Review Citytrip Brugge

Uitleg en reviews van bord- en kaartspellen d.m.v. beeldmateriaal

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
Henri Jans
Matroos

Review Citytrip Brugge

Bericht door Henri Jans »

Ik heb een zwak voor kleinere uitgevers die uit liefde voor bordspellen hun droom verwezenlijken en hun eigen spel gaan uitgeven of een uitgeverij van bordspellen beginnen. Je doet dit niet om rijk te worden, maar echt uit passie en daar heb ik veel waardering voor!

Vorige maand kwam ik op het eind van de dag op de Spellenbeurs Zomerspel toevallig bij de stand van Citytrip Brugge (en Antwerpen) terecht. Een totaal onbekend spel, maar al snel werd duidelijk dat als het spel maar half zo goed is als de leuke, aanstekelijke, maar iets te lange speluitleg (incl. stadstour en allerlei extra informatie😊) van de bedenker en tevens uitgever van dit spel, dit gegarandeerd een wereldwijde hit zou worden😊 De speluitleg duurde een half uur, waar je het feitelijk in 5 minuten uit zou kunnen leggen, waardoor er helaas nauwelijks tijd overbleef om het ook nog te kunnen spelen. Maar voordat we ook nog maar begonnen waren aan dit spel was het al duidelijk dat we dit spel aan zouden schaffen. Enerzijds omdat ik een liefhebber ben van flip & writes en anderzijds omdat hij een enorme gunfactor had.

Het bleek een schot in de roos! Wat een heerlijk thematisch spelletje is dit! In het spel leid je in 16 of 20 rondes toeristen rond in de stad Brugge en probeer je dit zoveel mogelijk naar de wensen van de toeristen te doen. Alleen weet je vooraf niet exact wat hun wensen zullen zijn en zijn ze behoorlijk wispelturig wat dit betreft. De ene keer willen ze graag shoppen, de andere keer willen ze juist foto’s maken, een museum bezoeken of wat te eten of drinken. Iedere ronde wordt er een nieuw kaartje opengedraaid waarna je uit de beschikbare 6 opties er 2 (aansluitend aan elkaar) mag kiezen om uit te voeren. Eventueel kun je hier nog een derde actie aan toevoegen door de toeristen ‘op te jagen’, maar dit levert uiteraard wel minpunten op.

In het spel scoor je op diverse vlakken punten. Allereerst door tijdens je rondleiding door de stad zoveel mogelijk aan de wensen van de toeristen te voldoen. Dit staat helemaal los van wat andere spelers doen. Maar net zoals bij het enigszins vergelijkbare flip & write spel Welcome to… het geval is zit er ook een competitief element in het spel door als eerste of juist de meeste van een bepaald doel te behalen, door bijv. als eerste 5 bruggen te fotograferen of wie de meeste musea bezocht heeft. Ieder spel zijn er minimaal 3 doelkaarten en in het spel voor gevorderden kun je zelfs met 6 opdrachtkaarten spelen. Daarnaast is er naast het basis spelformulier op de achterkant ook nog een gevorderde kant waarin je (a la Clever) tussentijds bonusacties kunt verdienen.

Het spel bevat dus ruim voldoende variatie en heeft een hoge herspeelbaarheid! Er zijn ook 23 startlocaties en liefst 44 opdrachtkaarten, wat er mede voor zorgt dat geen spel hetzelfde zal zijn. Het is ook mooi om te zien hoe alle spelers na drie kaartjes al een compleet andere weg zijn ingeslagen. Dus geen saaie standaardroute door de stad, daar kan de gemiddelde stadsgids nog wat van leren😊 En het is ook leuk om te zien dat de spelers ook echt opgaan in het thema en zich regelmatig zitten te irriteren aan de toeristen die telkens wat anders willen dan jij als reisgids voor ogen had😊 Heb jij de route zo gelegd dat ze in de volgende ronde mooie foto’s van een historisch gebouw kunnen maken, hebben zij op dat moment juist meer behoefte aan het nemen van een foto van een standbeeld of willen ze shoppen. Ondanks dat je voorafgaand aan de volgende ronde bij 3 van de 6 mogelijke acties kunt zien wat de acties zullen gaan zijn, weet je nog niet alles, omdat nog onduidelijk is welke nummer op de betreffende acties staan. Het nummer geeft namelijk aan of ze bijv. één foto (benodigd voor een standbeeld) of twee foto’s (benodigd voor een historisch gebouw) willen maken of dat ze maar één stap zetten waar er twee of drie stappen voor jou benodigd waren. Regelmatig hoor je dan spelers ook roepen ‘Als ze niet willen doen wat ik doe, dan jaag ik ze ook maar op of zoeken ze het maar uit’. Dit houdt overigens absoluut niet in dat je dit spel met veel frustratie speelt, integendeel, het zorgt vooral voor de nodige komische momenten.

Samenvattend moet ik dan ook concluderen dat ik dit spel een absolute aanrader vindt, zeker voor liefhebbers van flip & writes! Ik vind dit spel ook nog beter dan het al door mij zeer geliefde Welcome to… (en dit gold ook voor de meeste van mijn medespelers en ook op Board Game Geek wordt het goed beoordeeld met een 7,9) doordat ik het thematisch sterker vind en hier ook meer variatie in vind zitten. Het mooie is dat er ook echt veel aandacht aan de plattegrond is besteed en dit op werkelijkheid gebaseerd is! Bij het spel zit ook een klein boekje waarin alle bezienswaardigheden op het speelblad benoemd worden en op de kaartjes van de startlocaties is een uitgebreide omschrijving opgenomen incl. QR code met een link naar de betreffende toeristische attractie. Nog maar een bevestiging dat dit spel met veel passie, zorg en liefde gemaakt is! Het is dan ook niet vreemd dat ik al meerdere spelers heb horen roepen dat ze de stad Brugge maar eens moeten bezoeken, wat overigens ook absoluut een aanrader is!

Benieuwd of jullie dit spel al kennen en wat jullie bevindingen zijn.
Bijlagen
De startlocatie, de 6 mogelijke acties en de 3 doelkaarten
De startlocatie, de 6 mogelijke acties en de 3 doelkaarten
Het eindresultaat van de rondleiding door Brugge
Het eindresultaat van de rondleiding door Brugge
Links op de foto de bedenker en uitgever van het spel
Links op de foto de bedenker en uitgever van het spel
roubosga
Burgemeester

Re: Review Citytrip Brugge

Bericht door roubosga »

Dit is inderdaad een geweldig leuk spel. En het is wat je zegt: leuk om uitgevers te steunen die met liefde een spel uitbrengen.
Ik heb het indertijd rechtstreeks bij Christof gekocht.
Iedereen aan wie ik het spel uitleg vindt het een leuke ervaring.
Ik speel het vaak dat de groep in het begin al uit elkaar gaat. De ene noordwaarts, de andere naar het zuiden. Op die manier heb je iets meer mogelijkheden. Volgens mij is dit een variant die in de spelregels wordt beschreven.
Afbeelding
Iris_
Grote Dienaar

Bericht door Iris_ »

Ik ken het spel wel, maar heb het nog niet gespeeld. Hopelijk eens uitproberen op een spellenbeurs!
Afbeelding
Bert B.
Professor Pimpel

Bericht door Bert B. »

Ik heb het spel gespeeld op 'Spel' in Antwerpen, nadat ik mijn vrouw er had geparkeerd omdat ik wat naar de auto moest brengen. Tegen mijn verwachting in was de speluitleg nauwelijks begonnen toen ik terug kwam en laat was door nog een babbel met een BSM'er.
De uitleg duurt echt heel erg veel te lang.
Daar waar we ooit bij 'Welcome to ...' een uitleg kregen en vlot gingen spelen, moesten we hier door alle details heen. Beetje uitleg en dan gaan spelen en tegelijkertijd informeren en corrigeren lijkt mij een betere methode. Het gaat per slot van rekening om een kennismaking met het spel.
Dat er (tijdens een beurs) gespeeld wordt op een uitwisbare kaart vind ik geen aanrader. Voor spelers die twijfelen over de aanschaf van het spel is er geen plattegrond meer die je mee kan nemen om later nog eens te bekijken.
Bij mij is het zodoende van de radar verdwenen, terwijl het misschien best goed zou passen binnen onze collectie.
Aardige man in elk geval, we gaan hem zeker en vast nog een keer tegenkomen op een beurs en krijgt Citytrip misschien een herkansing.
Afbeelding
Plaats reactie