Vorige maand kwam ik op het eind van de dag op de Spellenbeurs Zomerspel toevallig bij de stand van Citytrip Brugge (en Antwerpen) terecht. Een totaal onbekend spel, maar al snel werd duidelijk dat als het spel maar half zo goed is als de leuke, aanstekelijke, maar iets te lange speluitleg (incl. stadstour en allerlei extra informatie
Het bleek een schot in de roos! Wat een heerlijk thematisch spelletje is dit! In het spel leid je in 16 of 20 rondes toeristen rond in de stad Brugge en probeer je dit zoveel mogelijk naar de wensen van de toeristen te doen. Alleen weet je vooraf niet exact wat hun wensen zullen zijn en zijn ze behoorlijk wispelturig wat dit betreft. De ene keer willen ze graag shoppen, de andere keer willen ze juist foto’s maken, een museum bezoeken of wat te eten of drinken. Iedere ronde wordt er een nieuw kaartje opengedraaid waarna je uit de beschikbare 6 opties er 2 (aansluitend aan elkaar) mag kiezen om uit te voeren. Eventueel kun je hier nog een derde actie aan toevoegen door de toeristen ‘op te jagen’, maar dit levert uiteraard wel minpunten op.
In het spel scoor je op diverse vlakken punten. Allereerst door tijdens je rondleiding door de stad zoveel mogelijk aan de wensen van de toeristen te voldoen. Dit staat helemaal los van wat andere spelers doen. Maar net zoals bij het enigszins vergelijkbare flip & write spel Welcome to… het geval is zit er ook een competitief element in het spel door als eerste of juist de meeste van een bepaald doel te behalen, door bijv. als eerste 5 bruggen te fotograferen of wie de meeste musea bezocht heeft. Ieder spel zijn er minimaal 3 doelkaarten en in het spel voor gevorderden kun je zelfs met 6 opdrachtkaarten spelen. Daarnaast is er naast het basis spelformulier op de achterkant ook nog een gevorderde kant waarin je (a la Clever) tussentijds bonusacties kunt verdienen.
Het spel bevat dus ruim voldoende variatie en heeft een hoge herspeelbaarheid! Er zijn ook 23 startlocaties en liefst 44 opdrachtkaarten, wat er mede voor zorgt dat geen spel hetzelfde zal zijn. Het is ook mooi om te zien hoe alle spelers na drie kaartjes al een compleet andere weg zijn ingeslagen. Dus geen saaie standaardroute door de stad, daar kan de gemiddelde stadsgids nog wat van leren
Samenvattend moet ik dan ook concluderen dat ik dit spel een absolute aanrader vindt, zeker voor liefhebbers van flip & writes! Ik vind dit spel ook nog beter dan het al door mij zeer geliefde Welcome to… (en dit gold ook voor de meeste van mijn medespelers en ook op Board Game Geek wordt het goed beoordeeld met een 7,9) doordat ik het thematisch sterker vind en hier ook meer variatie in vind zitten. Het mooie is dat er ook echt veel aandacht aan de plattegrond is besteed en dit op werkelijkheid gebaseerd is! Bij het spel zit ook een klein boekje waarin alle bezienswaardigheden op het speelblad benoemd worden en op de kaartjes van de startlocaties is een uitgebreide omschrijving opgenomen incl. QR code met een link naar de betreffende toeristische attractie. Nog maar een bevestiging dat dit spel met veel passie, zorg en liefde gemaakt is! Het is dan ook niet vreemd dat ik al meerdere spelers heb horen roepen dat ze de stad Brugge maar eens moeten bezoeken, wat overigens ook absoluut een aanrader is!
Benieuwd of jullie dit spel al kennen en wat jullie bevindingen zijn.