999 Solo

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
Fabrice
Spelauteur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

999 Solo

Bericht door Fabrice »

Solospellen werden zo’n 30 jaar geleden door SmartGames op de kaart gezet. Als speler krijgt u een aantal puzzels of uitdagingen voorgeschoteld. Een spel bestaat uit verschillende levels waarvan de moeilijkheidsgraad stijgt. Klassiek worden daarvoor de kleuren groen, geel, rood en zwart gebruikt.
SmartGames is intussen een naam, zo iconisch dat wij elk solospel een SmartGame noemen. Vanaf heden moeten we daar mee opletten want een andere grote speler, nl. 999 Games, komt met een eigen 1-speler lijn: 999 Solo. Ik ontdekte er twee.

Solodoos.jpg
FLEX
12 gekleurde kubusjes aan een elastiek die u in verschillende richtingen kan draaien. De volgorde van de blokjes is niet variabel. 80 afbeeldingen die u moet namaken testen uw brein.
Er zijn varianten met 15, 16 of met transparante blokjes.
Flex.jpg
CATSTAX
Katten stapelen zodat ze volledig in een raster passen. 44 uitdagingen, 4 niveaus. Een klassieke patroonvuller met unieke speelstukken. Soms moeten 2 of 3 lagen gelegd worden.
Er zijn varianten met honden en zeedieren.
Catstax.jpg
Foto: F. Vandenbogaerde

De digitale detox stimuleren, ideaal cadeautje, makkelijk mee te nemen, het zijn drie voorwaarden waaraan 999 Solo wil voldoen. Zowel Catstax als Flex voldoen aan deze voorwaarden. Ook op de kwaliteit van de onderdelen is niks aan te merken. De kartonnen doosjes openen vind ik wat lastig zonder ze te beschadigen.

Flex ligt makkelijk in de hand en combineert klein motorische vaardigheden met inzicht. Ik had er bij de start wat moeite mee maar ben intussen een volleerd Flexer. Ik loste de puzzels uiteindelijk vrij vlot op. Succeservaring is belangrijk en dat geeft Flex me wel.
Intussen zette ik de kinderen aan het werk en ook zij vinden dit een leuk en origineel concept.
Flex zal naar mijn mening niet werken voor spelers die moeite hebben om kleuren te onderscheiden en daagt misschien net iets te weinig uit. Het zou echter zomaar een hebbedingetje kunnen zijn.

Catstax is wat moeilijkheidsgraad betreft een ander paar mouwen. Heel wat levels kon ik nog niet oplossen. Nu, ik ben sowieso niet zo sterk in dit soort puzzels - geef mij maar Rush Hour – dus vroeg ik mijn vrouw bijstand. Het bracht niet al te veel zoden aan de dijk. Catstax vinden wij next level.
Catstax is mooi vormgegeven maar dat gaat wat ten koste van het speelgemak vind ik. Het is me niet altijd helemaal duidelijk of een vakje nu wel of niet bedekt is door een half uitstekend pootje en het stapelen verloopt soms stroef. Gewone kubusjes zou ik handiger vinden maar dan is Catstax een vrij lullig gekozen naam natuurlijk. Kleuren goed kunnen onderscheiden is niet noodzakelijk maar wel een voordeel als u vlot wilt spelen.

Sinds Corona komen heel wat bordspelen met een solovariant. Vaak wordt dan tegen ‘automa’ gespeeld of moet u zo hoog mogelijk proberen te scoren. Ik vind daar geen plezier in. Een solospel komt naar mijn mening het best tot zijn recht als het van bij de start als solospel ontwikkeld wordt.
Ik juich 999 Solo toe.

• 999 Games (2024)
  • Auteur: Thomas Liesching (Flex), Bob Ferron (Catstax)
  • Artwork: Huch
  • 1 speler
  • Adviesprijs: €13
Laatst gewijzigd door Fabrice op wo 03 jul 2024, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Fabrice
Spelauteur
Contacteer:

Re: 999 Solo

Bericht door Fabrice »

Ahum, zien jullie de afbeeldingen?
helena
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: kooiker

Bericht door helena »

Nee
Fabrice
Spelauteur
Contacteer:

Bericht door Fabrice »

Zou nu wel in orde moeten zijn.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Fabrice schreef: wo 03 jul 2024, 19:03 Ahum, zien jullie de afbeeldingen?
Het leek erop dat recensent Fabrice solo aan het kijken was.
Afbeelding
JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Bericht door JeVo »

Fabrice schreef:Zou nu wel in orde moeten zijn.
Nu wel zichtbaar inderdaad.
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
Lucky Jack
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...

Bericht door Lucky Jack »

Solospel vind ik een wat vreemde benaming, want dit zijn toch gewoon puzzels?
Afbeelding
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Contacteer:

Bericht door siepie »

Lucky Jack schreef: do 04 jul 2024, 08:17 Solospel vind ik een wat vreemde benaming, want dit zijn toch gewoon puzzels?
Dat is mijn indruk ook, maar goed als er een markt voor is en wie weet waar het toe leidt.
Afbeelding
Plaats reactie