Zelfgemaakt kinderspel

Spellen ontwerpen, verfraaien en opbergen (zip locks, sleeves, een eigen spel ontwerpen)

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
KayMichiel
PIONier

Zelfgemaakt kinderspel

Bericht door KayMichiel »

Hallo iedereen.

Ik zal me even voorstellen.
Mijn naam is Kay, 31 jaar, en vader van een zoontje.

Nu ik ben een beginnend spelontwerper, en ben niet zeker wat de volgende stappen zijn.
Het enige waar ik zeker van ben is dat ik het wil laten uitgeven, omdat ik de tijd en het budget niet heb om dit zelf te doen.

Een tijdje geleden had ik een idee voor een kinderspel, en ben dit gaan uitwerken.
Ik heb al een prototype die ik een paar keer heb getest, alsook een voorontwerp, dat visueel duidelijk maakt wat het idee is.
Het idee staat al en de mechanismen werken goed. Enkel de punten verdeling en de spelregels dienen nog verfijnd te worden.
Ik kan ook niet meteen een soortgelijk spel vinden, maar ik ken ook niet alle bordspellen die er bestaan.

Uiteraard wil ik het nog niet teveel uit de doeken willen doen, om het idee een beetje te beschermen.

Ik zou het omschrijven als een vrij eenvoudig kaartspel, dat vrij snel paced is om de interesse van het kind erbij te houden. Er zou een bord moeten zijn, maar deze dient om de kaarten binnen een bepaalde categorie af te leggen. Het werkt met een puntensysteem, dat visueel vrij duidelijk is.
Het spelmechanisme laat ook toe dat ouders tactisch kunnen spelen om het kind meer kans te geven om te winnen (of niet om hun dominantie te vertonen :P ).
Er kan ook gedacht worden aan uitbreidingen of variaties in thema's, maar daar ben ik momenteel nog niet mee bezig. Het is ook een heel visueel spel, dus internationaal is het ook potentieel interessant, omdat vertaling heel beperkt is.

Ik vraag me nu af, of ik in de huidige fase het spel al kan pitchen bij een uitgever. En als ze potentieel zien in het spel mij mee verder ondersteunen met de finetuning. Of moet ik een volledig afgewerkt spel kunnen voorleggen?
En een bijkomende vraag. De voorlopige illustraties heb ik nu in canva gemaakt, maar auteursrechtelijk vermoed ik dat deze nog volledig moeten gemaakt worden. Ik kan zelf niet goed tekenen. Dus is dit iets dat ik zelf moet bekostigen, of nemen uitgevers dit op zich?

Alvast bedankt voor de info :D
Edwin84
Kardinaal

Re: Zelfgemaakt kinderspel

Bericht door Edwin84 »

Moet bij jouw vragen denken aan deze video van 999 Games. Misschien heb je daar wat aan?

https://www.youtube.com/watch?v=W-ZJBVwWGhc&t=2s
JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Bericht door JeVo »

voor een eerste exemplaar of exemplaren zou je uniekspel.nl kunnen benaderen.
die kunnen in deze fase ook met je meedenken.

verder lees ik in je verhaal: ik heb het spel globaal af, en heb het al enkele keren getest.
dat klinkt alsof je nog maar aan het begin van je testcyclus staat. want het is niet gek om je spel tientallen keer zo niet honderd keer te testen om op een definitief ontwerp te komen.

wellicht kan het SON (spelontwerpers Nederland) of het spellenmakersgilde in Groningen(?) je ook verder helpen.
maar die komen hier vanzelf op de lijn denk ik.
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
KayMichiel
PIONier

Bericht door KayMichiel »

JeVo schreef: vr 21 jun 2024, 14:30 voor een eerste exemplaar of exemplaren zou je uniekspel.nl kunnen benaderen.
die kunnen in deze fase ook met je meedenken.

verder lees ik in je verhaal: ik heb het spel globaal af, en heb het al enkele keren getest.
dat klinkt alsof je nog maar aan het begin van je testcyclus staat. want het is niet gek om je spel tientallen keer zo niet honderd keer te testen om op een definitief ontwerp te komen.

wellicht kan het SON (spelontwerpers Nederland) of het spellenmakersgilde in Groningen(?) je ook verder helpen.
maar die komen hier vanzelf op de lijn denk ik.
Klopt volledig dat ik echt nog maar in de beginfase zit van de testen. Ik heb het een paar keer gespeeld met mijn vrouw, om te zien of het spel werkt zoals ik het wou. Daar ben ik nu zeker van. Waar ik nu een beetje tegenaan bots is zowat richtlijnen om te finetunen. Zijnde wat is een goede richting qua tijdsduur, etc... En daar zou ik wat hulp in kunnen gebruiken.

Ik wou ook zien of het een idee is om het spel te pitchen dat ik meteen weet of ik de goede richting uitga, en of het spel überhaupt interessant is. Dat een uitgever me tips kan geven voor de verdere uitwerking. Of ik het meteen moet opbergen omdat het geen potentieel heeft.
warjan
Garnaal
Persoonlijke Ondertitel: game on!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door warjan »

Over het spellenmaakgilde gesproken: we zitten op heel veel plekken in NL en er zijk vaan ook op de ducosim beurs veel auteurs, waaronder veel van onze 'leden'. Vooral langskomen en eens testen, jouw spel en meedoen met de tests van anderen is mijn advies.

Zie onze meetup: https://www.meetup.com/prototype-testing-meetup/
Komende dagen testsessies in Utrecht, Nijmegen, Amsterdam, Groningen, ...

Zie over ons:
www.spellenmaakgilde.nl
(en met .net ipv .nl kom je op de Groningse website, die hou ik nog voor deze locatie in de lucht)
arjanvanhouwelingen.com
Plaats reactie