebben hun weg naar de speltafel nog niet weer gevonden (obsession, blood rage, dale of merchants, rajas van de ganges, lisboa, glory to Rome, underwater cities, druidenwalzer)
De overige spellen komen vaak op tafel, en telkens met veel plezier, met als uitzondering Castles of Burgundy. Ik waardeer veel spellen uit de "alea" serie (ra, taj mahal, vorsten van florence, puerto rico, macao, im Jahr des Drachen), wat maakt Castles of Burgundy beter dan deze spellen?
Conclusie: Een top 20 waar ik mij (bijna) goed in kan vinden
-
Hippe
- Professor Pimpel
Spyrium: van het artwork moet het spel het niet hebben maar het is echt goed opletten wat je wil doen maar vooral ook je tegenspelers. En de mechanismes erin (bouwen, punten of geld) moet je goed balanceren. Elke keer als ik het speel, zit het verrekte goed in elkaar.
CoB: van de spellen die je noemt ken ik alleen im jahr des drachen niet maar de rest staat voor mij echt in de schaduw (op wellicht Puerto Rico na). Bij CoB gebeurt er meer en moet je op meerdere dingen letten. Qua spelplezier voor mij dan had ik dat bij de andere spellen minder. Maar je noemt wel weer titels die ik eigenlijk weer eens moet spelen dus dank daarvoor.
CoB: van de spellen die je noemt ken ik alleen im jahr des drachen niet maar de rest staat voor mij echt in de schaduw (op wellicht Puerto Rico na). Bij CoB gebeurt er meer en moet je op meerdere dingen letten. Qua spelplezier voor mij dan had ik dat bij de andere spellen minder. Maar je noemt wel weer titels die ik eigenlijk weer eens moet spelen dus dank daarvoor.