Revive - reanimeer de aarde! (recensie)

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
Pura Vida
Gouverneur

Revive - reanimeer de aarde! (recensie)

Bericht door Pura Vida »

Revive
Revive, op Marktplaats op de kop getikt en op hetzelfde forum intussen weer verkocht. 11 keer gespeeld, met zijn drieën, tweeën en een enkele keer in mijn eentje.

Afbeelding

Basis
Revive is een spel van verkennen, puzzelen en bouwen met als middel een klein maar fijn actie-selectiemechanisme en met als doel meer punten te halen dan je medespelers. Die punten zijn vooral te halen op een rondespoor tijdens het spel en op willekeurig neergelegde hoekpunten van het bord én op je eigen blind getrokken artefactkaarten aan het eind. Dat gebeurt allemaal tegen een achtergrond van een vergane wereld die na duizenden jaren langzaam weer tot leven komt. Je draait besneeuwde tegeltjes om tot vruchtbaar land, zodat je dat nieuwe land kunt bevolken en bebouwen en zo ontstaat in de loop van het spel uit een dor en besneeuwd landschap een nieuwe beschaving die je samen maakt. ‘Samen’ betekent hier dat je het landschap samen opbouwt, maar dat is meteen het enige dat je samen doet. Je bouwt allemaal je eigen economie op, met een eigen volk dat unieke krachten heeft. Dat opbouwen gaat gepaard met allerlei leuke beloningen die je eigen spelletje steeds rijker maken. Tussen de bedrijven door vind je allerlei oude artefacten die extra punten opleveren en tegelijkertijd een race element aan het spel toevoegen: als ze allemaal gevonden zijn, is het spel klaar.
Samengevat: revive is een asymmetrische economische puntenpuzzel met een race-naar-einde waarin je via een eenvoudig actie-selectie systeem elke beurt meer kunt doen.

Thema
De thematische setting is leuk en levert een mooi modulair speelbord op. Meer dan een setting is het niet, het thema komt nergens echt sterk naar boven. Waarmee ik niet wil zeggen dat het een droog spel is, geenszins zelfs. Het omdraaien van de besneeuwde tegels en het om de beurt plaatsen van poppetjes en huisjes, waardoor het speelbord steeds kleuriger wordt richting de hoeken waar veel punten te verdienen zijn, heeft iets prettigs.

Uiterlijkheden
Revive is een mooi spel, althans dat vinden wij. Kleurgebruik, speelstukken, dubbellaags spelersbord: allemaal prima verzorgd. Eén probleem: het kost enorm veel ruimte. Wij konden het met zijn drieën nét spelen op een tafel van 100x140. Met zijn vieren hadden we een andere tafel in huis moeten gebruiken. Het spel is veel te groot.

Afbeelding

Systeem
Ik vind het speelsysteem erg leuk. Op zich is het ook super simpel: je kiest voor het spelen van een kaart om grondstoffen binnen te harken, of voor ‘verkennen’, ‘bouwen’ of‘ bevolken’ om respectievelijk tegels om te draaien, huisjes te bouwen of poppetjes neer te zetten. In alle gevallen levert dat direct iets op, wat je volgende beurt weer sterker maakt. In de volgorde van je acties zit het denkwerk, wat best pittig genoemd kan worden.
Er zitten ook asymmetrische volkenbordjes bij, zodat je met elk volkje kunt ontdekken hoe je die het beste aan het werk kunt zetten. Bij de meeste asymmetrische spellen kom je er op den duur achter dat sommige facties/volken/stammen het beter doen dan anderen. Als je dat pas ontdekt na heel veel potjes, is dat geen probleem. Al helemaal niet als je het bord bijvoorbeeld zo kunt aanpassen dat je het weer wat meer gelijk trekt. Bij Revive kwamen we er helaas veel te snel achter wat er met al die volken kan. Sommige bleken uitgesproken zwak, andere overdreven sterk. In combinatie met willekeurig getrokken doelen die met sommige volken wél en met andere veel minder goed werken, pakte dat voor de spanning soms desastreus uit.
Er zit zoals gezegd ook een race element in het spel: na het nemen van het laatste artefact is het spel voorbij. Ik hou van race spellen, maar in dit geval beviel mij dat niet. Het abrupte einde rijmt zich slecht met het strategische karakter van het spel en de soms lange beurten met veel denkwerk. De speleinden voelden bijna als een anticlimax: denken-denken-denken-klaar. Dit soort spellen is meer gebaat bij een vast aantal ronden, vind ik.

Interactie
In de eerste potjes is de interactie zeer oké. Je hebt nog niet zo door wat anderen kunnen en wat je zelf precies nodig hebt voor een volgende superbeurt, wat ertoe leidt dat je elkaar toch flink dwars kunt zitten op het centrale bord of ongewild iemand anders een zet omhoog geeft. Na de eerste verkenningen is dat wel voorbij: je weet waar je zelf aan toe bent en je weet vaak ook wat je vooral even moet láten om te voorkomen dat anderen profiteren van jouw beurt. Een tegel verkennen om een ander vervolgens de kans te geven daar een stevig gebouw op neer te zetten bijvoorbeeld: dat gebeurt je één keer en daarna nooit meer. Aldus ontstaat na enkele potjes toch een overwegend solitair spel, gericht op je eigen doelen.

Solo
Over solitair gesproken: de solo is erg leuk, maar heb je helaas in no-time opgelost. Ik zal niks verklappen, maar meer dan 250 punten behoort bij solopotjes tot de mogelijkheden. Dat is één keer erg leuk (the sky is the limit), maar daarna eigenlijk niet meer zo.

Spanning
Revive lijdt een beetje aan een gebrek aan spanning. Natuurlijk: je bent heel erg bezig met een strategie voor jezelf, en dat geeft een gezond soort puzzelspanning, Gecombineerd met het creëren van superbeurten voor jezelf is dat natuurlijk gewoon leuk. Revive werkt wat dat betreft prima. Maar juist in de interactie met de anderen, of beter: het gebrek daaraan, gaat het bij Revive nogal eens mis. Het asymmetrische karakter van de stammen waarmee je speelt, gekoppeld aan het toeval van de einddoelen aan de rand van het bord en in de verschillende artefactkaarten die iedereen heeft, gevoegd bij het gebrek aan mogelijkheden om anderen te beïnvloeden, zorgen voor een nogal ongelijk ritme in het spel. Waar de een het geluk heeft van een perfecte match tussen volk, einddoelen en situatie op het bord, kunnen anderen er soms maar wat bij hangen. De potjes die ik won, kon ik vooral danken aan deze match (en vervolgens gewoon goed uitspelen): niks wat de anderen daaraan konden doen.

Afbeelding

Slot
Ik vond Revive in eerste aanleg een heel leuk spel. Het zette alles ‘aan’ wat ik leuk vind aan bordspelletjes. Maar na enkele potjes begonnen mij de willekeur en het gebrek aan interactie te storen. De snelheid waarmee wij erachter kwamen welke volkjes altijd sterk waren, welke volkjes in bepaalde situaties goed werkten en welke volkjes eigenlijk nooit lekker meedoen, viel ons tegen. Toen de ene na de andere speler bij ons in huis daarop afhaakte en ik daarna ook de solo nog vrij snel ‘brak’, was het bij ons gedaan met Revive. Leuk voor een paar keer en daarna niet meer.
Bijlagen
20240309_233338.jpg
(237.93 KiB) Nog niet gedownload
20240309_233325.jpg
(277.02 KiB) Nog niet gedownload
20240310_104706.jpg
Afbeelding
pieter.schutz
Fabrieksmanager

Re: Revive - reanimeer de aarde! (recensie)

Bericht door pieter.schutz »

Leuke review!
In de vier potjes die ik gespeeld heb waren de drie verschillende rassen (ook twee keer met rassen uit de uitbreiding) die we speelden wel behoorlijk gelijkwaardig (behalve de Raaf, die is uitzonderlijk sterk).
Wat betreft die eindpuntenkaarten. Wij speelden elke keer dat je er twee krijgt, waarvan je er één kiest aan het begin. Ik dacht dat dat ook een aanbevolen manier was? Maar misschien heb ik dat mis.

Ik kan me verder wel vinden in je review, Ik heb met veel plezier de paar potjes die ik gespeeld heb gespeeld, maar nooit de intentie gehad hem zelf ook te willen kopen. Het race-element is inderdaad een beetje vreemd, maar tot nu toe vind ik hem nog wel erg interessant.
Afbeelding
Pura Vida
Gouverneur

Bericht door Pura Vida »

pieter.schutz schreef: Leuke review!
In de vier potjes die ik gespeeld heb waren de drie verschillende rassen (ook twee keer met rassen uit de uitbreiding) die we speelden wel behoorlijk gelijkwaardig (behalve de Raaf, die is uitzonderlijk sterk).
Wat betreft die eindpuntenkaarten. Wij speelden elke keer dat je er twee krijgt, waarvan je er één kiest aan het begin. Ik dacht dat dat ook een aanbevolen manier was? Maar misschien heb ik dat mis.

Ik kan me verder wel vinden in je review, Ik heb met veel plezier de paar potjes die ik gespeeld heb gespeeld, maar nooit de intentie gehad hem zelf ook te willen kopen. Het race-element is inderdaad een beetje vreemd, maar tot nu toe vind ik hem nog wel erg interessant.
Die raaf (Vukunthur) is idd een van de sterkere (met drie althans, met twee valt dat best tegen). Nadair is altijd sterk: een van de grondstoffen als joker kunnen gebruiken, ik bedoel hoe dan? En die stam die kaarten kan pakken (naam kwijt) is ook behoorlijk stevig. De Hofstadterians zijn eigenlijk altijd zwak...
Over die artefactkaarten: Klopt, maar toch blijft dan die willekeur een beetje.
Anyway: onze eerste kennismaking was dus ook best positief. Zakte alleen toch wat sneller weg dan wij wilden.
Afbeelding
Akahige
Jakkiebak!
Persoonlijke Ondertitel: ゲームが好。右翼が嫌い。

Bericht door Akahige »

Dit is momenteel een favoriet van mij. Ik heb hem niet zo vaak gespeeld als ik zou willen (5, 6 keer?), maar ik ben er nog niet op uitgekeken.

Sommige facties lijken inderdaad niet zo sterk als de anderen. Ik verwacht eigenlijk iets van een errata van de makers met betrekking tot de Hofstadterians (lijken idd zwak), maar ik heb ook al eens meegemaakt dat een ervaren speler keihard won zonder ook maar een keer de factie-techtree te gebruiken (hij won met flesjes en kaarten die op flesjes afgaan).

De uitbreiding Call of the Abyss heeft als suggestie een nieuwe regel voor de artifact kaarten: speel met één enkele artifact kaart die open op tafel ligt en voor iedereen geldt.
The Iced One
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door The Iced One »

Ik vind dit ook één van de toppers van vorig jaar (of twee jaar geleden al?). Ook niet super vaak gespeeld, maar elke keer dik geamuseerd. Smaken verschillen weeral :wink:
Het gebrek aan interactie na meerdere spellen kan ik wel zien ja. Dat er in de eerste verkennende sessies meer interactie aanwezig is, lijkt me wel te kunnen kloppen hoewel ik daar zelf nog niet genoeg sessies voor op de teller heb staan. Maar dan blijft de erg uitdagende en leuke puzzel voor jezelf nog steeds staande. Op het juiste moment de juiste machines activeren, de juiste kaarslots versterken, betere kaarten rekruteren en die op de juiste plek spelen enz. Erg toffe puzzel vind ik.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
Pura Vida
Gouverneur

Bericht door Pura Vida »

The Iced One schreef: zo 02 jun 2024, 19:56 Ik vind dit ook één van de toppers van vorig jaar (of twee jaar geleden al?). Ook niet super vaak gespeeld, maar elke keer dik geamuseerd. Smaken verschillen weeral :wink:
Het gebrek aan interactie na meerdere spellen kan ik wel zien ja. Dat er in de eerste verkennende sessies meer interactie aanwezig is, lijkt me wel te kunnen kloppen hoewel ik daar zelf nog niet genoeg sessies voor op de teller heb staan. Maar dan blijft de erg uitdagende en leuke puzzel voor jezelf nog steeds staande. Op het juiste moment de juiste machines activeren, de juiste kaarslots versterken, betere kaarten rekruteren en die op de juiste plek spelen enz. Erg toffe puzzel vind ik.
Ik denk dat onze smaken niet eens zo veel verschillen als het gaat om Revive, want die eerste potjes vond ik ook erg leuk. Maar dat het meer om ons eigen verwachtingspatroon ging. Ik verwacht van een spel als Revive, dat we in huis haalden als strategisch veelspeelspel, meer evenwicht en invloed op de loop van het spel. Hoe steviger en strategischer een spel wil zijn (en Revive wil dat allebei), hoe belangrijker evenwicht en invloed zijn. Misschien niet de eerste potjes, als je allemaal lekker zit te ontdekken en puzzelen, maar als je als spelers allemaal sterker wordt, wel. Revive brengt dat gewoon niet. In dezelfde categorie voor ons vallen spellen als Apiary en Tapestry: ook allebei ontzettend leuk om te spelen, maar het gebrek aan spanning en invloed breekt dit soort spellen op. Ze lijken gemaakt voor "af en toe een potje", wat geen waardeoordeel is, maar voor ons wel een afknapper.
Akahige schreef: ma 22 apr 2024, 12:36 Dit is momenteel een favoriet van mij. Ik heb hem niet zo vaak gespeeld als ik zou willen (5, 6 keer?), maar ik ben er nog niet op uitgekeken.

Sommige facties lijken inderdaad niet zo sterk als de anderen. Ik verwacht eigenlijk iets van een errata van de makers met betrekking tot de Hofstadterians (lijken idd zwak), maar ik heb ook al eens meegemaakt dat een ervaren speler keihard won zonder ook maar een keer de factie-techtree te gebruiken (hij won met flesjes en kaarten die op flesjes afgaan).

De uitbreiding Call of the Abyss heeft als suggestie een nieuwe regel voor de artifact kaarten: speel met één enkele artifact kaart die open op tafel ligt en voor iedereen geldt.
Geprobeerd inderdaad, maar die ene artefactkaart geeft toch echt bepaalde volken een push en andere juist niet. Willekeur neemt dus eerder toe dan af. Dat is niet erg, behalve als een spel vrij lang duurt. Dat de Hofstandterians een erratum nodig hebben, is eigenlijk kwalijk genoeg (hoewel als de watertjes op een artefactkaart staan en ook nog één van de ' hoekdoelen' is, zit je alweer beter), maar eigenlijk geldt voor de meeste volken (behalve één, misschien twee) dat ze in bepaalde startsituaties heel erg sterk kunnen zijn en dus de spanning doen dalen. Uiteindelijk meet je dat af aan de puntenverschillen. Als die door willekeur bij de start (en dus niet door goede keuzes) te groot worden en als dat tijdens het spel al zichtbaar wordt, verliest een strategisch spel bij ons in huis zijn waarde.

Enfin, het is al gezegd: dit alles doet niets af aan het plezier van die eerste potjes. Daar is Revive zeker wél in geslaagd.
Afbeelding
Plaats reactie